Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Annmeldt for å selge en konto kjøperen fikk


Akino

Anbefalte innlegg

Hvorfor prøver du hele tida å lyve på deg beviser? Har du ikke gitt den eller? Om du går ned der og sier sannheten slik du fremstiller den her så får du INGEN problemer. Men om du begynner med photoshoppede beviser, skylle på blizzard osv vil det bare få deg til å virke mer mistenklig. Det er en fillesak, og eneste grunnen til at dem tar deg inn til avhør er for å presse frem en tilståelse. Men om du ikke tilstår (noe du aldri bør gjøre om du er skyldig eller ei) har dem ikke en dritt å gå på og saken blir henlagt uten noen videre etterforskning.

 

Uansett er ikke msn-logg gode nok beviser, dem kan fakes på 10 sekunder fra notisblokk.

 

Men kan ikke si jeg tror deg helt, litt mistenklig "Dessverre skjedde det noe tull så det tok litt tid før han fikk kontoen". Men det er ikke min sak å avgjøre uansett. Men ihvertfall så kommer dem ingen vei om du nekter. Og ikke prøv å hjelp dem med hva som kan ha skjedd, men bare vær klar på det du VET. Som hvordan du overførte den, hva han fikk, gjerne også cirka når. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et "lite" problem.

 

Jeg solgte en mage i juli til en person som var rundt 15-16 år og han hadde fått penger av mora for å kjøpe kontoen.

 

Dessverre skjedde det noe tull så det tok litt tid før han fikk kontoen, endte med mye kjeften på telefonen etc. man han fikk til slutt kontoen.

 

I dag mottok jeg telefon fra politiet at jeg hadde blitt annmeldt for å selge en spillekonto(ironisk nok) som denne moren mente sønnen aldri fikk(sikkert sønnen som enten lyger eller så angrer han seg)

Jeg skal i avhør i løpet av uka og er litt usikker på hva jeg skal gjøre da jeg har null bevis på at han faktisk har fått kontoen.

 

Jeg har gjort litt research, og funnet ut at WoW kontoer er en virituel ting som ikke kan beveges på/ta's på etc. så egentlig burde det ikke være noe problem, for han kan verken bevise at at han fått den eller ikke fått den.

Har en kompis som har litt peiling på slikt, og han mente også at jeg kunne "true" moren med og si at hvis du annmelder meg, annmelder jeg sønnen din for å kjøpe Blizzard sin eindom, for kontoen er jo tross alt Blizzard sin eindom, ikke min, så da har du gjort noe ulovlig.

 

Er i ei knipe, så håper noen har noen tips på hva jeg skal gjøre.

 

Jeg begriper ikke hva saken gjelder. Du solgte en "mage"? Det gir ingen mening.

 

Slik jeg forstår det du skriver, antar jeg at du har solgt en eller annen type konto som er tilknyttet et dataspill. Og så mener kjøperen at han ikke har fått rådighet over denne kontoen, mao. at du ikke har oppfylt din forpliktelse etter kjøpsavtalen. Én ting er at han da må bevise at han ikke har fått rådighet over kontoen. I så fall vil han etter omstendighetene kunne kreve pengene tilbake. En annen sak er at politiet er blandet inn. Hva er det meningen at de skal gjøre? Opprette bedragerisak?

 

Hvorvidt denne kompisen din har peiling, kan forresten diskuteres, siden rådet hans er temmelig underlig.

Lenke til kommentar

Får han ikke logget seg på er det jo en kjøpsrettslig mangel. Hvis ikke selger har opplyst konkret at kontoen kan bli sperret ved kjøp og salg, så vil det muligens foreligge en mangel. I værste fall kan man hevde at selger handlet i ond tro.

 

At det er en sak for politiet er det ikke, med mindre de har opprettet en bedragerisak mot deg som frevild sa.

Lenke til kommentar

Får han ikke logget seg lenger, eller har han aldrig fått logged seg på?

