Gå til innhold

Ny Ubuntu-utgave er snart klar


Anbefalte innlegg

har brukt 8.10 siden alfa 6 på laptopen min. fungerer uten problemer. får noen meldinger om krasj fra nautilus thumbnailer og andre ting som ikke skaper problemer.

Interessant. Hvordan definerer du "problemer" da? Når opplever du at ting blir et "problem" for deg? Det virker som om du og jeg legger forskjellige ting i dette ordet. Jeg opplever kræsj og slike feilmeldinger som problemer.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den nye Ubuntu-utgaven har derimot andre ting å by på, som f.eks:

- Linux-kjerne 2.6.27 med blant annet bedre støtte for webcam og trådløse nettverkskort.

...

- Networkmanager 0.7 ...

Endelig. De feilene som har irritert meg mest har vært usabilt trådlåskort, tull med webcam og problemer med Flash, og når blir det altså bedring på de to første fra Canonical mens Opera jobber med det siste (Opera 9.6 RC2 har fikset mye på Flash i forhold til 9.52). :)

Kanskje jeg får endelig gått over til Ubuntu for fullt? *håpehåpehåpehåpe*

Lenke til kommentar

Håper de fikser ett morsomt problem som jeg har hatt mot bærbar maskinene mine fra hp.

At flere drivere ligger klar i live utgaven, men når jeg installerer ubuntu blir disse fjernet, og jeg blir stående uten lyd og nettverk... disse ligger i livecd utgaven og i mint... syns dette er tidenes beste idee. La brukeren få tilgang til driverne i live cden men ikke når han installerer :p haha...

Lenke til kommentar

VikingGz: Dersom det ikke er fikset i 8.10 vil jeg anbefale deg å lagre kjøre en diff mellom lsmod på live-cd og på det innstalerte systemet. Hiv med en lspci samt modellnavn på maskinene og legg inn bugrapport på launchpad. Hvis ingen er klar over problemet, vil ingen kunne fikse det. :)

 

EDIT: det jeg er spent på når det gjelder 8.10 er hvordan 8.04LTS kommer til å bli håndtert. Nå som Ubuntu har blitt såpass populært mange steder (også som tjener) så håper jeg de klarer å holde LTS'ene sine oppdatert og ikke bare duller med den nyeste versjonen.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Så for meg ser det nå ut som at Ubuntu har kommet inn i en ond sirkel, der de prioriterer nye funksjoner fremfor fiksing av feil.
Enig der. Ubuntu har fortsatt problemer med å skjønne seg på S-ATA-disker i IDE-mode. Rimelig tullete å måtte byte mellom IDE og AHCI i BIOS når man vil re-boote inn i Ubuntu fra XP. Også en enkel måte å bytte front/bak-høytallere hadde vært greit. i XP bruker jeg utgangen for bak-høyttalerne pga bedre DAC: http://kxproject.lugosoft.com/rear.php?language=en.

Dette har enda til gode å finne en løsning på.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
ikke støtte for fingerprintleseren min. cheeze er fortsatt treigt.
Du har ikke tilfeldigvis en Lenovo-maskin? I så fall kan du nemlig prøve ThinkFinger. Det fungerer utmerket på min R61. :)

 

nei, ikke lenovo. upek-leser, compal-maskin. tror thinkfinger ligger i repo. ligger hvertfall noe fingerlesergreier der som jeg har testet uten hell.

 

 

 

har brukt 8.10 siden alfa 6 på laptopen min. fungerer uten problemer. får noen meldinger om krasj fra nautilus thumbnailer og andre ting som ikke skaper problemer.

Interessant. Hvordan definerer du "problemer" da? Når opplever du at ting blir et "problem" for deg? Det virker som om du og jeg legger forskjellige ting i dette ordet. Jeg opplever kræsj og slike feilmeldinger som problemer.

 

problemer definerer jeg som ting som hindrer meg i å gjøre det jeg vil på en grei måte. det at jeg ikke får thumbnail på alle videoer i nautilus er ganske lagt fra kritisk for min del. spesielt når det er en alfa/beta. har selvfølgelig ikke oppgradert maskinen på jobb enda.

Lenke til kommentar
Dette har enda til gode å finne en løsning på.

