Gå til innhold

Shimsen drepte CPU!!!


Leo_

Anbefalte innlegg

For en stund siden kjøpte jeg en kobbershims fra Microplex til CPU, vær på den sikre siden tenkte jeg...

I går tok jeg av ribba, renset den grundig, la på et perfekt tynt lag med Arctic Silver 3 på CPU, la på shimset, og monterte kjøleren forsiktig. Da jeg starta maskinen kom det ikke noe skjermbilde frem, og etter få sekunder begynte det å lukte svidd. Jeg stupte i overlydshastighet ned og slo av PSU, men skaden var allerede skjedd... Jeg tok av kjøleren og til min store overraskelse var det tynne perfekte laget med Arctic Silver 3 urørt! Det var derimot ikke CPU... Den var svidd, med tydelige spor av det på undersiden. Shimset hadde altså hindret ribba i å komme i kontakt med CPU!

Kan noen fortelle meg om jeg har krav på erstatning fra Microplex?

 

Jeg har ikke så god tiltro til at de vil gå med på det sånn helt uten videre, så derfor prøver jeg her å finne ut av hvilke rettigheter jeg har.

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=CAS01P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur ikkje Microplex.no er ansvarlig for (feil)montering av shimsene dei selger. Alt extrautstyr du monterer i din PC skjer vel på eget ansvar. Men du kan jo prøve å sende en mail om hva som skjedde og forhåpentligvis vil du kanskje få godt tilbud på annet utstyr som plaster på såret neste gang du bestiller noe.

 

Ps. Du husket vel å ta vekk "gummiføttene" på cpu'en før du monterte shimsen??

Lenke til kommentar

Det samme skjedde meg for en stund tilbake. Kjøpte en XP1800 Tbred, sendte mail til MP hvor jeg spurte om den passet på Tbred. Det skulle den, koblet maskinen (trenger ikke fjerne putene btw da det er hull i den shimmen) og ingenting skjedde. Det viste seg at shim (montert korrekt) ikke gikk til XP1800 Tbred. Den ligger nå i en skuff.

Lenke til kommentar
Hallo, jeg kan skrive, åpne dører, spise osv...

Hallo, du har akkurat brent en prosessor. Det er greidt å få utelukket endel ting da.

 

Siden as3 var urørt har tydeligvis ikke ribba fått kontakt med prosessoren. Legg prosessoren med shims på bordet. Bruk en linjal eller lignende for å se om prosessor toppen og shims'en er plan.

Lenke til kommentar

Jepp, hør på hva Orjanp sa.

 

Legg prosessoren med shims på bordet. Bruk en linjal eller lignende for å se om prosessor toppen og shims'en er plan.

 

Jeg trodde jo dette var noe alle gjør når de montere shim, men til de som ikke har tenkt på det: håper dere gjør det fra nå av!

 

Over til ersttatnings-spørsmålet:

Siden microplex har skrevet nettopp dette:

Kobbershims som passer til de nye AMD XP prosessorene såvel som til de eldre Duron og Thunderbird prosessorene.

Står ingen ting her om det er palomino, t-bred eller barton så dermed må den jo passe alle disse, og når shimen var for tykk slik at kjøleren ikke fikk kontakt med kjernen er det jo microplex sin feil da. Dere andre enige? De selger jo den med beskrivelsen ...passer til de nye AMD XP prosessorene... Men send nå en mail til microplex å la oss gjerne få vite resultatet.

Lenke til kommentar
For en stund siden kjøpte jeg en kobbershims fra Microplex til CPU, vær på den sikre siden tenkte jeg...

I går tok jeg av ribba, renset den grundig, la på et perfekt tynt lag med Arctic Silver 3 på CPU, la på shimset, og monterte kjøleren forsiktig. Da jeg starta maskinen kom det ikke noe skjermbilde frem, og etter få sekunder begynte det å lukte svidd. Jeg stupte i overlydshastighet ned og slo av PSU, men skaden var allerede skjedd... Jeg tok av kjøleren og til min store overraskelse var det tynne perfekte laget med Arctic Silver 3 urørt! Det var derimot ikke CPU... Den var svidd, med tydelige spor av det på undersiden. Shimset hadde altså hindret ribba i å komme i kontakt med CPU!

Kan noen fortelle meg om jeg har krav på erstatning fra Microplex?

 

Jeg har ikke så god tiltro til at de vil gå med på det sånn helt uten videre, så derfor prøver jeg her å finne ut av hvilke rettigheter jeg har.

