Gå til innhold

Trenger noen objektivanbefalninger for pentax


Anbefalte innlegg

Jeg har for tiden et pentax k20d og med kitobjektiv som jeg forsåvidt er veldig fornøyd med (muligens kanskje fordi jeg ikke har prøvd noen objektiver med høyere kvalitet enda). Det jeg derfor er litt på jakt etter er noen objektiv som dekker funksjoner jeg ikke får med kitobjektivet. Jeg har lest litt rundt på forumet og det blir så mange forskjellige anbefalninger her og der at jeg egentlig blir mer usikker. Jeg ønsker ikke å gå for det dyreste som er å finne og heller ikke det billigste, men mer noe i mellomklassen (3-4000 kan legge til litt mer også om det virkelig er verdt det)

 

De typene objektiv jeg først og fremst har sett etter er:

 

1) Et makroobjektiv.

Så litt på Pentax smc DA 35mm f2.8 Macro Limited og dette så ut som et interresant objektiv.

Hvordan er kvaliteten på dette?

Vil det være bra som et vanlig fastobjektiv også når jeg ikke har bruk for makrofunksjonen eller burde jeg heller gå for et annet eventuelt mer lyssterkt objektiv dersom jeg ønsker et fastobjektiv til annet enn makrobruk?

Burde jeg heller gå for en makro med større brennvidde?

Er det noen andre objektiver som jeg heller burde gå for eller se nærmere på?

 

2) En telezoom.

Jeg er litt usikker på hvor mye tele jeg trenger, men bruken min er ikke rettet mot noe spesielt, så en anvendelig telezoom som går en del lenger enn det kitobjektivet mitt dekker (18-55mm) vil jeg tro passer. Her er det så mye å velge mellom at jeg rett og slett ikke klarer å finne noen klare alternativer.

Hvilke objektiver burde jeg se litt nærmere på her?

 

Takker for svar

Endret av Avathar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tester av Pentax objektiver...

 

1) Hva skal du ta bilde av? Fluer eller blomster etc.? 35mm er sikkert greit til blomster og større ting, til insekter bør du ha rundt 100mm eller mer.

Ønsker du lysterkt fastobjektiv, kan jeg anbefale FA 35mm f/2.0 , DA 40mm f/2.8, 50mm f/1.4 og 70mm f/2.4.

 

2) Er du usikker på om du trenger tele? Kjøp Tamron 70-300m f/4-5.6 hos Japan Foto, koster 999kr. Billig måte å sjekke om du trenger tele. Min ligger nede i kjelleren og har gjort det i noen måneder. :ermm:

Lenke til kommentar
1) Et makroobjektiv.

Så litt på Pentax smc DA 35mm f2.8 Macro Limited og dette så ut som et interresant objektiv.

Hvordan er kvaliteten på dette?

Vil det være bra som et vanlig fastobjektiv også når jeg ikke har bruk for makrofunksjonen eller burde jeg heller gå for et annet eventuelt mer lyssterkt objektiv dersom jeg ønsker et fastobjektiv til annet enn makrobruk?

Burde jeg heller gå for en makro med større brennvidde?

Er det noen andre objektiver som jeg heller burde gå for eller se nærmere på?

Hei.

Kvaliteten på DA 35/2.8 Macro Ltd er meget bra.

Laget i metall, og kjennes meget solid ut. Har en myk og fin, men fast fokusring. Den fysiske størrelsen på objektivet er helt kurrant. Mindre enn hva jeg såg for meg før jeg kjøpte det. Så kvalitetsmessig er det er godt kjøp.

 

Jeg bruker dette objektivet ca 90% av tiden nå. Dette er mitt dedikerte "normal-objektiv".

Det var egentlig med tanke på det jeg kjøpte det, etter å ha sett feedback og bilder med det på internet. 35mm KUNNE kanskje med fordel ha vært litt videre, men nå tar jeg nesten utelukkende bilder utendørs og har dermed muligheten til å fotzoome. Min mening er at dette objektivet fungerer fint til allround bruk, men kunne av og til vært 5-10mm videre.

 

Macroegenskapene til objektivet er strålende de, til sitt bruk.

