Gå til innhold

Har rasist beskyldningen mistet betydningen?


Anbefalte innlegg

Konkret hva er det du mener ikke stemmer? Det er jo åpenbart det jeg sier. Hvor ofte hører du nordmenn anklage en utlending for rasisme? Skal trådstarter akseptere folk som er paranoide på hvite mennesker og dermed skal utsettes for hets? For det er jo det som skjer. Det er rasisme når noen dømmer deg pga din hudfarge, at en person har blitt utsatt for hets av en hvit person og deretter blir paranoide på andre hvite og tyr til rasist-hets er jo definisjonen på rasisme. Hvorfor spør ikke trådstarter personen som hetset han om han hadde hatt samme forutinntatte og sterkt nedlatende holdning til trådstarter dersom trådstarter ikke var hvit og norsk?

 

De er ikke nødvendigvis paranoide for hvite mennesker, men når de får negative "vibber" fra nordmenn oppfatter de det altfor lett som rasisme. Hender jeg kødder med hip-hopere, etc. i byen (de ser jo så jævla latterlige ut), og da har det hendt jeg har blitt beskyldt for å være nynazist og det som verre er.

 

Men som sagt finnes det de som misbruker rasisme-uttrykket som en unnskyldning for å havne i slagsmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Konkret hva er det du mener ikke stemmer? Det er jo åpenbart det jeg sier. Hvor ofte hører du nordmenn anklage en utlending for rasisme? Skal trådstarter akseptere folk som er paranoide på hvite mennesker og dermed skal utsettes for hets? For det er jo det som skjer. Det er rasisme når noen dømmer deg pga din hudfarge, at en person har blitt utsatt for hets av en hvit person og deretter blir paranoide på andre hvite og tyr til rasist-hets er jo definisjonen på rasisme. Hvorfor spør ikke trådstarter personen som hetset han om han hadde hatt samme forutinntatte og sterkt nedlatende holdning til trådstarter dersom trådstarter ikke var hvit og norsk?

 

De er ikke nødvendigvis paranoide for hvite mennesker, men når de får negative "vibber" fra nordmenn oppfatter de det altfor lett som rasisme. Hender jeg kødder med hip-hopere, etc. i byen (de ser jo så jævla latterlige ut), og da har det hendt jeg har blitt beskyldt for å være nynazist og det som verre er.

 

Men som sagt finnes det de som misbruker rasisme-uttrykket som en unnskyldning for å havne i slagsmål.

 

 

Ja, du bekrefter jo det jeg sier. Tankegangen til mange er altså hvit = høyst sannsynlig rasist, og dette ligger hele tiden i bakhodet, altså sterke negative forutinntatte holdninger til hvite mennesker, som ofte kommer frem i form av hets (rasistbeskyldninger), og voldsangrep (det er vesentlig lavere terskel for å angripe noen som du anser som en mindreverdig person, f.eks. de man mener er rasister).

 

Hvis du ikke mener sterke negative forutinntatte holdninger til mennesker basert på rase og etnisitet og som fører til både hets og vold mot denne gruppen, ikke er rasisme, så er du helt på viddene.

 

Nazistene brukte også samme tankegang. Dersom en jøde kritiserte en tysker, fikk jøden en helt annen behandling av tyskeren enn dersom det hadde vært en annen tysker. Hvorfor? Fordi tyskeren som ble kritisert av jøden hadde en forutinntatt holdning om at jødene var onde og ute etter å ta tyskerne, altså jødene som gruppe. Tror du du hadde fått samme behandling dersom du ikke tilhørte gruppen "nordmann" i ditt tilfelle? Det er samme tankegang som ligger bak. Man blir forhåndsdømt fordi man tilhører en bestemt gruppe som tillegges sterke negative egenskaper (f.eks. rasistegenskapen).

Endret av Deblin
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som mener at Ali har bestillt en enveisbillet tilbake til hjemlandet?

En mann som har slike meninger om hvite folk generellt er en fare for rikets sikkerhet.

Og han trenger ikke å bo her hvis han mener at hjemlandet er så mye bedre.

 

Jeg tar ikke stilling til ambulansepersonellets handlinger, men ikke engang Mullah Krekar har uttrykt seg så sterkt mot de hvite.

