Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Når det gjelder å bli tatt på alvor , så var det ett svar på et tidligere innlegg av Anew. Hva som ligger i det utttrykket har jeg ikke sagt noe om. Hvor mange Pentaxkameraer som var i gang under OL har vel lite å si om fabrikanten og hans produkter tas på alvor eller ikke ..

645 d er ikke en konkurrent til 10 fps eller 900 fokuspunkter :cool: , i studio derimot er konkurransen reell..

645 d har en senor som er vesentlig større enn FF , og til en pris sammenlignbar med FF.

Om Pentax har finansielle muskler til å markedsføre dette i Europa er en annen ting.

 

Når det gjelder kompabilitet, så må du forutsette at vedkommende Nik/Can eier har kjøpt FF objektiver hele veien. Har de det ?

Slik jeg forstår det så kan Pentax eldre 645 objektiver brukes på den nye digitale, at man ikke kan bruke dslr objektiver på ett mellomformatkamera er vel forståelig. Så sammenligning på slikt grunnlag blir meningsløst.

Det virker som du går i skyttergrava etter innlegget mitt.

 

Poenget mitt var bare at det handler om psykologi. At et merke blir lagt merke til i profesjonelle sammenhenger som OL i Beijing og helt andre begivenheter. Særlig Canon skal ha for å være synlig med L-objektivene sine på sportsarenaer, på safari, og nå i Dr. House mm. De stikker hodet frem over alt. Pentax er ikke så synlig i mediebildet.

 

Angående kompatibilitet så tenker jeg også på psykologien bak det. Ikke hvorvidt noen kan/vil å bruke sine gamle objektiver når de oppgraderer til en større sensor, bare de kan forestille seg en gylden vei framover til den hellige gral. Pentax har etter min mening en større hellig gral (i hvert fall til studio og utendørs landskap, mote, etc), men veien er brutt av et stort juv. Man kommer ikke over juvet uten å legge fra seg APS-C-systemet totalt og kjøpe nytt, mellomformatsystem, når man kommer over på den andre siden. En hovedsaklig psykisk barriere som Canon/Nikon-folket ikke klarer å se på sine systemer selv om barrieren i praksis er til stede der også.

Jeg går ikke i noen skyttergrav , så der synser du feil :) At Canon er store på sport og action er vel opplest og vedtatt av den gemene hop? Derfor tror jeg heller ikke Pentax uten videre vil konkurrere på det markedet , av den grunn at det er for dyrt og omfattende å markedsføre seg fram til en vesentlig større andel i det segmentet. Pentax markedsfører seg med andre kvaliteter ,bla værtettingen (jfr plastposediskusjonen blant Canikon folk på chattetråden her i forumet) .Vi snakker altså om ett annet segment . 645D er forøvrig også værtetta.

 

Poenget mitt var at det juvet du snakker om er betinget at eierene av Canikon må ha FF objektiver for å ha en lettere vei , noe jeg stiller meg tvilsom til. Så da må man kjøpe FF hus, og Ff objektiver , og dermed forlate en mengde Aps-c utstyr. På samme måte som man må for å gå til mellomformat. Til en sammenlignbar pris..

 

En ting som slår meg er hvordan vi greide oss med 400 asa film og manuell fokus... Nå skal vi se i mørket og skarpstille på x/100dels sekund.. Men vi greide å ta bra bilder da også.. Rart :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ryktene om Pentax fullformat handler stort sett om egenskaper for sportsjournalister og actionfotografer, ikke studiofotografer.

Eg trudde at FF ikkje var ein fordel for sportsjournalistar og actionfotografar pga. hastighet ift. crop-format. FF gir jo større filer og dermed meir data som skal prosesserast. Med crop-format har ein vel då større potensial for rask skuddtakt enn i FF-format?

 

For øvrig, dersom Pentax går for FF, håpar eg at dei klarar å pressa sensoren inn i ein K-7-kropp. Det hadde vore eit spark i leggen til Nikon/Canon/Sony som må ha dei digre beista sine for å få plass til sine FF-sensorar, og forsåvidt også til Olympus, som vel har ein relativt stor kropp på E-3.

Lenke til kommentar

Dette lekre huset er jo et bevis på at fullformat ikke trenger å være noe beist.

Nei Simen1. Dette er ikke et bevis. Bevis kan vi først snakke om/når noen viser en fungerende digital speilrefleks med samme mål.

 

Noe jeg ser som relativt lite sannsynlig med dagens teknologi. Som nevnt høyere opp i tråden bygger sensoren mer en filmstripa. Den krever og et print som den skal festes i.

I tillegg forlanger dagens Pentaxkjøpere at sensoren har rom for å bevege seg.

 

Ikke dermed sagt at det er umulig, alt er mulig, så lenge man vil sterkt nok. Men det krever radikal nytenking, og er nok et svært ressurskrevende prosjekt.

 

Allikevel har jeg en viss tro på at Pentax kan greie å hoste opp en mer kompakt FF enn det vi har sett til nå. Hvis de vil ...

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Det er så populært å synse på nye kameramodeller for tiden at jeg følte jeg kunne komme med mitt bidrag.

 

For en ukes tid siden ble det kjent i en eller annen rapport fra eier til Hoya at Pentax jobber med speilløst systemkamera. Og Pentax sier det blir noe spesielt. Historisk synes jeg Pentax er både konservative og allikevel har evner til å komme med nye ting. Pentax står bak en lang rekke nyvinninger på speilrefleks og kompaktkameraer. Samtidig holder de seg til sitt når de har noe de er fornøyd med. Lysmåler og AF systemet er jo eksempler på det.

