Gå til innhold

Hvordan investere smart med 1000 000kr?


Duqe

Anbefalte innlegg

Hei

 

Fikk pr. idag solgt et lokal som jeg har arvet og etter nedbetalt lånet på lokalet og omkostninger fra eiendomsmegleren så sitter jeg igjen med ca 1000 000kr som går rett inn i min konto.

Men huset jeg bor i har igjen ca 1000 000kr i gjeld, bør jeg nedbetale all lånet eller bruke pengene på noe annet?

 

- Har tenkt litt aksjefond, men er litt i tvil da det kan oppstå at jeg må ha raskt tilgang til pengene.

 

- Hytte er også aktuelt, men er ikke hytter å vanskelig å selge igjen hvis du går lei?

 

 

 

På forhånd takker for all svar. :thumbup:

Endret av Duqe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville nok vært redd for å sette de på et aksjefond så lenge det kan være aktuelt å måtte selge fort.

 

Hva med å sette inn på en høyrentekonto? Er det ikke mulig å få rundt 6% i mange banker nå?

 

Men er ikke det mer gunstig å nedbetale lånet framfor høyererentekonto, da min formue blir høyere enn lånet?

Lenke til kommentar
15k inn på BSU i år, 20k inn på BSU til neste år og resten til å nedbetale lånet.

 

Takk for tipset, men BSUen er dessverre benyttet og lukket.

Videre med aksjefondet, er det lurt å sette noe på fond og sitte igjen med litt lån?

Hvor mye kan jeg forventeå skatte når jeg sitter med et hus som er formuetaksert på ca 500 000kr og uten gjeld?

Endret av Duqe
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt mulighet til å kvitte meg med lån slik som deg , hadde jeg gjort det. Så hadde jeg spart tilsvarende beløp jeg hadde betalt på lånet. Utifra dagens rente vil det gi deg minimum 60 000 i året.

Vet ikke hvor gammel du er og hvor stor inntekt du har. Men hadde jeg kunne sitte gjeldsfri med en leilighet hadde jeg safet der!

Lenke til kommentar

Har pr. idag lån hos postbanken, netbetalingstiden er igjen på 25 år.

Det er et annuitetslån og flytende.

Et annet problem er også at min fru studerer og eneste inntekten fra henne er studielånet som igjen må betales når hun er ferdig utdannet. Alt av studielånet pr. idag ligger på sparekonto og ingenting er brukt.

Lenke til kommentar
nå er ikke jeg noen mester på å styre min egen økonomi men har funnet ut at å betale unna på lån er en sak det er greit å prioritere.

 

like så greit å bli kvitt dritten så fort som mulig for å si det sånn, en må jo betale det en dag uansett.

 

Kjenner en del foreldre til mine venner som har nedbetalt lånet dems og har fått råd fra økonomirådgivere om å ta mer lån slikt at de kan unngå formueskatten.

Men det jeg er usikker på hva som er mest gunstigst av å ta betale renter på lånet eller formueskatt?

Endret av Duqe
Lenke til kommentar

Hva er den effektive renta på lånet? (banken din kan opplyse deg om det)

 

Hvis renta er lav (mindre enn 8%) så er det en relativ god sjanse for å tjene penger på å kjøpe et indeksfond som knytter seg til OBX indeksen. Det er mye billigere å kjøpe et indeksfond i stedet for vanlige fond(mye lavere gebyrer) og det er like lett å selge det. Jeg anbefaler at du ikke planlegger å røre pengene på MINST et halvt år(MINST). Da har du en god sjanse for at avkastningen på fondet overgår kostnaden på lånet. (>8% p.a.)

 

Dette kommer helt ann på hvor villig du er til å ta risiko. Er du en person som ikke tåler tap, og mister nattesøvnen når børsen går ned, så er ikke fond eller aksjer noe for deg(på kort sikt). Da er det best å betale lånet ned.

Lenke til kommentar
Kjenner en del foreldre til mine venner som har nedbetalt lånet dems og har fått råd fra økonomirådgivere om å ta mer lån slikt at de kan unngå formueskatten.

Men det jeg er usikker på hva som er mest gunstigst av å ta betale renter på lånet eller formueskatt?

 

Hvordan fungerer det regnestykket? Hvis man tar 100k ekstra i lån får man jo 100k mer på sparekonto og formuen er uendret. Den største forskjellen med lån er at man betaler en bank framfor staten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...