Gå til innhold

Får ikke sendt epost


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et problem med Windows Mail. Jeg kan motta epost, men når jeg prøver å sende får jeg følgende feilmelding:

Det har oppstått en ukjent feil. Emne 'Hei', Konto: 'pop.online.no', 
Server: 'smtp.online.no', Protokoll: SMTP, Svar fra server: '421 Cannot connect
to SMTP server 193.213.115.8 (193.213.115.8:25), connect error 10060', Port: 25, 
Sikker (SSL): Nei, Serverfeil: 421, Feilkode: 0x800CCC67

Såvidt jeg vet er det ikke mine egne innstillinger i Windows Mail som er feil, og jeg bruker heller ikke noen form for Brannmur på maskinen. Det er mulig det er en form for Brannmur på routeren til husverten, men da ville jeg vel ha merket det på andre områder også, f.eks. Ventrilo, fildelingsprogramvare, spill o.l.?

 

Jeg har en online.no adresse. Har prøvd å sende en mail til Telenor kundeservice angående dette problemet, men siden jeg ikke kan sende direkte må jeg bruke online skjema og forklare hele saken på nytt hver gang, og får sjeldent noe fornuftig svar tilbake, bare sånne selvsagte ting som jeg allerede har sjekka.

 

Noen som vet hva som er feil her?

Endret av g0mpen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

POP = mootak av epost

SMTP = sending av epost.

 

For å motta eposter er det berre ein "server" som er den rette for ein mailkonto, sidan du har telenoradresse er det telenor sin pop-server du må kontakte då den er den einaste som har din mail

SMTP derimot kan sende mail uavhengig av kva epostadressa er. Grunna spam og mykje anna så stoler ikkje SMTP-serverene på maskiner som ikkje står i nettverk dei stoler på ( aka telenor lar alle maskiner med telenor som internettleverandør bruke smtpen sin uavhengig av om det er ei telenoradresse eller ikkje) Derimot stoler den ikkje på mailer frå f.eks Get sitt nett sjølv om kontoen er ein telenor-epostkonto.

 

Så POP-serveren vil du alltid kunne få tak i, mens smtp er avhengig av kva nett ein sitter på kva smtp ein skal bruke.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke _derfor_, men det sørger selvfølgelig for forsinkelser. Har hatt dette problemet lenge og det har ikke noe med den saken å gjøre.

 

Ser ut som at det fungerer nå, men jeg får ikke posten jeg sender til meg selv, noe som sannsynligvis har noe med Telenor sine problemer å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...