Gå til innhold

Tips til alle førstegangskjøpere, sjekk ut siste digitalfoto


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huff. Jeg likte min og Snekkerns teori bedre - mer fargerik liksom - men jeg er stygt redd du har rett, eller i det minste er inne på noe, Nautica.

 

Den siste generasjonen Nikon var et kvantesprang i ytelse sammenlignet med den foregående - Canon holder en jevnere utvikling, så det blir vanskeligere å finne frem superlativene mellom modellene.

Lenke til kommentar
Det er vel ene og alene av den grunn at Nikon har et forsprang akkurat nå, og uansett om du foretrekker Canon så forandrer jo ikke det fakta. Les testene på dpreview.com. Der kan du selv bestemme deg for hvilke plusser og minuser du vil vektlegge.

 

Har lest dem gang på gang og har ikke problemer med å se forskjellene,det jeg etterlyser er nøytrale tester der de tar det beste kamera i en prisklasse og tester så nykannkommne kamera opp mot dette og fremhever fordeler ulemper dem i mellom.

 

I fullformatsklassen rundt 20 000 så er det Nikon D700 som leder akkurat nå, ikke rart med tanke på at 5D som er hakk i hæl på det er 3 år gammelt, men nå kommer 5DMKll og jeg håper virkelig at de tester det direkte mot nettop D700, at så forbedringene fra tidligere modell også kommer frem er helt naturlig, men det sier lite i de fleste tilfeller om hvor bra/dårlig det er, det som er intresangt da er nettop test opp mot det som er ansett som det beste i klassen, dette gjelder selvsagt alle klasser .

 

Samtidig bør testere på enkelte forum tone ned overskriftene på enkelte merker til samme nivå som de bruker på de andre,da virker det iallefall mere seriøst :cool:

 

 

 

For meg virker det som du har et lite snev av mindreverdighetskompleks overfor Nikon ;)

 

Men hvorfor sånn fokus på hvilket kamera som er best? Forskjellene er vel ubetydelige for oss vanlige brukere, så det at nikon nå leverer de kameraene som jevnt over leverer best, gjør vel ikke Canon til et dårlig kamera? Jeg har personlig foretrukket Nikon, men det var _ikke_ bildekvaliteten som avgjorde det valget, men brukervennligheten. Den dagen Canon tar igjen forspranget, og muligens, om enn så usannsynlig det måtte være :p , går forbi nikon, så kunne jeg egentlig ikke drite mer i det. Jeg er fornøyd med mitt kamera, og jeg tipper det vil ta flere år før jeg overhode vil vurdere å bytte.

Endret av poe
Lenke til kommentar
For meg virker det som du har et lite snev av mindreverdighetskompleks overfor Nikon ;)

Nå er du vel litt slem? Det er vel heller det at EOS 50D passer Snekker'ns behov så godt at han har blitt like entusiastisk som Astronomi-Knut-Jørgen?

 

Men hvorfor sånn fokus på hvilket kamera som er best? Forskjellene er vel ubetydelige for oss vanlige brukere, så det at nikon nå leverer de kameraene som jevnt over leverer best, gjør vel ikke Canon til et dårlig kamera? Jeg har personlig foretrukket Nikon, men det var _ikke_ bildekvaliteten som avgjorde det valget, men brukervennligheten. Den dagen Canon tar igjen forspranget, og muligens, om enn så usannsynlig det måtte være :p , går forbi nikon, så kunne jeg egentlig ikke drite mer i det. Jeg er fornøyd med mitt kamera, og jeg tipper det vil ta flere år før jeg overhode vil vurdere å bytte.

Du har rett i at forskjellen er små, slik at det er fokus på smådetaljene som kan avgjøre om hva som passer best. Jeg kunne tenkt meg sensoren til D300 i en 50D hus - da hadde jeg blitt fornøyd. Med passende elektronikk, selvfølgelig.

