Gå til innhold

THQ saksøker Activision Blizzard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så å hatt med en spiller til i en duell på det ene NHL coveret hadde gjort samme enorme forksjellen. Dette blir vås om man ikke ser likhetene i situasjonene.

 

Folk bruker også ord og sammenhenger veldig sløvt her. Det er en meget lang vei fra at man "ser en likhet" til plagiat.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Så å hatt med en spiller til i en duell på det ene NHL coveret hadde gjort samme enorme forksjellen. Dette blir vås om man ikke ser likhetene i situasjonene.

 

Folk bruker også ord og sammenhenger veldig sløvt her. Det er en meget lang vei fra at man "ser en likhet" til plagiat.

 

Grunnen til søksmålet er jo ikke copyright, men at Activision tilsynelatende med vilje og viten vil lure kunder til å kjøpe feil spill - også etter at de har blitt gjort oppmerksomme på saken, og i god tid før spillet skal i hyllene.

Om du skal be noen kjøpe 'det BAJA-spillet' og sier at det er en rød og en blå bil utenpå så er det nok til at folk kan ta feil. Fordi de to bilene som er ihovedfokus også stilt opp likt i forhold til hverandre er det også vanskelig å se forskjell selv om man har sett riktig cover tidligere.

 

Hele problemet hadde vært en saga blott om bilene var posert litt annerledes på omslaget, og minst en av bilene fikk en annen farge.

Lenke til kommentar

Jeg synes det viktigste her er at det kun hadde trengt å vært ett par små modifikasjoner av coveret, og THQ har gitt besjed i god tid. Måten THQ har gått frem på og hvor likt dette er gjør dette til noe annet enn nok en "tullete-usa-sak".

De fleste som kommer til å kjøpe disse spillene sitter nok ikke å leser om dem på forhånd ect.
De ser de i butikken, eller i reklame --> butikken. Da går det ganske raskt å velge feil. Selv trodde jeg også jeg så en "sykkel" i begge bildene, jeg blåste dem aldri opp for å studere.

Hvor mye hadde det kostet Activition å forandre bildet litt? eks. sette bildet speilvendt

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det er bare tull å si at disse produktene ikke ligner. I en plagiatsak her i landet er jeg sikker på at dette ville ført frem relativt lett. Skriften har en lik vinkling og relativt lik utformning generelt. De to bilene i fronten er utpreget like, samme med bilen som flyr i bakgrunnen.

 

Du kan da vel ikke si at en kopi av f.eks en merkesjakke ikke er en kopi fordi de har fjernet en av lommene fra originalen, forandret skrifttypen på deres egen og lagt til en liten tvist på navnet. Dette er selvsagt ikke det saken dreier seg om. Men ved en slik åpenbar likhet blir det for dumt.

Dersom dette bildet ble kjørt gjennom plagiatprogram, ville det blinket rødt øyeblikkelig.

Ingen kan med hånden på hjertet påstå at den som designet det andre bildet bare av ren tilfeldighet lagde et 95% likt bilde. Alvorlig talt. Det er omtrent statistisk og logisk umulig.

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar

På samme måte kan man kjøpe feil NHL spill om man ikke bryr seg om detaljene.

 

Nullet:

Beklager, jeg tror folk ser det de vil her. Man påstår at et bildesett ligner og det andre ikke ligner men i realiteten dreier de seg om det samme, en sport med særpreg som portretterer det samme med tilnærmet lik situasjon.

 

Det er mulig du ikke er klar over det, men disse bilene er karakteristiske for sporten og så mange varianter har man ikke. Bilene er heller ei like. Lik skrift? dette blir verre og verre.

 

På telefon... "Du vet, det NHL spillet.. for 2009, det er bilde av èn ishockeyspiller på forsiden". Hvilket spill kommer personen hjem med?

Og at bildene mine var blåst opp? På min 24" skjerm var de så godt som truesize, dvs. det man holder i hånden i butikken og kikker på før man kjøper... snakk om oppblåst.

 

 

EDIT:

Jeg har dog lagt merke til en detalj fra start av som ingen andre ser ut til å ha fått med seg og det bekrefter vel egentlig det jeg mener i her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
På telefon... "Du vet, det NHL spillet.. for 2009, det er bilde av en ishockeyspiller på forsiden". Hvilket spill kommer personen hjem med?

 

på telefon..."du vet, det BAJA spillet... med to biler, en rød bil og en som hopper på coveret?" hvilket spill kommer personen hjem med?

 

lol begge eller feil :/

 

det har ikke vært noen sak om NHL spillene swom jeg vet om. så hvorfor tar du dette opp? viss produsentene hadde sett en så stor likhet i NHL spillene som det er på BAJA spillene her hadde de også gått til sak.