Eller mener kjøper han aldrig har fått noe som helst fra selger?

 

Er jo omtrent 3 månder siden han solgte denne kontoen..

Når blir egentlig selger fraskrevet ansvaret for denne kontoen?

 

Litt vansklig i og med at det er imot rettningslinjene til blizzard og selger kontoen.

Tror ikke politiet får gjort stort her, ringte deg vel i håp om at det skulle løse seg, så "mamma" slutter ringe og mase dem i lunsjpausen.

Lenke til kommentar
Får han ikke logget seg på er det jo en kjøpsrettslig mangel. Hvis ikke selger har opplyst konkret at kontoen kan bli sperret ved kjøp og salg, så vil det muligens foreligge en mangel. I værste fall kan man hevde at selger handlet i ond tro.

 

At det er en sak for politiet er det ikke, med mindre de har opprettet en bedragerisak mot deg som frevild sa.

 

men samtidig har jo kjøper en undersøkelsesplikt etter kjl. så noe så trivielt som eula burde jo ha blitt lest ettersom å selge en virtuell tjeneste ikke akkurat er like plankekjøring som å selge mobilen min.

 

At politiet bruker ressurser de sier de ikke har på dette overgår min fatteevne, men jeg er bare en vanlig borger og skal ikke forstå slikt *ironi*

Lenke til kommentar
Får han ikke logget seg på er det jo en kjøpsrettslig mangel. Hvis ikke selger har opplyst konkret at kontoen kan bli sperret ved kjøp og salg, så vil det muligens foreligge en mangel. I værste fall kan man hevde at selger handlet i ond tro.

 

At det er en sak for politiet er det ikke, med mindre de har opprettet en bedragerisak mot deg som frevild sa.

 

kjøper skal jo lese Eula, gjør han ikkje det er det hans egen feil og ikke selgers feil. Selger kan og bør gå ut ifra at kjøper har lest det han er pliktet til å lese. Så hvis kontoen faktisk har blitt stengt har jo trådstarter sitt på det reine.

 

Edit: Leif

Endret av Hans-O
Lenke til kommentar
Har et "lite" problem.

 

Jeg solgte en mage i juli til en person som var rundt 15-16 år og han hadde fått penger av mora for å kjøpe kontoen.

 

Dessverre skjedde det noe tull så det tok litt tid før han fikk kontoen, endte med mye kjeften på telefonen etc. man han fikk til slutt kontoen.

 

I dag mottok jeg telefon fra politiet at jeg hadde blitt annmeldt for å selge en spillekonto(ironisk nok) som denne moren mente sønnen aldri fikk(sikkert sønnen som enten lyger eller så angrer han seg)

Jeg skal i avhør i løpet av uka og er litt usikker på hva jeg skal gjøre da jeg har null bevis på at han faktisk har fått kontoen.

 

Jeg har gjort litt research, og funnet ut at WoW kontoer er en virituel ting som ikke kan beveges på/ta's på etc. så egentlig burde det ikke være noe problem, for han kan verken bevise at at han fått den eller ikke fått den.

Har en kompis som har litt peiling på slikt, og han mente også at jeg kunne "true" moren med og si at hvis du annmelder meg, annmelder jeg sønnen din for å kjøpe Blizzard sin eindom, for kontoen er jo tross alt Blizzard sin eindom, ikke min, så da har du gjort noe ulovlig.

 

Er i ei knipe, så håper noen har noen tips på hva jeg skal gjøre.

 

 

Kjøp/salg av kontoer i WoW er 100% ulovelig fordi du godkjenner en rekke lisensavtaler når du oppretter kontoen og når du starter spillet.

 

Et annet tilfelle som bryter med disse er bruk av BOT programmer for å levle og det gikk til helvette for den som laget et slikt program, kan leses mer om her.

 

Du er i en knipe, håper du ikke kommer ut av den, så ondsindig er jeg faktisk.

