Gå til innhold

Svart silisium kan endre din hverdag


Anbefalte innlegg

svart silisium er faktisk ikke svart men ser slik ut fordi at når lyset treffer overflaten

så slipper nesten ingenting av det ut igjen.

 

Er det ikke nettopp dette som gjør at den er svart? Hva er en farge, hvis det ikke er det man ser med øyet (i dagslys)? "Denne genseren er egentlig ikke grønn, den ser bare slik ut fordi det er lys med denne bølgelengden den reflekterer"?

 

Hvis svart silisium ser svart ut i dagslys (sollys) er det svart og ingen annen farge. Eller har du noe godt argument for noe annet?

 

 

Skal vi virkelig ta en tur ned flisespikkergata? i så fall så får du gå alene. Uansett du får ikke strøm ut av en grønn genser,

vel ikke noe du kan bruke til noe fornuftig ivertfall. ;)

 

Godt nok argument? :p

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OT:

 

Du vet det kanskje ikke, men silisium er et helt essensielt stoff i din teknologiske hverdag.

 

Hva er det det tidligere hw-nettverket har utviklet seg til? Når jeg begynte å stikke daglig innom hw.no for å lære, forventet skribenter at vi visste en god del om hw. For 2 år siden, husker jeg det var en poll som het noe sånt som "hva kommer du til å kjøpe?: g80, r600" osv. På det tidspungtet ante jeg ikke hva det var, men jeg håpet å kunne bli like kunnskapsrik som det jevne hw.no bruker. Mens nå ligner jo tek.no veldig på itavisen sine artikler med gadgets og annet helt ubrukelig tull.

 

Hvor skal dette ende?

 

Helt enig. Verden blir dummere, ser det ut som. Jeg husker jeg addet hw.no på bookmarks fordi den hadde en enkel design og gode nyhetsartikler skrevet av folk med god teknisk innsikt. Nå er det veldig tabloid. :(

Lenke til kommentar
Hvordan kom el-bilene seg inn i en diskusjon om sort silisium?

Guess! Silisium brukes til solceller. Solceller kan brukes til Elbiler...

Er det samme logikk som: "vindmøller lager strøm, ergo kan vindmøller brukes på elbiler" ?

 

Kort sagt: Nei, solceller er uegnet som energikilde på en elbil.

Lenke til kommentar
Hvordan kom el-bilene seg inn i en diskusjon om sort silisium?

Guess! Silisium brukes til solceller. Solceller kan brukes til Elbiler...

Er det samme logikk som: "vindmøller lager strøm, ergo kan vindmøller brukes på elbiler" ?

 

Kort sagt: Nei, solceller er uegnet som energikilde på en elbil.

 

Om solceller får veldig mye høyere effektivitetsgrad så ser jeg ikke noe galt i å ha solceller som en slags hybrid elbil, med batteri og solceller i tilleg til energi fra bremsing osv. Man skal ikke være for bastant.

Lenke til kommentar

En bil er for liten, du vil ikke ha nok areal til å samle nok energi til å drive en bil samme hvor effektiv solcellene blir.

 

 

Derimot kan du dekke taket på huset og garasjen din med solceller, som du igjen bruker til å lade elbilen din. I teorien skulle det bli riktig så miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Om solceller får veldig mye høyere effektivitetsgrad så ser jeg ikke noe galt i å ha solceller som en slags hybrid elbil, med batteri og solceller i tilleg til energi fra bremsing osv. Man skal ikke være for bastant.

Selv med 100% virkningsgrad ville ikke solceller kunne forsynt en normal bil med noe i nærheten av nok strøm til å få en fornuftig kjørelengde per dag. Så dessverre, det er nok for svakt.

 

Derimot kan du dekke taket på huset og garasjen din med solceller, som du igjen bruker til å lade elbilen din. I teorien skulle det bli riktig så miljøvennlig.

Eller ennå bedre: Bruke solcellene til å produsere kraft ut på elnettet. Da blir all kraften solcellene produserer brukt, selv når man er på ferie. Man får betalt vanlig strømpris ved at strømmåleren går baklengs. Siden det neppe blir nok til å gi netto salg av kraft så vil solcellene i praksis redusere den vanlige strømregningen. Lading av elbilen kan man gjøre fra elnettet når det er behov så slipper man store batterier i huset eller enormt lange ladetider.

Lenke til kommentar

Jeg skrev et innlegg for 20 min siden, men det er visst forsvunnet:S

 

Jeg har ikke tid til å skrive det jeg skrev. Men kort sagt:

Jeg mente at solcellene skulle være et supplemang til for eksempel hybridbiler, i feks prius lades batteriene med overskuddsenergien når du bremser eller triller i en nedoverbakke. Hvorfor ikke hjelpe til med noen solceller på taket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...