Gå til innhold

Oktoberfest 2008 - k.n.b - Nikkor 50mm f/1.2 AIS


Anbefalte innlegg

Eksponeringskompensasjonen bestemmer hvilken totaleksponering (blender+lukker+iso) kameraet skal forsøke å oppnå istedenfor den som er vektet mot 18% grått. Siden store deler av dette bildet er sort, vil det trenge negativ kompensasjon slik at kameraet eksponerer mørkt nok. Det ville ha vært motsatt hvis dette var en lys vinterdag med et teppe av snø og et tynt lag skyer i himmelen. Da ville han måtte kompensere i positiv retning for å få snøen hvit nok :)

 

Liker godt kurven som slynger seg innover i bildet, men får en følelse av at horisonten er litt skeiv? Men for all del, enhver elv av gull er en god elv av gull! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk, greit å se ja...trodde du hadde enda mindre blenderåpning ja. Og ville det ikke blitt det samme om du f.eks tok bort komp.-1.67 og satte iso til 100?

RandiA

Det ville blitt samme eksponering om jeg satte -0.67 eksp.komp. og ISO 100, men siden optimal ISO-setting for Nikon CMOS-brikken er ISO 200, så benytter jeg denne. Ved ISO 100 må kameraet faktisk dempe signalene fra billebrikken, og det er dessuten en ukalibrert setting.

 

Oppdatering: Her var jeg kanskje litt kjapp. Jeg måtte nok benytte samme eksponeringskompensasjon siden kameraet hadde autokompensert med å sette lenger lukkertid (jeg kjørte blenderprioritet).

 

Takk for kommentar fra deg også Kjetil-H. Når det gjelder horisonten, skal jeg ikke banne på at den er dønn rett, men jeg er usikker på hvilken vei du mener det heller. Det er lett å la seg forlede av de forskjellige billedelementene her, og ingen steder finnes det noen rett horisont. F. eks. er det en svak nedoverbakke på motorveien, og de to åsene er ikke like høye eller like nærme.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
29. Oktober

Vinteren har kommet

Her sliter jeg fælt med både farger og kontraster, men jeg syntes at det måtte dokumenteres.

Stilig bilde som alltid...(selv om jeg ikke er så helt begeistret for vinterens komme da, heldigvis ikke et snø-fnugg her enda. Det har visst vært mildeste oktober på 40 år)

RandiA

Lenke til kommentar

Veldig ren og pen komposisjon. Synes at dette bildet gjorde seg godt med lite kontraster. God formidling av vinterstemning! Jeg er litt usikker på om jeg liker kutten av trærne, men det er litt vanskelig å si om det kunne vært gjort anderledes uten å se hva som er lenger opp. Ville ikke hatt den lengre ned i hvert fall, for trerekken gir en fin ramme.

Lenke til kommentar

På langt vei enig med arnold_layne her, rent og pent, flott vinterstemning. Nydelig!

Vi fikk vinterens første snøfall igår vi også, men det ble til slaps, ikke nydelig vinter som dette.

 

Ville muligens dempet gulfargen litt, for å få det enda mer kaldt (samt fjerne litt farge fra stråene/trærne). Det var også noe blader inne i skogen som skilte seg ut, men det er det litt værre å gjøre noe med.

Lenke til kommentar

Takker for vinterlige kommentarer.

 

Himmelen på dette tidspunktet var grå og trist og temmelig uinteressant. Jeg kuttet derfor slik at ingen himmel ble med. Vurderte en stund å kutte helt ned mot kanten av snøen, men det føltes feil, så jeg tok med så mye av trærne som mulig uten at himmelen ble med.

 

Jeg hadde en versjon med mer blåtoner, men den hadde enda mindre strukturer i snøen på brygga. Den rødlig tonen kommer rett og slett av litt mye hersing med curves for å få frem i alle fall noen detaljer i snøen. Så jeg måtte velge mellom kaldere farger og mindre detaljer eller denne med litt mer detaljer i snøen. Så som sagt, helt fornøyd ble jeg ikke.

Lenke til kommentar

Masse nydelig her! Og sjølsagt er det bare kamera og objektiv sin fortjeneste.. ;) Operabildet, Oslo by night og "fossen" er kanskje de jeg umiddelbart synes funker best. Også er jo ildbildet fascinerende da..

Jeg tror jeg hadde brukt litt farger i operabildet. F.eks half and half s/h og farger. Har du prøvd det?

Har du prøvd å jamføre 55'ern med 50/1.4 AF-D el 50/1.8 AF-D eller eldre manuelle 50mm'ere? Har liksom på følelsen at AF-optikken ikke ville takle disse oppgavene like suverent. eller blir jeg bare litt blenda av jobbinga di?

Lenke til kommentar

Takker for kommentar capricorny. Her er noen svar:

 

Masse nydelig her! Og sjølsagt er det bare kamera og objektiv sin fortjeneste.. ;)

Takk for det. Utstyret skal ikke undervurderes i alle fall.

 

Jeg tror jeg hadde brukt litt farger i operabildet. F.eks half and half s/h og farger. Har du prøvd det?

Jeg hadde lyst til å kjøre et s/h bilde her. Men jeg har jo lagt ut en fargeversjon i spoileren under dette bildet. Et delvis desaturert fargebilde har jeg riktignok ikke forsøkt, jeg skal sjekke ut dette. Eller mente du selektiv fargelegging?

 

Har du prøvd å jamføre 55'ern med 50/1.4 AF-D el 50/1.8 AF-D eller eldre manuelle 50mm'ere? Har liksom på følelsen at AF-optikken ikke ville takle disse oppgavene like suverent. eller blir jeg bare litt blenda av jobbinga di?

