Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

På forum med lav sutrefaktor (ikke dpreview, men f.eks her... :)), så er Sigmaen stort sett ganske unisont elsket. Joda, den har sine begrensninger og problemer, men den er også en fantastisk muliggjører. Det er bare tull å gå glipp av bilder bare fordi en eller annen fjott er misfornøyd med hvor gode bilder av murvegger et objektiv kan levere.

 

Nesten enig. Eneste begrensningene jeg ser er mine kunnskaper til å bruke objektivet fult ut.

 

Ellers håper jeg en eventuell DA* 30mm vil bli så latterlig god at prisen er dertil like høy. Jeg hadde ikke tenkt mer objektivkjøp på noen måneder, så det er uansett greit at den er langt utenfor budsjettet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rolig, folkens. Større sensor med samme oppløsning og samme teknologi gir typisk cropfaktoren som f-tall bedre ISO-ytelse. Cropfaktor 2 vs fullframe gir to stopp. Cropfaktor 1.6 vs fullframe gir 1 1/3 stopp. Cropfaktor 1.5 gir 1 1/6 stopp. Verre eller bedre er det ikke - større sensor gir ikke hallelujah-muligheter til å ta bilder midt på natta - men er litt over ett stopp bedre. Hverken mer eller mindre. Og så er det opp til en selv hvor mye støy man tolererer.

 

Viktigere å velge riktig glass og blender - og så kan man eventuelt bruke større sensor for det siste ekstra blendertrinnet hvis det er avgjørende. Hvis det siste blendertrinnet ikke er avgjørende, så er det ikke et problem. ;)

Enig i at det er viktigere å velge riktig glass og blender, men hvis man har preferanser for ønsket dybdeskarphet og lukkertid så begrenser valgmulighetene seg. Da kan god lysfølsomhet være en fordel.

 

Jeg vet DXOmark er forhatt, men jeg liker kriteriene de setter for testen "sportsfotografi". Ser man på fullformatkameraer lansert siden 2007 så ligger sammenlignbar ISO-kvalitet fra ISO 884 (Leica M9) til ISO 3253 (D3s), mens hovedtyngden ligger mellom ISO 1400 og 2300 innenfor minstekriteriene for kvalitet. APS-C (crop 1,5 og 1,6) ligger mellom ISO 513 og 977. Hovedtyngden av APS-C kameraer lansert siden sommeren 2009 ligger tett rundt ISO 800. Ser man på hovedtyngden for fullformat (ISO 1850 +/- 450) og hovedtyngden for APS-C (ISO 800 +/- 50) så er det rundt regnet litt over et trinn forskjell. Så 1 og 1/6 trinn ser ut til å stemme bra med gjennomsnittlige tall fra DXOmark sine tester.

 

Ellers så er det verd å merke seg at det er store individuelle forskjeller mellom kameraene. F.eks scorer Nikon D90 ISO 977, litt bedre enn det fullformatkameraet som scorer lavest: Leica M9 med sine ISO 884.

 

Legg også merke til at (micro/) four thirds ligger rundt ISO 500 og at kompaktkameraer ligger så langt nede som ISO 100-200 i sammenlignbar ISO-ytelse etter Dxomarks kriterier.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hovedtyngden av APS-C kameraer lansert siden sommeren 2009 ligger tett rundt ISO 800. Ser man på hovedtyngden for fullformat (ISO 1850 +/- 450) og hovedtyngden for APS-C (ISO 800 +/- 50) så er det rundt regnet litt over et trinn forskjell. Så 1 og 1/6 trinn ser ut til å stemme bra med gjennomsnittlige tall fra DXOmark sine tester.

 

Nettopp. Grunnen til at jeg tok opp dette i noen få innlegg tilbake er at det ble påstått at aps-c er "ubrukelig" over ISO10000 og at det eneste som nytter er kameraer med 24x36mm bildesensor. De som kjøper kameraer med 24x36mm eller har planer om å kjøpe et bør være klar over at spranget opp fra aps-c ikke er stort verken når det gjelder dybdeskarphet eller støyegenskaper. Det var nettopp det jeg prøvde å få fram med at disse forskjellene er utrolig vanskelig og på grensen til umulig å se i bilder når en ikke vet hvilket kamera og objektiv et bilde er tatt med. Jeg har til gode å møte noen som kun ved å se på en papirutskift i A3 eller A2 format kan si noe som helst om hva slags kamera og optikk/blenderåpning som er brukt.