 

Men dette er rimelig OT. Jeg mener fortsatt at testene til DigitalFoto suger rumpe.

 

Tom

Lenke til kommentar

 

Det er vel ene og alene av den grunn at Nikon har et forsprang akkurat nå, og uansett om du foretrekker Canon så forandrer jo ikke det fakta. Les testene på dpreview.com. Der kan du selv bestemme deg for hvilke plusser og minuser du vil vektlegge.

 

Har lest dem gang på gang og har ikke problemer med å se forskjellene,det jeg etterlyser er nøytrale tester der de tar det beste kamera i en prisklasse og tester så nykannkommne kamera opp mot dette og fremhever fordeler ulemper dem i mellom.

 

I fullformatsklassen rundt 20 000 så er det Nikon D700 som leder akkurat nå, ikke rart med tanke på at 5D som er hakk i hæl på det er 3 år gammelt, men nå kommer 5DMKll og jeg håper virkelig at de tester det direkte mot nettop D700, at så forbedringene fra tidligere modell også kommer frem er helt naturlig, men det sier lite i de fleste tilfeller om hvor bra/dårlig det er, det som er intresangt da er nettop test opp mot det som er ansett som det beste i klassen, dette gjelder selvsagt alle klasser .

 

Samtidig bør testere på enkelte forum tone ned overskriftene på enkelte merker til samme nivå som de bruker på de andre,da virker det iallefall mere seriøst :cool:

 

 

 

For meg virker det som du har et lite snev av mindreverdighetskompleks overfor Nikon ;)

 

Men hvorfor sånn fokus på hvilket kamera som er best? Forskjellene er vel ubetydelige for oss vanlige brukere, så det at nikon nå leverer de kameraene som jevnt over leverer best, gjør vel ikke Canon til et dårlig kamera? Jeg har personlig foretrukket Nikon, men det var _ikke_ bildekvaliteten som avgjorde det valget, men brukervennligheten. Den dagen Canon tar igjen forspranget, og muligens, om enn så usannsynlig det måtte være :p , går forbi nikon, så kunne jeg egentlig ikke drite mer i det. Jeg er fornøyd med mitt kamera, og jeg tipper det vil ta flere år før jeg overhode vil vurdere å bytte.

 

 

Nei jeg har ingen komplekser,men slike hint kommer jo selvsagt fra en "nikonfrelst" hadde jeg hatt komplekser så hadde jeg selvsagt valgt D300 når jeg valgte eller tatt imot tilbudet der jeg ble fallbydd en D300 med dertil utstyr mot min 50D, eller rett og slett bare bestilt meg en D300 eller D700, det er ikke økonomien det står på  :cool:

 

 

Forskjellene er ubetydelige ja og det er nettop det jeg har hevdet hele tiden,nettop derfor viser jeg til enkeltes forums tester og hvor villedende de blir og til brukeres  iver etter kunn å ville diskutere nettop en side av saken,for det er ikke tvil om at det som er tema er støy ved høy iso,at så 50D kan sammenlignes med D700 på enkelte områder forbigås i stillhet, at Nikon har en mye mer tungvint meny og en dårligere liew view forbigås i stillhet .

 

Jeg sier ikke at 50D er et mye bedre kamera enn feks D300, jeg sier det er omtrent likt på de fleste områder,svakere på støy ved høy iso (dog minimalt og ikke i nærheten av det enkelte hevder) og så er det bedre på andre områder, nettop derfor etterlyser jeg tester som tar det kamera som annses for det beste i sin klasse og bruker det som referanse når det kommer nye modeller,dette uansett merke.

 

Så nei, selv om du er Nikonfrelst spar meg for slike anntydninger som dette .

Endret av b-real
Lenke til kommentar

Anger:

 

Jeg holdte en D70 i mine hender engang på en butikk. Åh herre den satt godt i handa, det var en god følelse.

 

Men kjøpte meg en brukt Canon 350D. Mindre grep, men vant med det.