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=CAS01P

 

Hvordan skjedde dette? Mener du at shimmen er tykkere enn selve CPU-kjernen eller at du selv monterte shimmen feil slik at kjernen ikke fikk kontakt?

Selv har jeg aldri vært borte i shims som er feilprodusert med henhold til tykkelse.

Hadde du lest bruksanvisningen til Artic Silver så vil du se at det står svart på hvitt at man ALLTID skal sjekke om kjøler har kontakt med CPU.

Dette blir gjort ved å sette fast kjøleren og ta den av igjen og for å sjekke at det sitter igjen rester av kjølepasta.

Selvfølgelig så har du ingen garanti når du ikke gidder å lese/følge bruksanvisningen.. (Ser at du kan lese etter det det står i din andre post!)

Lenke til kommentar

Ser det er en del her som lurer på om shimmen passer til tbred prosessorene. Jeg har iallefall en xp 1700+ tbred (usikker på om det er a eller b, er det forskjell i høyden på disse?). Glemte å følge rådet til norric (:oops:), men prosessoren får da nok kjøling, så det må være kontakt mellom ribba og kjernen...

Lenke til kommentar
Står ingen ting her om det er palomino, t-bred eller barton så dermed må den jo passe alle disse, og når shimen var for tykk slik at kjøleren ikke fikk kontakt med kjernen er det jo microplex sin feil da. Dere andre enige? De selger jo den med beskrivelsen ...passer til de nye AMD XP prosessorene... Men send nå en mail til microplex å la oss gjerne få vite resultatet.

 

Kan ikkje helt si meg enig at det blir microplex.no sin feil. F.eks: Du kjøper vannkjøling og skal sette isammen litt forskjellige deler og må skifte ut noen koblinger for at ting skal passe og det blir vannlekasje i koblingene du har skiftet ut. Er det da microplex.no sin feil pga at det var der du kjøpte delene??

Microplex.no selger enkelt komponenter, om du sette dei feil sammen har du bare deg selv å takke. Men selfølgelig vist han kan bevise at akkurat den shimsen han har er for tjukk i forhold til dei andre microplex.no selger, bør han få erstatning.

Lenke til kommentar

Det er da bare en måte å montere shimset på... For sikkerhetsskyld rekonstruerte jeg hendelsen. Jeg hadde på goop, noe mer denne gangen, monterte shimset og ribba. Resultat: Ingen goop på ribba. Så tok jeg vekk shimset og monterte ribba, for så å demontere igjen. Resultat: Goop på ribba.

Lenke til kommentar

Jeg har send en mail som likner på det første innlegget mitt her, der jeg også ber om en erstatning for min nå avdøde XP1800.

 

RIP

 

Nå må jeg prøve å få lånt en CPU for å få oppdatert BIOS slik at jeg kan bruke T-bred. Jaja, jeg hadde jo lyst på en XP2400, men ikke på denne måten.

Lenke til kommentar
Det er da bare en måte å montere shimset på... For sikkerhetsskyld rekonstruerte jeg hendelsen. Jeg hadde på goop, noe mer denne gangen, monterte shimset og ribba. Resultat: Ingen goop på ribba. Så tok jeg vekk shimset og monterte ribba, for så å demontere igjen. Resultat: Goop på ribba.

 

Det er 100% sikkert at du har montert feil, har samme shimen selv og har ikke opplevd noe problem i det heletatt. Har shimen på en XP2100 T-bred B.

Tok du av det tynne laget med plast som var oppå shimen da?

Sikker på at du hadde den rett vei? Det er flere måter å ha den på, men bare en er riktig. Satt den skikkelig på prosessor da? Slik at de taggene rundt på shimen var rundt prosessor? Kikk nøy etter om shimmen er helt intill prosessor. Du kan jo ha vært uheldig å bøyd shimen din på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Er du 100% sikker på at det ikke er klaring mellom shim og prosessor noe sted rundt?

Legg shimen på en rett plate å se om den er skev noe steder, eller om det er kul noen steder på den.

Hvilken kjøler har du? Og er du sikker på at du har fått festet kjøleren ordentelig? Er kjøleren skev noe steder kanskje? Har du kjøleren rett vei? (dumt spørsmål, men hvem vet?)

Har du en annen prosessor liggende du kan teste shimen på samme måte som du rekonstruerte "feilen"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...