 

Selv synes jeg det koker ned til hvor stor søker du vil ha og hvilke objektiver en ønsker å bruke. For min del gir vidvinkler for aps-c så mye bedre kvalitet fra hjørne til hjørne i forhold til 24x36mm at det lille minuset med mindre søker er til å leve med. Så kan de som kjøper 24x36mm gjerne tro at det er så mye bedre, men jeg har tilgode å se at de gir bedre bilder.

Lenke til kommentar

Med fare for å vri tema over på noe litt annet: valg av telezoom!

 

Jeg vurderer sterkt å gå for 50-135mm f/2.8, argumentene er som følger:

- Skarpt og fint

- Lyssterkt

- Overkommelig vekt, sammenlignet med ymse 70-200mm f/2.8

- Værtettet

- Priset på riktig side av 10 000, samt at det dukker opp på bruktmarkedet iblandt (i motsetning til 60-250mm f/4)

 

Det store spørsmålet akkurat nå er autofokusytelsen til dette objektivet. Alle anmeldelser sier at det er en heller langsom affære, spørsmålet er om dette er bedret på nyere kamerahus (les: K-7). Jeg antar at ytelsen er heller middels på mitt K-20D, men da et slikt objektiv er en investering som bør vare noen år hadde det vært betryggende å vite at autofokusen hadde blitt raskere når jeg engang bytter kamerahus.

 

Noen andre objektiver jeg heller bør vurdere? 60-250mm hadde sannsynligvis vært hakket bedre for mitt bruk, men størrelse og pris taler til "lillebror" sin fordel.

Lenke til kommentar

Helt enig i at det er tullete å vente i evigheter på noe som kanskje kommer. Men iom at Photokina er nær forestående, kan det kanskje være lurt å avvente litt allikevel.

 

Sigmaen er helt klart et fult brukbart objektiv. Men jeg har enda større forventinger til DA* 30 på bakgrunn av DA* 55. DA* 55 banker vistnok omtrent alle konkurenter på optiske kvaliteter.

At DA 55mm f 1,4 banker omtrent alle konkurenter, mener vist nok ikke de gutta på photozone.de. Der fikk dette objektivet kun tre stjerner av fem mulige,når det gjelder den optiske ytelsen. Jeg har selv dette objektivet, og har tatt bryllups bilder under relativt vanskelig belysning, og da med et godt resultat. VH Tom

Lenke til kommentar

[quote name='Vitalis' date='16. august 2010 - 23:36' t

At DA 55mm f 1,4 banker omtrent alle konkurenter, mener vist nok ikke de gutta på photozone.de.

Du har rett i at den får bare tre stjerner. Men for å sette det litt i sammenheng så får Canon sitt legendariske 50/1,2 L kun to stjerner. Det tar jeg som en indikator på at photozone er ganske gjerrige på karakterene på dyr optikk.

 

Ellers så formulerte jeg med en liten reservasjon. Dette fordi jeg er klar over at det er fult mulig å trekke fram negative tester på stort sett alle objektiver i markedet.

 

EDIT: Sitatfunksjonen har tydeligvis hengt seg opp her. Redigering fører tydelivis heller ikke fram. Javel :ermm:

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Med fare for å vri tema over på noe litt annet: valg av telezoom!

 

Jeg vurderer sterkt å gå for 50-135mm f/2.8, argumentene er som følger:

- Skarpt og fint

- Lyssterkt

- Overkommelig vekt, sammenlignet med ymse 70-200mm f/2.8

- Værtettet

- Priset på riktig side av 10 000, samt at det dukker opp på bruktmarkedet iblandt (i motsetning til 60-250mm f/4)

 

Det store spørsmålet akkurat nå er autofokusytelsen til dette objektivet. Alle anmeldelser sier at det er en heller langsom affære, spørsmålet er om dette er bedret på nyere kamerahus (les: K-7). Jeg antar at ytelsen er heller middels på mitt K-20D, men da et slikt objektiv er en investering som bør vare noen år hadde det vært betryggende å vite at autofokusen hadde blitt raskere når jeg engang bytter kamerahus.

 

Noen andre objektiver jeg heller bør vurdere? 60-250mm hadde sannsynligvis vært hakket bedre for mitt bruk, men størrelse og pris taler til "lillebror" sin fordel.

 

K-7 har kortare tenketid og kanskje ørliten grann raskare AF, slik at den oppleves ei aning raskare enn K20D.