Jeg ser de begge som likegyldige.

 

Får se om jeg kjøper meg nytt hus når jeg ser etter muligens en 18-85mm IS fra canon. Om det blir Nikon eller en av to siffrede serien til Canon. De er vell større?

Har en 70-300mm APO Sigma til Canonen, ikke noe top kvalitet. Men det duger bra når det er lyst (selfølgelig).

Lenke til kommentar
Ja men her har du jo hele poenget,vi er forskjellig og takk for det.

 

 

gid testere kunne tenke litt på det de også, og la meg så vende tilbake til D300 og 50D, D300 ble beskrevet som manna fra himmelen når det kom ut og jeg kan godt skjønne det siden det var en betydelig oppgradering fra D200,men da 50D kommer får det en kjølig mottakelse fra samme testerne enda det er like bra, og det er her det blir feil.

 

Om testerne hadde et snev av nøytralitet ang merker så hadde de da trukket frem nettop testen av D300 og fremhevet at nå var det kommet er rival til dette og la oss se dem opp mot hverandre.

 

Vi ser også andre overskrifter når det gjelder annonsering av nikon, noe vi sjelden og aldrig ser på andre merker, som feks :Nikon D700 

Kongen er død. Leve dronningen!

 

Nikon D300 

En vinner!

 

Menst det på andre merker står feks: Test: 

Canon EOS 1000D

 

 

Canon EOS 50D 

Hva kan du bruke 15 megapiksler til?

 

 

Test: 

Sony Alpha A900

 

 

Sony Alpha A350 

Speilrefleks på vippen

 

 

Flere enn megsom legger merke til forskjellen  :!: :!:

Jepp, Eisa winner, 90 % i What Digtal Camera og highly recommend hos camera labs får "speilrefleks på vippen" og ikke engang anbefalt hos Akam, da er det like god grunn til å trekke tvil om deres sluttninger og tester som som Digitalfotos........

Endret av b-real
Lenke til kommentar
Jepp, Eisa winner, 90 % i What Digtal Camera og highly recommend hos camera labs får "speilrefleks på vippen" og ikke engang anbefalt hos Akam, da er det like god grunn til å trekke tvil om deres sluttninger og tester som som Digitalfotos........

 

Eisa har gjort mye rart opp gjennom tidene, så hvem de velger å premiere tror jeg er bygd på helt andre kriterier enn hvem som er top og the top.

Lenke til kommentar

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av quotefunksjon. Vær vennlig å passe på å quote det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke quote mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved quoting av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å quote flere innlegg bakover så oppfordres man til å bruke skjul funksjonen.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Det er som vi har sagt før. Det er stor forskjell mellom det å være banebrytende, og det å komme med noe som er like godt et år senere. Det heter "Playing catch-up" på engelsk.

 

At A900 ikke fikk en spennende undertittel er en annen sak.

 

Tom

 

Ja det er forskjell og det sier jeg også,men jeg sier at når det så kommer en rival til det kamera som er beskrevet som manna fra himmelen, så bør testerne ta dette frem og si det,feks: Canon har nå kommet med en rival til D300, eller for å bruke like store bokstaver som med D300 "Canon har komme med en D300 killer,la oss samenligne disse opp mot hverandre" og ikke slik det drives i dag, PS: Dette gjelder uansett merke,for det er liten tvil om at det stort sett kunn er ett merke som får fete bokstaver og store ord i overskriftene her.

Lenke til kommentar
Så nei, selv om du er Nikonfrelst spar meg for slike anntydninger som dette .

 

Det er her du bommer. Jeg er ikke Nikonfrelst, men jeg eier Nikon i dag, men vurderte andre merker da jeg skulle oppgradere sist. Men valget falt altså på Nikon, ene og alene av den grunn at deres løsning var den som passet meg best. At de også gjør det jevnt over best i tester, beviser bare at valget mitt var rett. Neste gang jeg oppgraderer kan det godt hende andre produsenter har en løsning som passer meg bedre, men akkurat nå er det Nikon.

