Gå til innhold

Oktoberfest 2008 - k.n.b - Nikkor 50mm f/1.2 AIS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:!: Du får da alltid så fin og blå himmel... :yes:

RandiA

Takker Randi, det er flere grunner til det. På dagtid ser det ut til at objektivet nesten ordner det selv (dvs. det er lurt å peke riktig vei i forhold til hvor sola er da). På kveldsbilder, som det siste her, så passer jeg på å ta bildene i skumringen akkurat når himmelen er passe mørk.

Lenke til kommentar
Takk for overstrømmende kommentar fra deg også Ageurk. Det er trinnene ja (jeg lot være å prøve dem av såkalte sikkerhetsgrunner). Noen ganger lurer jeg på om polariserende filter i det hele tatt er nødvendig på dette objektivet.

Har samme følelse med kit-objektivet mitt. Med det blir himmelen nesten alltid blå. Men objektivet jeg bruker nå i oktoberfesten får fort en veldig blass fargeløs himmel, og et polafilter gjør seg veldig. Beklagligvis har jeg bare et gammelt cokin polafilter. Så kvaliteten på det tror jeg er nokså tvilsom.

 

 

Dagens bilde:

Nok en gang flott blåfarge. Liker at du har fått bevegelsesuskraphet i det krana løfter. Det ga det mer liv. Å ta bilder med lang lukkertid mot noen klare lyskilder skaper også en stilig effekt.

Lenke til kommentar
Artig bilde. Lyktene ser ut som to intenst stirrende øyne. Får av en eller annen grunn en assosiasjon til animasjons-sekvensen i filmen The Wall.

Det ble i grunnen litt tegnefilmaktig dette ja. Har ikke noe i mot tegnefilm jeg.

 

Takk for kommentar fra deg også Ageurk. Det var vanskelig å få unngått bevegelsesuskarphet uansett, den krana var i konstant bevegelse. Men her rørte ikke selve krana noe særlig på seg i alle fall.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
Flott var det, hvordan er det tatt da...?

Tja, jeg er ikke helt sikker på hva du mener med hvordan. Var i Drammen på sesongens første istrening, og på veien hjem kjørte jeg noen småveier for å få litt overblikk. Satte opp stativet og eksperimenterte med forskjellige eksponeringsverdier. Exif ligger ved, og skulle kunne hentes med "Properties" i browseren. Hvis jeg ikke helt svarte på hva du egentlig spurte om får du bare spørre igjen. Takker forøvrig for kommentar.

 

Takk også til Vultur Gryphus for kommentar til kranbildet.

Lenke til kommentar

Det siste bildet ditt er et av de bedre jeg har sett av denne typen på lenge. Slike bilder har en tendens til å bli repeterende, ettersom så mange gjør det, men måten veien er opplyst på, og svingen, og det at halve bildet er opplyst, og halve er mørkt, gjør det hele mer estetisk. Likte også at skillet mellom natur (les: vann) og by er så tilstedeværende.

 

Hvordan hadde det blitt om du hadde croppet vekk en del av himmelen? Da hadde du fått et mer panorama-aktig bilde. Det er ikke sikkert det hadde vært bedre, men på thumbnailen synes jeg det blir litt mye himmel. Men, når jeg åpner bildet synes jeg det er fint - men jeg lurer altså på om du kunne ha croppet litt over fjelltoppene. Herregud nå babler jeg. Er sliten. Unnskyld.

Lenke til kommentar
Flott var det, hvordan er det tatt da...?

Tja, jeg er ikke helt sikker på hva du mener med hvordan. Var i Drammen på sesongens første istrening, og på veien hjem kjørte jeg noen småveier for å få litt overblikk. Satte opp stativet og eksperimenterte med forskjellige eksponeringsverdier. Exif ligger ved, og skulle kunne hentes med "Properties" i browseren. Hvis jeg ikke helt svarte på hva du egentlig spurte om får du bare spørre igjen. Takker forøvrig for kommentar.

Takk også til Vultur Gryphus for kommentar til kranbildet.

Ja, det var Exif jeg mente...kan dessverre ikke lese det i min Browser jeg. Står aldri noe der på Egenskaper. (I.Explorer)

RandiA

Lenke til kommentar

28. oktober var flott. Likte dette bedre enn bildet du tok fra Ekeberg. Veien leder blikket innover i bildet og lar deg oppdage små detaljer som hoppbakken og diffraksjonsstjernene (samt noe til venstre for hoppbakken jeg ikke skjønner hva er). Liker også hvordan jordet i forgrunnen blir delvis opplyst av gatelysene.

 

Det eneste som mangler er et hint av lysforurensning på himmelen; den blir kanskje litt stor og mørk sånn som den er nå. Men kjenner jeg deg rett så var det vel et bevisst valg :)

Lenke til kommentar
28. oktober var flott. Likte dette bedre enn bildet du tok fra Ekeberg. Veien leder blikket innover i bildet og lar deg oppdage små detaljer som hoppbakken og diffraksjonsstjernene (samt noe til venstre for hoppbakken jeg ikke skjønner hva er). Liker også hvordan jordet i forgrunnen blir delvis opplyst av gatelysene.

 

Det eneste som mangler er et hint av lysforurensning på himmelen; den blir kanskje litt stor og mørk sånn som den er nå. Men kjenner jeg deg rett så var det vel et bevisst valg :)

 

FunFact og arnold_layne: Takk for reflekterte kommentarer.

Det var litt lysforurensning, men den strakte seg ikke særlig mye over byen (som man også kan se). Jeg har også fjernet den øverste delen av himmelen som jeg ikke syntes bidro noe særlig, men kanskje ikke nok til å skape særlig panoramaeffekt. Hvis jeg skulle tatt mer, var jeg redd det skulle bli litt ubalanse i bildet. Men det kunne kanskje gått hvis jeg hadde tatt mye mer.

Lenke til kommentar

Nok et flott nattebilde fra deg, denne gangen av en undervurdert by.

 

Det er ofte litt virent å bestemme hvor mye man skal ta vekk av tomme flater som sort himmel. Her synes jeg at du har tatt vekk akkurat passe; det gir en følelse av svarte natta.

 

Tom

 

PS. JEg legger alltid ved EXIF info, nettopp fordi det er en del der ute som bruker browsere som ikek viser dem den infoen.

Lenke til kommentar
Ja, det var Exif jeg mente...kan dessverre ikke lese det i min Browser jeg. Står aldri noe der på Egenskaper. (I.Explorer)

Her er EXIF informasjon Randi:

Lukkertid: 13 sekunder

Blender : 8

ISO : 200

Eksp.komp.: -1.67

Takk, greit å se ja...trodde du hadde enda mindre blenderåpning ja. Og ville det ikke blitt det samme om du f.eks tok bort komp.-1.67 og satte iso til 100?

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...