Gå til innhold

Nokia 5800 "Tube" er lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke bare ikonene som er problemet. S60 ser forferdelig gammeldags og trist ut sammenlignet med konkurrentene. Kan ikke skjønne at Nokia med sine ressurser ikke er istand til å lage et pent UI.
Synes at menyene til nåværende Nokia S60 telefoner er like lite brukervennlige som menyene til Nokia 7650 fra 2002.
Lenke til kommentar
Jeg er enig i at dette er en svært spennende telefon. Et godt alternativ til iPhone, hvis den har et like kjapt, pent og brukervennlig grensesnitt. Tidligere S60-grensesnitt fra Nokia synes jeg har skortet (til tider stort) på alle tre punkter.

 

Da blir du nok, skuffet, skuffet og atter skuffet. Er jo samme gamle S60, med den forskjellen at de har lagt en trykkfølsom skjerm på UI-et. Trist men sant. Det at Nokiafansen roper over seg av begeistring er vel ene og alene pga. nå har endelig deres kjære produsent kommet med trykkfølsom skjerm.

Håper virkelig fremtidens trykkfølsomme modeller fra Nokia har noe mer enn dette å by på. P1i som begynner å bli noen år, gruser jo denne på alt som har med UI å gjøre...

Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig sett meg ut N79 som min neste fon, men nå tror jeg at jeg vil vente på 5800 Tube. Den ser - i likhet med med N79 - ut til å ha det jeg trenger, men den har trykkskjerm. Jeg har hatt trykkskjerm på én mobil - SE P1, men de har skjedd mye på den fronten siden.

 

Ved bruk av GPS er trykkskjerm en klar fordel. Dessuten er skjermen på 5800 større enn på N79. Man kan også velge mellom ulike tastaturer (mobil-layout, qwerty og skriftgjenkjenning).

 

Når det gjelder størrelse, er det ikke stor forskjell på de to telefonene, og de har begge et kraftig batteri. Begge er kanskje det noen kaller "tjukke". Men en tykkelse på 15-16 mm er ikke noe problem for mitt vedkommende. Jeg synes jeg får bedre grep om en slik telefon enn en med en tykkelse på 10 mm. Jeg har både 6110 Navigator og E71. Sistenevnte er klart tynnere, men også en del bredere enn 6110 N. 6110 er absolutt bedre å holde i. Men det er jo min erfaring.

 

Begge har S60 OS, og selv om 5800 ikke har noe Touch Flo eller lignende, er jeg fornøyd bare det fungerer, og at telefonen er lett å betjene.

 

Er litt opptatt av byggekvaliteten, og den bør være bra på N79, dersom den ligner N73 også på det området. For forgjengeren N73 var solid. 5800 er jo rimelig i forhold til specs'ene. Har Nokia i så fall spart inn på byggekvaliteten?

 

Tenker også på kompatibiliteten med S60 programvare, siden det er relativt få S60-telefoner med trykkskjerm.

 

Valget blir kanskje vanskelig, men her har i alle fall Nokia to modeller som er svært aktuelle, ut fra mine ønsker og behov. Foreløpig heller jeg mest til 5800.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Veldig enig med hva du skriver her CellularDude. Sitter selv med en sliten N73, og 5800 ser ut til å passe mine behov bra. Jeg skal ikke bruke telefonen som arbeidsmobil, men mer som underholdningsmobil. Har kikket litt på Diamond, men batteritiden har gort denne uaktuell. Batteriet på 5800 ser ut til å være bra hvis det holder i nærheten av hva det lover. WiFi er noe jeg absolutt skal ha på min neste telefon, og stor skjerm er alltids bra. 3,5mm jack har jeg savnet på min N73, selv om jeg i dag har overgang. Touch-telefoner har jeg fryktelig lite erfaring med, men har nå lyst til å prøve dette. Når prisen i tillegg er så bra som på denne, skal det nok endel til før jeg ikke kjøper denne.

Lenke til kommentar

selv siklet jeg litt på touch hd. Den virker jo fremdeles enda litt heftigere, men altså 3000 kroner mot 6000 kroner... :)

 

Dessuten er det ingen av de som har blits, og da vil jeg vel heller gå for dobbelt led, enn ingen lys i det hele tatt.