 

Ali og enkelte andre utlendinger:

Du har kommet deg fra et av verdens verste land å bo i til det aller beste. Her får du alt gratis av skattebetalernes penger.

Hvis alle hvite var rasister, hvorfor har vi ikke satt deg i konsentrasjonsleir med en gang du kom over grensa?

Hvorfor sparker vi våre egne fullt kvalifiserte direktører og politikere og innkvoterer utlendinger med lavere kvalifikasjoner på vår egen bekostning?

 

Skal ikke nekte for at det finnes hvite rasister. Men slike holdninger er ikke dominerende her i landet.

Offisiell og praktisk politikk går faktisk ut på å innkvotere utlendingene.

 

Man kan si noe som en mørkhudet mann ikke liker, uten at det nødvendigvis skyldes hudfargen hans.

Et prakteksempel leste jeg her på forumet:

En utlending mente at norske jenter var rasister fordi ei hvit jente han likte ikke likte ham.

Han hadde ringt til henne, men hun svarte ikke.

Så fikk han en hvit kamerat til å ringe henne, og da svarte hun.

 

Jadda, rasisme må jo være årsaken.

Det må jo være fargen som gjør at denne utlendingen ikke får alle de damene han vil ha.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Er det bare jeg som mener at Ali har bestillt en enveisbillet tilbake til hjemlandet?

En mann som har slike meninger om hvite folk generellt er en fare for rikets sikkerhet.

Og han trenger ikke å bo her hvis han mener at hjemlandet er så mye bedre.

 

Jeg tar ikke stilling til ambulansepersonellets handlinger, men ikke engang Mullah Krekar har uttrykt seg så sterkt mot de hvite.

 

Ali og enkelte andre utlendinger:

Du har kommet deg fra et av verdens verste land å bo i til det aller beste. Her får du alt gratis av skattebetalernes penger.

Hvis alle hvite var rasister, hvorfor har vi ikke satt deg i konsentrasjonsleir med en gang du kom over grensa?

Hvorfor sparker vi våre egne fullt kvalifiserte direktører og politikere og innkvoterer utlendinger med lavere kvalifikasjoner på vår egen bekostning?

 

Skal ikke nekte for at det finnes hvite rasister. Men slike holdninger er ikke dominerende her i landet.

Offisiell og praktisk politikk går faktisk ut på å innkvotere utlendingene.

 

Man kan si noe som en mørkhudet mann ikke liker, uten at det nødvendigvis skyldes hudfargen hans.

Et prakteksempel leste jeg her på forumet:

En utlending mente at norske jenter var rasister fordi ei hvit jente han likte ikke likte ham.

Han hadde ringt til henne, men hun svarte ikke.

Så fikk han en hvit kamerat til å ringe henne, og da svarte hun.

 

Jadda, rasisme må jo være årsaken.

Det må jo være fargen som gjør at denne utlendingen ikke får alle de damene han vil ha.

 

 

Det hadde ikke vært rasisme selvom det var fargen uansett. Ser du på deg selv som rasistisk dersom du ikke tiltrekkes av svarte damer?

 

Et annet poeng er at så mange mener rasisme kun handler om hudfarge og den mørke hudfarge. Kinesere er da ikke mørkhudete, heller ikke vietnamesere eller mange andre grupper, betyr det at det ikke går an å være rasistiske mot kinesere? Man kan også være rasistiske mot polakker eller russere, det er like mye rasisme det, nazistene begikk jo folkemord på disse gruppene, regner med folk er enige om at nazistene var rasister? Rasisme handler om etnisitet, ikke hudfarge som mange har lurt seg til å tro. Forskjellig etnisitet er da også langt mer enn hudfarge.

Endret av Deblin
Lenke til kommentar
Ja, du bekrefter jo det jeg sier.

 

Fordi jeg er delvis enig.

 

Tankegangen til mange er altså hvit = høyst sannsynlig rasist, og dette ligger hele tiden i bakhodet, altså sterke negative forutinntatte holdninger til hvite mennesker, som ofte kommer frem i form av hets (rasistbeskyldninger), og voldsangrep (det er vesentlig lavere terskel for å angripe noen som du anser som en mindreverdig person, f.eks. de man mener er rasister).

 

Ikke direkte rasisme, ihvertfall ikke i de fleste tifeller. Mange av de innvandrerne du snakker om har gode venner blant nordmenn.

