Gå til innhold

Spm om fartskontroll og kamuflering


vincent_vega

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke akkurat si at jeg er av de som bremser ned før fartsgrensen blir lavere. Kommer jeg i 80 og skal inn i en 50-sone, holder jeg mer en 50 i det jeg passerer skiltene.

 

 

Hvis du kommer fra ei 80sone og inn i ei 50 sone er skiltingen ulovlig.

Det er jeg fullstendig klar over, så jeg skulle kanskje ha valgt et annet eksempel. Poenget mitt var at jeg sjelden senker farten før fartsgrensen blir satt ned, i motsetning til det man egentlig skal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den er jeg også litt spent på gitt *knis* :)

 

Man kan ikke senke farten direkte fra 80 til 50. Har sett enkelte steder så skiltes det først med 70, og 100 meter lenger bort med 50. Andre steder skiltes det med 50, med underskilt 100 m.

 

Heh, joda - poenget var måten innlegget jeg kommenterte ble skrevet på, altså at en slik skilting var ulovlig - da en slik skilting ville ikke skjedd i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Den er jeg også litt spent på gitt *knis* :)

 

Man kan ikke senke farten direkte fra 80 til 50. Har sett enkelte steder så skiltes det først med 70, og 100 meter lenger bort med 50. Andre steder skiltes det med 50, med underskilt 100 m.

 

Heh, joda - poenget var måten innlegget jeg kommenterte ble skrevet på, altså at en slik skilting var ulovlig - da en slik skilting ville ikke skjedd i utgangspunktet.

 

 

En slik skilting kan skje, og har skjedd.. flere ganger.. Et sted ikke så langt fra der jeg bor kommer du fra ei 80-sone og inn i ei 40-sone, så blir det 80 igjen åsså blir det 50.

Lenke til kommentar
Man kan ikke senke farten direkte fra 80 til 50. Har sett enkelte steder så skiltes det først med 70, og 100 meter lenger bort med 50.

Jeg er temmelig sikker på at det ikke finnes noen slik regel. Jeg har ihvertfall ikke lagt merke til noen i alle trafikk-forskriftene jeg har lest igjennom. Vegvesenet prøver av naturlige årsaker å unngå det, men skiltingen blir ikke ugyldig selv om hastigheten skulle settes rett fra 80 til 50 uten forvarsel.

 

Når det gjelder trådstarters spørsmål skjønner jeg ikke hvorfor politiet skulle være pålagt å være godt synlig. Det han egentlig ønsker er selvsagt at det skal være lettere å unngå å bli tatt for å kjøre for fort, og det ville ikke være spesielt hensiktsmessig.

Lenke til kommentar

Fra forskriftene:

Skilt 362 ”Fartsgrense”

Generelle fartsgrenser, 50 km/t i tettbygd strøk og 80 km/t utenfor tettbygd strøk, skal normalt ikke skiltes.

Ved sprang i fartsgrense på mer enn 20 km/t skal den lavere fartsgrensen forvarsles. Forvarslingen oppsettes ca. 150 m foran startpunktet for fartsgrensen, og det vil vanligvis være tilstrekkelig med skilting bare på høyre side av vegen. Forvarsling sløyfes dersom fartsnivået ikke er høyere enn 20 km/t over den fartsgrensen som skal varsles, eller sikten fram mot fartsgrenseskiltene er spesielt god i forhold til fartsnivået.

Ved endring av fartsgrense skal skilt 362- fartsgrense, settes på begge sider av vegen. Skiltene skal da stå alene og ikke i kombinasjon med andre skilt

 

Setter man ned fra 80->50 er det altså i strid med forskriftene, men neppe "ulovlig" - dog kunne det kanskje tenkes at man kunne nå frem med argumentasjonen i en rettsak, at siden det ikke var varslet i henhold til forskriftene så rakk du ikke å bremse ned tilstrekkelig (jeg forutsetter da at du blir tatt rett etter skiltet selvsagt :))

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Man kan ikke senke farten direkte fra 80 til 50. Har sett enkelte steder så skiltes det først med 70, og 100 meter lenger bort med 50.

Jeg er temmelig sikker på at det ikke finnes noen slik regel. Jeg har ihvertfall ikke lagt merke til noen i alle trafikk-forskriftene jeg har lest igjennom. Vegvesenet prøver av naturlige årsaker å unngå det, men skiltingen blir ikke ugyldig selv om hastigheten skulle settes rett fra 80 til 50 uten forvarsel.

 

 

Jeg VEt at det fins en sånn regel.

Lenke til kommentar
... Da burde du nesten komme med henvisning, påstander uten kilder har forumet nok av.

 

 

Det er lov å følge med litt..

 

Fra forskriftene:
Skilt 362 ”Fartsgrense”

Generelle fartsgrenser, 50 km/t i tettbygd strøk og 80 km/t utenfor tettbygd strøk, skal normalt ikke skiltes.

Ved sprang i fartsgrense på mer enn 20 km/t skal den lavere fartsgrensen forvarsles. Forvarslingen oppsettes ca. 150 m foran startpunktet for fartsgrensen, og det vil vanligvis være tilstrekkelig med skilting bare på høyre side av vegen. Forvarsling sløyfes dersom fartsnivået ikke er høyere enn 20 km/t over den fartsgrensen som skal varsles, eller sikten fram mot fartsgrenseskiltene er spesielt god i forhold til fartsnivået.

Ved endring av fartsgrense skal skilt 362- fartsgrense, settes på begge sider av vegen. Skiltene skal da stå alene og ikke i kombinasjon med andre skilt

 

Endret av Jan_Erik
Lenke til kommentar
Ja, det er lov - og innlegget du siterer sier ingenting om regelen du VET finnes. Som kjetilkl (og også jeg) sier ovenfor ville neppe en slik skilting forekomme i utgangspunktet, men ville ikke være ulovlig om det skulle være tilfellet - noe jeg tolker det som at du mener det er.

 

 

Ulovlig/Ikke forskriftsmessig, hva er forskjellen? Det er ikke LOVfestet at man ikke kan skilte ned mer enn 20, men det strider med forskriftene.

 

I dagligtale forenkles vel dette til uLOVlig selv om det kanskje er en forskrift og ikke en lov. Man bryter hvertall med noe ....

 

F.eks. er det en forskrift som sier at man ikke skal bruke mobiltelefon under kjøring, og vil du ikke betrakte dette som uLOVlig da?

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Ja, det er lov - og innlegget du siterer sier ingenting om regelen du VET finnes. Som kjetilkl (og også jeg) sier ovenfor ville neppe en slik skilting forekomme i utgangspunktet, men ville ikke være ulovlig om det skulle være tilfellet - noe jeg tolker det som at du mener det er.

 

 

"Ved sprang i fartsgrense på mer enn 20 km/t skal den lavere fartsgrensen forvarsles."

 

Hva betyr det? At de som bestemmer hvor mye fartsgrensen skal settes ned helst ikke skal sette ned mer enn 20km/h om gangen, men at de egentlig bare kan gjøre som de vil?

 

Og jo, jeg vet om flere plasser der det er gjort feil, så du kan ikke si at sånn skilting ikke forekommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...