 

Om det blir handel, det får bare tiden og en egenhendig subjektiv vurdering i en butikk vise :)

Lenke til kommentar

@ learntofly

 

Erfaringene med min E71 gjør at jeg antar at 5800 og N79 vil gi bra batteriytelse i forhold til batteriets spesifikasjoner. Med strømslukende, store skjermer, er kraftig batteri et must.

 

HTC Touch Diamond er en knall telefon, men batterikapasiteten er ikke god nok. Den kan leveres med kraftigere batteri, men da blir "livvidden" betraktelig større. Dessuten har den en krafig magnet som holder pekepennen på plass. Kommer den i nærheten av bankkort, vet man hva som skjer... Om 5800 har slik magnet, har jeg ikke sett noe om ennå.

 

Wi-fi er bra! Man kan overføre masse data uten å betale rådyrt for det. Surfing, nedlasting, overføring av nett-tv og nettradio går kjapt og greit. Det man eventuelt betaler ekstra, må man betale for uansett. Den store skjermen på 5800 vil gi større nytte og glede av blant annet bilder/foto, film, spill og surfing.

 

N73 er en meget bra mobil, men den er noe treig, og den har ikke wi-fi. Dette, og mer til er på plass i N79. Nyere S60-mobiler er kjappe så det holder.

 

Jeg vil selvfølgelig prøve telefonene før jeg kjøper, ikke minst trykkskjermen til 5800 må prøves grundig. Gleder meg sykt til jeg får prøvd dem! Brukerhåndboken til N79 kan nå lastes ned:

http://europe.nokia.com/A41207836

Lenke til kommentar
selv siklet jeg litt på touch hd. Den virker jo fremdeles enda litt heftigere, men altså 3000 kroner mot 6000 kroner... :)

 

Dessuten er det ingen av de som har blits, og da vil jeg vel heller gå for dobbelt led, enn ingen lys i det hele tatt.

 

Om det blir handel, det får bare tiden og en egenhendig subjektiv vurdering i en butikk vise :)

 

Tror ikke det er meningen at man skal sammenligne disse to telefonene. Touch HD er vel toppmodellen til HTC mens dette er en mellomklasse telefon fra Nokia. Vil tro vi snart får se noen rykter om en telefon fra Nokia som vil kunne konkurere med toppmodellene fra andre produsenter.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at dette er en svært spennende telefon. Et godt alternativ til iPhone, hvis den har et like kjapt, pent og brukervennlig grensesnitt. Tidligere S60-grensesnitt fra Nokia synes jeg har skortet (til tider stort) på alle tre punkter.

 

Da blir du nok, skuffet, skuffet og atter skuffet. Er jo samme gamle S60, med den forskjellen at de har lagt en trykkfølsom skjerm på UI-et. Trist men sant. Det at Nokiafansen roper over seg av begeistring er vel ene og alene pga. nå har endelig deres kjære produsent kommet med trykkfølsom skjerm.

Håper virkelig fremtidens trykkfølsomme modeller fra Nokia har noe mer enn dette å by på. P1i som begynner å bli noen år, gruser jo denne på alt som har med UI å gjøre...

 

Personlig syns jeg alle S60 mobiler er langt mer brukervennlig en iphone. Men det kan være personlig. Selv syns jeg ikke det er særlig brukervenlig og være lovpriset det Apple ønsker, eller og måtte "hacke/modifisere/tilpasse" telefonen utover det produsenten ønsker for å få en brukenes telefon. Menyene/menysystemet er også veldig selvforklarende på S60

 

Akkurat hvordan ikona ser ut tar jeg ikke så tungt da dette kan byttes relativt kjapt ut på de aller aller fleste telefoner på markedet i dag. Men nå skal vel heller ikke disse være endelige, men litt kjedelig er de, enig der.