De fleste vil definere rasisme som å se ned på en annen rase, noe f.eks. Ali Farah gjør gjennom sitt angrep på alle i den vestlige verden.

 

Å anta at hver gang en utlending starter munnhuggeri med en nordmann er det rasisme som er årsaken, blir akkurat det samme som innvandrere som skriker om rasisme for alt.

Lenke til kommentar

Det er rasisme dersom en "norsking" tillegger "utlendingene" den negative egenskapen at all motgang oppfattes og omtales som rasisme. Hvorfor? Fordi det finnes haugevis av "utlendinger" som er oppegående nok til å skille rasisme fra annen motgang.

 

Det er rasisme dersom en "utlending" tillegger "norskingene" den negative egenskapen rasisme. Hvorfor? Fordi det finnes haugevis med "norskinger" som ikke er rasister.

 

Det betyr også at det ganske sikkert finnes både "norskinger" og "utlendinger" som er rasister.

 

Skal man absolutt klebe karakteristikker og egenskaper på noen, skal det være på individer - gjør man det på grupper, følger barnet med i badevannet.

(Det betyr ikke at man ikke kan klargjøre fakta omkring grupper (feks arbeidsledighetstall etc), men å tolke disse i retning av egenskaper for hele gruppen er og blir feil - gruppen er individer hver for seg og med sine egne indivduelle karakteristika.)

Lenke til kommentar
Ja, du bekrefter jo det jeg sier.

 

Fordi jeg er delvis enig.

 

Tankegangen til mange er altså hvit = høyst sannsynlig rasist, og dette ligger hele tiden i bakhodet, altså sterke negative forutinntatte holdninger til hvite mennesker, som ofte kommer frem i form av hets (rasistbeskyldninger), og voldsangrep (det er vesentlig lavere terskel for å angripe noen som du anser som en mindreverdig person, f.eks. de man mener er rasister).

 

Ikke direkte rasisme, ihvertfall ikke i de fleste tifeller. Mange av de innvandrerne du snakker om har gode venner blant nordmenn.

De fleste vil definere rasisme som å se ned på en annen rase, noe f.eks. Ali Farah gjør gjennom sitt angrep på alle i den vestlige verden.

 

Å anta at hver gang en utlending starter munnhuggeri med en nordmann er det rasisme som er årsaken, blir akkurat det samme som innvandrere som skriker om rasisme for alt.

 

I de aller fleste tilfeller når en utlending beskylder en nordmann for å være en grusom rasist så er det rasisme. Mot nordmannen. Ofte fører denne rasismen til vold også, noe du kanskje har opplevd. Hvorfor svarer du ikke på om du tror du hadde fått samme behandling av hip-hoperen dersom du ikke var norsk og hvit? Fordi du vet svaret?

Lenke til kommentar
[Hvorfor svarer du ikke på om du tror du hadde fått samme behandling av hip-hoperen dersom du ikke var norsk og hvit? Fordi du vet svaret?

 

Fordi du aldri har spurt meg om det? Jeg er sikker på at det ville blitt munnhuggeri uansett om jeg var norsk eller ikke. Jeg ville selvsagt ikke blitt beskyldt for å hate svarte hvis jeg var svart selv. Uansett et ledende spørsmål, som ikke har så mye med saken å gjøre.

 

Et lite tips er at hvis du vil prøve å fremstå som saklig i en debatt bør du ikke gå til angrep på alt og alle som prøver å backe deg opp.

Lenke til kommentar
[Hvorfor svarer du ikke på om du tror du hadde fått samme behandling av hip-hoperen dersom du ikke var norsk og hvit? Fordi du vet svaret?

 

Fordi du aldri har spurt meg om det? Jeg er sikker på at det ville blitt munnhuggeri uansett om jeg var norsk eller ikke. Jeg ville selvsagt ikke blitt beskyldt for å hate svarte hvis jeg var svart selv. Uansett et ledende spørsmål, som ikke har så mye med saken å gjøre.

 

Et lite tips er at hvis du vil prøve å fremstå som saklig i en debatt bør du ikke gå til angrep på alt og alle som prøver å backe deg opp.

