Gå til innhold

Hvor mye oppgraderer PC-en for årlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

regnet meg frem til ett gjennomsnitt på rundt 3500 i året. litt mer enn NRK lisensen altså.

Mesteparten av brukt hardware går til slekt og venner, eller blir target practice på sandtaket.

Endret av -sparks-
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, før når PC spill-utvalget var på linje med konsoller kjøpte jeg ny PC med en gang den begynte å bli avleggs for spilling.

Bortsett fra Left 4 Dead er det nå kun Blizzard spill jeg gleder meg til, så jeg vet at maskinen min takler det som kommer de neste årene på PC fronten.

Jeg har egentlig tatt mengden penger jeg før brukte på PC og puttet de inn i konsoller og spill til de, og ser meg ikke tilbake. :)

Skrevet
Harddisk, kabinett og dvd-rom er sisteprioritering. (Raid FTW!)

Skjermkort og prossesor er nøkkelkomponentene, men ram og kjøling for å klokke spiller også inn. Har iløpet av 4-5 år som dataentusiast lagt ifra meg godt over 80k bare hos Komplett.no, og med resten av nettbutikker utelukkende for datautstyr, langt over 100k. Prøver å roe meg nå for tiden og skal prøve å ikke oppgradere noe annet enn harddisk før 2010. Hittil har det gått en 6-7k årlig for å holde pc'n sånn noen lunde oppdatert. :(

Er det noe problem da, er ikke du pappa-gutt da?

Skrevet

Jeg oppgraderer når jeg føler at jeg begynner å henge etter på grafikkmyra, så jeg gidder vel sjeldent å oppgradere mer enn annenhvert år, og da ikke så veldig dyre komponenter, så tar jeg en stor oppgradering hver 5. år (les: ny pc).

Skrevet (endret)

Kjøpte helt ny pc i 2007. Brukte sånn rundt 10 tusen, skjerm, hovedkort, tastatur, hovedkort, strømforsyning. Skjermkort fikk jeg i julegave i julen 2007. ;o

Kabinett kjøpte jeg også! :p

Tror jeg bruker rundt 2-3 tusen hvert år. Alt etter hvor mye jeg tjener og klarer å spare.

Endret av FluffyPinkSheep
Gjest Slettet-aNZFa3
Skrevet

Jeg bruker rundt 1000-2000 kr per år, jeg må bare si at jeg ikke er noen grafikk-hore, og jeg har ikke tenkt til å bruke opp mer i år. (I år har jeg kjøpt prosessor, lydkort, skjermkort og en ekstra RAM-brikke).

Skrevet

En pc for 3 år siden jeg kjøpte for 6000 klarer de nyeste spillene.

Heh, bare idioter som alltid oppgraderer til det nyeste fordi hvis du har det som er tipp topp nå, så klarer du garantert all spillene som kommer ut om de neste 3 eller 4 årene.

Skrevet

Heh, bare idioter som alltid oppgraderer til det nyeste fordi hvis du har det som er tipp topp nå, så klarer du garantert all spillene som kommer ut om de neste 3 eller 4 årene.

Hvilken hardware var det? Og hva definerer du som 'klarer'?

Skrevet

High.

Uansett den begynner og bli gammel nå.

Men 10,000 i året er sinnsykt mye, tenk alt annet du kunne ha brukt det på.

Skrevet (endret)

Oppgraderer skjermkort ca hvert andre år. Resten (HK, CPU, minne etc.) skiftes ca hvert tjedje år. Skjerm, kabinett etc. skiftes sjeldnere.

Kjøper for det meste de nest beste/raskeste komponentene eller det som gir mest for pengene (eller en mellomting mellom de to).

Endret av PantZman
Skrevet

High.

Uansett den begynner og bli gammel nå.

Men 10,000 i året er sinnsykt mye, tenk alt annet du kunne ha brukt det på.

Bruker man 10,000 i året, i 3 år, så har man jo fortsatt ikke brukt så mye som deg.

Skrevet

Kjøper ny pc vær 3 eller 4 år.

Gidder ikke kaste bort mange 1000kr for å ha det beste hele tiden.

Har 360 og ps3 å synes grafikken er strålende.

Litt ot:

Hvorfor krever bilde og video redigering så mye av pcen?

Gjest Slettet-aNZFa3
Skrevet
Oppgraderer skjermkort ca hvert andre år. Resten (HK, CPU, minne etc.) skiftes ca hvert tjedje år. Skjerm, kabinett etc. skiftes sjeldnere.

Kjøper for det meste de nest beste/raskeste komponentene eller det som gir mest for pengene (eller en mellomting mellom de to).

Kabinettet jeg har er over 10år gammelt, og det funker enda ;)

Skrevet (endret)

oppgraderer sånn ca på 2års intervaller. hvert 3-4år hk+cpu+ram og hvert 2-3 med gpu.

min 8800gts kjøpt i 2006 er neste på lista. men det kjører alle nye spill fantastisk enda.. venter på ny generasjon nvidia før det blir byttet ut. ett av de kortene jeg har hatt som har hatt lengst potensiale. har dog kjøpt nye hard disker med behov. er på vel ca 2.5 tb nå.

så kanskje 2-3 tusen i året alt i alt?

har fortiden en 6600 @ 3ghz. holder til 4core blir nødvendig

4gb ddr2. Ser ikke helt nødvendighet for ddr3 enda

kjører vista 64 og alt fungerer yppers.

Endret av alleibruk
Skrevet

Litt usikker, brukte 12k på stasjonær for 2 år siden og kjøpte nettop bærbar for 12k nå. Så regnestykket blir da 24k / 2 -> 12k året.

Det blir uansett litt feil siden den forrige stasjonære ble kjøpt en stund før den igjen og jeg vet ikke hvor lenge jeg kommer til å vente før jeg oppgraderer / kjøper ny maskin igjen.

Så, foreløpig 12k året!

Skrevet
Og hvis du skal har mer en 4 gig ram må du nok bytte til Vista, for om jeg husker ritkig takler ikke XP mer en 4 gig.
Nesten riktig. For å utnytte mer enn ca. 3,5 GB ram så må du ha et 64-bits operativsystem. Du får både XP 64bit og Vista 64bit, men når du først skal ha 64bit så er Vista å anbefale, med tanke på at XP 64bit visstnok skal ha langt dårligere driverstøtte.

Feil. Med 32-bit kan man ha 4 GB minne tilsammen på PC'en. Her regnes blant annet skjermkortminne også, så hvis man har et HD 4870X2 kan man ha i undekant av 2 GB RAM på PC'en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...