Gå til innhold

Telenormailer borte i Cyberspace?


Anbefalte innlegg

Telenor sliter stort med mail om dagen. Trodde bare det var noe feil hos meg, til jeg fant denne artikkelen

 

http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2668780.ece

 

Jeg stusser litt på det Telenor sier her om at ingenting vil gå tapt. Vil ikke epostserverne gi opp etter et visst antall dager, de prøver vel ikke i all evighet? Jeg har i hvert fall opplevd å få beskjed etter et par dager om at leveringen mislyktes. Så da er man jo avhengig av at avsendere sender på nytt? Jeg vet om minst et titalls mailer som er sendt til meg denne uken som ikke har kommet frem. På de mailene jeg får ser jeg at det er fra noen minutter til mange timers forsinkelse. Noen fler som har problemer med online.no?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå fikk jeg eksempelvis akkurat en mail som var sendt for fire timer siden. Mens mailer sendt tidligere på dagen, og tidligere i uken, fortsatt ikke har kommet frem.... irriterende nok med de mailene jeg vet er sendt, og venter på... men verre med alle de jeg ikke vet om. Er dessuten avhengig av å sende en del mailer til meg selv på jobb... har kanskje fått 20% av de jeg har sendt denne uken. Har nå begynt å bruke en annen mail som reserve, men får jo ikke varslet alle som mailer meg om dette.

Lenke til kommentar
Telenor sliter fremdeles veldig mye med mail plattformen ...

Så det er bare å smøre seg med tålmodighet.

Nå påstår de på hjemmesidene at det er oppe igjen, men jeg har fortsatt ikke fått mine gamle mailer fra tidligere i uken. Har fått de mailene jeg har ventet i dag, men med tildels store forsinkelser fortsatt. De påstår hardnakket at ingen mailer går tapt da, så får vente og se hva som skjer. Men litt foruroligende at de sier ting fungerer normalt igjen, for da jobber de vel ikke lenger med saken :nei:

Lenke til kommentar
Nope ... De har fremdeles store problemer med plattformen! Dette går også ut over andre små leverandører.

Men problemene er her enda, og jeg tror heller ikke at de kommer til å bli fikset fram til Mandag.

Høres ut som du vet en del om dette, har de mer problemer enn de vil fortelle? De skriver

 

"Den gamle e-posten kommer inn nå fordi den er blitt sendt på nytt etter først å ha blitt avvist og ha ligget i kø siden mandag. Dette beviser at systemet fungerer som det skal, og at ingen e-post går tapt. "

 

Så hva da når e-posten IKKE kommer inn, da beviser det vel at ingenting fungerer som det skal, og at potensielt store mengder er borte? :hmm:

Lenke til kommentar

Får hele tiden henvendelser fra kunder som kommer til oss med online adresser. Og de kommer fremdeles ikke inn på sin mail etc.

Men vi har god kommunikasjon med Telenor Networks og Telenor som er på saken.

Så det tipper inn mange drifts meldinger.

Har også en felles ISP irc kanal der vi holder kontakt.

 

Men nja Fredag idag, og de har fremdeles problemer!

Lenke til kommentar
Men nja Fredag idag, og de har fremdeles problemer!

Litt dårlig at de sier de har løst problemet da, når de vet de ikke har det. Men vi får håpe det beste. I dag fikk jeg en mail sendt tirsdag, krysser den bort fra listen over mailer jeg_vet_er savnet. Verre med evt. viktige mailer man ikke vet om at man skulle fått.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke å uroe deg, de kommer tilbake :) Men du skal ikke se bort ifra at du får 2 kopi av alt :p

Står ingenting mer på sidene deres om problemet nå... men mailer blir fortsatt borte for meg (virker som omtrent annenhver går gjennom nå), og av rundt 10 mailer jeg vet om fra tidlig i uken har to kommet fram... tar gjerne dobbelt av alt jeg, hvis de klarer å løse dette. Synes en uke er veldig lang tid på å løse slikt, og spesielt når de gir så dårlig informasjon...