 

Vi har da en saklig diskusjon spør du meg, og du er uenig med meg, derfor diskuterer vi. At du mener det er rasisme det innlegget til Farah er jo greit nok, ser ingen grunn til å være uenig der, så da diskuterer vi der vi er uenige.

 

Selvsagt har jeg spurt deg om dette du nekter for. Innlegg 19:28 spør:

Tror du du hadde fått samme behandling dersom du ikke tilhørte gruppen "nordmann" i ditt tilfelle? Det er samme tankegang som ligger bak. Man blir forhåndsdømt fordi man tilhører en bestemt gruppe som tillegges sterke negative egenskaper (f.eks. rasistegenskapen).

 

Det finnes dusinvis, om ikke hundrevis av ulike synlige etnisiteter i denne verden, at du ikke er norsk og hvit betyr ikke automatisk at du kommer fra Afrika sør for Sahara vest for Zambezi-floden.

Endret av Deblin
Lenke til kommentar

Ja rasisme har mistet betydningen i den siste tiden. Når jeg tenker på rasisme opp gjennom historien tenker jeg på slavehandelen, apartheit og hollocaust. Da var rasisme et syn som innebærer at en gruppe mennesker ser på sin etniske gruppe som overlegen andre grupper og mer verdt. I dag når "rasisme" blir trykket i avisen er det i de aller fleste tilfeller ikke annet en en kunde- kundebehandler konflikt. Jeg er utrolig lei av å se rasisme trykkes når utlendinger møter litt motgang. Når jeg ser en overskrift som inneholder rasisme antar jeg automatisk med en gang at det er enda ett stykke humbug, jeg må sette meg inn i saken grundig før jeg kan begynne å spekulere i om det er rasisme. Dette er en typisk "rope ulv" utvikling og de aller fleste bare fnyser når noen kommer med anklagelser om rasisme fordi det blir brukt i hytt og pine. Det er en skummel utvikling fordi når det først er rasistiske meninger i omløp vil de bli tatt mindre seriøst med resten av anklagelsene.

 

Har selv jobbet i kunde-service bransjen en liten del av livet mitt og har selvsagt blitt kalt rassist, jeg er tross alt hvit, da er jo det en selvfølge at jeg er rasist ! Jeg har jobbet i butikk og jobber nå i kiosk. Følgende historie skjedde.

 

En mørkhudet kunde spør om vi selger flybiletter. Jeg sier at det gjør vi vanligvis men nå fungerer ikke serveren som søker etter flybiletter så jeg får ikke funnet noen avganger. Han sier da straks "hadde vel vært annen service for en hvit kunde! " Jeg sier "unskyld men jeg kjønner ikke hva du mener " Han sier at en venn av han som var hvit hadde kjøpt flybilett på kiosken vår dagen før. Jeg forklarer at problemene med dataen har opstått denne morningen og mest sannsynlig virker igjenn i løpet av dagen. Han fortsetter å avfeie meg med rasistiske beskyldninger blant annet "Med en gang kunden er mørk er servicen bleik", jeg blir rimelig forbannet over å få slike anklagelser mitt i tryne av en totalt fremmed, men jeg holder masken, kunden har jo "alltid rett". Og jeg skulle til å be han om å forlate butikken fordi vi ikke tollerer den slags utalelser mot de ansatte, men han gikk av seg selv.

 

Kan sies at den kunden har vært innom butikken tidligere og har da virket som en hyggelig kunde (har aldri kommet tilbake etter sist nevnte episode). Det var først nå da han var presset til å rekke et fly (sikkert samme som kompisen hadde kjøpt biletter til) at holdningene hannes kom til overfalten. Selvsagt er det frustrerende når systemer svikter og det er knapt om plassene på flyet. Dette er et eksempel på at en mørkhudet møter motstand, og da bruker rasisme enten som en trøst eller et våpen.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Hvorfor skal man uttale seg negativt om grupper - er det ikke individer man er skeptiske til? Hvordan vet man at samtlige individer i gruppen fortjener den kritikken som blir tildelt gruppen? Har man ikke felt en dom på forhånd (dvs er fordomsfull) over mange individer om man ikke finner ut av dette først?

Du vet kansksje ikke hvor ofte man genraliserer. Hvis du sier at elever gjør det dårlig genraliserer du om gruppen elever. Sannsynligvis gjør ikke alle det dårlig. Hvis du sier at det er flere innvandre som blir kriminelle enn nordmenn genraliserer du på akkuratt samme måte.