Det, og noen hundre andre ting. :)

 

Sist jeg sjekket hadde Ubuntu feil som var flere år gamle. Mange feilrapporter blir liggende alt for lenge uten at noen kikker på (touch-er) dem. Hovedproblemet er at de ikke har folk og tid nok til å gjøre det. Eller, la meg omformulere det: de har ikke nok folk som har lyst og tid til å fikse feil. Det er bare feil som er merket "Confirmed" som blir talt med i statistikken. Det er også bare disse som blir med videre når en versjon blir for gammel for support (resten blir da slettet). Statistikken blir derfor misvisende for hvor mange feil som egentlig er i hver versjon.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
har brukt 8.10 siden alfa 6 på laptopen min. fungerer uten problemer. får noen meldinger om krasj fra nautilus thumbnailer og andre ting som ikke skaper problemer.

Interessant. Hvordan definerer du "problemer" da? Når opplever du at ting blir et "problem" for deg? Det virker som om du og jeg legger forskjellige ting i dette ordet. Jeg opplever kræsj og slike feilmeldinger som problemer.

problemer definerer jeg som ting som hindrer meg i å gjøre det jeg vil på en grei måte. det at jeg ikke får thumbnail på alle videoer i nautilus er ganske lagt fra kritisk for min del. spesielt når det er en alfa/beta.

Ok. :)

 

Men dette viser vel hvorfor det er så vanskelig å bli enige i fora, utviklerteam, support- og hjelpsituasjoner, o.l. om hva som er et problem. Noen oppfatter en ting som et problem, og andre gjør det ikke. I tillegg vektlegges problemer ulik viktighet og betydning.

 

Jeg tenker mer som en utvikler med samvittighet: alle feil er problemer og må fikses så fort som mulig - i prioritert orden. Det er ikke sikkert det går, men vi må prøve, fordi det er flaut å levere noe med feil og brukerne fortjener et (så langt vi vet) feilfritt produkt.

 

Selv om jeg ikke personlig er med og utvikler det produktet jeg bruker, tenker jeg slik om det allikevel. Uansett om en feil rammer meg selv eller andre, synes jeg det er flaut å bruke et produkt som jeg vet er sendt ut fullt vitende om at det inneholder feil. Jeg har også problemer med å anbefale et slikt produkt til andre. Man ønsker ikke å bli hoggestabbe for evt. feil de måtte oppleve hvis de følger min anbefaling.

 

Ingen produkter er feilfrie. Selvsagt. Poenget er bare at når instillingen til dem som vedlikeholder det går over til å være likegyldighet, eller en bevisst policy om å utgi produktet med feil, da har det gått for langt.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Enig der. Ubuntu har fortsatt problemer med å skjønne seg på S-ATA-disker i IDE-mode. Rimelig tullete å måtte byte mellom IDE og AHCI i BIOS når man vil re-boote inn i Ubuntu fra XP. Også en enkel måte å bytte front/bak-høytallere hadde vært greit. i XP bruker jeg utgangen for bak-høyttalerne pga bedre DAC: http://kxproject.lugosoft.com/rear.php?language=en.

Dette har enda til gode å finne en løsning på.

Hvorfor kjører du ikke med AHCI på? Dersom du innstalerer driverene til sata-kontrolleren i XP/Vista SP1 så går det vanligvis veldig bra? Det finnes også IDE kompatibilitetsmodus for en del kontrollere, bla.a. det meste av Intel ICH, men det kan være at du må legge til en linje i oppstartslasteren. Forøvrig er dette kernelproblematikk, og dermed ikke Ubuntu sitt ansvar direkte.

 

Hva gjelder lyden, så er det fullt mulig, og ikke spesielt vanskelig (imo) å sette backhøytalerene dine til som default alsa enhet. Og det burde også være muligheter i Pulseaudio som er Ubuntu sin lydserver, men det har ikke jeg noe særlig peiling på. Last ned pakkene/programmene padevchooser og paprefs og skjekk det ut hvis du ønsker.