Dette er en brennvidde som gjør at det ikke er spesielt egnet til insekter, siden nærgrensen (Der du har 1:1 forholdet) er stakkerslige 13,noe cm (Og det er regnet fra litt inne i kameraet). Resultatet er at du må skyve tilbake solblenderen litt i enkelte tilfeller når du skal ha full forstørring. Så til insekter er ikke dette tingen. Da snakker vi ++90mm. Til blomster, småting, detaljer på f.eks biler o.l. er det en fin brennvidde.

 

Objektivet gjør seg rimelig bra til hel/halv-portretter også.

 

Nå har ikke jeg kjøpt så mange objektiver at det gjør noe, og sammenligningsgrunnlaget mitt er ikke det største. Men for min del er dette et supert objektiv.

 

Et absolutt godt kjøp for meg, og jeg angrer ikke et sekund en gang.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Angående tele så har i hvert fall jeg sett meg ut en Tamron 70-200 f/2,8 til ønskelista mi. Mulig denne blir litt stor og dyr for deg? Den har forresten 1:2 makrofunksjon og nærmeste fokus 95cm. Noe jeg mener holder bra for området 70-200 mm. Kjøper du en skikkelig (1:1) makro med mindre brennvidde så får du stor fleksibilitet over makrofotograferingen din.

 

Per i dag har jeg Canon (1,6x crop) med en 70mm f/2,8 makro, for nettopp makrobruk (og portrett). Den er jeg svært fornøyd med både kvalitetsmessig og med valg av brennvidde til makro. Til portrett synes jeg den blir litt for trang.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Den tamronen blir nok litt i dyreste laget ja, men jeg har sett litt på Pentax SMC-DA 55-300mm f/4-5.8 ED (koster rundt 3000). Er det noen som har noe å si om denne? Den dekker et bra område og har en fornuftig pris, men er den noe å snakke om optisk? Den ligner ganske mye på kitobjektivet, men er kvaliteten bedre eller omtrent det samme? Er det andre objektiver jeg heller burde se på i stedet for dette?

 

Jeg har også sett litt ekstra på et annet makroobjektiv som ser ut til å ha fått bra tilbakemeldinger Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro, men denne er jo med en litt annen brennvidde enn den andre jeg så på. Hvordan er den i forhold til Pentax smc DA 35mm f2.8 Macro Limited hvis man ser bort fra forskjellen i brennvidde? Hvordan er denne å bruke når man ikke bruker makrofunksjonen?

Endret av Avathar
Lenke til kommentar
Takk for svar.

 

Den tamronen blir nok litt i dyreste laget ja, men jeg har sett litt på Pentax SMC-DA 55-300mm f/4-5.8 ED (koster rundt 3000). Er det noen som har noe å si om denne? Den dekker et bra område og har en fornuftig pris, men er den noe å snakke om optisk? Den ligner ganske mye på kitobjektivet, men er kvaliteten bedre eller omtrent det samme? Er det andre objektiver jeg heller burde se på i stedet for dette?

 

Jeg har også sett litt ekstra på et annet makroobjektiv som ser ut til å ha fått bra tilbakemeldinger Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro, men denne er jo med en litt annen brennvidde enn den andre jeg så på. Hvordan er den i forhold til Pentax smc DA 35mm f2.8 Macro Limited hvis man ser bort fra forskjellen i brennvidde? Hvordan er denne å bruke når man ikke bruker makrofunksjonen?

 

 

pentax 18- 250 dekker det meste og du slipper å bytte objektiv ... synes ddet blir supre bilder har akkurat fått den og parkert org. objektivet ,har også kjøpt 10-20 vidvinkel men alt blir skeift så det var en miss , men lærer så lenge man lever (eller det er penger på konto!!!)

Lenke til kommentar

Må bare si en ting... Du kaster bort MYE av bildekvaliteten du kan oppnå med å ha et K20D sammen med kitobjektiv. Kjøp deg hvertfall et 16-45 mm f/4. Jeg solgte nettopp mitt 16-45mm og kjøpte 16-50 mm f/2.8 til mitt K20D for jeg følte 16-45 var litt for amatørmessig på det kameraet.

