Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!


Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

  1. 1. Velg din:

    • Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Men.. men.. men.. Den er jo gul!" Som å diskutere fysikk med småbarn, dette her.

 

"Bra vi ikke bor sør for ekvator, da hadde vi jo falt av!"

 

:green: Ler, ondt i magen.

 

Synes det er bra udugelig å kalle en ost som er GUL for "hvitost". Stemte gulost da alt annet er logisk uforklarlig.

 

Verden din må jo gå fullstendig under når du tar deg et glass HVITvin eller spiser GRØNNsaker som ikke er av den fargen.

Lenke til kommentar

Når det gjelder gulrot, hvitvin osv. så er jo det meget etablerte ord som ikke har noen konkurrent/alternativ. Det er ikke slik at noen sier orangerot og gulvin. Man kan si man burde innføre nye ord for disse, men det ville aldri la seg gjennomføre.

 

Med gulost/hvitost så er det anderledes. Begge er ca. like godt etablert. Og hvis man skal velge ett av de, burde man ikke da velge det som er riktigst med tanke på hvilken farge (gul!) osten faktisk har?

Hadde halve befolkningen sagt orangerot hadde jeg holdt med dem, den er orange! Men sier jeg orangerot nå så er det ingen som skjønner hva jeg mener en gang. Og med noen ord ville det jo oppstått problemer. "Spis opp multifargetsakene dine!" :)

Lenke til kommentar
Når det gjelder gulrot, hvitvin osv. så er jo det meget etablerte ord som ikke har noen konkurrent/alternativ. Det er ikke slik at noen sier orangerot og gulvin. Man kan si man burde innføre nye ord for disse, men det ville aldri la seg gjennomføre.

 

Med gulost/hvitost så er det anderledes. Begge er ca. like godt etablert. Og hvis man skal velge ett av de, burde man ikke da velge det som er riktigst med tanke på hvilken farge (gul!) osten faktisk har?

Hadde halve befolkningen sagt orangerot hadde jeg holdt med dem, den er orange! Men sier jeg orangerot nå så er det ingen som skjønner hva jeg mener en gang. Og med noen ord ville det jo oppstått problemer. "Spis opp multifargetsakene dine!" :)

 

Oversatt: Gulostinger er pragmatiske og dobbeltmoralske uten sans for prinsipper eller det å være konsekvent?

 

Hvitost var etablert noen hundre år før noen fant på å snakke om gulost. I utlandet snakker man fortsatt om white cheese og fint lite om yellow (kjør et google-søk).

 

Dette er faktisk et tilfelle at noen fant på å selge en hvitost og gi den produktnavnet gulost. Forbrukere ble da forvirret og påvirket, trolig fordi de bor så nært svenskene. Det kan sammenlignes med at jeg lager et hvitvinprodukt jeg kaller "Dottens Gulvin" og om 20 år så er det poll på Diskusjon.no hvor temaet er "sier du gulvin eller hvitvin" hvor forvirrede sjeler løper rundt "OMG, den er jo gul - DET HETER GULVIN FFS!!=#=!".

Lenke til kommentar
Det kan sammenlignes med at jeg lager et hvitvinprodukt jeg kaller "Dottens Gulvin" og om 20 år så er det poll på Diskusjon.no hvor temaet er "sier du gulvin eller hvitvin" hvor forvirrede sjeler løper rundt "OMG, den er jo gul - DET HETER GULVIN FFS!!=#=!".

Det der må nesten gjennomføres ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...