Gå til innhold

Disney har tro på Blu-ray


Anbefalte innlegg

Consumers will adopt the new technology "much sooner than we think," David Jessen, Disney vice-president of Blu-ray and DVD creative production, said in an interview. "It's right on the verge of becoming really big in the U.S., where in two years Blu-ray will eclipse DVDs."
Toppledelsen i selskapet tror at 2 år er et reelt tidsperspektiv for når de to formatene vil stå side om side i antall nye filmtitler.
I løpet av to år har Blu-ray gått forbi DVD-formatet, tror Walt Disney filmstudio.

Jeg tror David Jenssen tar litt hardt i her. Både med tanke på salgstallene for oktober 2010 (50%) og videretolkningen at det betyr at Bluray får "overtak". Han er sikkert optimistisk på egne og sin arbeidsgivers vegne. Men man kan gjerne snu uttalelsen hans og si at DVD kommer til å selge like bra som Bluray om 2 år. Ser man derimot på hva folk har samlet over mange år og eier bruker på lisens fra filmselskapene, så vil det fortsatt være en forsvinnende liten andel bluray i folks filmsamlinger. 50% salgsandel betyr ikke at folk har 50% bluray i hylla.

 

Ellers så utelater han helt en svært viktig faktor oppi dette. Han prater ensidig om bluray vs DVD uten å ta hensyn til at det finnes en veldig stor, tredje utfordrer: Salg, leie og piratkopiering over nett. Hvordan vil markedsandelen til film over nett bli i forhold til film på plate? Hvis det blir femti-femti så betyr det at David Jenssen spår 25% markedsandel til DVD, 25% til bluray og 50% til film over nett. Dersom man regner piratkopiering som en markedsandel (noe jeg mener de bør) så er den andelen allerede ganske betydelig. Hvordan vil det utvikle seg over de neste 2 årene? Jeg aner ikke, men spår at film over nett som helhet vil øke kraftig. Da spørs det bare om filmselskapene griper sjansen til å kapre markedsandeler fra piratene eller om de er sinker med å innta nettmarkedet. Med bakgrunn i nettfilm-utviklingen vil jeg spå en svak opptur for bluray de første par årene til ~20% markedsandel, utflating (passering av toppen) og deretter en nedgang.

 

post-3851-1223974143_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DVD kommer nok til å selge om 10 år også, men selvsagt i lavt antall. Se f.eks tilbake på overgangen mellom VHS og DVD. DVD kom i 1998 og VHS-salget dalte sakte men sikkert nedover de neste årene. 5-6 år senere var VHS-salget omtrent opphørt. Neste overgang kommer til å ta lengre tid av flere grunner:

- DVD-plater har lengre holdbarhet (filmene slites ikke sånn som de analoge tapene). DVD-spillere har blitt ennå mer allemannseie enn det VHS-spillere var (da tenker jeg først og fremt på østeuropa, asia, søramerika)

- Enkel og billig piratkopiering med lite eller ingen kvalitetstap. (Bluray er vanskeligere og dyrere å kopiere)

- En ny formatkrig vil gjøre at en del folk sitter på gjærdet. (Bluray vs nettfilm)

- Mange er rett og slett så fornøyd med DVD at de ikke ser noen hensikt i å bruke noe HD-format.

 

PS. til de som er skeptisk til den store andelen jeg har skissert for nettfilm: Andelen inkluderer piratkopiering og dette kommer bare til å øke. Lovlig nettfilm vil både redusere piratandelen samtidig som den totale nettandelen øker.

Lenke til kommentar

Er endel svakheter med din måte å dele inn markedet på. Å si at piratkopiering er det samme som lovlig salg av media i en markedsandelanalyse blir rett å slett feil, i alle fall sett utifra Disneys synspunkt. At det er interessant for dem å vite hvilken teknologi det potensielle markedet bruker for å få tilfredsstillt deres mediabehov, er nok derimot veldig aktuellt. Derfor må det være en oppdeling på dette om det skal si noe om fremtiden, og kommersielle aktører oppi dette.

 

At DVD er enklere å piratkopiere er vel heller et argument for at produsentene vil jobbe MOT formatet, enn for?

 

Tror nettfilm grafen din er litt feil. Er det bare 20% som laster ned film fremfor å kjøpe det på fysisk media i dag?

Lenke til kommentar
Er endel svakheter med din måte å dele inn markedet på. Å si at piratkopiering er det samme som lovlig salg av media i en markedsandelanalyse blir rett å slett feil, i alle fall sett utifra Disneys synspunkt.

Jeg sier ikke at det er det samme, men slår sammen de kategoriene siden begge deler skjer over nett. Hvordan fordelingen mellom lovlig og ulovlig nettfilm er og vil bli aner jeg ikke så jeg har ikke noe grunnlag til å skulle de to grafisk. Fordelingen er også sterkt avhengig av hvordan nettsatsingen til filmselskapene vil bli.

 

At DVD er enklere å piratkopiere er vel heller et argument for at produsentene vil jobbe MOT formatet, enn for?

Ja, men til syvende og sist er det kundene som bestemmer hva som blir kjøpt eller piratkopiert, ikke selskapene.

 

Tror nettfilm grafen din er litt feil. Er det bare 20% som laster ned film fremfor å kjøpe det på fysisk media i dag?

Jeg hadde ikke noen tall å gå ut i fra så det er rene antagelser. Det kan godt hende tallet på nedlasting burde vært høyere.

Lenke til kommentar
- Mange er rett og slett så fornøyd med DVD at de ikke ser noen hensikt i å bruke noe HD-format.

 

og så må en ikke glemme at for å få skikkelig utnyttet blu-ray så må en bytte ut hele utstyrspakka. en dvd er gjerne en "drop in" erstatter for vhs som har flere praktiske funksjoner, som du nevnte (og en du glemte, det at en slipper den fordømte spolinga hver gang en er ferdig), og dermed en "minimal" utgift.

Lenke til kommentar

En kunne jo tvunget folk inn i BD formatet, ved å sleppe filmene BD exclusive. Dette ble jo gjort av både HD-DVD og BD i starten, men da var jo alternativet vanlig DVD. DRM motstanderene hadde vell fått blod på tann om BD ble tvangsinnført :mrgreen:

 

Det jeg ser nå som er veldig frustrerende er at noen har filmen på DVD, noen har den på begge deler. Ofte kjøper jeg film på impuls, da feks på dvd, så ser jeg andre har den på BD en uke senere....

Tilgang er det største problemet for meg per i dag.

Lenke til kommentar

Ikke umulig det. Jeg for min del ser ikke problemet med BD, så snart spillerene er komt ned i pris kommer hvermansen til å kjøpe det.

At Ola Dunk kjøper HD-TV er det ingen tvil om, da må jo også spilleren holde stand. Dette kommer naturlig.

 

Enkelte steder selges jo BD til samme pris som nye DVD`er. Det er DVD som er overpriset etter min mening, med tanke på nye filmer.

Lenke til kommentar

Apple er heller ikke spesielt imponert av Blu-Ray formatet:

 

Blu-ray?

Steve Jobs: Blu-ray er bare en eneste stor pose med smerte. Det er fint å se på filmer med, men lisensproblemene som følger med er bådde komplekse og tidskrevende. Vi venter til ting har roet seg ned og Blu-ray tar av i markedet.

Edit:http://itavisen.no/sak/790251/Steve_Jobs_blir_grillet/

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...