Gå til innhold

Norge - Et lykkeland for illegale og kriminelle innvandrere?


Anbefalte innlegg

Norge - Et lykkeland for illegale og kriminelle innvandrere

I år kommer det til Norge over 14.000 asylsøkere uten identitetspapirer. Ahmad er en av dem. I tre år har Ahmad Wald levd illegalt i Norge. Han er dømt for alvorlig kriminalitet, men kan ikke sendes ut av landet. Politiet vet ikke hvem han er eller hvilket land han kommer fra. Det er fire år siden Ahmad søkte asyl i Norge. Han påsto at han var politisk aktivist fra vest-Sahara, men UDI trodde ikke på asylhistorien hans. Ahmad fikk avslag. Men i stedet for å reise hjem, har han bare blitt værende i Oslo. Ahmad er langt fra den eneste som oppholder seg ulovlig her i landet.

 

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

Lykkeland_ahmad_wal_671862i.jpg

 

Hele Europa har hørt om "Plata". Jeg mener det finnes bare ett Lykkeland, og det er Norge - verdens beste sted. Jeg møtte en bekjent i går. Han kom fra Italia klokka tolv om natta og dro direkte fra flyplassen til "Plata". Jeg spurte hvorfor han kom hit, og han fortalte at han skulle jobbe på "Plata". De som blir tatt av politiet søker bare asyl, sier Ahmad.
2000 kroner er en vanlig dagsfortjeneste for en "småselger" på Plata. 80 prosent av de som selger narkotika på Plata er utlendinger, ifølge Ahmad. Disse folkene selger hele tiden. Etter to-tre måneder er småselgerne blitt Pablo Escobar (kjent narkobaron, red.anm). De er plutselig blitt store og har lommene fulle av penger, sier Ahmad.

 

Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå lever det nå rundt 18.000 illegale innvandrere i Norge, flesteparten i Oslo. Av disse er to tredeler tidligere asylsøkere, som har valgt et liv i skjul fremfor å reise hjem. Ahmad har pådratt seg flere dommer. Blant annet ble han dømt til åtte måneders fengsel for grov legemsbeskadigelse med kniv mot kjæresten. Han er varig utvist fra Norge, men det hjelper lite når politiet ikke har noe sted å sende han til.

 

Det finnes ingen oversikt over hvor mange personer som Ahmad som bor i Norge - kriminelle uten lovlig opphold og uten kjent identitet, og som derfor ikke kan bli sendt ut av landet. Sjefen for Politiets utlendingsenhet , Ingrid Wirum, sier det er bekymringsfullt at politiet ikke har oversikt over hvem som oppholder seg i landet.

 

På et generelt grunnlag er det en stor politimessig utfordring og en sikkerhetsmessig utfordring, at det befinner seg mange personer i Norge som vi ikke vet hvem er. Når det gjelder personer som har fått et endelig negativt vedtak så er utgangspunktet at de skal reise frivillig. Men vi ser jo at det er mange som ikke gjør det, og at det da er Politiets utlendingsenhet som skal foreta en tvangsmessig retur av disse. For at vi skal kunne klare det, er vi avhengige av å få fastslått sikker identitet og få sikre reisedokumenter, Ingrid Wirum erfarer at det er få som forlater Norge frivillig. Det er en forutsetning for at de skal kunne uttransporteres. Vi erfarer at en del forsvinner for oss. De bor ikke på oppgitte adresser, er ikke innmeldt i andre offentlige registre slik at de er svært vanskelig å finne.

Les også artikkelen "Paradiset Norge" av journalist, Jon Hustad.

Et lykkeland for illegale og kriminelle innvandrere?

Hvordan kan Norge få på plass regler og avtaler som kan forhindre denne situasjonen? At de kriminelle selv sier at Norge er "et lykkeland for kriminelle", gjør at varsel lampene begynner og blinke illrødt hos undertegnede . Ser ingen annen mulighet en at vi må slå hardere ned på dette og umiddelbart sende ut kriminelle asylsøkere og hindre mennesker uten identitet inngang til landet. Hvordan kan dette få foregå i stillhet? Hvordan oppnå resultater raskt slik at Norge ikke er et lykkeland for kriminelle?

