Gå til innhold

Guide for ramoppgradering på HP MediaSmart Server (WHS) uten garantibrudd


TheGizmo

Anbefalte innlegg

Tidligere emnetittel: (HP tillater ramoppgradering på WHS uten brudd på garantien)

 

Om det er noen som ikke har fått dette med seg, kan eiere av en HP MediaSmart Server nå sette inn mer ram uten at dette går ut over garantien. Dette gjør at man fritt kan skifte ut 512 MB brikken mot maks 2048 MB ram.

 

HP has not qualified any particular DIMMs, but compatible memory includes 1GB or 2GB - DDR2 667 MHz DIMMs and customers should not upgrade beyond 2 GB of memory. It is also a good idea to perform a backup to an external device before adding additional memory.

 

Alt gjøres på eget ansvar, jeg har ikke gjort det selv enda og du er som alltid selv ansvarlig for jobben du utfører. Du kan kun klandre deg selv ved utført feil.

 

Guide:

Film fra youtube

Part 1 / del 1

 

Part 2 / del 2

 

Step-by-step med bilder

HomeServerHack sin guide

 

 

Etter at jobben med å legge inn ny rambrikke må siste punkt endres

Home Server Hacks: Setting Virtual Memory after a RAM Upgrade

 

 

Ram:

Personlig har jeg bestilt Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Unbuffered,1.8V,256Meg x 64, 240pin som flere har benyttet og hatt suksess

 

Kilder:

http://mswhs.com/2008/09/25/upgrade-memory...iasmart-server/

 

http://www.mediasmarthome.com/blog/entry/1...emory-Upgrades/

 

 

 

This document applies to HP MediaSmart Server EX470 and EX475.

HP customers can now upgrade the memory on HP MediaSmart Servers without voiding the HP warranty.....

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documen...product=3548165

 

edit:

*Lagt til ny kilde

*Lagt til del 2 av video

Endret av TheGizmo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Rammen er oppgradert og jobben er utført.

 

post-16258-1223585218_thumb.jpg

Øvre del er så klart hovedkortet, nedre del er psu. Alt er en enhet som henger sammen.

 

Fulgte guide fra video over og gikk veldig lett.

 

Eneste er at man må skru ut en mikroskrue, som er av typen Phillips head 00, Varenummer 30-9614 hos Clas Ohlson, kr 19. Jeg klarte å ødelegge en av de to skruene, hadde heldigvis en i reserve fra tidligere slakt av pc.

 

post-16258-1223585498_thumb.jpg

Vanlig RJ-45 plugg for å vise hvor liten den ene skruen er, og skrutrekkeren. Riktig verktøy er halve jobben ;)

 

Serveren utfører alle oppdrag utrolig mye raskere og er blitt mye bedre å bruke.

Endret av TheGizmo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Ha satt i mer ram i min server, det hjalp betraktelig! For knappe 250 kroner og 10 min arbeid er det vell verdt det!

 

Noen som har forsøkt å skifte cpu?

 

-Tet

 

 

Jepp, har byttet både Cpu å minne i min, skal også sette inn 4x 1TB disker til helgen.

 

 

Har en AMD ATHLON 64 LE-1640 2.6GH i den og KINGSTON ValueR. DDR2 PC5300 2048MB CL5.

 

 

Prosessoren er virkelig kjølig, ligger på 17C og systemet ligger på 10C, er nok fordi den står på loftet :)

Lenke til kommentar
Prosessoren er virkelig kjølig, ligger på 17C og systemet ligger på 10C, er nok fordi den står på loftet :)

 

lofte må være grunnen :)

min holder 37c system og 35c cpu i gjennomsnitt ca. men så har den vært heavy trafikk 24/7 siden jeg fikk den da.

 

 

oppgraderte minne til den brikken Gizmo nevnte, og samtidig satt jeg inn en 1,5 TB seagate baracuda.

minne gjorde hvertfall susen hos meg. stor forskjeld. baracuda disken har ikke blitt tatt i bruk enda. fortsatt 100gb ledig på disken i "bay2".

 

men begge skruene i fronten hos meg gikk i stykker, de var som leire. så dem jeg lure ut på en annen måte(som vi ikke snakker om ;) )

 

så om noen vet hvor jeg kan få sånne skruer uten og betale 100,- i frakt så sier jeg ja takk til det tipset :)

Endret av Evenmosbek
Lenke til kommentar
Ha satt i mer ram i min server, det hjalp betraktelig! For knappe 250 kroner og 10 min arbeid er det vell verdt det!

 

Noen som har forsøkt å skifte cpu?

 

-Tet

 

 

Jepp, har byttet både Cpu å minne i min, skal også sette inn 4x 1TB disker til helgen.

 

 

Har en AMD ATHLON 64 LE-1640 2.6GH i den og KINGSTON ValueR. DDR2 PC5300 2048MB CL5.

 

 

Prosessoren er virkelig kjølig, ligger på 17C og systemet ligger på 10C, er nok fordi den står på loftet :)

 

kan ikke finne den cpuen på noen norske nettbutikker :(

kjøpte du den i norge eller via amazon eller lignende?

Lenke til kommentar
Ha satt i mer ram i min server, det hjalp betraktelig! For knappe 250 kroner og 10 min arbeid er det vell verdt det!

 

Noen som har forsøkt å skifte cpu?