Lenke til kommentar

Stemmer det, Telenor er ikke gode til å oppdatere driftsidene, noe de kan garantert bli bedre på. Feil på mail plattformer er de mest plagsomste feilene, og noen av de vanskelige å finne. Det tar litt tid, men som sagt er det en gratis tjeneste! Det er ikke en tjeneste du betaler for. Hvis du missliker tjenesten og du mener det er for ustabilt for din bruk kan du alltid velge tjenester som tar seg betalt, eller bruke Hotmail/Gmail/yahoo mail som har "utviklet" seg litt mer inne på dette området.

Lenke til kommentar

Vi har og fått ganske mange henvendelser i det siste på at kunder av oss ikke får sendt til online/frisurf adresser. Og dette kan vi jo ikke annet enn å bekrefte da utgående e-postkø så og si har begynt å bygge seg kraftig opp siden mandag.

 

Og når Telenor går ut og sier noe så bastant som at ingen e-post vil gå tapt så er dette faktisk ikke noe de kan stå inne for. Nedetid på et par timer er ikke noe problem. Et par dager er i grenseland. Det er som de sier, avsender server vil ha e-posten i kø og forsøke å sende på nytt. Men den ligger der IKKE evig. Det varierer litt hvor lenge meldingen blir forsøkt levert, men vi snakker ofte om 4-5 dager. Vi stopper etter 4 dager og da blir det levert en melding til avsender om at det ikke gikk ann å levere meldingen. Når vi nå er oppe i 7 dager med problemer så er det rimelig stor sannsynlighet for at e-post vil gå tapt.

 

Vi har for øyeblikket ca 100 meldinger i kø til online-adresser og enkelte av disse nærmer seg fire dager.

Lenke til kommentar
Og når Telenor går ut og sier noe så bastant som at ingen e-post vil gå tapt så er dette faktisk ikke noe de kan stå inne for. Nedetid på et par timer er ikke noe problem. Et par dager er i grenseland. Det er som de sier, avsender server vil ha e-posten i kø og forsøke å sende på nytt. Men den ligger der IKKE evig. Det varierer litt hvor lenge meldingen blir forsøkt levert, men vi snakker ofte om 4-5 dager. Vi stopper etter 4 dager og da blir det levert en melding til avsender om at det ikke gikk ann å levere meldingen. Når vi nå er oppe i 7 dager med problemer så er det rimelig stor sannsynlighet for at e-post vil gå tapt.

Takk for info. Er jo ikke så lysten på å bytte mail heller, det er jo mange som da må ha beskjed etter hvert. Fint om dere oppdaterer her hvis dere ser at ting begynner å løse seg, siden det ikker er noe support å få fra telenor :p Nå i kveld merker jeg at det går fortere å få nye mailer, mens de fleste gamle fortsatt lar vente på seg. Håper virkelig det løser seg, har hatt online.no siden nesten tidenes morgen uten problemer, og vil gjerne fortsette å ha den som hovedmail :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er dette en skandale av dimmensjoner?

 

Ja, det tok lang tid å rette opp i og Telenor har vært litt dårlige til å informere. Men dersom e-posten er så viktig at det er en skandale av dimmensjoner så foreslår eg at vedkommende som bruker online-adresser begynner å kjøpe tjenesten i stede for.

 

Heldigvis får man beskjed om e-posten har kommet frem eller ikke så avsender vet hva som har kommet frem og hva som ikke har.

Lenke til kommentar

Online-adresser er ikke gratis, min venn. Du tenkte kanskje på frisurf? Disse er også rammet, ja. Men online-adresser hører med i dyrekjøpte Internett-abonnement fra Telenor i de tusen hjem. Du vet hvor stor Telenor er på dette? Da ser du litt av dimensjonen i skandalen.

