Gå til innhold

Sniktitt: Diablo III (PC)


Anbefalte innlegg

Etter release blir vi vel å høre klager på at en klasse er "overpowered", får bare håpe at Blizzard ikke gir etter og balanserer/nerfer klasser hver gang spillere finner ut builds som fungerer ekstra bra.

 

Det fine med D2 var at det fantes ganske så gosu builds, men det fantes også klasser som kunne slå dem, det kunne være irriterende å sloss mot hammerdins, men det var ikke vanskeligere enn å bare bevege seg rett så kunne man gjøre dem gal siden de aldri traff noe som helst.

 

Tviler egentlig at de blir å holde gosu builds særlig lenge i D3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
To sum it up.

 

Når du diskuterer spillet sammen med andre så velger du å bruke "trollman/trollkvinne" istedet for wizard, heksedoktor istedet for witchdoctor og flammekule istedet for fireball?

Men når det kommer til necromancer(som også kan oversettes til trollmann/ eventuellt åndemaner) så velger du å bruke orginal språket?

Helt riktig. Alle forstår hva jeg mener med trollmann/trollkvinne, heksedoktor og ildkule (med unntak av deg, tydeligvis). En necromancer er riktig nok også en trollmann, men en ganske spesifikk type trollmann, og åndemaner ville ingen ha forstått, i alle fall ikke umiddelbart.

 

Poenget mitt er uansett at majoriteten bruker orginalspråket når man snakker om klasser i rollespill(unntaket er kanskje "særnavn" som barbarian/barbar). Hvem er målgruppen til denne artikkelen? Mannen i gata som ikke har peiling på spill og blir forvirret av ord som Wizard, eller er målgruppen Ola gamer?

 

Et annen poeng er at språk er et verktøy for å gjøre seg forstått for andre. Om jeg diskuterer for eks et MMO med noen og personen begynner å bable om laug, magikere, ildballer eller andre rare ord som jeg ikke assosierer med spillet, så hadde det trolig lyst opp et stort spørsmålstegn over hodet mitt og jeg hadde sett rart på fyren.

 

Eller kanskje det bare er jeg som er litt rar? Who knows..

Jeg tror du er litt rar dersom du ikke kobler ordene wizard og trollmann, ja. Du har rett i at det er viktig å gjøre seg forstått, men disse ordene er så grunnleggende at alle, jeg gjentar, alle skjønner dem, og det i god tid før de rekker å blunke. Mannen i gata som ikke har peiling på spill blir ikke forvirret av ord som wizard. Derimot kan det virke som om Ola gamer (eller dataspiller) blir forvirret av ord som trollmann.

 

La nå gutten få lov til å si, æøøh.. flammekule, trollman/trollkvinne.. går jo bare ut over den personen som sier det. De personene som spiller med fyren vil jo fnise uansett ut av det;p

"Jeg har valgt heksedoktoren, hva har du valgt? jasså trollkvinne? tøøft" "Hei, skal jeg vise deg noe kult no? Min kule flammevegg ;OOOO"

Ærlig talt, alt dette er selvforklarende. Flirer du faktisk av sånt? Dette her minner meg om en kamerat av meg som mente at Gammelskogen i Ringenes Herre burde ha hett Old Forest også i den norske utgaven. "Det er jo det som er navnet!"

Lenke til kommentar
Åndemaner ville ingen ha forstått, i alle fall ikke umiddelbart.

 

Takker for for denne!

 

Så kan du lese igjennom denne

 

http://www.gamer.no/artikler/dodens_datter...er_verden/52290

 

En liten quote:

 

For hver generasjon som går skal Corpus velge en ny etterfølger som skal få rollen som Døden, men denne gangen har de rotet det til ved å velge en ond åndemaner med ideer om verdensherredømme.

 

Selv om nesten ingen forstår hva han snakker om, så hindrer det ham ikke i å bruke ordet.

 

Igjen! Cluet er at man skal gjøre seg forstått på en enklest mulig måte. Hadde han byttet ut "åndemaner" med "necromancer" så hadde du og mange andre fått en bedre forståelse av innholdet i teksten.

Lenke til kommentar

Tja, litt usikker på det tilfellet der. Ingen har noe forhold til dette spillet, da det ikke er utgitt, og dermed finnes det ingen forventninger som skal innfris. Åndemaner er egentlig en mer lettfattelig betegnelse enn necromancer for en nordmann. De fleste vet ikke egentlig hva en necromancer er, men i Diablo kjenner alle klassen ved dette navnet. Det mener jeg er sakens kjerne. Og en ting vi må ha på det rene: Kalles i det hele tatt denne åndemaneren i Venetica for en necromancer på originalspråket?