 

EDIT: det er minimalt Ubuntu eller relaterte prosjekter kan gjøre med flash, det er Adobe sitt ansvar. Men min erfaring tilsier at flashplayer10rc er betydelig bedre enn 9'ern, så kanskje det blir bra en dag.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Enig der. Ubuntu har fortsatt problemer med å skjønne seg på S-ATA-disker i IDE-mode. Rimelig tullete å måtte byte mellom IDE og AHCI i BIOS når man vil re-boote inn i Ubuntu fra XP. Også en enkel måte å bytte front/bak-høytallere hadde vært greit. i XP bruker jeg utgangen for bak-høyttalerne pga bedre DAC: http://kxproject.lugosoft.com/rear.php?language=en.

Dette har enda til gode å finne en løsning på.

Hvorfor kjører du ikke med AHCI på? Dersom du innstalerer driverene til sata-kontrolleren i XP/Vista SP1 så går det vanligvis veldig bra? Det finnes også IDE kompatibilitetsmodus for en del kontrollere, bla.a. det meste av Intel ICH, men det kan være at du må legge til en linje i oppstartslasteren. Forøvrig er dette kernelproblematikk, og dermed ikke Ubuntu sitt ansvar direkte.

 

Hva gjelder lyden, så er det fullt mulig, og ikke spesielt vanskelig (imo) å sette backhøytalerene dine til som default alsa enhet. Og det burde også være muligheter i Pulseaudio som er Ubuntu sin lydserver, men det har ikke jeg noe særlig peiling på. Last ned pakkene/programmene padevchooser og paprefs og skjekk det ut hvis du ønsker.

 

EDIT: det er minimalt Ubuntu eller relaterte prosjekter kan gjøre med flash, det er Adobe sitt ansvar. Men min erfaring tilsier at flashplayer10rc er betydelig bedre enn 9'ern, så kanskje det blir bra en dag.

Jeg er helt nybegynner pa dette med linux osv. Men har tenkt a fa meg laptop naa og vil ha linux ubuntu. Er flashplayer det som gj0r at du kan se youtube filmer o.l? FUnker dette ikke bra pa ubuntu? Ogsa nar du nevner ACHI vet du hva dette betyr: (er instrukser for nar jeg far min baerbare)

 

* Hvis du ønsker å installere Windows XP selv, må du deaktivere AHCI. Dette kan ikke gjøres fra BIOS, men du kan laste ned hjelpefil og instruksjon fra vårt FTP-område. Her finner du også drivere til Windows XP (som også må lastes ned).

 

 

Er dete noe jeg ma gj0re vis jeg skal ha ubuntu? Isåfall hvordan gjørs det`? Takk for svar

Lenke til kommentar

Dette er nå smått OT, men jeg tar det likevel. Må dog oppfordre alle som har detaljspørsmål om problematikk rundt ubuntu eller generelt om Linux å opprette en tråd i det dedikerte forumet vårt: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=27

 

Ja, flashplayer er det som gjør det mulig å se flash-innhold som bla.a. youtube videoer i nettleseren din. Personlig har jeg ikke store problemer med det, men noen er det da. Når jeg først er på Youtube så er det stort sett fordi jeg undersøker noe, og da har jeg ofte en 3-10 tabs med videoer oppe som laster. Og innimellom så krasjer flashplayer noe som gjør at jeg selvfølgelig må gjenåpne tabbene og laste videoene på nytt. Jeg synes personlig ikke at det er bra, men det er helt brukbart. Men alle har forskjellige krav, så jeg vil bare anbefale deg å prøve og se om du synes det er bra nok.

 

Men nei, det skal ikke være nødvendig å deaktivere AHCI dersom du skal ha Ubuntu.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Er dete noe jeg ma gj0re vis jeg skal ha ubuntu? Isåfall hvordan gjørs det`? Takk for svar

Spør om dette i Linux-tråden (som NorthWave lenker til).

 

Men du unngår en del nybegynnerspørsmål om drivere etter installering hvis du velger Linux Mint eller Ubuntu Studio istedet for Ubuntu. Begge de nevnte bygger på Ubuntu, men de forhåndsinstallerer multimediadrivere for deg. I tillegg har de sine egne tilpasninger her og der.

 

Lenker:

 

Linux Mint: http://www.linuxmint.com/

Ubuntu Studio: http://ubuntustudio.org/

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...