 

Man kan ikke snakke om indiviser, fordi det er gruppen som påvirker samfunnet, og det er for tungvint å snakke om hvert individ.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man uttale seg negativt om grupper - er det ikke individer man er skeptiske til? Hvordan vet man at samtlige individer i gruppen fortjener den kritikken som blir tildelt gruppen? Har man ikke felt en dom på forhånd (dvs er fordomsfull) over mange individer om man ikke finner ut av dette først?

Du vet kansksje ikke hvor ofte man genraliserer. Hvis du sier at elever gjør det dårlig genraliserer du om gruppen elever. Sannsynligvis gjør ikke alle det dårlig. Hvis du sier at det er flere innvandre som blir kriminelle enn nordmenn genraliserer du på akkuratt samme måte.

 

Man kan ikke snakke om indiviser, fordi det er gruppen som påvirker samfunnet, og det er for tungvint å snakke om hvert individ.

 

Å si elever gjør det dårlig er generalisering. Da vil alle som er elever blt opfattet som dårlig selv om ikke alle er det

 

Å si at flere mørkhudete enn nordmenn er kriminelle er ikke generalisering. Da påpeker du et fakta som er basert på statesitikk. Og ikke alle mørkhudete føler sge truffet av den utalelsen, kun de som faktisk er kriminelle har grunn til bekymring siden "flere" kun betyr at de er i større antall en sine etnisk norske med-kriminelle. Forskjellen i de to setningene er ordet "flere". "Flere" er bare en liten del av "alle" derfor er det ikke generalisering.

 

Å si, mørkhudete er kriminelle er generalisering, å si at mørkhudete er dårlig i norsk er generalisering (i motsetning til å si f eks "en del"), å si at hvite er rasister er generalisering osv osv.

 

Noe generelt gjelder for alle tilfeller, noe spesielt gjelder for ett/noen tilfeller. Derfor er ikke utalelser som ikke innkluderer alle i en gruppe generaliserende, dersom du følger definisjonenene på generelt /spesielt.

 

Med mindre det er solide tall til å støtte utsagnet vil jeg også si at å si feks "mange innvandrer er kriminelle" er på grensen til generalisering siden "mange" er et løst definert begrep. "Flere" derimot sier ingenting om antall i seg selv, kun et forhold til et referansepunkt som enkelt kan måles/observeres.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Ja rasisme har mistet betydningen i den siste tiden. Når jeg tenker på rasisme opp gjennom historien tenker jeg på slavehandelen, apartheit og hollocaust. Da var rasisme et syn som innebærer at en gruppe mennesker ser på sin etniske gruppe som overlegen andre grupper og mer verdt. I dag når "rasisme" blir trykket i avisen er det i de aller fleste tilfeller ikke annet en en kunde- kundebehandler konflikt. Jeg er utrolig lei av å se rasisme trykkes når utlendinger møter litt motgang. Når jeg ser en overskrift som inneholder rasisme antar jeg automatisk med en gang at det er enda ett stykke humbug, jeg må sette meg inn i saken grundig før jeg kan begynne å spekulere i om det er rasisme. Dette er en typisk "rope ulv" utvikling og de aller fleste bare fnyser når noen kommer med anklagelser om rasisme fordi det blir brukt i hytt og pine. Det er en skummel utvikling fordi når det først er rasistiske meninger i omløp vil de bli tatt mindre seriøst med resten av anklagelsene.

 

Har selv jobbet i kunde-service bransjen en liten del av livet mitt og har selvsagt blitt kalt rassist, jeg er tross alt hvit, da er jo det en selvfølge at jeg er rasist ! Jeg har jobbet i butikk og jobber nå i kiosk. Følgende historie skjedde.