 

:)

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Sperre grensene for uønskede innvandrere og sette dem på "prøve" i 5 år kanskje.

Bryter de loven eller gjør noe som kan bli oppfattet som kriminelt så blir de kastet rett ut av landet.

 

Verden kan danne en ny "fri stat" hvor folk som ikke har noe sted blir sendt så kan de danne sitt eget kriminelle paradis som fult de kan ødelegge.

 

donnieakalefty

Lenke til kommentar

Dette som beskrives i artikkelen merker jeg at jeg blir provosert av. Syns selvfølgelig at disse burde blir sendt ut av Norge,inkludert narktotika selgerne på Plata.

 

En ting jeg stiller spørsmål ved er, hvor skal vi sende de som vi ikke vet identiten til?

Skal vi bare dumpe den personen på det stedet som vi tror han kommer fra? Og hva vil det landets myndigheter syns om det?

Bryter dette ved noen av menneskerettighetene og avtalene Norge har?

Lenke til kommentar

Eneste måten er selvsagt å stramme kraftig inn på asylinnvandringen til landet, slik at de har små håp om å få opphold og gjør det også vanskeligere å livnære seg av utlendinger som hjelper dem med å bo i Norge. Arbeidsgivere som ansetter dem bør få lang fengselsstraff. Norge er skremmende naive og om vi ikke strammer inn går det som i Sverige, og etterhvert har vi store etniske og religiøse konflikter gående i Norge.

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig flere problemer som tas opp her?

 

1) At utlendinger kommer til Norge og blir her uten oppholdstillatelse.

 

2) At noen av de nevnt i 1) ikke har papirer som gjør at det er uvisst hvor de skal returneres.

 

3) At noen av de nevnt i 1) og kanskje 2) begår kriminalitet mens de er her.

 

For de som tilhører gruppe 1) som kan identifiseres og som ikke har gjort noe kriminelt - spandèr en hjemreise.

 

For de som tilhører gruppe 2) og som ikke har gjort noe kriminelt her - vanskelig sak. To prinsippielt forskjellige tilnærminger kan være å forsøke å integrere dem i samfunnet, eller å friste med et beløp for å få dem til å reise til et eller annet land av fritt valg (utenfor Schengen?).

 

For de som tilhører gruppe 3), så antar jeg at kriminalitet belønnes med straff iht norsk lov, så fremt politi faktisk griper inn mot kriminaliteten, da. Hvis opphavsland er kjent, og Norge har avtaler med dette (og dette landet oppfyller noen minstekrav hva angår fangebehandling), mener jeg det er greit at dommen kan sones i hjemlandet. Dersom opphavsland er ukjent, må straffen først sones, deretter må man forsøke å få vedkommende ut til et eller annet land på frivillig vis. Selv om det ikke gir en god følelse, kan det kanskje være forsvarlig å "bestikke" en kriminell for å forlate Norge.

 

Jeg funderer på om biometrisk informasjon burde vært lagret for å kunne stoppe utsendte å komme tilbake igjen - men det gir meg en ekkel smak i munnen. For det første tar det oss enda et steg nærmere Big Brother-samfunnet, og for det andre ville systemet uansett ha lekket som skylagene over Bergen.

 

Jeg er rett og slett ikke smart nok til å komme opp med noe bedre enn at vi får bekjempe og straffe de som er kriminelle, og prøve å gjøre det beste utav det med resten. Ingen enkle løsninger fra meg, dessverre :no:

Lenke til kommentar

Var akkurat om dette på TV2-nyhetene. Det er for meg tydelig at vi må være strengere ved mottagelsen av disse "asylsøkerne". Det er helt klart at de har skjønt hvordan systemet vi har nå kan utnyttes.