Når du sier 55'ern så mener du vel 50/1.2 (som jeg faktisk har benyttet)? Dette er det eneste normalobjektivet jeg har, så jeg har ikke sammenliknet det med noen av de andre. Men en kamerat har både 50/1.8 og 50/1.4, så jeg kan få gjort sammenlikninger på sikt. Men ærlig talt tviler jeg på at disse ville gjort noen bedre jobb. En forskjell er at 50/1.2 har 9 blenderlameller mens de andre to har 7. Det vil i alle fall gi en forskjell i fremstillingen av diffraksjonsstjernene. Jeg angrer helt klart ikke på kjøpet av 50/1.2, det gir utmerkede resultater, og mekanisk sett er det helt suverent.

Lenke til kommentar

Du bruker verktøyet veldig bra... men vi veit jo verktøyet også er veldig bra... det er sant! :)

 

Et delvis desaturert fargebilde har jeg riktignok ikke forsøkt, jeg skal sjekke ut dette. Eller mente du selektiv fargelegging?

 

Tenkte på å prøve noe enkelt i første omgang: 1 lag s/h, 1 lag farge, halver lysverdiene..

 

 

Når du sier 55'ern så mener du vel 50/1.2 (som jeg faktisk har benyttet)? Dette er det eneste normalobjektivet jeg har, så jeg har ikke sammenliknet det med noen av de andre. Men en kamerat har både 50/1.8 og 50/1.4, så jeg kan få gjort sammenlikninger på sikt. Men ærlig talt tviler jeg på at disse ville gjort noen bedre jobb. En forskjell er at 50/1.2 har 9 blenderlameller mens de andre to har 7. Det vil i alle fall gi en forskjell i fremstillingen av diffraksjonsstjernene. Jeg angrer helt klart ikke på kjøpet av 50/1.2, det gir utmerkede resultater, og mekanisk sett er det helt suverent.

 

Ja, sjølsagt 50mm! - Meg som har disse 55/1.2-modellene i bakhuet. Historiske greier.

Jeg for min del tror faktisk ikke at de enklere objektivene hadde løst oppgavene like godt. Du kan godt få låne 50/1.4 AF-D av meg om du vil teste. Jeg er jo nysgjerrig på dette. Synes også manuellfokusering på FF er greiere enn på crop - hva nå det kommer av.

Lenke til kommentar

31. Oktober

Solen går ned for Oktoberfesten

 

Det var rent "bergenske" tilstander her i dag (jfr. et par av de siste bildene i arnold_layne's Oktoberfest). Så jeg valgte like godt å avslutte med en solnedgang. God natt.

post-166172-1225503006_thumb.jpg

EXIF etter forespørsel: 1s, f/8, ISO 200

 

Jeg trodde innledningsvis at det skulle bli mer enn hardt nok å holde minstekravet på 10 bilder. Men jeg må tydeligvis ha blitt litt mer ivrig enn jeg trodde i utgangspunktet, og har således levert et bilde hver dag i oktober. Det har vært både slitsomt og lærerikt, og noe jeg absolutt ikke ville unnvært. Jeg vil også få takke alle som har tittet innom, og ikke minst alle som har bidratt med oppmuntrende kommentarer. Det inspirerer, og har bidratt i sterk grad til motivasjonen.

 

Og til sist: all honnør til Tom som har organisert hele festen.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
Du avslutter med stil. I tillegg til at du har kommet med mange flotte bilder, så skal du også ha en honnør for å være flink til å kommentere våre bilder med innsikt og humor. Takk.

Tom

Ja, slutter opp om den..(ellers drar jeg på fototur med trøndergjengen nå, det er sol fra blå himmel, hadde ventet kaldere, satte bort sykkel i går, men den må vel frem igjen.)

RandiA

Lenke til kommentar
Du avslutter med stil. I tillegg til at du har kommet med mange flotte bilder, så skal du også ha en honnør for å være flink til å kommentere våre bilder med innsikt og humor. Takk.

 

Tom

Støtter den 100%.

En veldig verdig avsluttning på oktoberfesten. Flott lys som går fra dyp blå til oransje.

Lenke til kommentar
Takk for mange fine bidrag, k.n.b. Og gratulerer med et bilde per dag i hele oktober!

 

31. oktober hadde eksepsjonelt nydelige farger! :) Fin speiling i vannet. Kan du poste exif info på det bildet?

Takker for det. Jeg hadde aldri trodd på forhånd at jeg skulle klare å få levert bidrag hver eneste dag.

 

Jeg må også få si at det har inspirert at mange av bildene har blitt så godt mottatt. Jeg har nok vært til dels heldig med at jeg har hatt tilgang på mange fine motiver bare en liten spasertur fra kontoret på jobben.

 

Jeg har lagt til EXIF på 31. oktober. Alle bildene mine har forøvrig EXIF intakt, hvis man har en browser som kan lese ut dette. På kveldsbildene (noe de fleste er) så er ikke EXIF så veldig spennende egentlig, det er de samme innstillingene som går igjen. De er alle tatt på optimal ISO-setting, blender ca. 8, og eksponeringskompensasjon etter behov. Akkurat 31. oktober har ingen eksponeringskompensasjon.

Lenke til kommentar
Kudos k.n.b. Jeg vil si at dine bilder har vært eksepsjonelt bra gjennom hele oktober. En sann glede å se i din tråd.

Jeg skylder deg en takk for denne kommentaren Kvarten, det er nesten så man kan bli litt brydd av all rosen. Nå må jeg få si at det er drøssevis med supre bilder i de andre trådene også da, inkludert din egen. Men klart det inspirerer å få positive tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...