Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Corsair H50 "vannkjøling" viser muskler. Sammen med 2 stk 120mm vifter i push pull holdt den temperaturen på varmeste kjerne(Intel Xeon W3540 @ 3840MHz, 1,223 vCore) under 64bit LinX kjøring med 6GB minne i 15 minutter, på 73 grader. Dette er med 24 grader romtemperatur og alt av kabinettvifter på minimum (4 stk 140mm vifter på 800rpm) i et Lian Li PC-P80B :)

 

Viftene som er brukt er 1 stk Noctua 1300rpm, og 1 stk Thermalright 1600rpm i henholdsvis push og pull. Dette er 4 grader kaldere enn jeg klarte i Antec P182 kassen min med alle kabinettviftene på fullt. Så snart jeg mottar de nye Noctua viftene mine kommer jeg til å kjøre ny test (da blir det 4 stk 140mm Noctua i kabinettet, og 2 stk 120mm 1300rpm Noctua på radiatoren til H50'n).

 

Ikke dårlig for en 1x120mm radiator og en "ferdig" vannkjølingsløsning jeg betalte 500,- for ved lansering ;)

 

 

PS: Hvis jeg skal ha 4GHz++ med denne må jeg dessverre godt over 1,3 vCore, og det orker jeg ikke 24/7, siden jeg klarer meg med "bare" 1,223 på 3840MHz). Blir ny chip når 32nm prosessorene kommer, så håper jeg er litt heldigere da. Denne chippen spiser vCore til frokost.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Not bad, not bad. Med mitt "skikkelige" vannkjølingssett til nesten 3000kr så ligger jeg på en ca 62 grader på høyeste kjerne. Det var dog på 3,84 Ghz og 1.29V. (kom ikke lavere med programvaren, og orker ikke stikke inn i BIOS :p)

 

Men igjen, så har den ganske god kapasitet, og øker ikke så mye med høyere spenning of frekvens. 4,3 GHz og 1,37 V gjør den unna på ca 73 grader. 24/7 er dog 4,2 Ghz og 1,35V (load).

 

Edit: en dual og en singel radiator. Kunne nok tjent en del med push/pull konfigurasjon, samt kjøre viftene noe høyere enn laveste instilling.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Man kan ikke kople fra noe som helst dessverre. Da dette er et plombert og lukket system, ferdig fylt med vann. Dette har både fordeler og ulemper. Man slipper å tenke på at systemet kan lekke, og man slipper å etterfylle etc. Det er sorte ganske harde slanger som man ikke klarer å brekke på, og som grunnet sin sorte og ikke gjennomsiktige natur fører til lite eller ingen algdannelse etc.

 

Dette er i bunn og grunn et produkt for "mor" ;) Men det fungerer såpass greit selv på en overklokket Core i7 at jeg ser ingen grunn til å ha en 1kg+ alu eller kopperklump hengende i kabinettet mitt.

 

PS: Nå er det lenge siden jeg har lest en H50 test på nettet, men om man tester med stock vifte uten å gjøre noe mer så blir det mye varmere enn dette. Det har jeg prøvd selv. Noctua sin 1300rpm 120mm vifte er spesielt designet til å jobbe under stort mottrykk. Jeg har ikke funnet detaljerte spesifikasjoner på viften Corsair bruker. Det optimale vil jeg tro, er 2 stk slike 1300rpm 120mm Noctua i push pull. Disse støyer veldig lite (under 20dB), men har allikevel god luftstrøm og jobber som sagt godt med mottrykk. Jeg regner med å se forbedringer når jeg bytter ut Thermalright 1500rpm viften min som står i Pull nå med enda en Noctua 1300rpm. I tillegg gleder jeg meg til den nye "kjølepastaen" kommer om et par dager :) Får vel forhåpentligvis et par grader der også. Så da er jeg isåfall kommet under 70 grader på full LinX load på varmeste kjerne med 24 grader i rommet :)

 

 

Amanita: Jeg kan kjøre test på stock når jeg kommer hjem i dag, samt prøve å klokke ned til Core i7 920 stock og teste igjen. Min prosessor er jo Core i7 940 (Xeon W3540). Kan også undervolte så mye jeg klarer og fortsatt kjøre stabilt på stock frekvens samt 920 frekvens for å se da. Synes å huske at jeg kunne gå en del under stock spenning og allikevel være stabil.

