Gå til innhold

Shimsen drepte CPU!!!


Leo_

Anbefalte innlegg

Sa masse...

 

Men så var jo shimmen hans rett og fin og ikke noe galt med... I fleste tilfeller så er det brukerfeil. Hva som er tilfelle i denne saken er ikke godt å si. Det må rett og slett være at shimen er for høy.

 

Og btw.. Hoverkortet mitt fungere ikke... :p:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo bruke et skyvelære som nevnt her tidligere. Mål høyden på kjernen, og så tykkelsen på shim. Så lenge shim'en er tynnere enn høyden på kjernen, så er det jo ikke shim'en sin feil. Skulle shim'en være for tykk, kan du jo prøve deg med at du monterte i god tro om at den var ok, og dermed kanskje få litt erstatning.

 

For å være ærlig tror jeg ikke du kan vente noe som helst, men er jo kanskje verdt et forsøk, bare vær sikker før du begynner å klage, slik at det ikke slår tilbake på deg.

Lenke til kommentar

Jeg har nå målt shimet og kom fram til 0,85mm normaltykkelse og 0,875mm målt over "UP" merket som er trykt inn i kobberen.

Disse målene stemmer med målene Microplex har gjort. Fremdeles er det ingen som forstår noe. jeg har ikke de store forventningene, men jeg skal holde dere oppdatert i saken i alle fall.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at jeg har funnet ut hva som skjedde. I dag monterte jeg min nye cpu og fant ut at jeg ville se om denne ville gi et "fotavtrykk" på ribba. Ved montering la jeg merke til noe jeg ikke hadde sett før. Jeg prøvde også på min avsvidde cpu og kom til samme konklusjon:

 

Hullene i shimmet for hvileputene er feilplassert i forhold til putene. Resultatet blir at den nedre delen av ene hvileputa kommer i klem mellom cpu og shimmet. Den øvre delen av puta ligger synlig i hullet, slik at det er veldig vanskelig å legge merke til at den nedre delen kommer i klem.

 

I beste fall er shimmet laget med for små hull, slik at små variasjoner i plassering av putene ikke kompenseres for. I værste fall er alle, eller en serie shimmer feilprodusert.

Lenke til kommentar

Hørtes greit ut å faktisk si hva som skjedde, sånn som han gjør her. Ikke være sinna og vræle "Jævla fitte faen i helvetes microplex" som enkelte ville finne på. Er jo også bra å si ifra om ting som lett kan gå feil ved montering av shims. Tipper ikke en eneste person her kommer til å gjøre samme feilen når de skal montere shims...

Lenke til kommentar
Jeg brukte også shim på min Tb1400 for et år siden, men det sluttet jeg med pga. at det viste seg at temp'en gikk en del ned når jeg tok den av.

Men hva skal den gjøre?

De skal egentlig hindre kjølern i å mose kjerna, men noen steder, så står det også at den skal forbedre varmeoverføringen.

Men det var vel helst min egen feil at temp'en ble så høy med shim'en på... :roll:

Takk, bra forklart!

 

Hvis poenget er å beskytte kjernen, hvorfor kom shims før det ble et problem med at kjerner ble most på amd cpu'er?

Lenke til kommentar

"men noen steder, så står det også at den skal forbedre varmeoverføringen."... Hvorfor det? Ser ut for meg at du faktisk kapsler inn CPU i en luftlomme, slik at du ikke får fri flyt. Den kobberbiten gir liten eller ingen ekstra overflate, så jeg satser på at CPU blir varmere.

 

Kan noen forklare, om jeg tar fullstendig feil.

Lenke til kommentar

bare 1 ting å si,

sjekk alltid før montering at delene passer. det er ditt ansvar vis noe går ved feil montering.

 

og shim er vel hovedsaklig for å beskytte mot at man skal ødelegge kjerna på cpu ved montering. det er i allefall derfor jeg har den ...om temp stiger eller synker noen grader med eller uten shim bryr jeg meg allikevel ikke om siden jeg allikevel kjører på 0 til +10 grader til vannlig. kjøliger med å øke hastighet på vifter

Lenke til kommentar

blackbrrd: Du har skjønt poenget mitt. Jeg har tenkt å oppføre meg realt mot Microplex, og jeg forventer at de skal være reale mot meg. Om jeg får noen erstatning eller ikke vil kun tiden vise. Ellers, om denne tråden kan redde en cpu for en eller annen har jo dette ikke vært bortkastet, poenget med forumet er vel at vi skal dele erfaringer og hjelpe hverandre.

Jeg tror man som oftest kommer lengst med å oppføre seg. Jeg kommer til å holde denne tråden oppdatert på resultat og min subjektive mening om Microplex sin servicegrad.

 

Foreløpig kan jeg i alle fall si at Microplex er veldig raske til å gi tilbakemelding på henvendelser. Det er et stort pluss i boka mi i alle fall.

Lenke til kommentar

må bare si at jeg har ikke hatt noe problemer med min shim, monteringen gikk fint, CPU kjøleren var LETTERE og få på hos meg (litt merkelig) , tempen ligger stabilt på 38-41C vel idle og 43-47 ved load......

(med AS3 på)

 

Hva Microplex anngår så tror jeg det kommer til og ordne seg, har gode erfaringer både på bestillinger, salgs spørsmål osv........

Men som du sa, hold oss oppdatert :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Hvis shimsen er feil, har du krav på nytt produkt eller pengen tilbake for shimsen.. Men dessverre har du ikke krav på ny CPU..

 

Selger er ikke ansvarlig for annet enn å erstatte det han har levert..

 

Hvis de har montert den for deg har saken kansje blitt en annen..

 

Mvh Realace

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...