Gå til innhold

Reduser forbruket ditt, vent med investeringer


Aquila

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Krisa er ikke bare en finanskrise. Her i Norge er det også en moralsk krise blant de som bestemmer over næringslivet og blant autoriteter forøvrig. De har nemlig hauset opp kursene på akjser og eiendomsprisene til løgnaktige høydsr.

 

Vidre har hvert ledd i næringslivt og handelsstanden vent seg til å ta ublu avanser og på den måten sugd ut penger av folk.

 

Dette har de kunnet gjøre ved utstrakt pissamarbeid i alle bransjer og ved at bankene har pusjet lån til kjøp av overprisede objekter.

 

Forbrukerne har derfor kommet til en fase hvor de ikke evner større gjeldsbyrde og derfor ar en bråstopp uungåeleig. Og den er også nødvendig for å lære næringslivet elmentær moral. Leksa blir hard, men den må til for igjen å få et anstendig samfunn.

 

 

Jeg tror ikke de som selger biler og hytter går gode tider i møte. Det som vil skje nå er at folk venter lenger før de bytter bil, og andre ting de ikke MÅ ha. Det samme gjelder annen unødvendig omsetning.

 

Finanskrisen vi har sett nå er bare første kapittel i en nedgangsperiode på flere år som vil føre til arbeidsløshet og trange tider for mange.

 

Jeg er glad jeg ikke er bilselger eller eiendomsmegler om dagen...

Lenke til kommentar
Altså det værste en kan gjør for samfunnet nå er vel å IKKE bruke penger? Hvis ingen bruker penger går jo landet konkurs!

 

Kjøp hus, bil og hytter slik at samfunnet går rundt!

 

Hvis alle forbrukere tar en vilepause nå, vil næringslivet måtte revurdere prisingen på alle varer og senke den til riktige nivåer., og da vil handelen ta seg opp ighen.

Lenke til kommentar
Hvis alle forbrukere tar en vilepause nå, vil næringslivet måtte revurdere prisingen på alle varer og senke den til riktige nivåer., og da vil handelen ta seg opp ighen.

Og mange bedrifter vil gå konkurs, mange vil miste jobbene sine, arbeidsledigheten vil gå opp, omsettningene vil forbli lave siden ingen har penger til å kjøpe ting for og enda flere vil gå konkurs og prisene vil stige i stede for å synke.

 

Eg vet ikke hvilken en-dimmensjonal verden du lever i men samfunnet er faktisk avhengig av at de økonomiske hjulene går rundt, og for å få disse til å gå rundt må man både tjene, spare OG bruke penger.

 

Men oppi alt dette er det viktig å være fornuftig. Man kjøper til realistiske priser, man kjøper det man har råd til og sparer så man har sparepenger. Årsaken til usannsynlig høye priser er jo fordi det har vært en kjøpefest uten like og bedrifter har kunnet ta en høy pris fordi kunden har både hatt råd til det og fordi de ville kjøpt uansett. Men dette gjelder IKKE alle bedrifter.

 

Du stemmer ikke tilfeldigvis FRP?

Lenke til kommentar

Det norske samfunnet er i betydelig grad manipulert av bransjeomfattende prissamarbeid, hvor alle berifter innen hver bransje har øket prisene koordinert, og hvor bankene har fulgt opp med å dytte lån på folk.

 

Dette har skapt en boble som bare kan stikkes hull på ved at forbrukerne tar en skikkelig vilepause. Ja, dette vil resultere i svært smertefulle omstillinger, men det må til. Men. arbeidere som blir arbeidsløse kan faktisk starte nye bedrifter i konkurranse med tidligere arbeidsgivere og som driver på en mer anstendig måte.

 

Dessuten kan en også dele på arbeidet ved å nedsette arbeidstiden.

 

Hvis alle forbrukere tar en vilepause nå, vil næringslivet måtte revurdere prisingen på alle varer og senke den til riktige nivåer., og da vil handelen ta seg opp ighen.

Og mange bedrifter vil gå konkurs, mange vil miste jobbene sine, arbeidsledigheten vil gå opp, omsettningene vil forbli lave siden ingen har penger til å kjøpe ting for og enda flere vil gå konkurs og prisene vil stige i stede for å synke.

