Gå til innhold

Begynner det ikke å holde med MMO'er snart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var en snartur innom ign og la merke til at Tokyo Game Show starter i dag. Selvsagt er en del nye spill bekrefta, og mange blir nok bekrefta i de nærmeste dagene. Det jeg stusset litt på er listen over PC spill.

Elleve spiller er nevt. Fem av dem er Online, og ingen av dem er gamle kjenninger som Spellborn, Warhammer 40k Online, WoW: Lich King, LotRO: Mines of Moria og så videre.

Er det ikke nok MMORPG'er snart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vel, personlig er jeg enig i at det blir gitt ut for mange mmo tett innpå hverandre i denne perioden... Et mmo er noe mann sitter å spiller i opp til flere år, og ettersom det nå har kommet/kommer flere interessante mmo's på likt, blir jeg veldig forvirret og prøver å få testet ut alle, men det er ikke akkurat bare å "teste ut" et mmo. Men ellers synes jeg det ikke bør bli noen slutt på mmo's, men skulle ønske det bare hadde kommet ut et par i året. :innocent:

Endret av Ms#Noddy
Skrevet

Er bare bra det, det trenger å komme noen "gode" MMORPG's snart. Egentlig min favorittsjanger men gi meg spillmekanikk som på vanlige spill.

Skrevet

Ja, er det ikke nok MMOer snart?

For ikke å snakke om FPS. Sukk, kommer jo hele tiden ut nye FPS, og RTS, og RPGs og alt slikt. Kan ikke folk finne opp nye ting istedet for å bare gi ut samme type spill hele tiden da. For ikke å snakke om filmer da.

:dontgetit::fun:

Skrevet
Mmmorpg og online spill generelt er vel det trygeste å lage om en vil tjene penger på et pc spill idag.

Du mener det ikke, vel? MMORPG er det minst trygge. Det er en betydelig større investering å tilrettelegge et MMORPG, og sjansene for å tryne er i tillegg størst siden konkurransen er hardest.

Skrevet

Med Online mener jeg selvsagt MMO'er, ikke spill som har en online-bit. Selvsagt har jeg ikke noe imot gode spill, men hvert bidige spill man kan tenke seg "må" tydeligvis ha en MMO-versjon i dag. Tre av de spillene på listen har jeg ikke engang hørt om, men Romance Of the Three Kingdoms Online og Dead Or Alive Online? (nei, gadd ikke engang sjekke hva det dreier seg om.) Dessuten har vi Fallout Online, Elder Scrolls Online (kommer garantert i stedet for Elder Scrolls V), KotOr Online, selv Buffy The Vampire Slayer Online. Denne igjen gjorde at Firefly Online blir forsinket.

Dette gjør at MMO-er ikke kan regnes på samme måte som et FPS og RTS. FPS brukte å være bra, men det var før vi fikk de evige on-rail delene folk flest gikk lei av på 80-tallet og cut-scenes vi ikke engang kan hoppe over fordi de man blir nødt til å trykke rett knapp til rett tid. De fleste action-spill sliter for øvrig med dette og har gjort at jeg ikke vurderer dem lengre.

Før "måtte" vi ha cutscenes, selv om det nok er svært få (inkludert folkene som lager spillene i første omgang) som tenker over hvorfor vi hadde cutscener i første omgang. Selv bilspill har historie nå. Deretter ble biler og andre kjøretøy nesten påbudt i et actionspill for at folk skal ta spillet seriøst. Bullet-time ble populært i Max Payne, ergo "må" alle spill inkludert bilspill (!) ha det. Nå for tiden tar visst folk ikke et spill seriøst om det ikke har en MMO-versjon.

Jeg bare lurer på hvor det vil slutte. Hero Medal of Guitar Honor? Super Mario of Duty? Legend of Zelda: Pimp my Sword? (tenke først Pimp My Zelda, men det blir jo... Fail...) :p

Skrevet

jeg digger mmo's. Sluttet på skolen, sluttet å henge med vennene mine, men det var verdt det. Det eneste som teller for meg er WoW, driter i alt annet. (så lenge jeg har råd til grandis og battery da;) lol lol

Skrevet

For å skape noe nytt må man vel hele tiden prøve å utfordre sjangeren.

Så at det kommer ut nye MMORPG spill hele tiden ser jeg på som en positiv ting. Da vil man forhåpentligvis lære av egne og andres feil og med tiden vil nok flere spill i sjangeren bli store suksesser ala WoW.

Når den tiden kommer vil jeg kanskje atter en gang gi sjangeren en sjangse. Får sitte på gjerdet og observere i mellomtiden.

Skrevet

Til slutt er det vell så mange MMORPG spill at de rett og slett ikke kan kalles for et Massive Multiplayer Online Role Playing Game og heller blir redusert til Online Role Playing Game.

Skrevet (endret)

Så lenge MMORPG er den største potensielle inntektkilden vil det komme flere og flere som forsøker seg på suksessen til Blizzard. Det vil bli flere og flere for hvert år siden vi mer og mer vil gå online med spill.