 

Satt "asylsøkere" i hermetegn fordi det er jo fåtallet som faktisk søker asyl etter at de har sluppet fri fra passkontrollen. Blir du tatt med falske papirer ved norske flyplasser og opplyser om at du søker asyl så får du en bussbillett og beskjed om å møte opp hos politiet for å søke formelt. 60% møter aldri opp.

 

Kommer mer om dette klokken 2230 på TV2

Lenke til kommentar

Hvorfor skal disse som er lengst unna absolutt komme til Norge? Det mest fornuftige ville vært å sende de penger, og at de flytter til et annet land i Afrika, hvor kultur- og værforskjellene ikke er like store. Er for mer vestlig innvandring, hvis ikke er det bare å flytte til Sverige eller Danmark om noen år.

Lenke til kommentar
Var akkurat om dette på TV2-nyhetene. Det er for meg tydelig at vi må være strengere ved mottagelsen av disse "asylsøkerne". Det er helt klart at de har skjønt hvordan systemet vi har nå kan utnyttes.

 

Satt "asylsøkere" i hermetegn fordi det er jo fåtallet som faktisk søker asyl etter at de har sluppet fri fra passkontrollen. Blir du tatt med falske papirer ved norske flyplasser og opplyser om at du søker asyl så får du en bussbillett og beskjed om å møte opp hos politiet for å søke formelt. 60% møter aldri opp.

 

Kommer mer om dette klokken 2230 på TV2

 

Det er da nesten ingen asylsøkere som drar til Norge med fly. Asylsøkere kommer med menneskesmuglere gjennom Europa. Så søker de asyl, og får de ikke opphold så blir mange likevel værende.

Lenke til kommentar
Det er da nesten ingen asylsøkere som drar til Norge med fly. Asylsøkere kommer med menneskesmuglere gjennom Europa. Så søker de asyl, og får de ikke opphold så blir mange likevel værende.
Begynte på et svar, men så oppdaterte jeg og fant ut at Roberteh hadde svart så se hans svar. Stiller meg bak det.
Lenke til kommentar
Hvorfor skal disse som er lengst unna absolutt komme til Norge? Det mest fornuftige ville vært å sende de penger, og at de flytter til et annet land i Afrika, hvor kultur- og værforskjellene ikke er like store. Er for mer vestlig innvandring, hvis ikke er det bare å flytte til Sverige eller Danmark om noen år.

 

Fordi i Norge får man penger i kastet etter seg som asylsøker og Norge er også svært liberale. Ingen land i verden tar imot så mange asylsøkere som Norge i forhold til innbyggertallet som Norge og Sverige. Menneskesmuglerne tar rundt 50000 til 100000 for en reise til Norge så det er viktig å velge seg ut landet som man har gode muligheter for å få opphold og masse penger fra den norske felleskassa. Norge er midt i blinken, at landet har en vantro kultur og kaldt vær er irrelevant. De ambisiøse innvandrere drar uansett til USA, der får man ikke noe gratis, som passer ambisiøse mennesker med utdannelse helt utmerket. Norge sitter igjen med bunnslammet.

Lenke til kommentar
Men hva med de som missbruker muligheten for asyl i Norge? Som Ahmad selv sier, sitat: "De som blir tatt av politiet søker bare asyl", disse finner hele tiden nye smutthull i loven. Smutthull som burde bli lukket.

 

Jeg forstår ikke helt poenget. La oss si at du bor i Somalia. Der får du tilsendt store pengesummer fra dine somaliske venner i Norge med 10 barn og enorme sosialutbetalinger. Disse pengene bruker du som bor i Somalia til å betale menneskesmuglere for å reise til Norge. Prisen er 50 000 kr. Så reiser du gjennom Europa i lastebil, varebil og liknende, smuglet gjennom en drøss med land helt til du kommer til Norge. Der kan du søke asyl. Men asylinstituttet gir deg ikke opphold. Men det gjør ikke noe, du bestemmer deg for å bo hos dine venner i Norge uansett. Nok en ulovlig innvandrer er altså på plass i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...