Lenke til kommentar

Sant men du godkjenner en bindene kontrakt for å spille spillet. I den kontrakten tilsier det at du ikke skal selge eller dele kontoen med noen og at den kontoen er din personelig.

 

Og dette blir da et kontraktsbrudd om du selger kontoen videre til en tredjepart og enda værre blir det om du ikke deler profitten av salget med dem som sitter på opphavsretten.

Lenke til kommentar
Sant men du godkjenner en bindene kontrakt for å spille spillet. I den kontrakten tilsier det at du ikke skal selge eller dele kontoen med noen og at den kontoen er din personelig.

 

Og dette blir da et kontraktsbrudd om du selger kontoen videre til en tredjepart og enda værre blir det om du ikke deler profitten av salget med dem som sitter på opphavsretten.

 

Er akkurat det samme måte når det gjelder et annet MMO som jeg spiller, nemlig Star Wars Galaxies. Der er det også mot EULA å selge kontoer, og det er faktisk noen som har fått bot for å gjøre nettop dette i USA.

 

Jeg vet også at utvikleren Sony Online Entertainment (SOE) jevnlig tråler diverse sider som ebay og liknende for å se om det er noen som selger accounts, og i værste fall kan det hele ende i rett sak mot den tidligere account innhaveren, men om det har gått så langt noen gang vet jeg ikke. Hva som skall til for at det går rettens veg vet jeg dog ikke på dette tidspunktet, siden det ikke står spesifikt hvilke kriterier som må oppfylles før det kan skje...

 

Denne EULA en og andre liknende ting, er faktisk å anse som en kontrakt mellom deg (spilleren) og produsenten, som i ditt tilfelle er Blizzard Entertainment.

 

Er jo også mulig at det norske Politiet er klar over dette, og ønsker å stattuere et eksempel.

 

Hva som skjer videre i denne saken synes jeg det kan være spennende å få vite, så jeg håper OP holder oss oppdatert...

Endret av Otowi
Lenke til kommentar
Sant men du godkjenner en bindene kontrakt for å spille spillet. I den kontrakten tilsier det at du ikke skal selge eller dele kontoen med noen og at den kontoen er din personelig.

 

Og dette blir da et kontraktsbrudd om du selger kontoen videre til en tredjepart og enda værre blir det om du ikke deler profitten av salget med dem som sitter på opphavsretten.

Gjelder ikkje dette begge veier, da tredjeparten er klar over at det er ulovleg å selge og kjøpe kontoer??( eller iallefall burde vere klar over det)

Lenke til kommentar
Nope. EULAs er ikke per norsk lov (eller i noen andre land jeg kjenner til) en bindende kontrakt.

 

Du kjøper en lisens for å spille WoW (abonementet). I denne lisensen inngår det en forståelse at Blizzard ikke kan susbandere kontoen din uten rimelige beviser og du kan ikke selge, videreformidle, gi bort eller på noen annen måte gi andre tilgang til din konto. Dette er faktisk en bindene kontrakt som du inngår når du kjøper den lisensen for å spille WoW. EULAs er kanskje ikke bindene men den kontrakten er. Såre enkelt.

 

Gjelder ikkje dette begge veier, da tredjeparten er klar over at det er ulovleg å selge og kjøpe kontoer??( eller iallefall burde vere klar over det)

 

Klart, saken har 2 sider. Å kjøpe en WoW konto er like ulovelig som å selge en, og de fleste som kjøper WoW kontoer blir som oftest med i en masseban. Husker jeg hadde en kompis som skrøt uhemmet av at Blizzard gjorde ingen ting mot dem som kjøpte kontoen, bare dem som solgte den. Han ble lang i masken da han, 1 år etter kjøpet, fikk beskjed om at kontoen han hadde kjøpt var stengt.