Endret av TCi
Skrevet
jeg digger mmo's. Sluttet på skolen, sluttet å henge med vennene mine, men det var verdt det. Det eneste som teller for meg er WoW, driter i alt annet. (så lenge jeg har råd til grandis og battery da;) lol lol

Jeg håper for guds skyld at du kødder..

(og nei, jeg er ikke flink til å se ironi/sarkasme eller noe lignende..)

Skrevet
Mmmorpg og online spill generelt er vel det trygeste å lage om en vil tjene penger på et pc spill idag.

Du mener det ikke, vel? MMORPG er det minst trygge. Det er en betydelig større investering å tilrettelegge et MMORPG, og sjansene for å tryne er i tillegg størst siden konkurransen er hardest.

Nei det ble litt feil det der gitt, tenkte litt mere i piratkopierings banen akkurat der. Med tanke på at en må abonnere osv...

Skrevet

Jeg håper for guds skyld at du kødder..

(og nei, jeg er ikke flink til å se ironi/sarkasme eller noe lignende..)

NEI, men jeg mener det er verdt det. Har vel blitt litt avhengig da:)

Skrevet
For å skape noe nytt må man vel hele tiden prøve å utfordre sjangeren.

Så at det kommer ut nye MMORPG spill hele tiden ser jeg på som en positiv ting. Da vil man forhåpentligvis lære av egne og andres feil og med tiden vil nok flere spill i sjangeren bli store suksesser ala WoW.

Når den tiden kommer vil jeg kanskje atter en gang gi sjangeren en sjangse. Får sitte på gjerdet og observere i mellomtiden.

Hadde bare giddet prøve noe nytt hadde jeg selvsagt ikke klaget... Problemet er at WoW ble populært og satte en "standard" for MMO'er. LotRO er svært populær og klarte på et vis å stå på egne ben, men veldig mange sammenligner det med WoW. Når de første skjermbildene til WAR kom ut klagde folk fordi det lignet for mye på WoW. Age of Conan skulle prøve noe helt nytt, men bortsett fra kamper i sanntid og en *ahem* "realistisk" stil er det bare WoW om igjen.

Når var sist noen prøvde et MMORPG de følte det var unikt? Jeg tviler sterkt på at det noensinne kommer til å skje. Delvis fordi WoW satte en standard alle slike spill vil bli sammenlignet med, og delvis fordi det er mye raskere, enklere, billigere og tryggere å slenge sammen en kopi av noe enn å lage noe nytt. Når man i tillegg har et kjent navn tar man bare et tilfeldig MMOG, endrer det en smulte, slenger på et kjent navn og håper å selge.

Det er nok bare et tidsspørsmål før filmer også begynner å få et MMO-spill i tillegg til de vanlige spillene. :(

Skrevet

Nei det ble litt feil det der gitt, tenkte litt mere i piratkopierings banen akkurat der. Med tanke på at en må abonnere osv...

Ja du har rett i det. Når du først lager et MMO-spill blir du rik, men når spillet ikke er populært nok er det store sjanser for at du går helt konk. Det er veldig enten/eller, og det er derfor veldig farlig å hoppe i den sjangeren.

Skrevet
Hadde bare giddet prøve noe nytt hadde jeg selvsagt ikke klaget... Problemet er at WoW ble populært og satte en "standard" for MMO'er. LotRO er svært populær og klarte på et vis å stå på egne ben, men veldig mange sammenligner det med WoW. Når de første skjermbildene til WAR kom ut klagde folk fordi det lignet for mye på WoW. Age of Conan skulle prøve noe helt nytt, men bortsett fra kamper i sanntid og en *ahem* "realistisk" stil er det bare WoW om igjen.

[..]

Det er nok bare et tidsspørsmål før filmer også begynner å få et MMO-spill i tillegg til de vanlige spillene. :(

Det var ikke WoW som laget sjangeren, men WoW har blitt en ting alt måles opp mot når det kommer til "Tolkien Fantasy" MMOs. Pluss at basisen i MMORPGs blir lik uansett, mtp å utvikle characters og skaffe gear osv.

Det som er kjipt med MMOs for spillprodusenter er at det er mye vanskeligere å skaffe spillere ettersom konkurransen blir hardere, pluss at det er et stort ansvar - MMOs må driftes, "vanlige" spill kan du nesten bare slippe og glemme. (pluss minus) Det krever også mye mer dedikasjon av spilleren, og da må du ha et SKIKKELIG bra produkt om du skal få folk til å betale for dette måned etter måned.

Jeg vet at jeg personlig kun har tid til ett MMO. Jeg liker mange forskjellige spill, men av MMOs er det bare tid til ett av gangen. For min del er det Warhammer, alt annet av MMOS interesserer meg ikke stort. Jeg får med meg hva som skjer, men det finnes ikke tid til flere MMOs i min almanakk.

Andre spill interesserer meg dog - GTA, Burnout, foppallspill - liker det veldig godt, men kommer aldri til å spille MMO varianter av dem. Min MMO spot er opptatt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...