Gå til innhold

Sene utgivelser forårsaker piratkopiering


Anbefalte innlegg

Har du noen gang irritert deg over at USA får nye filmer og spill opp til et år før oss her i Europa? Ta f.eks Rock Band. Utgitt rett før jul i fjor i statene. Kom til England, Frankrike og Tyskland i Mai 2008. Her i Norge, samt Australia og New Zealand, fikk vi det i September. Samtidig med at USA fikk sin Rock Band 2.

 

Etter å ha sett meg lei på at ikke bare spillindustrien, men også tv/filmindustrien ignorerer markeder som Europa og Australia, endte det opp med at jeg skrev en liten(ble kanskje litt lengre enn planlagt) artikkel under navner roverhttp://gamingpodcast.net/. Ble faktisk putta på førstesida der og på et par andre spillsiter.

 

Direktelink til artikkel

 

Er det virkelig slik at selv om vi er mer enn villig til å betale for underholdninga vår, får vi ikke lov til det?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du noen gang irritert deg over at USA får nye filmer og spill opp til et år før oss her i Europa?

Nei, ikke i det hele tatt.

 

En film eller et spill blir ikke dårligere selv om vi får det senere. Og har det kommet noe *bedre* i mellomtiden så er det jo bare å kjøpe det istedet.

 

Å rettferdiggjøre piratkopiering med at du ikke får varen når *du* vil ha den må da være en av de desidert dårligste unnskyldningene for denslags.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Klart det er irriterende at USA får sånt før oss. Og såklart jeg ikke gidder å bestille filmene fra USA, eller vente et par dager/uker/månder for å få det til Norge, da er det synd for dem, hvis dem skal gjøre det vanskelig gjør jeg det enkelt ved å heller laste ned.

 

Å rettferdiggjøre piratkopiering med at du ikke får varen når *du* vil ha den må da være en av de desidert dårligste unnskyldningene for denslags.

 

Unnskyldning eller ikke, spiller ingen rolle. Enten for de gi det ut likt overalt, ellers får de regne med mer pirater.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Eneste grunn til at jeg laster ned filmer/serier er:

- Har ingen interesse av å se en serie en sesong eller to på etterskudd.

- Har ingen interesse av å se film måneder etter premieren

- Jeg vil se filmen/serien når og hvor det passer meg.

 

De store høvdinger kaller meg pirat, tyv, svindler.. Jeg kaller det mer for opprør.

Mange er nå svært uenig og mener jeg nå drar den litt over streken. Men jeg er lei av de maktgalne, pengegriske, psykopatene som skal bestemme min livsstil. Jeg har absolutt ingen problemer med å betale for filmen, men da er det på mine villkår og ikke 20th Century Fox sine vilkår.

Lenke til kommentar

Bra at du bruker "rock band" og piratkopiering i samme setting :p

 

Men jeg har uansett aldri helt forstått at dette med ting kommer først til USA er et stort problem. Dette har vært et problem for meg en gang, og det var når Shadowbane ble utgitt, var dog neppe et stort tap for meg :p

 

Det er uansett snakk om en liten minoritet av spillene og henger ofte sammen med at spillene skal ha flere språk.

 

Hvilke spill får man ikke kjøpt over Steam/gamersgate/DirectToDrive e.l? Ok, man finner ikke konsoll spill der, men piratkopiering er jo mer omfattende når det kommer til PC spill hvor det er større tilgjenglighet.

 

Er det så vanskelig å bestille fra USA? Om man er filmfanatiker og må ha ting asap så er det jo bare å investere i sonefritt utstyr. Det samme gjelder rock band. Når man først er så sprengt i hode at man kjøper en NTSC konsoll fra nettopp USA så er det vel ingenting som hindrer samme person i å kjøpe spill fra det samme landet?

 

At du faktisk prøver å betale for å se på en tv serie sendt i USA er jo litt sprøtt. Det er jo tross alt ikke din feil at den ikke sendes her i Norge, og om du har noe moralske kvaler ved å laste ned og eventuelt kjøpe den senere og støtte de som har stått bak serien er jo på en måte ditt problem.

 

Hadde world wide release vært mer lønnsomt så er det rimelig å tro at utgivere hadde satset på nettopp world wide release. Poenget er vel litt at filmer og spill som gjør det dårlig i verdens største marked aldri ender opp i Europa. Det samme gjelder også tv serier. TV2 kjøper for eks ikke serier som har lave seertall/er sett av halve Norge via internett.

 

Man bruker ikke masse penger på å markedsføre et produkt i Europa som har blitt dårlig mottatt i USA.

Lenke til kommentar
Hvilke spill får man ikke kjøpt over Steam/gamersgate/DirectToDrive e.l? Ok, man finner ikke konsoll spill der, men piratkopiering er jo mer omfattende når det kommer til PC spill hvor det er større tilgjenglighet.

 

Ikke alle liker Steam, som f.eks meg, som abselutt hater det, og synes det er bortkastet å laste ned et spill for penger, isdenfor å laste det ned gratis. Helt meningsløst etter min mening, også står alle spillene på kontoen din, mister du den mister du alt. Nei skal man først betale, skal jeg ha det fysisk.