 

så hva er ditt forslag til NHL cover da? et bilde av hele banen? et lag foto av det amerikanske lands laget? you name it

 

litt off-topic: jeg trodde blizzard holdt seg til wow, warcraft, starcraft og diablo. jeg sjønner ikke hvorfor de skal verme på et bil spill når de alt utvikler 4 spill fra før av, basert på tidligere utgjivelser.

Lenke til kommentar

Karakteristiske for sporten? For guds skyld, gir du 2 designere jobben om å tegne et design for et formel 1 spill vil selvsagt begge tegne formel 1 biler, men sannsynligheten for at de blir plassert så likt er da ikke på tale.

Selv om 20 får samme ordre vil den bli utført på svært mange forskjellige måter.

 

Du sier også at karakteristikken for baja løp er en rød bil som kjører samme vei, som ligger foran en blå bil som er i luften, som så er etterfulgt av et annet kjøretøy som er synlig på AKKURAT samme plass bak den røde og blå bilen. Jeg må si at begge disse to karene må være særdeles flinke på å finne akkurat det bildet som viser sporten på sitt beste. Men, la oss nå ikke holde på slik, la oss heller vente til THQ vinner dette slik at det er en dom å forholde seg til.

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
På samme måte kan man kjøpe feil NHL spill om man ikke bryr seg om detaljene.

 

Nullet:

Beklager, jeg tror folk ser det de vil her. Man påstår at et bildesett ligner og det andre ikke ligner men i realiteten dreier de seg om det samme, en sport med særpreg som portretterer det samme med tilnærmet lik situasjon.

 

Det er mulig du ikke er klar over det, men disse bilene er karakteristiske for sporten og så mange varianter har man ikke. Bilene er heller ei like. Lik skrift? dette blir verre og verre.

 

På telefon... "Du vet, det NHL spillet.. for 2009, det er bilde av en ishockeyspiller på forsiden". Hvilket spill kommer personen hjem med?

Og at bildene mine var blåst opp? På min 24" skjerm var de så godt som truesize, dvs. det man holder i hånden i butikken og kikker på før man kjøper... snakk om oppblåst.

 

 

EDIT:

Jeg har dog lagt merke til en detalj fra start av som ingen andre ser ut til å ha fått med seg og det bekrefter vel egentlig det jeg mener i her.

 

At du i det hele tatt må henge deg opp i små detaljer for å forklare forskjellen i bildene sier jo sitt. Oppsettet er så å si identisk på bildene. Det er dette folk husker når de kommer i butikken og skal lete etter spillet. Det er vanvittig mange måter en kan arrangere et slik bilde, og "tilfeldigvis" har de gjort det nærmest identisk mht plassering av hovedobjektene, vinkel, osv.

 

Dette lukter litt "gå mot flertallet"-mentalitet fra din side.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si det som Theo, det er påtagelig at så mange ikke klarer å se forskjell.

 

For det første, fargepanelet er vel så forskjellig man kan få det før man "farger møkka grønn".

Detaljmessig fins det forskjellige kjøretøy, helikopter, fjell i bakgrunn, hodeskallen fra en gnu i forgrunn, forskjellige fonts, "checkered flag", kaktuser osv.

 

Det eneste som ligger til grunn for at noen skal kunne si dette er kopi er vel den enevinnelige egenskapen vi mennesker har. Kort fortalt ser vi etter systemer, det menneskelige synssenteret ser etter bevegelse, vinkler, mønstre og systemer fremfor alt annet. Det er det som gjør at de fleste av oss har god nok reaksjonstid til å kjøre bil, og at vi kan lese en bok i mer enn sneglefart.

 

Det faktum at det fins 2 biler og en tittel plassert omtrent på samme sted er nok til at du vil "se" det som en kopi om du "skummer" over det i mindre enn et sekund.

Å faktisk "se" hva et bilde inneholder krever lenger tid.

 

Enkelte er bedre på dette og enkelte er dårligere, sånn er nå det.

 

Og nok en gang, hvor mye kan du egentlig gjøre med et konsept som Baja? Baja ER de bilene der i akkuratt det miljøet og med så mye sand og grus du kan tenke deg.

 

For å referere til en lettere feilaktig kommentar om design gitt her tidligere, om du tar deg litt tid til å se på dette som en designer ville gjort, og om du har noen som helst bakgrunn i design ville ditt første innfall være å for guds skyld ikke uttale deg før du har analysert bildet, ikke bare "tittet" på det. Enhver habil designstudent vet at øyet ikke "ser" i bilder.

 

Dersom dette bildet ble kjørt gjennom plagiatprogram, ville det blinket rødt øyeblikkelig.

 

Tullprat.

