Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

harddisk falt ned. fungerer ikke!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hardisker tåler sjelden fall fra et bord eller lingnende. gir den en tikkende lyd i fra seg? da må du kontakte et firma for gjenoppretning. ibas tror jeg di heter å da blir du noen lapper fattigere. har du det du har på backup fra før er det billigst å kjøpe ny ekstern å heller lage ny backup.

Lenke til kommentar
Hadde dessverre ikke back-up. :( finnes ikke noe program som fikser problemet? Jeg fåt opp "Local Disk F", men han vil at jeg skal formatere harddisken!!!

 

Da ser det jo ut til at disken virker?

 

Én måte å gjøre det på er å formattere disken (quick format), og deretter bruke Free Undelete (http://www.officerecovery.com/freeundelete/) for å recovre alle filene på disken.

 

Når du bruker quick format sletter disken egentlig ingen filer, kun dataen over hvor de ligger - slik at disken tror at den er tom.

Lenke til kommentar
Hadde dessverre ikke back-up. :( finnes ikke noe program som fikser problemet? Jeg fåt opp "Local Disk F", men han vil at jeg skal formatere harddisken!!!

 

Da ser det jo ut til at disken virker?

 

Én måte å gjøre det på er å formattere disken (quick format), og deretter bruke Free Undelete (http://www.officerecovery.com/freeundelete/) for å recovre alle filene på disken.

 

Når du bruker quick format sletter disken egentlig ingen filer, kun dataen over hvor de ligger - slik at disken tror at den er tom.

 

Nei, er liten vits i å formatere først. Kjør recoveryprogram uten å formattere :)

Lenke til kommentar

Er det backup på den, dvs. dataene ligger et annet sted også, kast den i søpla, kjøp ny og ta ny backup. Evt. prøv å få retur på den om den ikke ser skadd ut.

 

Dersom det ligger data du må ha på disken, og de kun ligger der, er det ikke backup. Da er det vanlig lagring. Det finnes programmer du kan prøve, noen er gratis, noen koster penger. De fungerer fra ikke i det hele tatt, til omtrent middels. Jeg tror ikke du får igjen dataene dine ved å laste ned et program fra nettet, dessverre.

 

Da gjenstår datagjenopprettingsfirmaer. De får ut alt, uten problemer, men tar seg betalt deretter.

 

Moral : TA BACKUP!!! :) Mange ender i den situasjonen der. Hvor mye er feriebilder og minner verdt? Eller flere års arbeid? Er det uvurderlig er det lett verdt 10.000, men det er ikke sikkert alle har 10.000 å bruke på det likevel.

Lenke til kommentar

Stemmer det med backup! Er en meget god vane å ha, her i familien tar vi kun backup av bilder, altsåp lagrer de på en extern HDD og på PC-en. Burde vel kanskje tatt backup av andre filer også men er nok bildene som er mest verd. Vi har enda ikke vært ute for noe disk crash, men dman vet jo aldri om det skjer.

 

Tok faktisk det steget og tok backup av musikken min i går ...gidder ikke å få tak i ca 70GB med musikk igjen for å si det sånn :ph34r:

Lenke til kommentar

Jess, har jobba med det her, og hørte stadig vekk "Jammen jeg rakk jo ikke å ta backup! Det ligger veldig viktige ting på den disken!" Okay, honning.. her er greia :

 

Du skal ALLTID ha backup, i TILFELLE noe skjer. ETTER at det har skjedd er det ofte litt SEINT!

 

En harddisk er latterlig billig. Å gjenopprette data fra en harddisk er latterlig dyrt. Do the math :p

Endret av Purplehaze
Lenke til kommentar
Stemmer det med backup! Er en meget god vane å ha, her i familien tar vi kun backup av bilder, altsåp lagrer de på en extern HDD og på PC-en. Burde vel kanskje tatt backup av andre filer også men er nok bildene som er mest verd. Vi har enda ikke vært ute for noe disk crash, men dman vet jo aldri om det skjer.

 

Tok faktisk det steget og tok backup av musikken min i går ...gidder ikke å få tak i ca 70GB med musikk igjen for å si det sånn :ph34r:

 

Du bør også være litt forsiktig med hvor du putter den eksterne harddisken. Det hjelper ikke så mye å ha backupen i en skuff i skrivebordet hvis huset skulle brenne ned.

Lenke til kommentar
... Jeg fåt opp "Local Disk F", men han vil at jeg skal formatere harddisken!!!

Her er et diagnoseprogram som inspiserer partisjonstabeller og bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt.

Last ned denne filen, kjør programmet, og legg MBRlist.txt og BPBxlist.txt filene som vedlegg i svaret.

http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip

 

Pcen klikker når jeg åpnet filen!!!! :(

 

 

Ja sorry folkens...det er IKKE back-up!

 

 

Driveren vises ikke lenger på "Min Datamaskin" side. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...