Lenke til kommentar
Så nei, selv om du er Nikonfrelst spar meg for slike anntydninger som dette .

 

Det er her du bommer. Jeg er ikke Nikonfrelst, men jeg eier Nikon i dag, men vurderte andre merker da jeg skulle oppgradere sist. Men valget falt altså på Nikon, ene og alene av den grunn at deres løsning var den som passet meg best. At de også gjør det jevnt over best i tester, beviser bare at valget mitt var rett. Neste gang jeg oppgraderer kan det godt hende andre produsenter har en løsning som passer meg bedre, men akkurat nå er det Nikon.

Jepp,men da må du ikke slenge ut slike anntydninger,iallefall ikke om du har orket å lese innleggene,der det klart fremgår at jeg testet D300 opp mot 50D før jeg avgjorde kjøpet,altså passet 50D meg best.

 

 

Jeg kan nevne at jeg fikk låne hjem 50Den fra butikken i 30 dager før jeg avgjorde kjøpet .

Lenke til kommentar

Men for helve*e gutter! Dette er bare hakk i plata med akkurat samme argumentene igjen, igjen og igjen. 50D er et godt kamera. D300 er et godt kamera. 50D kom lenge etter D300. 50D er derfor "gårdagens teknologi i dag".

 

Grunnen til at 50D ikke får noe annet enn lunken mottagelse, Snekker'n, er at det er et godt kamera, men ikke på noen måte så mye bedre enn 40D at det forsvarer prisforskjellen. På høy ISO er 40D bedre, skal du ha oppløsning kan du like gjerne kjøpe 5D.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har den helt store sansen for 50D. Den eneste fordelen jeg kan se er at det har 5 ekstra megapiskler. Og det er jo fint å ha. Men er det så fint å ha det?

 

Poenget blir vel til syvende og sist for min del at man får en del saker og ting for mellomlegget mellom 50D og 40D, og derfor vil jeg nesten i alle tilfeller anbefale det nesten likeverdige (og på noen punkter bedre) 40D foran 50D, fordi ulempene det er snakk om er minimale, samt at fordelene er noe du kan ta og føle på, optikk er konkrete greier, tross alt.

 

Som et lite aha kan det nevnes at 50D har nogenlunde akkurat samme pikseltetthet som E-3, og E-3 får kritikk for liten sensor.

 

Jeg er Olympusbruker. Jeg har ingen føtter innen enten Nikon eller Canon-verdenen. Jeg liker 20D og 5D både på grunn av det de har betydd og på grunn av bildene de leverer, jeg mener D80 med rette har vært dominerende i mellom-mellomklassen en god stund. D300 ER bedre enn 40D på høy ISO, Sony a700 er virkelig undervurdert, Pentax K20D er et prima kamera og E-3 er bygget som en tank med et usedvanlig godt system av optikk.

 

Hvilket er best? HVEM VET? Det vil variere fra person til person, og denne debatten rundt prinsippet om man bør være like happy-dappy med ISO-ytelse og andre ting fra 50D som man var med andre kameraer for et år siden er rimelig akademisk.

 

E-3 er ikke mye dårligere på høy ISO enn f.eks. 20D, betyr det at E-3 fortjener like mye ros for ISO-ytelse og DR som 20D fikk da det kom ut?

 

Svaret, mine damer og herrer, er enkelt. Nei.

Lenke til kommentar
Jepp,men da må du ikke slenge ut slike anntydninger,iallefall ikke om du har orket å lese innleggene,der det klart fremgår at jeg testet D300 opp mot 50D før jeg avgjorde kjøpet,altså passet 50D meg best.

 

 

Jeg kan nevne at jeg fikk låne hjem 50Den fra butikken i 30 dager før jeg avgjorde kjøpet .