 

Kjørte spill og andre programmer i går, og temperaturen (til tross for 100% "load" i følge taskmanager) gikk aldri over 54 grader. Dette er jo fordi spill og programmer aldri vil gi like stor load som f.eks. LinX. Mulig Folding@Home klarer det, jeg har aldri prøvd.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Bruker selv Corsair H50 på min i7 920 @ 4GHz, og høyeste temp jeg hadde i load da var 73 under LinX. Kjørte 21x191 på 1.275 CPU Voltage og 1.28 på QPI/DRAM Voltage. Dog gikk nylig ned til 3.8GHz, da CPUen trenger betraktelig mindre CPU Voltage og QPI/DRAM Voltage på denne hastigheten, noe som jeg syns mer enn nok rettferdiggjør et tap på ca. 200MHz. Så nå kjører jeg på 21x181 med CPU Voltage på 1.21 og QPI/DRAM Voltage på 1.21, eller enn så lenge værtfall, har ikke gjort like my stress testing på denne hastigheten som jeg gjorde da jeg fikk 4GHz stabilt. Så kan godt hende jeg kan presse voltagen ned enda litt mer.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm...

 

Den ene W3520'en jeg har er helt rå, den booter windows på 21*215 (4.515) på 1.38v (HT:Off) uten å kny. Ingen drastiske endringer i uncore/QPI eller PLL. Det må imidlertid være "leakage" så det holder for den blir varm som fy. Har ikke turt å sette igang prime over [email protected] (HT:On) fordi allerede der går den opp i 80c med TRUE (og en 38db Papst) etter 10 min.

 

Edit:

 

Fant ut at dette blir feil tråd og forum å ta opp vannspørsmål i, laget en ny tråd her isteden.

Sorry.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Da har jeg kjørt en runde på stock settings (absolutt alt stock, frekvenser, spenninger, alt).

 

[2916.5 MHz - 22 x 132.57 - 1.105 vCore idle] *

61 - 59 - 58 - 55 (dør lukket, vifter på minimum)

 

Dette er med 24 grader ambient (romtemperatur). LinX 64bit kjørt med 6GB minne (bruker alt tilgjengelig minne), 3 runder.

 

Jeg skal nå prøve å se hvor lavt jeg kan gå på spenningen før det blir ustabilt, og etter dette skru ned til Core i7 920 stock (2667 MHz, 20x133) og teste igjen, så lavt jeg kommer. Hvis noen vet hva stock vCore på Core i7 920 er så kan jeg teste denne også.

 

Før jeg klokker tilbake opp igjen dit jeg bruker å være :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Da har jeg kjørt en runde på stock Hvis noen vet hva stock vCore på Core i7 920 er så kan jeg teste denne også.

 

Det er oppgitt på en del nettsteder til "rundt 1.2v", men jeg har målt en 920-C0 på stock til 1.08v ... (!?) Har ikke funnet noe fra/hos Intel.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Da har jeg kjørt en runde på stock Hvis noen vet hva stock vCore på Core i7 920 er så kan jeg teste denne også.

 

Det er oppgitt på en del nettsteder til "rundt 1.2v", men jeg har målt en 920-C0 på stock til 1.08v ... (!?) Har ikke funnet noe fra/hos Intel.

 

Stock for min Xeon W3540 er ikke nødvendigvis det samme som en Core i7 920/Xeon W3520 har :) Derfor jeg spurte.

Lenke til kommentar
Da har jeg kjørt en runde på stock Hvis noen vet hva stock vCore på Core i7 920 er så kan jeg teste denne også.

 

Det er oppgitt på en del nettsteder til "rundt 1.2v", men jeg har målt en 920-C0 på stock til 1.08v ... (!?) Har ikke funnet noe fra/hos Intel.

 

Tror min var 1.2 eller 1.21, dog er ikke 100% sikker. Dette var det Bios sa, men vet folk bruker cpu-z til å sjekke også. Min er D0 forresten.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Står oppgitt som 1.20V på PSU extreme power calculator. Er ganske sikker p åat dette også stemmer. :)

et er oppgitt på en del nettsteder til "rundt 1.2v", men jeg har målt en 920-C0 på stock til 1.08v ... (!?) Har ikke funnet noe fra/hos Intel.

Antar du ikke hadde skrudd av den automatiske nedklokkingsfunksjonen? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...