 

Så du skjønner at alle som har online-adresser har betalt for tjensten. Men ikke bare disse er rammet: Også andre som har betalt for eget domene som driftes av Telenor er rammet. Om alle er rammet kan jeg ikke si, men jeg har i alle fall fått retur fra kunder med domener knyttet til Telenor.

 

Hvor farlig er det at epost ikke kommer frem på 4-5 dager, eller kanskje ikke kommer frem i det hele tatt? Avsenderen får jo omsider beskjed. Vel, lever du avsondret fra samfunnet er nok dette en naturlig tanke. Veldig mange andre er avhengig av at epost kommer frem i sitt daglige virke. Det er frister og deadlines over alt. Regnskap, kontrakter, forhandlinger, søknader, skolebesvarelser, osv., osv.

 

At dette er en skandale av dimensjoner er ikke å ta for hardt i.

Endret av twb
Lenke til kommentar

Vel, man får hva man betaler for, min venn.

 

Eg lever absolutt i en verden hvor eg ser hvor viktig e-postkommunikasjon har blitt. Poenget mitt er bare at e-post har i dette tilfelle ikke forsvunnet i cyberspace. Avsender har fått beskjed om at e-posten er forsinket, og evnt til slutt beskjed om at den ikke ble levert.

 

At Telenor må ha kritikk for at dette har skjedd er eg helt enig i, men å kalle det en skandale av dimmensjoner er eg uenig i.

 

Er man så avhengig av e-posten så velger man en seriøs leverandør(ikke GMail, Hotmail, start.no eller de e-postkontoene som fulgte med en eller annen tjeneste du kjøper som er billigst mulig).

Lenke til kommentar
Er man så avhengig av e-posten så velger man en seriøs leverandør(ikke GMail, Hotmail, start.no eller de e-postkontoene som fulgte med en eller annen tjeneste du kjøper som er billigst mulig).

Interessant at du ser på Telenor som en useriøs leverandør? Hvilken leverandør bør man velge da? Jeg tror mange av de som bruker online-mail nettopp gjør det fordi de (til nå) har sett på det som en seriøs tjeneste. Og hva mener du med "man får hva man betaler for"? Når det er nettopp det man for tiden ikke gjør? De gangene mobilnettet er nede, blir det ramaskrik og skandaleoverskrifter og krav om erstatning til kundene. Når det gjelder mail er det tydeligvis ikke farlig, og det ser ut til at Telenor har lyktes med å få mange til å tro at alt er i orden. Man får da bare håpe at de jobber knallhardt for å rette feilen fortsatt, og at de ikke har gitt opp. Fra support er det ingen svar å få. At avsender etter ofte mange dager får mailen i retur, hjelper ikke nødvendigvis mottakeren. Det er ikke sikkert han sender den på nytt, særlig ikke hvis frister o.l. har gått ut for flere dager siden.Hva med tjenester man abonnerer på, nyhetsbrev, meldinger fra banker osv, vil dette bli sendt på nytt? Viktige beskjeder fra flyselskap? Og hvordan vet man at mailen kommer gjennom på andre eller tredje forsøk? Jeg har nå fått satt opp en gmail, og viderekobler denne til online. Så når jeg begynner å få dobbelt av disse mailene kan jeg vurdere å stole på Telenor igjen. De siste dagene har det variert mellom 20 og 75% som har kommet frem.

Lenke til kommentar

De som kjøper ADSL betaler ikke for mail tjenesten, som sagt er det en gratis tjeneste.

 

Da skal jeg få lov til å sitere meg selv en gang til!

 

Stemmer det, Telenor er ikke gode til å oppdatere driftsidene, noe de kan garantert bli bedre på. Feil på mail plattformer er de mest plagsomste feilene, og noen av de vanskelige å finne. Det tar litt tid, men som sagt er det en gratis tjeneste! Det er ikke en tjeneste du betaler for. Hvis du missliker tjenesten og du mener det er for ustabilt for din bruk kan du alltid velge tjenester som tar seg betalt, eller bruke Hotmail/Gmail/yahoo mail som har "utviklet" seg litt mer inne på dette området.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...