 

Eg vet ikke hvilken en-dimmensjonal verden du lever i men samfunnet er faktisk avhengig av at de økonomiske hjulene går rundt, og for å få disse til å gå rundt må man både tjene, spare OG bruke penger.

 

Men oppi alt dette er det viktig å være fornuftig. Man kjøper til realistiske priser, man kjøper det man har råd til og sparer så man har sparepenger. Årsaken til usannsynlig høye priser er jo fordi det har vært en kjøpefest uten like og bedrifter har kunnet ta en høy pris fordi kunden har både hatt råd til det og fordi de ville kjøpt uansett. Men dette gjelder IKKE alle bedrifter.

 

Du stemmer ikke tilfeldigvis FRP?

Lenke til kommentar

Du drar ikke dette drøyt langt nå?

 

"Det norske samfunnet er i betydelig grad manipulert av bransjeomfattende prissamarbeid, hvor alle berifter innen hver bransje har øket prisene koordinert, og hvor bankene har fulgt opp med å dytte lån på folk."

 

Tviler sterkt på at en hver bransje er preget av priskarteller, og at disse igjen står sammen med bankene om å låne oss penger, som igjen står i forbund med andre som gir forbrukslån.

 

På jobben min er det gladstemning, selskapet har holdt en grei policy på investering, og bare lagt i statsobligasjoner,pengemarkedsfond osv, så vi har enda fremgang trass finanskrisen, og tap på børsene fordi en ikke har pengene der.

Sånn sett går jeg trygt på jobb hver dag hittil i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Altså det værste en kan gjør for samfunnet nå er vel å IKKE bruke penger? Hvis ingen bruker penger går jo landet konkurs!

 

Kjøp hus, bil og hytter slik at samfunnet går rundt!

 

Hvis alle forbrukere tar en vilepause nå, vil næringslivet måtte revurdere prisingen på alle varer og senke den til riktige nivåer., og da vil handelen ta seg opp ighen.

 

Næringslivet foretar en reprising, alle priser går ned, untatt prisen på ditt arbeid, så din kjøpekraft øker enormt?

 

Drøm videre.....

Lenke til kommentar

Makan til tråd. Jaja.

 

Det jeg er litt spent på nå, det er hvor langt ned boligprisene går dersom arbeidsledigheten går drastisk opp. Merk at jeg sier dersom og ikke når, for det er da ikke 100% sikkert etter min mening, bare 90% (det kan fortsatt gå bra, selv om det ikke er sannsylig). Boligprisene er jo tross alt tuftet på høy sysselsettingsgrad og et stabilt økonomisk marked, hvor tilgangen på kapital bare økte frem til finanskrisen slo til. Et scenario: arbeidsledigheten øker, noen begynner å slite og må gå over fra å eie til å leie eller flytte sammen med kjente/foreldre eller lignende. Dette salget gjør at boligprisene faller, og boligene kan kjøpes av de som fortsatt sitter på kapital. Dette betyr at det blir færre huseiere og flere som leier, noe som gir makt til de som eier og skaper økende klasseskille ved at huseier kan skru opp prisen. Heldigvis kan han ikke skru prisen veldig langt opp fordi det er (i allefall tilnærmet) tilstrekkelig med utleieboliger i markedet. Næ, egentlig kan jeg ikke skjønne at det kan gå veldig ille uansett. Det måtte bli om folketallet plutselig begynte å øke samtidig, eller vi fikk sterke grunner til å endre bosettingsmønsteret.

Lenke til kommentar
Tråden startet vel med sammenblanding av anti-kapitalistiske idealer, og et ønske om å øke sin egen del av kaka.

 

Litt uklart.

 

Et vanvittig pengebruk og en vanvittig låneopptak har bragt norge inn i en situasjon som går rett vest. Jeg skriver "pengebruk" og ikke forbruk fordi alle priser er drevet opp i vanvittige høyder, slik at pengebruken har et mye høyere nivå en det egentlige forbruket.

 

Dette gir en skjevhet hvor det store flertall faktisk bedriver en form for veldedighet mot de rikeste som kontrollerer produksjonsmidlene og bankene.