Lenke til kommentar
Må bare si en ting... Du kaster bort MYE av bildekvaliteten du kan oppnå med å ha et K20D sammen med kitobjektiv. Kjøp deg hvertfall et 16-45 mm f/4. Jeg solgte nettopp mitt 16-45mm og kjøpte 16-50 mm f/2.8 til mitt K20D for jeg følte 16-45 var litt for amatørmessig på det kameraet.

 

Jeg har planer om å oppgradere kitobjektivet mitt etter hvert, og det objektivet du anbefalte der så fristende ut, men nå i første omgang ønsker jeg hvertfall å skaffe meg en telezoom. Derfor tenkte jeg på Pentax SMC-DA 55-300mm f/4-5.8 ED, så jeg håper det er noen som har noen erfaringer med dette. Er litt usikker på om denne er noe verdt å gå for eller om jeg heller burde velge en annen. Vil jo gjerne ha noe som er av en litt bedre kvalitet enn kitobjektivet.

Lenke til kommentar
Må bare si en ting... Du kaster bort MYE av bildekvaliteten du kan oppnå med å ha et K20D sammen med kitobjektiv. Kjøp deg hvertfall et 16-45 mm f/4. Jeg solgte nettopp mitt 16-45mm og kjøpte 16-50 mm f/2.8 til mitt K20D for jeg følte 16-45 var litt for amatørmessig på det kameraet.

 

Jeg har planer om å oppgradere kitobjektivet mitt etter hvert, og det objektivet du anbefalte der så fristende ut, men nå i første omgang ønsker jeg hvertfall å skaffe meg en telezoom. Derfor tenkte jeg på Pentax SMC-DA 55-300mm f/4-5.8 ED, så jeg håper det er noen som har noen erfaringer med dette. Er litt usikker på om denne er noe verdt å gå for eller om jeg heller burde velge en annen. Vil jo gjerne ha noe som er av en litt bedre kvalitet enn kitobjektivet.

Her kan du lese litt om å se noen Pentax SMC-DA 55-300mm bilder:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=28608338

Lenke til kommentar
Takk for svar.

 

Den tamronen blir nok litt i dyreste laget ja, men jeg har sett litt på Pentax SMC-DA 55-300mm f/4-5.8 ED (koster rundt 3000). Er det noen som har noe å si om denne? Den dekker et bra område og har en fornuftig pris, men er den noe å snakke om optisk? Den ligner ganske mye på kitobjektivet, men er kvaliteten bedre eller omtrent det samme? Er det andre objektiver jeg heller burde se på i stedet for dette?

 

Jeg har også sett litt ekstra på et annet makroobjektiv som ser ut til å ha fått bra tilbakemeldinger Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro, men denne er jo med en litt annen brennvidde enn den andre jeg så på. Hvordan er den i forhold til Pentax smc DA 35mm f2.8 Macro Limited hvis man ser bort fra forskjellen i brennvidde? Hvordan er denne å bruke når man ikke bruker makrofunksjonen?

Jeg har, som deg, startet opp med K20d og 18-55. I tillegg har jeg skaffet meg 55-300 som jeg egentlig er ganske fornøyd med. Jeg har startet på bar bakke når det gjelder fotografering for bare noen måneder siden, så jeg har ikke akkurat gode forutsetninger for å si om 55-300'n er bra eller ikke. Jeg kan komme med noen bilder tatt med det når jeg kommer hjem.

 

Planen min er å oppgradere 18-55'n i første omgang. Forskjellen på denne og feks 16-50 er merkbar nok til at jeg vurderer bytte. 55-300'n kommer jeg nok til å ha en stund.

Lenke til kommentar

Nå er jeg rimelig nybegynner og amatør, men min anbefaling blir Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) Macro... Og jeg blir anpusten bare av å skrive navnet på det objektivet!

 

Jeg bruker det som "altmulig objektiv". Funker til makro/closeups så lenge motivet ikke er alt for lite. Har bl.a tatt en del fine blomsterbilder med det. Har også nok tele til mitt normalbruk, der jeg savnet litt på kitobjektivet. Mye av det jeg har lest på nett tilsier at dette er "best bang for the buck" når det gjelder lyssterk kvalitetsoptikk til Pentax. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...