 

Det er bare så himla morsomt å gni det litt inn hos Canon-folka. :)

Lenke til kommentar
Det er bare så himla morsomt å gni det litt inn hos Canon-folka. :)

 

Som Nikon-bruker siden 1964 til jeg sommeren 2006 også gikk til innkjøp av Canon må jeg kunne hevde at jeg kjenner begge systemer. Har nå Nikon D3, D300 og D700 samt Canon 1DsMIII, 5D og 50D. Tror ikke de som til stadighet forfekter sitt eget merke til de grader egentlig kjenner verken sitt eget merke eller det som kritiseres. For meg ser det heller ut som at disse folkene har komplekser, og tildels store sådan.

Er det kun for å så splid, det kan i alle fall ikke være noen fotograf som vil "gni det litt inn hos Canon-folka"

Har i alle år vært leser av dette fora, men klarte ikke dy meg nå.

Lenke til kommentar
Det er bare så himla morsomt å gni det litt inn hos Canon-folka. :)

 

Som Nikon-bruker siden 1964 til jeg sommeren 2006 også gikk til innkjøp av Canon må jeg kunne hevde at jeg kjenner begge systemer. Har nå Nikon D3, D300 og D700 samt Canon 1DsMIII, 5D og 50D. Tror ikke de som til stadighet forfekter sitt eget merke til de grader egentlig kjenner verken sitt eget merke eller det som kritiseres. For meg ser det heller ut som at disse folkene har komplekser, og tildels store sådan.

Er det kun for å så splid, det kan i alle fall ikke være noen fotograf som vil "gni det litt inn hos Canon-folka"

Har i alle år vært leser av dette fora, men klarte ikke dy meg nå.

 

Tja, fotografer vil vel også ha litt underholdning en gang i blant. Men utenom det, er det vel en kjensgjerning at Nikon nå har et lite overtake på Canon :)

Lenke til kommentar
Det er bare så himla morsomt å gni det litt inn hos Canon-folka. :)

 

Som Nikon-bruker siden 1964 til jeg sommeren 2006 også gikk til innkjøp av Canon må jeg kunne hevde at jeg kjenner begge systemer. Har nå Nikon D3, D300 og D700 samt Canon 1DsMIII, 5D og 50D. Tror ikke de som til stadighet forfekter sitt eget merke til de grader egentlig kjenner verken sitt eget merke eller det som kritiseres. For meg ser det heller ut som at disse folkene har komplekser, og tildels store sådan.

Er det kun for å så splid, det kan i alle fall ikke være noen fotograf som vil "gni det litt inn hos Canon-folka"

Har i alle år vært leser av dette fora, men klarte ikke dy meg nå.

 

Jeg er ikke ute etter å så splid,jeg er heller ikke ute som noen fanboy for Canon eller for å hevde at 50D er best, det jeg etterlyser og som dette startet med er nøytralitet i tester og at om et forum har testet et kamera og funnet det best så bør de bruke det som en slags referanse og dra frem testen av dette og sammenligne med når det kommer et annet kamera med tilsvarende egenskapoer.

 

 

For om en leser testene fra feka akam av disse to kameraene så virker det som om de snakkker om to forskjellige verdner og ikke om to fullt likeverdige kamera .

 

Det går heller ikke å "gni det litt inn hos Canon-folka" da jeg ikke er låst til noe merke, finner jeg ut at jeg skal bestille meg en D300, D700 eller et annet kamera i morgen, ja så gjør jeg det .

 

At jeg snakker Canon nå er jo innlysende da det er Canon jeg har og har mest erfaring med,spesielt blir det jo også når man sammens med yrkesfotografer gjør tester som viser mindre utslag enn det som fremstilles påå forumer,da synest jeg det er riktig å fremheve det,fordi det virker som enkelte bare vil blåse opp enkelte ting,menst andre ting i all stillhet kostes under matten  :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...