 

En mørkhudet kunde spør om vi selger flybiletter. Jeg sier at det gjør vi vanligvis men nå fungerer ikke serveren som søker etter flybiletter så jeg får ikke funnet noen avganger. Han sier da straks "hadde vel vært annen service for en hvit kunde! " Jeg sier "unskyld men jeg kjønner ikke hva du mener " Han sier at en venn av han som var hvit hadde kjøpt flybilett på kiosken vår dagen før. Jeg forklarer at problemene med dataen har opstått denne morningen og mest sannsynlig virker igjenn i løpet av dagen. Han fortsetter å avfeie meg med rasistiske beskyldninger blant annet "Med en gang kunden er mørk er servicen bleik", jeg blir rimelig forbannet over å få slike anklagelser mitt i tryne av en totalt fremmed, men jeg holder masken, kunden har jo "alltid rett". Og jeg skulle til å be han om å forlate butikken fordi vi ikke tollerer den slags utalelser mot de ansatte, men han gikk av seg selv.

 

Kan sies at den kunden har vært innom butikken tidligere og har da virket som en hyggelig kunde (har aldri kommet tilbake etter sist nevnte episode). Det var først nå da han var presset til å rekke et fly (sikkert samme som kompisen hadde kjøpt biletter til) at holdningene hannes kom til overfalten. Selvsagt er det frustrerende når systemer svikter og det er knapt om plassene på flyet. Dette er et eksempel på at en mørkhudet møter motstand, og da bruker rasisme enten som en trøst eller et våpen.

 

Vel, dette er jo et typisk rasistisk tilfelle mot deg. Du blir utsatt for fordommer, dømt utifra det og hetset fordi du er hvit. Spørsmålet er: Hvorfor ser du ikke det? Er det slik at det har blitt så vanlig at offeret selv ikke merker det? Er det media med sitt fokus på hvit rasisme som har gjort at du ikke klarer å gjenkjenne rasisme når du opplever det fordi du assosierer rasisme med noe hvitt (dine eksempler på rasisme i historien kan også tyde på det)?

Endret av Deblin
Lenke til kommentar
Ja rasisme har mistet betydningen i den siste tiden. Når jeg tenker på rasisme opp gjennom historien tenker jeg på slavehandelen, apartheit og hollocaust. Da var rasisme et syn som innebærer at en gruppe mennesker ser på sin etniske gruppe som overlegen andre grupper og mer verdt. I dag når "rasisme" blir trykket i avisen er det i de aller fleste tilfeller ikke annet en en kunde- kundebehandler konflikt. Jeg er utrolig lei av å se rasisme trykkes når utlendinger møter litt motgang. Når jeg ser en overskrift som inneholder rasisme antar jeg automatisk med en gang at det er enda ett stykke humbug, jeg må sette meg inn i saken grundig før jeg kan begynne å spekulere i om det er rasisme. Dette er en typisk "rope ulv" utvikling og de aller fleste bare fnyser når noen kommer med anklagelser om rasisme fordi det blir brukt i hytt og pine. Det er en skummel utvikling fordi når det først er rasistiske meninger i omløp vil de bli tatt mindre seriøst med resten av anklagelsene.

 

Har selv jobbet i kunde-service bransjen en liten del av livet mitt og har selvsagt blitt kalt rassist, jeg er tross alt hvit, da er jo det en selvfølge at jeg er rasist ! Jeg har jobbet i butikk og jobber nå i kiosk. Følgende historie skjedde.

 

En mørkhudet kunde spør om vi selger flybiletter. Jeg sier at det gjør vi vanligvis men nå fungerer ikke serveren som søker etter flybiletter så jeg får ikke funnet noen avganger. Han sier da straks "hadde vel vært annen service for en hvit kunde! " Jeg sier "unskyld men jeg kjønner ikke hva du mener " Han sier at en venn av han som var hvit hadde kjøpt flybilett på kiosken vår dagen før. Jeg forklarer at problemene med dataen har opstått denne morningen og mest sannsynlig virker igjenn i løpet av dagen. Han fortsetter å avfeie meg med rasistiske beskyldninger blant annet "Med en gang kunden er mørk er servicen bleik", jeg blir rimelig forbannet over å få slike anklagelser mitt i tryne av en totalt fremmed, men jeg holder masken, kunden har jo "alltid rett". Og jeg skulle til å be han om å forlate butikken fordi vi ikke tollerer den slags utalelser mot de ansatte, men han gikk av seg selv.

 

Kan sies at den kunden har vært innom butikken tidligere og har da virket som en hyggelig kunde (har aldri kommet tilbake etter sist nevnte episode). Det var først nå da han var presset til å rekke et fly (sikkert samme som kompisen hadde kjøpt biletter til) at holdningene hannes kom til overfalten. Selvsagt er det frustrerende når systemer svikter og det er knapt om plassene på flyet. Dette er et eksempel på at en mørkhudet møter motstand, og da bruker rasisme enten som en trøst eller et våpen.