 

Er det så vanskelig å bestille fra USA? Om man er filmfanatiker og må ha ting asap så er det jo bare å investere i sonefritt utstyr. Det samme gjelder rock band. Når man først er så sprengt i hode at man kjøper en NTSC konsoll fra nettopp USA så er det vel ingenting som hindrer samme person i å kjøpe spill fra det samme landet?

 

Klart det er vanskelig å bestille fra USA, mye mer stress enn å gå til butikken å kjøpe en film der, en å bestille en og en film fra USA. Spesielt er det 10 talls ganger vanskligere enn å laste ned. Man må jo pokkers meg nesten være trangsynt hvis man mener noe annet.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Nå var nå ikke poenget å med hele saken å rettferdiggjøre piratkopiering. De som laster ned ulovlig vil altid finne en unnskyldning for å gjøre det. Saken er at noen faktisk ønsker å betale for den underholdningen de liker, men ikke har muligheten til det.

 

Ja, du kan bestille fra usa hvis du har rette utstyret til å se/spille inneholdet på, men realiteten er at det i mange tilfeller er svært vanskelig hvis du bor i f.eks Norge.

 

Man kan si hva man vil om Steam. Jeg liker heller ikke selve Steam applikasjonen, men måten de distribuerer digitalt innehold er milevis forran andre i underholdningsbransjen. På deres måte blir faktisk inneholdet distribuert på billigst måten. Brukerne får det de vil ha nesten med en gang, utviklerne får kompensjasjon og inneholdet blir distribuert mye billigere enn om det feks. skulle distribueres på cd eller dvd.

 

Det å si at mister du Steam så mister du inneholdet du har kjøpt er det samme som å si til banken at du har mista bankkortet OG koden til det... eller si at du la alle spilldiskene dine på en benk i parken, og de ble stjålet.

 

Tar du vare på ting, fysiske eller virtuelle, mister du dem ikke.

Lenke til kommentar
Nå var nå ikke poenget å med hele saken å rettferdiggjøre piratkopiering. De som laster ned ulovlig vil altid finne en unnskyldning for å gjøre det. Saken er at noen faktisk ønsker å betale for den underholdningen de liker, men ikke har muligheten til det.

 

Poenget mitt er at du sammenligner sene utgivelser her i Europa med piratkopiering noe jeg er totalt uenig i. Og som du selv viser med eksempelet at noen skaffer seg en NTSC box for å kunne spille piratkopierte spill sier vel sitt.

 

De som piratkopierer vil piratkopiere uansett. Det er bare å se på MrLG. Han kan vente i to år på et spill men tar seg ikke bryet å vente en uke ekstra for å bestille varen fra USA.

 

Ellers som jeg nevnte så finnes det alltids muligheter å kjøpe avspillingsutstyr som faktisk støtter importert materiell. Om dette med sene utgivelser her i Europa er et stort problem for noen så vil jo sonefritt utstyr være en god investering. For folk som faktisk har film som lidenskap og har store DVD samlinger for eks så er jo sonefri spiller et must have. Det er heller ikke dyrt. Det finnes og et hav av nettsider som sender spill og film så jeg ser fremdeles ikke hvorfr dette er et problem?

 

Nå har jeg ikke peiling på hvordan det er med soner når det kommer til 360 og PS3. Men det er vel kun her dette "kanskje" kan være en problemstilling.

 

Uansett så er problemet godt på vei til å forsvinne så fort digital distribusjon tar over for dagens fysiske produkter.

Lenke til kommentar
De som piratkopierer vil piratkopiere uansett. Det er bare å se på MrLG. Han kan vente i to år på et spill men tar seg ikke bryet å vente en uke ekstra for å bestille varen fra USA.

 

At jeg ikke bestiller fra USA har ingen ting med å vente 1 uke å gjøre. Jeg bestiller aldri fra USA uannsett hva det gjelder, det er en annen sak. Dere sier liksom "det er jo bare å bestille fra USA" akkurat som alt er så bra og enkelt, ikke alle gidder det.

 

Og hadde jeg ventet 2 år, hadde jeg heller ikke giddet å vente 1 uke til, hvis jeg ikke måtte, hvorfor i helvete skal jeg vente 1 uke til og i tillegg betale for det? Det er jo bare latterlig

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Bestilling av varer fra USA er ikke altid like enkelt. Du kan ganske enkelt bestille filmer fra større nettbutikker som amazon.com. Det eneste de krever er at du betaler med kort.. vanligvis VISA eller Mastercard. Men når der kommer til sett med hele sesonger av tv serier eller spill, kan distributøren sette visse krav. F.eks kan du oppleve at når du vil kjøpe første sesongen av en obskur ABC eller NBC serie at du kun kan velge "United States" eller "Canada" når du skal velge mottaker land.

