Gå til innhold

Ny Ubuntu-utgave er snart klar


Anbefalte innlegg

Veldig kjedelig, det er jo knapt endringer siden 7.10. Gnome er for pyser! :)

 

skuffende at de enda ikke har klart å få musikk, flash og java intrigert i systemet slik at men slipper å installere selv

Det er både juridiske og ideologiske grunner til at det ikke er slik. "Musikk" er sikkert også støttet i form av wav, Vorbis, speex, musepack og andre formater som ikke er befenget av softwarepatenter. MP3 f.eks har slike patenter, og det betyr at Ubuntu kan få problemer dersom de leverer ferdig kompilert MP3-dekoder i land som tillater slike patenter, som USA. Å ekskludere USA hadde nok blitt litt dårligere tatt imot enn det at du må trykke "OK" to-tre ganger første gang du møter på en MP3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skuffende at de enda ikke har klart å få musikk, flash og java intrigert i systemet slik at men slipper å installere selv
Kodeker og ufrie drivere er da innlagt ved noen få museklikk. Windows er ikke i nærheten av å gjøre dette så enkelt.

 

----------

 

Det blir forøvrig interessant å se hvor mye bedre Flash-støtten etter hvert bli. Adobe skal visstnok satse litt mer på å lage bedre Linux-versjon av Flash. F.eks. ytelsen i fullskjerm er ikke akkurat god. Dette er det nok mange som vil like, men for min egen del så kan jeg ikke fordra flash.

 

----------

 

Jeg har faktisk ikke testet ut nye Ubuntu ennå, noe som er svært uvanlig for min del. Nyhetene denne gangen er ikke så store, men systemet blir likevel stadig bedre. Likevel får jeg det ikke til å stemme helt hvorfor en av de "store" nyhetene er muligheten for private mapper med kryptering uten et godt GUI-verktøy?

Lenke til kommentar

For min del håper jeg denne versjonen inneholder færre feil enn 8.04, men siden det allerede er varslet i mailinglisten ubuntu-devel-announce at en del feil vil gjenstå denne gangen også, så ser det stygt ut. Ubuntu fikk en del pepper p.g.a. dette forrige gang. Trenden med å sende ut versjoner med kjente feil ser ut til å feste seg og blir godtatt av alt for mange. Det er også en tendens til å ikke ville merke en feil "kritisk" eller "show stopper" av redsel for at de ikke klarer tidsfristene. Jeg synes det hadde vært bedre å da utsette lanseringen for å kunne fikse flere feil først.

 

In some cases, a bug cannot be fixed for the release and will merit a release notes entry instead. [...]

 

This may be the fate of some of the bugs currently targeted to intrepid [...]

Men vi får se hvor mye dette vil bety til slutt. Uansett blir det spennende å teste den nye versjonen!

 

 

EDIT: Her er lenker til Release Notes. Det er interessant å merke seg at Kubuntu lister mange flere feil enn Ubuntu gjør, selv om de aller fleste av disse nok gjelder begge.

 

Ubuntu Release Notes: http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/810

Kubuntu Release Notes: https://wiki.kubuntu.org/IntrepidReleaseNotes

Xubuntu Release Notes: https://wiki.ubuntu.com/IntrepidIbex/RC

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...