Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilken isolasjon er den beste?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Glassvatt (Glava) og steinull (Rockwool) er mer eller mindre jevngode på alle områder. Begge produsentene har en masse forskjellige produkter, men for vanlige plater til vegg og tak er godkjenningene deres er de samme for varme, lyd og brann. De er litt forskjellige å jobbe med, så i noen tilfeller foretrekker nontørene den ene fremfor den andre.

 

Isopor er nevnt over og er et litt missvisende begrep siden det er et produktnavn. hovedtypene er Ekstrudert polystyren(XPS), som er en trykkfast "isopor", de fleste produsentene har gitt denne en farge. denne har så vidt bedre isolasjonsevne enn Ekspandert polystyren(EPS) som normalt sett er hvit, og er det de fleste kjenner som "isopor".

 

ulemper med EPS og XPS er som nevnt brann. Begrenser man flatene man bruker dette på, og legger inn skiller med mineralull, eller steinull, er dette godkjente løsninger. i boligbyggning brukers XPS og EPS i hovedsak i forbindelse med isolering av fundamenter.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Drar frem denne tråden, for jeg lurer OGSÅ på hva som er beste isolasjon. Så langt har jeg fått med meg at trykkfaste skal være det beste under støp av kjellergulv, men mange strides...!

 

Men så kom jeg over denne annonsen med 1,3 cm vidunder-isolasjon og jeg tenker at dette høres litt lugubert ut. Ikke særlig troverdig produkt når jeg ikke finner NOE info om det på nettet.

 

Er det noen som har hørt om det? Jeg skulle så gjerne visst. For er dette bra saker vil jeg seff kjøpe det, men er det kanskje noe giftfaenskap, så holder jeg meg langt unna.

 

Her står egenskapene til "isoporen" listet:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16367531

 

Jeg blir utrolig takknemlig om noen har kjennskap de kan dele med meg om dette!!! :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 9 år senere...

La meg sette en grense. 5 cm isolering og 25 cm isolering.

Eksempel: du har en kjeller, veggene er av leca/mur/stein greier. du ønsker bare å isolere på inniden med best mulig isoleringsverdi. Glava proff 33 har da 0,03 bedre u - verdi enn de andre.

Eksempel 2: du har en 15 cm vegg, og ønsker å utvide med 5 cm på utsiden, og 5 cm på innsiden. På utsiden er vindsperre det viktigste, denne må være tett på undersiden også. Her er stein ull det mest positive produktet pga varmeressistanse. På innsiden bruker du 5 cm med Nativo trefiberisolasjonsplate plate. Denne produktet holder på varmen mye lengre enn de andre stein og glass ull.

alt over 30cm tykkelse gir den samme U verdi. Halm, glava 37, steinull, Det er ingenting å vinne med å sette det beste av det beste i en 30cm vegg.

Men jeg vil anbefale blåseisolasjon, det har jeg hatt stor effekt av i mitt hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...