 

Vel, dette er jo et typisk rasistisk tilfelle mot deg. Du blir fordommer, dømt utifra det og hetset fordi du er hvit. Spørsmålet er: Hvorfor ser du ikke det? Er det slik at det har blitt så vanlig at offeret selv ikke merker det? Er det media med sitt fokus på hvit rasisme som har gjort at du ikke klarer å gjenkjenne rasisme når du opplever det fordi du assosierer rasisme med noe hvitt (dine eksempler på rasisme i historien kan også tyde på det)?

 

Jo jeg er enig i at dette faktisk var rasisme mot meg. Og jeg tror det er mye i det du sier om at media har fremstilt rasisme som en ting som kun går hvit -> mørk veien. Jeg tror som du sier at eksemplene opp gjennom historien er en av grunnene til det, den vestlige verden skammer seg vel litt enda etter behandlingen av andre etniske grupper opp gjennom tidene slik at det prikker litt i gamle arr på samvittigheten med en gang noe kan ha vert raistisk fra hvit mot svart. Jeg vet ikke, bare spekulerer.

 

Angående mitt tilfelle og andre rasisme utalser mot meg og folk jeg kjenner så tar ikke jeg meg så veldig nær av det, jeg tenker bare "for en trangsynt tulling". Jeg hever meg stort sett over sånt og så lenge ikke majoritenen av befolkningen har rasistiske holdninger og det ikker er noen aktive rassist miljøer som tyr til handlinger så syntes jeg ikke det er et så stort problem. Om en person ikke liker meg så liker mest sannsynlig ikke jeg vedkommende heller og det spiller for min del liten rolle om det er fordi jeg er hvit eller ikke. Ville ikke falt meg inn å ta meg nær av det, eller å gå videre med en sånn bagatel. Som sagt, det er stort sett bare kunde-kundebehandler konflikter, ikke noe større enn det. Det som er trist er hvordan ordet rasisme får så sinnsykt oppmerksomhet i media. Du kan knapt hviske rasisme så står VG der.

Lenke til kommentar
Ja rasisme har mistet betydningen i den siste tiden. Når jeg tenker på rasisme opp gjennom historien tenker jeg på slavehandelen, apartheit og hollocaust. Da var rasisme et syn som innebærer at en gruppe mennesker ser på sin etniske gruppe som overlegen andre grupper og mer verdt. I dag når "rasisme" blir trykket i avisen er det i de aller fleste tilfeller ikke annet en en kunde- kundebehandler konflikt. Jeg er utrolig lei av å se rasisme trykkes når utlendinger møter litt motgang. Når jeg ser en overskrift som inneholder rasisme antar jeg automatisk med en gang at det er enda ett stykke humbug, jeg må sette meg inn i saken grundig før jeg kan begynne å spekulere i om det er rasisme. Dette er en typisk "rope ulv" utvikling og de aller fleste bare fnyser når noen kommer med anklagelser om rasisme fordi det blir brukt i hytt og pine. Det er en skummel utvikling fordi når det først er rasistiske meninger i omløp vil de bli tatt mindre seriøst med resten av anklagelsene.

 

Har selv jobbet i kunde-service bransjen en liten del av livet mitt og har selvsagt blitt kalt rassist, jeg er tross alt hvit, da er jo det en selvfølge at jeg er rasist ! Jeg har jobbet i butikk og jobber nå i kiosk. Følgende historie skjedde.

 

En mørkhudet kunde spør om vi selger flybiletter. Jeg sier at det gjør vi vanligvis men nå fungerer ikke serveren som søker etter flybiletter så jeg får ikke funnet noen avganger. Han sier da straks "hadde vel vært annen service for en hvit kunde! " Jeg sier "unskyld men jeg kjønner ikke hva du mener " Han sier at en venn av han som var hvit hadde kjøpt flybilett på kiosken vår dagen før. Jeg forklarer at problemene med dataen har opstått denne morningen og mest sannsynlig virker igjenn i løpet av dagen. Han fortsetter å avfeie meg med rasistiske beskyldninger blant annet "Med en gang kunden er mørk er servicen bleik", jeg blir rimelig forbannet over å få slike anklagelser mitt i tryne av en totalt fremmed, men jeg holder masken, kunden har jo "alltid rett". Og jeg skulle til å be han om å forlate butikken fordi vi ikke tollerer den slags utalelser mot de ansatte, men han gikk av seg selv.