Et programm som analyserte bildesammensetning ville først kommet fram til et forholdsvis stort avvik i fargepaletter, så ville den kommet fram til en ganske så stor proposjons forskjell og deretter ville den kommet fram til hva enn personen som ga instruksjonene ville at det skulle komme fram til...

 

Ingen kan med hånden på hjertet påstå at den som designet det andre bildet bare av ren tilfeldighet lagde et 95% likt bilde. Alvorlig talt. Det er omtrent statistisk og logisk umulig.

 

Hadde det vært snakk om frihånds arbeid uten noen form for bestemt formål eller inspirasjon hadde det vært korrekt, men, det er det ikke.

 

Dette er et bilspill, det er basert på et veldig utpreget konsept, det er ment å formidle fart og spenning. Argumentet ditt faller på sin egen urimelighet.

 

EDIT: fy for et keyboard, nå streiker A, V og shift.

Endret av Saggy
Lenke til kommentar

Alle her ser jo at bildene ikke er 100% like. Men at hovedelementenes plassering og vinkler ligner temmelig mye er det vel ingen tvil om. Største problemet for thq er vel at spillet kommer ut rett etter deres eget og vil nok, som det står i artikkelen, profitere av thq's markedsføring. Hadde spillene kommet ut i forskjellige år regner jeg med at det ikke hadde blitt noe sak ut av det. Synes thq har en god sak her. Det burde ikke være så vanskelig å komme opp med et cover som ligner mindre enn det gjør her.

Lenke til kommentar

Jepp. Her kommer det ene spillet ut ikke lenger etter det andre, og det er jo tydelig at Activision er såpass desperat at de designer et cover som ligner såpass mye i håp om at folk velger feil spill i butikken.

 

Nå når jeg ikke har sett bildene på en stund, så kan jeg ikke si jeg husker hvilket av de hadde motorsykkel og andre små detaljer i seg. Det man husker er de to bilene, og deres oppstilling i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar

Herregud for noen kverrulanter dere er.

 

Hvis man setter seg ned å analyserer bildene er det selvsagt ikke identiske. Det kan enhver oppegående person forstå.

 

Men for å sette det litt på spissen:

 

Jeg gjør mitt beste for å kopiere Edvard Munchs bilde "skrik". Jeg vil selvsagt ikke få det helt identisk, men hvis jeg bruker samme motiv, nokså like farger og samme komposisjon vil jeg greie å få et tilnærmet likt bilde.

 

Og da er det ikke plagiat hvis jeg stiller ut dette bildet og forsøker å selge det?

 

Selvsagt er det det! Å påstå noe annet er dumt.

 

 

Om akkurat dette med spillcoverne er en tilfeldighet er en annen sak, men siden det ene coveret kom ut først er det andre et plagiat.

For det første er garantert beskyttet av en eller annen lov.

 

 

Det NHL eksempelet var, unnskyld utrykket, et dårlig eksempel.

En ishockey spiller på coveret er så og si det eneste man kan fronte med på et slik spill.

Det samme med så og si alle andre sportsspill. Man må jo bruke noe som kan identifiseres med innholdet. Pluss det er som regel et element og det er strengt tatt begrenset hvor mye man kan justere på dette.

 

 

Men det baja coveret kan bli laget på utallige måter. Med en enkel baja-bil, en baja bil og sykkel osv osv osv.

Lenke til kommentar

For de som skryter av å være design studenter eller å forstå design, jeg vil gjerne ha navnet på skolen slik at jeg vet hvilken skole jeg skal holde meg unna. Det å si at man ikke kan framstille noe på noen annen måte er jo faktisk det mest idiotiske jeg har hørt. Du og du hvor lett det plutselig ble å være designer. "Det er jo ei bukse, hva f"#¤ forventer du? Det er jo ikke som man kan framstille det på så mange måter!?"

 

Så det dere har gjort er altså å forenkle sporten ned til følgende, racet inneholder i hovedsak to biler der den ene bilen er rødlig og har en million lys på taket og har tett følge av en blå pickup med ekstremt spretne dempere som på ingen måte kan kjøre foran den røde bilen. :no:

 

Det jeg med sikkerhet kan si er at om dere som design studenter fortsetter å tenke slik så er det vel ingen fare for at det blir skapt noe nytt de neste 20-30 årene, så lenge man har varierende farge palett og nok detaljer som ingen legger merke til. Selvsagt er disse bildene ulike, men samtidig veldig like. Hvem i videste verden tar seg tid til å studere cover inne på elkjøp eller hvor en måtte kjøpe spillene sine? Dette har med gjenkjennelighet å gjøre, man kjenner igjen ett produkt ved hjelp av "markers", farge, stil og setting. Når noe blir forsvinnende vanskelig å se forskjell på ødelegger det jo for orginalen som da mister særpreget sitt. Det er lov å tenke utenfor boksen vettu... :roll:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...