Lenke til kommentar
Får han ikke logget seg på er det jo en kjøpsrettslig mangel. Hvis ikke selger har opplyst konkret at kontoen kan bli sperret ved kjøp og salg, så vil det muligens foreligge en mangel. I værste fall kan man hevde at selger handlet i ond tro.

 

At det er en sak for politiet er det ikke, med mindre de har opprettet en bedragerisak mot deg som frevild sa.

 

men samtidig har jo kjøper en undersøkelsesplikt etter kjl. så noe så trivielt som eula burde jo ha blitt lest ettersom å selge en virtuell tjeneste ikke akkurat er like plankekjøring som å selge mobilen min.

 

At politiet bruker ressurser de sier de ikke har på dette overgår min fatteevne, men jeg er bare en vanlig borger og skal ikke forstå slikt *ironi*

 

 

Får han ikke logget seg på er det jo en kjøpsrettslig mangel. Hvis ikke selger har opplyst konkret at kontoen kan bli sperret ved kjøp og salg, så vil det muligens foreligge en mangel. I værste fall kan man hevde at selger handlet i ond tro.

 

At det er en sak for politiet er det ikke, med mindre de har opprettet en bedragerisak mot deg som frevild sa.

 

kjøper skal jo lese Eula, gjør han ikkje det er det hans egen feil og ikke selgers feil. Selger kan og bør gå ut ifra at kjøper har lest det han er pliktet til å lese. Så hvis kontoen faktisk har blitt stengt har jo trådstarter sitt på det reine.

 

Edit: Leif

 

Hvorfor har kjøper en større plikt til å sette seg inn i EULAen enn det selger har plikt til å opplyse om de faktiske forhold som han kjenner til?

 

Det er ingen hemmelighet at selgers ondetro går foran kjøpers undersøkelsesplikt, det er alminnelig rettspraksis.

 

Og er det på det rene at kjøper har forbrudt seg mot kjøpsregleen om kjøpsrett? Nei, fordi kravet er at kjøper må ha hatt

rimelig høve til det.
Dessuten er det med begrenset kontrollansvar man finner i loven, det er bare om å
undersøke tingen slik god skikk tilsier
.

 

Siden trådstarter var tydeligvis sen med overleveringen etter kjøpet, så har vi ikke noen grunnlag for å si om kjøper har brutt undersøkelsesplikten sin. Man har heller ikke noen kunnskap om hvilken undersøkelse som har blitt gjort.

 

Dessuten er det mer sannsynlig at selger burde ha visst at avhending av kontoen ikke var lov, da det er han som i utgangspunktet har lest kontrakten når han inngikk den. Derfor heller jeg mer mot at selger var i ond tro slik tingenes tilstand virker hittil.

 

Dessuten er det et spørsmål om alder her. Sidne moren blandet seg inn så er det rimelig å tro at vedkommende er under 18. Og so malle kjenner så kan ikke umyndige som hovedregel inngå bindende avtale.

 

Uansett så må man skille mellom sakens sivilrettslige del og sakens strafferettslige del. Slik trådstarter startet denne tråden så fokuserer den på den strafferettslige siden.

 

Uansett så er han bare innkalt til avhør for at politiet skal utrede hans side av saken. Det er utvilsomt at en sak alltid har to sider. (Noe mange på forumet fort glemmer dessverre, og enda værre synes jeg det er i et juss- forum.)

 

Edit: Kjøper er umyndig fant jeg ut etter å ha lest førstepost en gang til.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
men samtidig har jo kjøper en undersøkelsesplikt etter kjl. så noe så trivielt som eula burde jo ha blitt lest ettersom å selge en virtuell tjeneste ikke akkurat er like plankekjøring som å selge mobilen min.

Nå må man vel anta at selger også har lest EULA dersom man skal anta at kjøper skal ha denne plikten.

 

En brukt konto må vil vel også kunne anta at går inn under Kjøpsloven §19, Ting solgt "som den er".

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når ......

 

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...