 

Jeg har personlig ikke PS3, som visstnok skal være sonefri, men når det kommer til Xbox360 ER det soner. Det finnes heller ikke sonefritt utstyr i handel heller. Jeg har for morro skyld forsøkt å handle både PS3 og xbox360 versjoner av spill på større nettbutikker i usa uten hell. Men uansett, er man like mye "spillfantast" som andre er "filmfantast", går man kanskje til det skritt å kjøpe en modifisert konsoll fra USA, bare for å få spille de nyeste spillene sammen med sine venner på Xbox live.... FØR de er gått lei av dem.

 

Men uansett... i en ideell verden burde kanskje så populære medium være lansert samtidig over hele verden. Det ville kanskje ført til at enkelte heller ville betalt fremfor å laste ned ulovlig.

 

Bare et lite sprang siden vi er innom tema.. Når det gjelder piratkopiering av PC spill, der det ikke er soneinndeling, har vi jo sett piratkopiering over en lav sko. Men her ser vi ofte i denne onlineverdenen, at spillene blir avkortet da de ofte krever en form for "online autorisering" for å kunne brukes i onlinespilling. Det fører jo til at spillerene sitter der med et produkt som kun kan spilles lokalt, og ikke delta i det som er trekkplasteret med mange spill; Online multiplayer.

Lenke til kommentar
Å rettferdiggjøre piratkopiering med at du ikke får varen når *du* vil ha den må da være en av de desidert dårligste unnskyldningene for denslags.

 

 

Dette har ingenting med å prøve å rettferdiggjøre noe. Du kan umulig ha oversett poenget?

Endret av Book
Lenke til kommentar

Poenget er vel at de fleste ikke gidder å vente lengre enn de strengt tatt må for å få underholdningen de vil ha.

 

Sugen på ett nytt spill som kommer ut som ikke så lenge her i landet? Oddsen er stor for at om man leter gjennom skattene til svenske pirater så ligger det der og venter på deg og dagen.

 

Om selskapene vil bruke det amerikanske marked som test kaniner så greit, men dette er noe av bivirkningene. Tv serier? Tja, selv er jeg på sesong 2 av big bang theory og ser episodene når det passer meg. Om det hjelper så har jeg tvnorge så teknisk kan jeg se halv år gamle episoder på tv'en om jeg har tid akkurat den tiden i uka.

 

Probleme med piratkopiering er mange, men hovedproblemet i mine øyne er at det er at det er de lovlydige som tar støyten. DRM påvirker ikke piratene, det påvirker hackerne som finner veier rundt DRM mens de som laster ned slipper pent unna alt tullet lovlydige brukere sitter igjen med (hei krav til online for singelplayer spill).

 

Forskjell på release dato enten den er stor eller liten påvirker de som venter og ikke de som laster ned når en version ligger på nett. Fanatikerne er lovlydige her, men sist jeg sjekket var de en meget liten andel av markedet.

 

Jeg kjøper spill, og laster ned. Det varierer, og skal ærlig innrømme at jeg ikke alltid ser poenget i å betale for noe jeg allerede har liggende på PC'en. Spesielt når det kan bety irriterende program som Securom som har skapt endel problemer, som å nekte meg å bruke backup cd'en min av starcraft siden den orginale er vel slitt. Og ja, jeg vet det var securom fordi navnet stod i den fine meldingen jeg fikk...

 

Om DRM skal brukes så sørg for at det ikke kommer i veien for legitime brukere, for det kommer ikke i veien for piratene.

Lenke til kommentar

Selv mener jeg at nedlasting greit for filmer som er noen år gamle og som du bare kommer til å se én gang. Dessuten, når det gjelder filmer fra østen så er de umulige å finne her til lands. Den japanske filmen Battle Royale var grei og fin den , men jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å se den en gang til, og bare det å finne akkurat den filmen i en norsk butikk...sjansen er større for at du finner et lottobong på gaten og får full pott...

 

Når det gjelder kinofilmer, er situasjonen nettop datoer. Wall-E kom 27 juni til USA, og 22 august var det vel hit. Ikke tro jeg gadd å vente. Stakkars japanerne, det er enda værre med dem. De får den som årets julefilm....

 

Spill....SecuROM 7.x er et godt svar på hvorfor man skal laste dem ned. Ellers så vil jeg si det går om det er et flere år gammelt spill det er snakk om. Både Sony og SE driter vel langt faen om du laster ned FFVIII og spiller det på emulator. Om det spillet i det hele tatt finnes i en butikkhylle snakker man om lagerskraping eller bruktbutikker....og det er det vel egentlig ingen av de to som tjener noe på...

 

Men når det aktuelle spillet er nytt kommer ti måneder etter USA, har ikke utgiverne mye å stille opp med. Vi vet jo at PAL-regionen er laveste prioritet på spillmarkedet, men det finnes da grenser! Er enig med trådstarter i alt han sier. Skjønner ikke at det kan være vanskelig å slippe spill samtidig...

Lenke til kommentar

Bra poeng i artikkelen. Tror mange kjenner seg igjen når det gjelder tv-serier.

 

Ta for eksempel Heroes. NRK viser omsider begynnelsen på sesong 2, som ble vist for nesten et år siden i USA. Hvis man er fan av serien skal det godt gjøres å vente så lenge på den spennende fortsettelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...