 

Vanlige mennesker må stte en stopper for dette ved den makta de har, nelig forbukermakta. Dette innebærer at en slutter å låne penger til en har lettet seg for gjelda en har og det innebaærer at en reduserer drastisk kjøp av varer og tjenester for en tid.

 

Myndighetene i Norge er toretisk enig i at dette er nødvendig til alle beste, men når det virklig ser ut til å skje, blir de livredde, fordi de ser at dette innebærer tap av maktposisjoner og økonomiske posisjoner.

 

Ja, ordnær kapitalisme har spilt fallitt. Det har også sosialismen. Det må til noe nytt hvor vanlige mennesker tar makta helt reelt og degraderer bedriftsledere, myndihghetskroryfeer og bankene.

Lenke til kommentar
tviler på at vi kommer til å få så store problemer. jeg har ingenting å miste fordi jeg har ikke så mye penger. jeg tror det bare er folk som er redde. innen 2 mnd så er sikkert hele krisen glemt.

 

Det som vi går inn i nå blir mye verre enn folk forestiller seg. Hele verden reduserer forbruket og norge som hovdsakelig selger råvarer vil miste kanskje halvparten av inntekta si, dels på grunn av lavere salgsvolum og dels ved at prisene kollapser.

 

Ojeprisen er jo nå under halvparten av hva den var for kort tid siden, og den synker stadig.

 

Mange tror at finanskrisen er det viktigste problemet. Det er den ikke. Synkende konjunkturer er det virkelig farlige for norge i tiden fremover.

 

Vi får en realitet hvor vanlige mennesker ikke klarer å betjene et ordinært lån. Derfor er det viktig at alle og enhver tar en kraftig og langvarig hvilepause i pengebruken sin.

Lenke til kommentar
Et vanvittig pengebruk og en vanvittig låneopptak har bragt norge inn i en situasjon som går rett vest. Jeg skriver "pengebruk" og ikke forbruk fordi alle priser er drevet opp i vanvittige høyder, slik at pengebruken har et mye høyere nivå en det egentlige forbruket.

 

Vanlige mennesker må stte en stopper for dette ved den makta de har, nelig forbukermakta. Dette innebærer at en slutter å låne penger til en har lettet seg for gjelda en har og det innebaærer at en reduserer drastisk kjøp av varer og tjenester for en tid.

 

Strengt talt så er det "forbrukermakten" som har gjort det slik at lånemengden har økt. Det er fordi når renten var lav, så skulle mange på død og liv by mer fordi de hadde da plutslig råd til å låne noe mer. Dette skjedde selvfølgelig uten tanke på at renten var på et historisk lavnivå. Dette førte igjen til uvanlige høye boligpriser. Den nedgangen som kommer nå, er etter min mening helt klart bare en utjevning til det mer normale.

 

Jeg vil også si at de som kjøpte pillråtne leiligheter med dyr fellesgjeld også har litt skyld i dette. Slike leiligheter ble det advart mot i stor stil. Sier seg selv at det er litt muffens når visning foregår kl. 24 på natten og man frister ved en flatskjerm ved "hurtig" avgjørelse.

 

For å si det ærlig, de som klager over høy rente glemmer ofte å nevne at man har hatt betydelig høyere rente enn det man har i dag.

Lenke til kommentar

Personlig så håper jeg at folk gjør stikk motsatte .. Bruker penger slik at markedet begynner å fungere igjen.

 

 

Selv kjøpte jeg ny leilighet på 54 kvm for 1.7 mill i April i år - Og jeg har nylig innvestert 50 000 kr i askjer . Forbruket er nok ikke like høyt som før men det skyldes jo at jeg har et boliglån. Fabrikkny bil er i tankene men jeg venter med det til 2009/2010 .

 

For å komme oss ut av denne krisen så må bankene sette ned renta , slakke litt på de strenge kravene ved utlån slik at folk blir stimulert til å bruke penger. Når folk får litt pusterom så vil de automatisk begynne å spre verdiene og jeg tror alle tjener på veksten (Vi får ikke overdrive heller).

 

Og renta er ikke høy nå ,folk har hattt det verre . Og låner man over evne så kan man skylde på seg sjøl og ikke banken. Blir litt dobbelmoral når folk står frem i avisa og klager på at de frivillig tok opp lån på 3 mill med inntekt på 500k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...