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært bedre å bruke "sjaman"?

 

«En sjaman er et menneske som, sammen med sin åndehjelper, drar på en sjelereise til en annen verden (åndeverdenen), for at bringe hjelp og/eller kraft med tilbake til denne verden, til gagn for alle/samfunnet.»

 

Kilde

 

Edit: passer jo ikke helt, men ville påstå det er bedre enn "åndemaner".

Endret av lain
Lenke til kommentar
Liker heller ikke den tanken om "autostats" For det finnes så mange builds for hver characters i D2. For eksmepel ta paladin; Zeal, smith og hammer. Ingen av de kan ha samme "stats" For noen av de må ha mer dex/str enn andre. Hvis jeg ikke husker feil så skal ikke hammerdin ha så mye dex eller str men mana(rett meg hvis jeg tar feil) mens zeal eller smith(?) måtte ha dex for å bære det og det våpnet.

 

Men nå får vi jo se, blir sikkert bra uansett. =))

Hammerdin skal da ikke ha noe på mana. Som med nesten alle builds er det som regel str/dex = enough for equipment, vita = rest. Mana får du jo av redemption eller insight på en act 2 merc. Eneste er vel spørsmålet om man skal gå for max block eller ikke. Men jeg er enig i at det er dumt at vi mister friheten til å fordele stats.

Endret av zaxu
Lenke til kommentar
Tja, litt usikker på det tilfellet der. Ingen har noe forhold til dette spillet, da det ikke er utgitt, og dermed finnes det ingen forventninger som skal innfris. Åndemaner er egentlig en mer lettfattelig betegnelse enn necromancer for en nordmann. De fleste vet ikke egentlig hva en necromancer er, men i Diablo kjenner alle klassen ved dette navnet. Det mener jeg er sakens kjerne. Og en ting vi må ha på det rene: Kalles i det hele tatt denne åndemaneren i Venetica for en necromancer på originalspråket?

 

Søk på "necromancer" og "Venetica" og du får svar.

 

Ellers så sier vel ordboka også at necromancer=åndemaner.

 

For ordens skyld så bruker gamer.no ordet åndemaner i andre kontekster.

 

Ekspansjon til spellforce, åndemaneren slår til:

http://www.gamer.no/artikler/ny_spellforce...n_paa_vei/10914

 

Her har jo spillerne allerede et forhold til spillet. Men de klarer vel å legge sammen 2+2 når det er snakk om en åndemaner som skal vekke de døde.

 

Finner også en åndemaner i prisguiden(Dragon Age), der har de heldigvis vært kloke nok å plassere en oversettelse ved siden av slik at vi gamere skal forstå hva de mener.

 

Hadde det ikke vært bedre å bruke "sjaman"?

 

De fleste assosierer nok "sjaman" med WoW/EQ Shaman som er veldig langt unna en Necromancer. Hadde nok bare skapt ennå mer forvirring.

Endret av toeblast
Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært bedre å bruke "sjaman"?

 

«En sjaman er et menneske som, sammen med sin åndehjelper, drar på en sjelereise til en annen verden (åndeverdenen), for at bringe hjelp og/eller kraft med tilbake til denne verden, til gagn for alle/samfunnet.»

 

Kilde

 

Edit: passer jo ikke helt, men ville påstå det er bedre enn "åndemaner".

Skjønner tanken, men så vidt jeg vet, handler ikke sjamanisme om å mane frem ånder i fysisk form.

 

Søk på "necromancer" og "Venetica" og du får svar.

Ja da, JFGI, jeg vet. :p Ellers så tror jeg ikke at jeg skal kommentere Gamer.no sin bruk av ordet åndemaner noe særlig mer nå. Det får heller være opp til tilhengerne av disse spillene.

Endret av tåa
Lenke til kommentar
Her er et bilde som illustrerer godt problemet med fargene:
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1214657022122wu5oq6.jpg

(dette vil selvsagt se ennå bedre ut om spillet blir laget på denne måten, i steden for at noen leker seg i Photoshop)

Som du sier, noen som leker seg i Photoshop. Diablo 3 sin motor kan sikkert legge på slike effekter også.

 

Gleder meg til spillet. Diablo 2 er win på LAN. :)

Lenke til kommentar
Ja da, JFGI, jeg vet. :p Ellers så tror jeg ikke at jeg skal kommentere Gamer.no sin bruk av ordet åndemaner noe særlig mer nå. Det får heller være opp til tilhengerne av disse spillene.

 

Nå var det jo poenget mitt at gamer.no ikke gjør seg godt nok forstått med slike sære ord, og deres overdrevne bruk av ordet åndemaner var bare et middel for å få frem poenget.

 

Men skal legge diskusjonen død.