Snekkevandringa til 50-135 er laaannng, og det er nok det som gjer at den føles treg, men varierer motivavstanden mellom 3-4m til uendeleg er det ikkje så gale, då eg tykkjer 60-250 er tregare, men eit anna bevegelsesmønster.

DA*50-135/2.8 har en betre Bokhe enn DA*60-250/4(ved same blender)

DA60-250/4 har ikkje korrekt brennvidde før ved uendeleg, og forskjellen mellom den og DA*50-135 er mykje mindre enn det brennvidda tilseier om en holder seg til motivavstander under 10-15 meter.

Eg har hatt DA50-135/2.5, Sigma70-200/2.8 og har i dag DA60-250, og om eg hadde begynt på nytt i dag, med mine erfaringare og behov, og uten ein heil objektivskog i hylla å ta hensyn til, hadde eg nok havna på DA*50-135/2.8.

70-200 er for trang i kortaste enden, tung og tar stor plass i veska

60-250 egentlig perfekt, men lyg på brennvidde ved kortare avstander, tung og tar stor plass i veska..(Greit valg om fotgrafering over uendeleg er prioritert.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Gratulerer. Du får teste den godt i starten, mange av dem feilfokuserer. Det er greit å bytte i et nytt eksemplar så tidlig etter kjøp som mulig dersom det er nødvendig.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

jg fikk ikke testet det så mye igår men planen er å teste det ganske mye for å avdekke eventuell feil på det.

 

for et par sider siden postet jeg et bilde av en St. Hansorm hvor selve ormen var litt utenfor fokus. jeg har sett enkelte bruke noe ala dette som kan brukes for å få være sikker på at det en tar bilde av er i fokus. hvor vanlig er det å bruke ting som denne?

Lenke til kommentar

jg fikk ikke testet det så mye igår men planen er å teste det ganske mye for å avdekke eventuell feil på det.

 

for et par sider siden postet jeg et bilde av en St. Hansorm hvor selve ormen var litt utenfor fokus. jeg har sett enkelte bruke noe ala dette som kan brukes for å få være sikker på at det en tar bilde av er i fokus. hvor vanlig er det å bruke ting som denne?

Hvis det er kun front og bakfokusering du skal teste , så kan du fotografere en tommestokk (utslått ja! :) ) , liggende på ett bord og ha kamera på stativ. Sett en f.eks en fyrstikkeske ved siden 50 cm merke . Kameraet bør være litt lenger unna enn nærgrensa. Fokuser på noe lenger unna , deretter på fyrstikkeska. Bruk største blender seff. Ta ett par bilder på denne måten , samt ett par der du først fokuserer på noe som er nærmere.

Sammenlign i ett egna fotoprogram. Du kan se relativt lett om det er korrekt eller foran/bak. Du har vel K20 , og da kan du jo også justere i SW for eventuelle feil. Dette er ikke ett 100% korrekt oppsett, men det gir deg holdepunkter.

A.

Lenke til kommentar

Sammenlign i ett egna fotoprogram. Du kan se relativt lett om det er korrekt eller foran/bak. Du har vel K20 , og da kan du jo også justere i SW for eventuelle feil. Dette er ikke ett 100% korrekt oppsett, men det gir deg holdepunkter.

 

Kanskje teit spm men med justering i SW mener du da etterbehandling i feks Photoshop, ikkesant? har K20 ja.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Sammenlign i ett egna fotoprogram. Du kan se relativt lett om det er korrekt eller foran/bak. Du har vel K20 , og da kan du jo også justere i SW for eventuelle feil. Dette er ikke ett 100% korrekt oppsett, men det gir deg holdepunkter.

 

Kanskje teit spm men med justering i SW mener du da etterbehandling i feks Photoshop, ikkesant? har K20 ja.

Finns ikke teite spørsmål , kun teite svar :) Her kommer ett :D ; Du kan justere fokuset i kameraet, under Custom settings linje 35.

Der kan du velge om du vil at det skal gjelde kun det objektivet du har på (kameraet takler inntil ti av samme brennvidde) , eller at det skal gjelde for alle objektiver..

Endret av Mundus
Lenke til kommentar

Finns ikke teite spørsmål , kun teite svar :) Her kommer ett :D ; Du kan justere fokuset i kameraet, under Custom settings linje 35.

Der kan du velge om du vil at det skal gjelde kun det objektivet du har på (kameraet takler inntil ti av samme brennvidde) , eller at det skal gjelde for alle objektiver..

 

viste jeg ikke. ;) lærte jeg noe nytt idag også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...