Gå til innhold

[LØST] - LaCie 1TB USB Disk, Bare 10MB?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettop fått min nye eksterne USB disk på 1TB. Men den kommer opp med en total størrelse på 10MB

 

I gparted kommer den opp med to partisjoner, en uten størrelse, og en på 10MB med hfs filsystem. De resterende ~900GB står som unallocated. Jeg prøvde å slette begge partisjonene og lage en ntfs partisjon, men da fikk jeg feilmelding.

 

Noen som vet hva dette kan være?

 

Bruker Ubuntu 8.04

Endret av ilovebrownies
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Benytter anledningen til å si at jeg syns det er tragisk at det er lettere å få svar her enn på ubuntuforums :p

 

NorthWave:

 

Jeg syns det er rart at jeg i det hele tatt må formatere disken for å få den til å fungere. Har en 500GB av samme type fra før som fungerer smertefritt.

 

Her er feilmeldingen fra gparted:

http://bildr.no/view/273983

 

Når jeg kjøpte 500GB disken, brukte jeg den på Windows først, før jeg gikk over til Linux. Kan dette hjelpe i denne situasjonen tror du?

Endret av ilovebrownies
Lenke til kommentar

Joda, det stemmer fortsatt^^ Skal forklare det kjapt med dette regnestykket:

 

1000 Byte = 1 kiloByte = 1 kB = SI-standarden (vanlige prefikser)

1024 Byte = 1 kibibinær Byte = 1 kiB = IEC-standarden (nye binære prefikser)

 

1000GB = 1000 000 000 000 bytes

1000 000 000 000 / 1000 (kB) / 1000 / 1000 = 1000GB = 1TB

1000 000 000 000 / 1024 (kiB) / 1000 / 1000 = 931.3 GiB

 

Hovedproblemet med dette er på grunn av windows (og mac også). De bruker feil benevning, og dette skaper en god del kluss og forvirring :p Egentlig skal det stå 1000GB i windows, men istedet står det 931.3GB, som forsåvidt er rett, bare med feil benevning. Det skal ikke stå GB, men 931.3 GiB!! Da er alt rett.

 

Dette skjedde fordi før så var det ikke noen standard for dette, men det kom jo selvølgelig, men windows rettet seg aldri etter den nye standarden, så slik har det bare blitt. Typisk windows å ikke rette seg til standarder... Men ikke gløm mac! De har også feil benevning, etter det jeg ser her.

 

:)

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar

Ubuntu har også feil standard (GB), men det er ikke det jeg er ute etter, jeg viste jeg ville få under en TiB, men forskjellen vil jo bare bli større. Snart vil forskjellen utgjøre over 100 GiB, og jeg mener da de driver med villedende markedføring mot uvitende personer, som f.eks trengte akkurat 1TiB da de kjøpte disken, men som ikke viste forskjellene på SI og IEC-standarden.

 

Neste gang jeg kjøper en harddisk, ønsker jeg at den har, si 2048 GiB, ikke 2000 GB. Er det noen grunn til at de heller produserer disker som kan lagre X GB og ikke x GiB?

 

Og det regnestykket ditt - du mener vel heller

1000 000 000 000 / 1024 (kiB) / 1024 / 1024 = 931.3 GiB

?

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Åja, men da er me jo på samme spor :) Sjekket Ubuntu nå, og du har rett. Ups har alltid trudd de brukte MiB jeg:/ Jaja, men jeg er ganske enig med deg, for det blir fort mye plass du "mister" jo større harddiskene blir. Jeg hadde i hvert fall blitt sur om jeg ikke visste om disse standardene :p

 

Neste gang jeg kjøper en harddisk, ønsker jeg at den har, si 2048 GiB, ikke 2000 GB. Er det noen grunn til at de heller produserer disker som kan lagre X GB og ikke x GiB?

Det er vel fordi de fleste er vane med titallsystemet, og ikke det binære. Så derfor er vel det beste at alle operativsystem må fikse opp i dette, med rette benevninger? Viss harddiskene oppgir den binære verdien (GiB), er jo alt rett, men da blir vel folk overrasket når de plugger de inn, for WOW! Plutselig fikk de sånn 100 GB ekstra :p Ikke negativt, men forvirrende. Poenget mitt er at du har samme problemet enda, med at du ikke får den verdien harddiskene oppgir.

 

Begynner ikke dette å bli et ganske kritiskt problem nå egentlig? :hmm:

 

Og det regnestykket ditt - du mener vel heller

1000 000 000 000 / 1024 (kiB) / 1024 / 1024 = 931.3 GiB

?

Haha, jo stemmer det, min feil^^

Lenke til kommentar

Haha! :p Den var ny for meg!

 

Måtte nesten starte Ubuntu bare for å sjekke^^ Ser ut som "1000.2GB" er navnet til harddisken, fordi hos meg står det istedenfor "Danny 1TB", men det er bare et navn, som jeg lagte. Lastet opp et bilde av det :)

 

Men hvorfor er akkurat 1000.2GB standardnavnet? :p Hvorfor ikke bare 1000GB? Noen som har svar på det?

 

Jeg er nyskjerrig^^

post-99067-1224628045_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...