 

Kan sies at den kunden har vært innom butikken tidligere og har da virket som en hyggelig kunde (har aldri kommet tilbake etter sist nevnte episode). Det var først nå da han var presset til å rekke et fly (sikkert samme som kompisen hadde kjøpt biletter til) at holdningene hannes kom til overfalten. Selvsagt er det frustrerende når systemer svikter og det er knapt om plassene på flyet. Dette er et eksempel på at en mørkhudet møter motstand, og da bruker rasisme enten som en trøst eller et våpen.

 

Vel, dette er jo et typisk rasistisk tilfelle mot deg. Du blir fordommer, dømt utifra det og hetset fordi du er hvit. Spørsmålet er: Hvorfor ser du ikke det? Er det slik at det har blitt så vanlig at offeret selv ikke merker det? Er det media med sitt fokus på hvit rasisme som har gjort at du ikke klarer å gjenkjenne rasisme når du opplever det fordi du assosierer rasisme med noe hvitt (dine eksempler på rasisme i historien kan også tyde på det)?

 

Jo jeg er enig i at dette faktisk var rasisme mot meg. Og jeg tror det er mye i det du sier om at media har fremstilt rasisme som en ting som kun går hvit -> mørk veien. Jeg tror som du sier at eksemplene opp gjennom historien er en av grunnene til det, den vestlige verden skammer seg vel litt enda etter behandlingen av andre etniske grupper opp gjennom tidene slik at det prikker litt i gamle arr på samvittigheten med en gang noe kan ha vert raistisk fra hvit mot svart. Jeg vet ikke, bare spekulerer.

 

Angående mitt tilfelle og andre rasisme utalser mot meg og folk jeg kjenner så tar ikke jeg meg så veldig nær av det, jeg tenker bare "for en trangsynt tulling". Jeg hever meg stort sett over sånt og så lenge ikke majoritenen av befolkningen har rasistiske holdninger og det ikker er noen aktive rassist miljøer som tyr til handlinger så syntes jeg ikke det er et så stort problem. Om en person ikke liker meg så liker mest sannsynlig ikke jeg vedkommende heller og det spiller for min del liten rolle om det er fordi jeg er hvit eller ikke. Ville ikke falt meg inn å ta meg nær av det, eller å gå videre med en sånn bagatel. Som sagt, det er stort sett bare kunde-kundebehandler konflikter, ikke noe større enn det. Det som er trist er hvordan ordet rasisme får så sinnsykt oppmerksomhet i media. Du kan knapt hviske rasisme så står VG der.

 

Når det gjelder historien (som jo er noe som er en gjenganger blant rasister å gi hele folkegrupper arvesynd, enten det er hvite, jøder, armenere eller andre) så er det jo slik at du kun hører om vestlig historie, og ikke alle andres historie (hva vet du om det som i dag er bangladesh eller sudans historie når det gjelder behandling av ulike minoriteter, slaveri og annet f.eks.?), da andres historie er kjedelig for vestlige, men likefullt full av blod og konflikt, slaveri (som var helt vanlig overalt frem til europeere stoppet det) og andre grusomheter. Andres historie er jo gjennomsyret av konflikt, men de føler ingen skam eller annet for det, det har ikke dagens generasjon noe med uansett. Det kan også ha sammenheng med at media og myndighetene i disse landene har null interesse av å drive "selvpisking", de ønsker mye heller nasjonalisme for å samle folket.

 

Når det gjelder rasismen du selv blir utsatt for så vil bare bli mer og mer av denne typen rasisme når du selv og kanskje andre du vet om bare trekker på skuldrene eller ikke gjør motstand. Da lar du jo rasismen gro, den sprer seg som ild i tørt gress når rasister kommer unna med det, og neste offeret til denne personen vil kanskje bli utsatt for ikke bare hets, men også vold fordi de blir dømt for sin etniske tilhørighet og hudfarge.

Endret av Deblin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...