 

Så jeg tror de kommer med speilløst kamera med helt standard K-fatning. Diameteren på denne er liten nok, men registeravstanden mener mange er for lang til riktig kompakte kameraer. Det siste gjelder kun hvis en ønsker å lage et kamera som ser tradisjonelt ut. Olympus sine mikro 4/3 kameraer ser ut slik de gjør fordi en ville ha et retro design på de. Og før i tiden så slike kameraer ut slik de gjorde fordi filmen og filmkassetten la føringer i utseende. Ergonomisk er det nødvendigvis ikke beste løsning.

 

 

Så jeg tror rett og slett at Pentax velger en formfaktor ala dagens videokameraer. Fordelen med de er godt ergonomisk grep, gir plass til lang registeravstand, gir plass til stor utfellbar skjerm. Slike kameraer prøver uansett å trø inn på videokameraer sine områder så hvorfor ikke? Noen som tør vedde mot?

Lenke til kommentar

Det bildet kunne dog ha vært tatt med et hundre år gammelt kamera og ISO25 film....

 

ISO10000 er ikke særlig brukbart fra crop, men med FF så går det:

 

ISO10000 er fullt brukbart på asp-c

 

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=33476273

 

20091024-IMGP0445.jpg

 

Du får finne noe bedre illustrasjonsbilde i 24x36mm sin favør...

Vel, hvor bra hadde det bildet der sett ut om det var like lysforhold som ISO10000-bildet mitt? ISO-støy er ikke bare avhengig av hvor høy ISO det er, men også hvor mye lys det er og hvor rett eksponert det er.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Nei Simen1. Dette er ikke et bevis. Bevis kan vi først snakke om/når noen viser en fungerende digital speilrefleks med samme mål.

 

Noe jeg ser som relativt lite sannsynlig med dagens teknologi. Som nevnt høyere opp i tråden bygger sensoren mer en filmstripa. Den krever og et print som den skal festes i.

I tillegg forlanger dagens Pentaxkjøpere at sensoren har rom for å bevege seg.

 

Men har ikkje Leica fullformatsensor i M9'en? Den er vel nokså kompakt, men har kanskje ikkje SR/IS ... :hmm:

 

Redigert: Eg foreslo i ein annan tråd noko á la det du spekulerte om, Fotoralf, men vart nokså kontant avvist av Simen1, som no plutseleg syntest det var ein god ide. Litt inkonsekvent der, Simen1. :roll:

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Noe jeg ser som relativt lite sannsynlig med dagens teknologi. Som nevnt høyere opp i tråden bygger sensoren mer en filmstripa. Den krever og et print som den skal festes i.

 

Men har ikkje Leica fullformatsensor i M9'en?

... :hmm:

Joda. M9 er fullformat, og er radikalt mer kompakt enn andre digitale fullformathus.

 

En viktig grunn til at Leica har lykkes med dette er registeravstanden på 39mm. Registeravstanden på K-fatninga er ca 4mm lenger. Så noe tilsvarende fra Pentax ville blitt 4mm dypere. Beholder de SR, så vil et tilsvarende Pentaxhus trolig bli enda dypere.

 

La oss heller ikke glemme at M-serien ikke trenger prismehus pga rammesøkeren.

Lenke til kommentar

jeg fikk endel penger i bursdagen forrige som jeg har tenkt til å bruke på nytt fotoutstyr. jeg er dog litt usikker på om jeg skal kjøpe noen av blitzene, vidvinkel/normalzoomen eller macrolinsene i denne innkjøpslisten. hva tycks? den Sigma 30mm F1.4 jeg har på den listen har fått ganske middelmådig omtale på nettet. vet noen av dere om noen tilsvarende lyssterke objektiv som kan kjøpes istedenfor?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

På forum med lav sutrefaktor (ikke dpreview, men f.eks her... :)), så er Sigmaen stort sett ganske unisont elsket. Joda, den har sine begrensninger og problemer, men den er også en fantastisk muliggjører. Det er bare tull å gå glipp av bilder bare fordi en eller annen fjott er misfornøyd med hvor gode bilder av murvegger et objektiv kan levere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

ISO10000 er ikke særlig brukbart fra crop, men med FF så går det:

ISO10000 er fullt brukbart på asp-c

Rolig, folkens. Større sensor med samme oppløsning og samme teknologi gir typisk cropfaktoren som f-tall bedre ISO-ytelse. Cropfaktor 2 vs fullframe gir to stopp. Cropfaktor 1.6 vs fullframe gir 1 1/3 stopp. Cropfaktor 1.5 gir 1 1/6 stopp. Verre eller bedre er det ikke - større sensor gir ikke hallelujah-muligheter til å ta bilder midt på natta - men er litt over ett stopp bedre. Hverken mer eller mindre. Og så er det opp til en selv hvor mye støy man tolererer.

 

Viktigere å velge riktig glass og blender - og så kan man eventuelt bruke større sensor for det siste ekstra blendertrinnet hvis det er avgjørende. Hvis det siste blendertrinnet ikke er avgjørende, så er det ikke et problem. ;)

Lenke til kommentar

Helt enig i at det er tullete å vente i evigheter på noe som kanskje kommer. Men iom at Photokina er nær forestående, kan det kanskje være lurt å avvente litt allikevel.

 

Sigmaen er helt klart et fult brukbart objektiv. Men jeg har enda større forventinger til DA* 30 på bakgrunn av DA* 55. DA* 55 banker vistnok omtrent alle konkurenter på optiske kvaliteter.

Lenke til kommentar

Men iom at Photokina er nær forestående, kan det kanskje være lurt å avvente litt allikevel.

Det er jeg ikke uenig i, men om det skulle dukke opp en *30/1.4 som er utenfor ilpostinos budsjettramme, så er det ingen grunn til ikke å plukke opp en Sigma før nettene blir lange og mørket setter inn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...