 

Personlig ser jeg ikke på trykkfølsom skjerm som den store nyheten her, personlig syns jeg dette er et stort minus så lenge det ikke følger med et utskyvtbar fult tastatur. Det er vel ingen hemmelighet at knapper slår trykkskjerm "knapper" på alle mulige måter. Fordelen er at man kan tilpasse knapper til programmet man bruker med touch, men da må det i tillegg være fult tastatur for skriving slik som SE X1 og HTC Touch Pro dersom det skal oppheve ulempen touch gir, syns jeg.

 

Den store nyheten her for meg er den store og gode skjermen telefonen ser ut til å ha. Ikke at man kan trykke på skjermen. Jeg har blant annet E90 som har en stor skjerm som ikke er trykkfølsom og ser ikke helt behovet for å kunne trykke på den, men ser veldig behovet for en stor skjerm. Har også hatt HTC Diamond og iphone og ser helt klart behovet for ekte fysiske taster tillegg til touch

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

Fant en you-tube-video sammen med omtal på nettstedet Mobile Burn:

 

http://www.mobileburn.com/review.jsp?Id=5410

 

Så ikke ut til at responsen i skjermen var den beste, eller trykket ikke testeren bestemt nok?

 

Videoen varer ca 5 min., men den siste halvdelen er svart :p

 

 

EDIT:

 

Fant en bredre og mer utførlig med svensk tale på mobil.se :

 

http://www.mobil.se/ArticlePages/200810/03...MOB076.dbp.asp#

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
selv siklet jeg litt på touch hd. Den virker jo fremdeles enda litt heftigere, men altså 3000 kroner mot 6000 kroner... :)

 

Dessuten er det ingen av de som har blits, og da vil jeg vel heller gå for dobbelt led, enn ingen lys i det hele tatt.

 

Om det blir handel, det får bare tiden og en egenhendig subjektiv vurdering i en butikk vise :)

 

Det er ingen hemmelighet at Nokia bruker sine modeller om og om igjen, i ulike skall

Så skjer også med 5800.

Bl.a kamera enheten blir endret (til både 5 og 8 megapxl).

Og jeg mener vi til og med ser 5800 dukker opp med E index.

Så for de av dere som ikke liker 5800 av en eller annen grunn, får dere altså varianter av denne å forholde seg til.

Endret av bmwm3
Lenke til kommentar

Denne må jeg bare ha, jeg håper dog ikke norske nettbutikker skviser opp prisene pga. etterspørsel. Mobiler folk vil ha har blitt en pengepresse for mange.

 

Så havner denne under 3500,- vil jeg kjøpe og bytte ut min E51 som forøvrig gjør alt jeg trenger med en ekstern HOLUX GPS mottaker. Blir spennende å se hvordan denne vil fungere med TomTom Nav6.

 

Wifi, USB, 3.5 Jack, GPS, greit nok kamera, god nok skjerm til selv litt tvtitting og ikke minst god batteritid på toppen av dette.. må nok bare ha den.

 

Når kommer den i norske butikker? Orker ikke vente for lenge :p

Lenke til kommentar

Bekymrer meg nok ikke, men det er nå ikke uvanlig praksis.

 

Jeg håper Nokia lanserer denne først i skandinavia da de tross alt er et finsk selskap, så kan de heller selge til flere land når produksjonen tar seg opp.

 

Ser også at den bare kanskje kommer før jul og mest sannsynlig i Q1 2009. Får de den ikke ut i god tid før jul snakker man igjen om produkter som bommer på ideell tidslinje ift. funksjonalitet og produkt som helhet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Bekymrer meg nok ikke, men det er nå ikke uvanlig praksis.

 

Det er ikke min erfaring. Min erfaring er at konkurransen er så tilspisset mellom nettbutikkene, at prisen nok heller vil presses nedover, uavhengig av tilgjengelighet. Det du heller bør bekymre deg for, er bekreftede leveringsdatoer som hele tiden blir forandret.

Lenke til kommentar

Min erfaring er gang på gang at teknologivarer som eks. prosessorer og skjermkort går opp i pris når tilgjengeligheten er dårlig i tillegg til at varen er nylansert.

 

Mulig vi lever i forskjellige dimensjoner.

 

Bekreftede leveringsdatoer som blir endret er hverdagskost.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...