Gå til innhold

Spm om fartskontroll og kamuflering


vincent_vega

Anbefalte innlegg

Har politiet lov til å gjemme eller kamuflere seg idet de måler deg med laser?

 

Greit nok at politibetjenten som står litt lenger bort og stopper deg skal være uniformert, men jeg mener å ha hørt en plass at politiet skal være uniformert og godt synlige når de måler deg også?

 

Ta det med ro, jeg har ikke blitt stoppet, dette er bare noe jeg lurer på etter en diskusjon i kantina på jobb :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er ikke det litt suspekt da? :hmm:

 

Mener å ha lest en plass at hvis man blir stoppet av kamuflerte politimenn med laser så kan man nekte og få saken henlagt pga at man skal kunne se de når de måler deg, men finner ingenting når jeg googler nå...

 

Fant politiets instruks for fartskontroller men der står det ingenting om kamuflasje og lignende.

Lenke til kommentar

Den gangen jeg blei tatt i radarkontroll satt karen med

laseren godt bortgjemt 200 meter etter at 70-sona slutta,

(var 50 der han satt) og siden det er oppoverbakke lot

jeg bilen som vanlig bremse på gira, men hadde 65km/t

få meter etter at det var slutt på 70´n..

Hadde btw. 50km/t rundt 100 meter etter 70´n siden

jeg bremsa litt netopp med tanke på i tilfelle det var kontroll..

 

Har de lov til å "skyte" deg så kort etter grenseskifte?

Lenke til kommentar

Er faktisk litt usikker på dette, eg forstår at for å kunne ta noken så må politiet kamuflere seg litt. Trur foresten det er vanskelig å ungå bot ved å nekte å vedta bota fordi politiet var kamuflert. Sjølv om politiet ikkje har lov å gjøyme seg når dei måler så kan dei enkelt kaste ut ein påstand om at du ikkje såg dei på grunn av høg fart og uoppmerksomheit.

 

Er forresten vært og nemne at fastmonterte fotobokser skal skiltast. Moke som strengt tatt burde vært unødvendig sidan dei fleste bilistane vei kor fotoboksane er likevell.

Lenke til kommentar
Er forresten vært og nemne at fastmonterte fotobokser skal skiltast. Moke som strengt tatt burde vært unødvendig sidan dei fleste bilistane vei kor fotoboksane er likevell.

De "innfødte" vet hvor fotoboksene står, men om du skal kjøre Kristiansand-Hammerfest på ferie har du neppe oversikten over alle boksene i hodet.. ;)

(Ja, GPS'en har kanskje oversikten, men det finnes folk som klarer å finne fram uten den nymotens oppfinnelser ;) )

 

Forøvrig er det utrolig lusent gjort å ta folk rett før/etter endring i fartsgrense. De fleste "triller ned" i hastighet når fartsgrensen senkes, og starter ofte akselerasjonen litt før skiltet når hastigheten økes. Det er ikke lovlig, men jeg vil tro at de aller aller fleste gjør det.

Lenke til kommentar

Hvis UP ligger etter deg med sivilbil, og du kjører i 200 km/t, så vil det nok få konsekvenser, ja. Når det gjelder det å nekte å vedta bota hvis dere ikke kunne se noen som målte: Det er bare tull. Det er faktisk sånn at politiet har all makt hvis du bryter loven. En politimann blir tildel mye tillit i jobben sin, og sånn må det være.

 

EDIT: Ser dere snakker om det å bare gli ned i fart etter en ny fartsgrense, og ikke bremse. Skal ærlig innrømme at hvis jeg kjører ut av en 80-sone, og inn i en 60, så holder jeg samme fart.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Den gangen jeg blei tatt i radarkontroll satt karen med

laseren godt bortgjemt 200 meter etter at 70-sona slutta,

(var 50 der han satt) og siden det er oppoverbakke lot

jeg bilen som vanlig bremse på gira, men hadde 65km/t

få meter etter at det var slutt på 70´n..

Hadde btw. 50km/t rundt 100 meter etter 70´n siden

jeg bremsa litt netopp med tanke på i tilfelle det var kontroll..

 

Har de lov til å "skyte" deg så kort etter grenseskifte?

 

Hva som er lurt og hva som er forenlig med reglene kan fort være to forskjellige ting dessverre.

 

Fartsmålinger har også to formål og det er a. øke trafikksikkerheten og b. skaffe penger i statskassen. Man budsjetterer hvert år med hvor mye man regner å ta inn i bøter. Hadde alle kjørt etter lovverket og ikke fått forenklet forelegg ville man nok fått litt høyere skatter.

 

For å sitere kurslederen i strafferett som vi hadde (var professor i strafferett:

 

Det er umulig å holde seg til fartsgrensener heletiden. Selv dommerene i høyesterett har nok brutt fartsgrensene.

 

Ikke det at det skal forsvare høy fart, men man må se det i kontekst med at det i mange tilfeller kan være vanskelig å forholde seg til fartsgrensene.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke akkurat si at jeg er av de som bremser ned før fartsgrensen blir lavere. Kommer jeg i 80 og skal inn i en 50-sone, holder jeg mer en 50 i det jeg passerer skiltene.

 

 

Hvis du kommer fra ei 80sone og inn i ei 50 sone er skiltingen ulovlig.

 

 

Har sett mange ganger at politiet "gjemmer" seg når de har kontroll.. bak busker å sånn,, langs veien her er det er lita bu med et lite hull i som de sitter og kikker ut gjennom. Ca umulig å se hvis du ikke vet at de bruker å sitte der.

 

Men politiet har jo begynt å gå en del i sivilt tøy også.. For noen uker siden satt det to politilærlinger med skolen her og lata som at de var fulle bare for å prøve å få tatt noen mopeder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...