Gå til innhold

Fastobjektiv til Canon 350D


Anbefalte innlegg

Skal svi av ca. 2000kr, haster ikke så veldig, så kan strekke meg til 3000kr, trenger et objektiv med blender F2.8 eller lavere. Har sett meg lei av å måtte bruke blitz inne, eller høyere ISO. Jeg føler ikke at 18-55mm ( ødelagt ) eller 35-80mm gir nok zoom uansett til å brukes som et zoom objektiv, så et objektiv uten er likeså greit hvis kvaliteten og blender er bedre på et fast. Samt at kameraet brukes vanligvis til å ta bilder av mennesker.

 

Vil jo ikke at bildene skal se ut som om de er tatt med vidvinkel som i skatefilmer etc., men litt vinkel er greit å ha så jeg slipper å stå 5-10 meter i fra objektet for å få det med i bildet. La oss si at med et F2.8 objektiv trenger jeg en lukkertid på 100 for å få riktig lys, hva vil lukkertiden på 1.8 og 1.4 for å få riktig lys?

 

Objektivene jeg har sett på:

 

F2.8, men kan jo sikkert være bra kvalitetsmessig, og prisen er veldig grei:

Canon EF 28mm f/2.8

 

Redd det kan bli for mange millimeter med en cropfactor som 350D har:

Canon EF 35mm f/2

 

Hva er det som gjør at prisen er nesten dobbelt så høy som 28mm varianten?

( Litt for dyr )

Canon EF 24mm f/2.8

 

Veldig stiv pris, er mulig jeg ikke har råd til det, men det ser jo bare extremt ut,

så kanskje jeg skal vente en måned, og kjøpe dette?

Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM for Canon

 

 

Så det jeg lurer på, er det noen av dere som har noen erfaringer angående disse eller lignende objektiver?

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har alle tre Canon objektivene du nevner, og vil nok anbefale 28mm f/2.8 av de tre. Men f/2.8 er ofte ikke nok inne; f/2 eller helst f/1.4. Sigma 30mm f/1.4 er elsket av noen og hatet av andre. Så jeg er usikker på om den er det rette. Har du ekstern blits? Hvis ikke, så er det nok en bedre ide.

 

Tom

Lenke til kommentar

Har ikke noe ekstern blitz, bruker jo blitzen på kameraet når jeg må, men det er ikke noe ønskesituasjon, blenderen på objektivet jeg har nå er f4. Problemet er at blitzen ofte må brukes inne, når det er overskyet ute, selv om det faktisk ser ut som om det er lys nok. Men alt i alt vil jeg bare ha et nytt og bedre objektiv som funker. Sigma'n var jo ikke noe jeg har sett på i det heletatt før i kveld. Og i trøtte midnattsland tenkte jeg vel ikke helt klart.

 

Har titta litt på flickr etter bilder tatt med Sigma'n og Canon 28mm f2.8, kan jo bare si at bildene der ute er av veldig variert kvalitet.... Men rett og slett er det vanskelig å si uten en test hvem som er det beste valget. Sigma'n er kanskje mer lyssterk, men for hvilken prisforskjell? Over dobble...

 

Ser ut som om det står mellom Sigma'n og Canon 28mm'n, om ingen har noen andre fantastiske objektiver å anbefale. Da er det rett og slett en ting som gjenstår å se, jeg skal få et par tusen på konto'n iløpet av uka, og blir det mer en forventa kan jeg med glede strekke meg til 3000kr.

Lenke til kommentar

Bildene der ute er av varierende kvalitet, og det er også omtalene på diverse fora. Det avslører store produksjonsavvik for alle de objektivene du nevner. Men både Tom og jeg har jo vært heldige med våre eksemplarer av 28mm-ere, og da kan det ikke være så ille mange med dårlig produksjonskvalitet. Min er i hvertfall skarp nok etter forventningene mine. Et veldig bra objektiv til prisen.

 

Edit: Jeg er ikke begeistret for all den rare feilpostingen her på forumet. Vi har en egen kategori for optikk.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Edit: Jeg er ikke begeistret for all den rare feilpostingen her på forumet. Vi har en egen kategori for optikk.

 

Sorry about that, men var litt trøtt, og tenkte ikke over at vi hadde et for optikk.

 

Men produksjonsavik, hvordan kan det ha seg? Høres ut som om de har flere forskjellige arbeidere som slipper glasset manuelt, men når dere begge har tørt å kjøpe 28mm'n, så ser jeg ingen grunn til å frykte.

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Men produksjonsavik, hvordan kan det ha seg? Høres ut som om de har flere forskjellige arbeidere som slipper glasset manuelt, men når dere begge har tørt å kjøpe 28mm'n, så ser jeg ingen grunn til å frykte.

 

:hmm:

Produksjonsavvik kan oppstå under sliping av linsene, og/eller det kan skje slurv under montering av linsene.

 

28mm-eren kan anbefales av mange grunner; god optisk kvalitet allerede nevnt, i tillegg er den kompakt og har en fornuftig pris.

 

Er enig med ragamuffin at 30mm /f1.4 er (har vært) notorisk for fokus-rpoblemer. Jeg hadde håpet at Sigma hadde kommet med en Mk II utgave av den.

 

Tom

Lenke til kommentar
Edit: Jeg er ikke begeistret for all den rare feilpostingen her på forumet. Vi har en egen kategori for optikk.

 

Sorry about that, men var litt trøtt, og tenkte ikke over at vi hadde et for optikk.

 

Men produksjonsavik, hvordan kan det ha seg? Høres ut som om de har flere forskjellige arbeidere som slipper glasset manuelt, men når dere begge har tørt å kjøpe 28mm'n, så ser jeg ingen grunn til å frykte.

 

:hmm:

Kjøper du nytt har du ingenting å frykte, og jeg tok til og med sjansen på brukt. Betalte 800 inkludert frakt, så jeg smilte fra øre til øre etter å ha sett de første bildene på den store skjermen.

 

Det at den er så kompakt har stor betydning for meg, og bør ha enda større betydning for deg. Det er med sin kompakte størrelse den perfekte partner til 350D, som du derfor neppe kommer til å selge når du oppgraderer til en XXD, eller bedre.

Lenke til kommentar

Får du en lukkertid på 1/100s på f2.8 blir det 1/200s med f2 og 1/400s med f1.4.

Lukkertiden dobler seg for hvert hele blendertrinn.

 

Det eneste jeg har efaring med av de du nevner er 35mm f2.

Et glimrende objektiv etter min mening, som er tilfredstillende skarpt fra største blender og har en meget anvendelig brennvidde på 1.6x kameraer.

 

Omtale her: http://the-digital-picture.com/Reviews/Can...ens-Review.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...