Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!


Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

  1. 1. Velg din:

    • Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida, Jarlsberg, Norvegia og 90% av all "hvit" ost er jo slettes ikke gul :whistle:

Uansett trenger ikke Gulostinger forklare hvorfor de foretrekker å kalle det gulost.

 

Jeg kan kalle det fiskebolleost om jeg vil og det er det hele tråden handler om.

Den handler om hva man kaller den, ikke hva som til slutt vil være det riktige.

Lenke til kommentar

Uavhengig av hva tråden heter, så kommer det klart fram i førsteposten at denne tråden er en fortsettelse av tråden for to år siden, som faktisk spurte hva det HETER, ikke hva hver enkelt kaller det.

 

Og hvor har du det fra at 90% av all ost er gul? (Jeg antar du gjorde et forsøk på sarkasme der)

 

Vent litt, skal ta en titt på Norvegiaen min i kjøleskapet...

 

Beklager, dette er ikke gult nok til å kalles "gulost", dessverre. Når jeg hører "gulost", tenker jeg på noe pissfarget noe. Egentlig.

Lenke til kommentar

Noen av dere som har vært med å lage ost? Det foregår ved at man varmer opp melk (tilsatt løype) sånn at den skiller seg i myse og ostestoff. All ost som lages av myse kalles for brunost (men er egentlig ikke ost), og all ost som lages av ostestoff er hvitost. Og ostestoffet er opprinnelig helt hvitt! :grin:

 

Bilde av Jarlsberg-ost:

 

Jarlsberg_cheese.jpg

 

Dette er da nesten så hvitt som det er mulig å bli. Bare helt ytterst langs kanten er det små antydninger til gult. Kanskje det er sånn at osten er hvit opprinnelig, men at den gulner etter hvert som den blir eldre? :)

Lenke til kommentar

Hvilken farge har banan? Gul right ja, mmm. Men det er sant at den er grønn før den er moden og ferdig. Likevel sier vi at den er gul. Rips er også grønn før den er ferdig modnet og blir rød. Selv om den også er grønn først vil de fleste svare at ripsbær er rød. Så ost da, mulig gulosten er lysere før den er ferdig, men man kan ikke argumentere på den måten.

Lenke til kommentar
Uavhengig av hva tråden heter, så kommer det klart fram i førsteposten at denne tråden er en fortsettelse av tråden for to år siden, som faktisk spurte hva det HETER, ikke hva hver enkelt kaller det.

 

Og hvor har du det fra at 90% av all ost er gul? (Jeg antar du gjorde et forsøk på sarkasme der)

 

Vent litt, skal ta en titt på Norvegiaen min i kjøleskapet...

 

Beklager, dette er ikke gult nok til å kalles "gulost", dessverre. Når jeg hører "gulost", tenker jeg på noe pissfarget noe. Egentlig.

 

FØRSTE POST ER ENDRET!

Lenke til kommentar

Ok, men da har vi fått en klarhet i hva den handler om da? Det er snakk om kjente dagligvareoster, som Norvegia, Synnøve Finden og lignende.

 

I kjøleskapet mitt har jeg en pakke med Xtra opprevet ost. Den er ikke gul i det hele tatt. Det er heller ikke Norvegia-osten min. Og om man går på Ica og ser etter såkalt F45 (eller hva det var for noe)-ost, så vil man se at den heller ikke er nevneverdig gul. Den eneste osten som jeg vet om som er gul, er Synnøve Finden sin Gulost. Gräddost er forresten heller ikke gul, men like vanlig og like god som alt annet.

 

Derfor vil jeg holde på mitt standpunkt, at gulost eksisterer, ja, men den er en del av en gruppe lyse oster som går under navnet hvitoster, dermed er Synnøve Finden sin Gulost gul, men også en hvitost. Hvitost er en gruppe, og vi ble enige tidligere i tråden om at vi ikke skal bedømme hver enkelt ostesort, for da tar det for lang tid. Dermed er alle oster man får kjøpt i butikken (unntatt brunost og andre fancy oster) hvitoster, uansett hva de heter.

Endret av Arinomi
Lenke til kommentar
I kjøleskapet mitt har jeg en pakke med Xtra opprevet ost. Den er ikke gul i det hele tatt. Det er heller ikke Norvegia-osten min. Og om man går på Ica og ser etter såkalt F45 (eller hva det var for noe)-ost, så vil man se at den heller ikke er nevneverdig gul. Den eneste osten som jeg vet om som er gul, er Synnøve Finden sin Gulost. Gräddost er forresten heller ikke gul, men like vanlig og like god som alt annet.

4662.gif

 

Ikke gul meg i flesket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...