Lenke til kommentar
Det er feil farger som er brukt som er det største problemet, om det er mørkt nok er en helt annen sak.

 

Ok, så du er en av de som mener det er gale farger, trodde de var hånd i hånd med de som mente det var for lyst.

 

Skal godt gjøres av Blizzard å finne farger som flesteparten vil like, de har fått vite at enkelte ikke er fornøyd med fargene, mens andre er fornøyd, de har sagt at de ikke blir å forandre til mer "realistiske" farger, da mener hvertfall jeg at man burde stoppe denne meningsløse diskusjonen som har vart helt siden spillet ble vist.

Ingen automatisk sammenheng der.

 

Selvsagt er det vanskelig å gjøre alle tilfreds. Argumentasjonen bak at fargene er for "glorete" er at Diablo-spillene har hittil siktet mot å være "realistiske" utenom monster og magi, mens Warcraft-serien hele tiden har siktet mot å være mer tegneserieaktig, spesielt i Warcraft 3 og WoW. Som tilhenger av Diablo-serien synest jeg det er viktig at elementene som gjør at spillet er Diablo er på plass, uten at spillene nødvendigvis skal være like (ikke misforstå her).

 

Nå skal det sies at dette er stort sett det eneste betydelige jeg har funnet som er negativt uten å ha prøvd Diablo III. Jeg er ikke motstander av nye ting i D3, men de bør være litt i samme stil som D2. Hvis dette er en meningsløs diskusjon i forbindelse med Diablo III så har du nok et snevert syn om temaet, det er nemlig et høyst relevant og saklig tema.

Lenke til kommentar

Det du derimot må forstå er at farger ikke er fienden, alt trenger ikke ha realistiske farger, og siden Blizzard vet hva folk mener og har sagt at de vil bruke farger for å skape stemning(ikke bare farge alt realistisk mørkt og legge på et støy-filter) så er det bare å sitte ned og se hva de fortsetter å lage.

 

Dead Space now, arrrr >.>

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Spillet blir garantert bra. Men klarer ikke helt forstå at dere ikke ser utfra bildene at det ser ut som bilder bra et 80`talls disko. Omtrent alt er pastell farger, eneste jeg så med vanlige farger her var svisjet etter sverdet til krigreren, her var det faktisk gult og rødt hehe.

 

Synes disse pastell pargene passer utrolig dårlig til Diablo3, men det kommer overhodet ikke til å stoppe meg i å kjøpe spillet.

 

Pastell farger

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Ja, men jeg beskriver hvilken rød-gul farge jeg tenker på. Regnet da med at de intresserte kunne se på hva jeg tenkte på.

 

http://images.gfx.no/532/532291/i_532291.jpg

 

Men etter å ha sett andre gangen tar jeg det litt tibake, tydlig bruk av Pastell hele veien. Og jo her er det brukt pastell til fingerspissen, så ikke enig i det du skrviver der ).

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Bare for å dra opp igjen norsk oversettelse av fantasy, siden artikkelen har oversatt halvparten av ordene og ikke alle. Konsekvent må man hvertfall være.

 

Hvordan vil du på norsk skille på lasser som: Wizzard, mage, sorcerer, warlock, necromancer og shaman?

Seks forskjellige klasser og kun ett godt norsk ord, trollmann.

 

Og erfaring i stedet for experience? For meg vil experience alltid være ett tall, ett nummer som øker ettersom du spiller. Erfaring vil jeg forbinde med om du har vært borte i lignende situasjoner før.

Du kan ha så mye experience du vil, men det første gang du møter en drage har du null erfaring med drager.

 

Samme med nivå, selv om det kan bli feil med level også, så har jeg feil assosiasjoner til nivå. Level 4 er ett tall som beskriver hvor mye experience du har, nivå 4 er det første slottet i Super Mario.

 

For å avslutte så syns jeg det er greit å bruke ord som troll, trollmann, tusser, heks og nisser så lenge det er snakk om de norske versjonene. Ett engelsk troll bor ikke under en bro og spiser geiter og en amerikanske nisse bor ikke i ett fjøs.

Endret av Mith
Lenke til kommentar
Ja, men jeg beskriver hvilken rød-gul farge jeg tenker på. Regnet da med at de intresserte kunne se på hva jeg tenkte på.

 

http://images.gfx.no/532/532291/i_532291.jpg

 

Men etter å ha sett andre gangen tar jeg det litt tibake, tydlig bruk av Pastell hele veien. Og jo her er det brukt pastell til fingerspissen, så ikke enig i det du skrviver der ).

 

den sverdbuen er vel mer ett forsøk på å lage en rødforskyvning:

http://no.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8dforskyvning

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...