Gå til innhold

Shimsen drepte CPU!!!


Leo_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kjøpt 3-4 shims fra MC. No problems!!

 

På ene maskina har jeg innstallert samme shim flere ganger utn problemer.

 

Så lenge det ikke er fabrikkasjonsfeil kan jeg ikke skjønne at MC har erstatningsansvar. Og selv om den skulle være for tykk, så burde du ha sjekket at alt var ok før du skrudde på maskina.

 

Hvis MC og andre sjapper skulle være økonomisk ansvarlig for hver gang en geek focka det til, ja så hadde det nok vært noen flere konkurser her i landet.

Lenke til kommentar
Det er 100% sikkert at du har montert feil, har samme shimen selv og har ikke opplevd noe problem i det heletatt. Har shimen på en XP2100 T-bred B.

 

Påstanden din faller på sin egen urimelighet. Selv om ditt hovedkort fungerer kan det jo hende at noen har fått et som ikke virker. Selv om en shim er en enkel konstruksjon, kan den f.eks. være slipt feil.

 

Du må skjekke om tykkelsen er korrekt(mål med et skyvelær så blir det rimelig nøyaktig) og om den er plan. Oppfordrer deg fortsatt å prøve linjaltrikset.

Lenke til kommentar

Shimset ser rett nok ut, bittelitt konveks, men ikke noe av betydning. Buen er så liten og så myk at det retter seg ved bare å hvile en finger i vært hjørne. Jeg bruker en Thermalright SK6, 80mm vifte på ca 75m3/t på en optimalisert overgang fra 80mm til 60mm. Ribba er av kobber og har veldig god finish, så jeg tror ikke det er noe å hente på planing. (har sett hvor mye planing kan gjøre, for ei alu-ribbe)) Det synes godt hvordan den skal stå. (den har ikke hvilt på kanten av socketen) Jeg har ingen andre CPUer å prøve på.

Lenke til kommentar
Jeg brukte også shim på min Tb1400 for et år siden, men det sluttet jeg med pga. at det viste seg at temp'en gikk en del ned når jeg tok den av.

Men hva skal den gjøre?

De skal egentlig hindre kjølern i å mose kjerna, men noen steder, så står det også at den skal forbedre varmeoverføringen.

Men det var vel helst min egen feil at temp'en ble så høy med shim'en på... :roll:

Lenke til kommentar

Det kan vel hende at jeg ikke har hjemmel for å forlange erstatning, men jeg mener da at man ikke skal trenge mikrometer og måleur for å bruke et produkt til det som det er oppgitt å brukes til. (linjal og liknende blir for unøyaktig til å gi noe fornuftig svar)

Lenke til kommentar
Jeg brukte også shim på min Tb1400 for et år siden, men det sluttet jeg med pga. at det viste seg at temp'en gikk en del ned når jeg tok den av.

Men hva skal den gjøre?

De skal egentlig hindre kjølern i å mose kjerna, men noen steder, så står det også at den skal forbedre varmeoverføringen.

Men det var vel helst min egen feil at temp'en ble så høy med shim'en på... :roll:

Takk, bra forklart!

Lenke til kommentar

Jeg bruker samme shim med min XP2500 og SLK-800. Ingen problemer her. Med kjøleren fikk jeg noen skumgummi-puter som skulle brukes for å unngå å knuse kjernen. Jeg prøvde å bruke både puter og shim samtidig, men det viste seg at det ble for mye, så eg fjernet skumgummien. Sjekker alltid om jeg har kontakt når jeg monterer kjøler. Setter på, tar av å ser etter avtrykk, setter så på igjen.

 

Har også eg SK-6 som jeg har brukte til det gamle systemet mitt, T-Bird 1400 etc. Brukte også da shim fra Microplex, dog en annen type av aluminium uten kanter som holdt den i posisjon. Hadde heller ikke problemer da.

 

Du kan nok ikke regne me å få noen som helst erstatning, men du kan jo prøve å montere alt på nytt, bare for å se om du får kontakt. Når jeg monterte kunne jeg se at det var litt avstand mellom shim og kjøler. Min egen erfaring når noe går galt, er at det som oftest er min egen feil ;-)

Lenke til kommentar

gi nå mannen litt kredit da....

 

Selv om microplex er en super duper butikk.... Kan de ha gjort noe feil (fåt levert feil fra leverandør).. Hadde han bestilt denne shimsen fra Komplett hadde pipa hatt en helt annen låt...

 

Stå på krava... selv om det er data det er snakk om... det er utrolig hvor mye mindre rettigheter man har så fort det gjelder data.... DU har seff gjort feilen... osv

 

*gone*

Lenke til kommentar

Selv om ditt hovedkort fungerer kan det jo hende at noen har fått et som ikke virker.

 

Hva har hovedkort med dette å gjøre?

 

I overført betydning skjønner du vel. Det er tåpelig å påstå at selv om din shim fungerer så skal alle andre sine shims også fungere, og hvis de ikke gjør det er det brukerfeil.

 

Det vil igrunn gjøre returer overflødig. Hvis du får noe som ikke fungerer er det brukerfeil ferdig med det! :wink:

 

Viser bare til din påstand. Din funker dermed er det ikke mulig at det kan være feilproduksjondet han har fått. :roll:

Det er 100% sikkert at du har montert feil, har samme shimen selv og har ikke opplevd noe problem i det heletatt. Har shimen på en XP2100 T-bred B.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...