 

-Tet

 

 

Jepp, har byttet både Cpu å minne i min, skal også sette inn 4x 1TB disker til helgen.

 

 

Har en AMD ATHLON 64 LE-1640 2.6GH i den og KINGSTON ValueR. DDR2 PC5300 2048MB CL5.

 

 

Prosessoren er virkelig kjølig, ligger på 17C og systemet ligger på 10C, er nok fordi den står på loftet :)

 

kan ikke finne den cpuen på noen norske nettbutikker :(

kjøpte du den i norge eller via amazon eller lignende?

 

 

 

Kjøpte den i Norge ja, hos Amentio

 

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...124%3br:dinpris

 

 

Men det er 45W versjonen du vil ha, så tror jeg ville ringt til dem først å hørt om det var den

de hadde inne.

Lenke til kommentar
Ha satt i mer ram i min server, det hjalp betraktelig! For knappe 250 kroner og 10 min arbeid er det vell verdt det!

 

Noen som har forsøkt å skifte cpu?

 

-Tet

 

 

Jepp, har byttet både Cpu å minne i min, skal også sette inn 4x 1TB disker til helgen.

 

 

Har en AMD ATHLON 64 LE-1640 2.6GH i den og KINGSTON ValueR. DDR2 PC5300 2048MB CL5.

 

 

Prosessoren er virkelig kjølig, ligger på 17C og systemet ligger på 10C, er nok fordi den står på loftet :)

 

kan ikke finne den cpuen på noen norske nettbutikker :(

kjøpte du den i norge eller via amazon eller lignende?

 

 

 

Kjøpte den i Norge ja, hos Amentio

 

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...124%3br:dinpris

 

 

Men det er 45W versjonen du vil ha, så tror jeg ville ringt til dem først å hørt om det var den

de hadde inne.

 

den webshopen var ny for meg, takk ;)

 

så det er alfa omega at den er 45Watt(?) - kjekt å vite :D

 

men cpu bytte er brud på garantien, eller?

 

takk for bra svar!

Lenke til kommentar
Ha satt i mer ram i min server, det hjalp betraktelig! For knappe 250 kroner og 10 min arbeid er det vell verdt det!

 

Noen som har forsøkt å skifte cpu?

 

-Tet

 

 

Jepp, har byttet både Cpu å minne i min, skal også sette inn 4x 1TB disker til helgen.

 

 

Har en AMD ATHLON 64 LE-1640 2.6GH i den og KINGSTON ValueR. DDR2 PC5300 2048MB CL5.

 

 

Prosessoren er virkelig kjølig, ligger på 17C og systemet ligger på 10C, er nok fordi den står på loftet :)

 

kan ikke finne den cpuen på noen norske nettbutikker :(

kjøpte du den i norge eller via amazon eller lignende?

 

 

 

Kjøpte den i Norge ja, hos Amentio

 

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...124%3br:dinpris

 

 

Men det er 45W versjonen du vil ha, så tror jeg ville ringt til dem først å hørt om det var den

de hadde inne.

 

den webshopen var ny for meg, takk ;)

 

så det er alfa omega at den er 45Watt(?) - kjekt å vite :D

 

men cpu bytte er brud på garantien, eller?

 

takk for bra svar!

 

 

Cpu bytte er brudd på garantien ja, men i og med at det er lov å bytte Ram, så er det ingen forseglinger eller

noe man må bryte, så dersom det skjer noe med den og du må sende den inn så er det bare å bytte

tilbake, har selv hatt min inne på garantirep, byttet selvfølgelig tilbake til orginal minne

å cpu før jeg sendte den inn, gikk helt greitt det, byttet tilbake igjen når jeg fikk den igjen.

Lenke til kommentar
Ha satt i mer ram i min server, det hjalp betraktelig! For knappe 250 kroner og 10 min arbeid er det vell verdt det!

 

Noen som har forsøkt å skifte cpu?

 

-Tet

 

 

Jepp, har byttet både Cpu å minne i min, skal også sette inn 4x 1TB disker til helgen.

 

 

Har en AMD ATHLON 64 LE-1640 2.6GH i den og KINGSTON ValueR. DDR2 PC5300 2048MB CL5.

 

 

Prosessoren er virkelig kjølig, ligger på 17C og systemet ligger på 10C, er nok fordi den står på loftet :)

 

kan ikke finne den cpuen på noen norske nettbutikker :(

kjøpte du den i norge eller via amazon eller lignende?

 

 

 

Kjøpte den i Norge ja, hos Amentio

 

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...124%3br:dinpris

 

 

Men det er 45W versjonen du vil ha, så tror jeg ville ringt til dem først å hørt om det var den

de hadde inne.

 

den webshopen var ny for meg, takk ;)

 

så det er alfa omega at den er 45Watt(?) - kjekt å vite :D

 

men cpu bytte er brud på garantien, eller?

 

takk for bra svar!

 

 

Cpu bytte er brudd på garantien ja, men i og med at det er lov å bytte Ram, så er det ingen forseglinger eller

noe man må bryte, så dersom det skjer noe med den og du må sende den inn så er det bare å bytte

tilbake, har selv hatt min inne på garantirep, byttet selvfølgelig tilbake til orginal minne

å cpu før jeg sendte den inn, gikk helt greitt det, byttet tilbake igjen når jeg fikk den igjen.

 

tenkte på det skjønner du. må ikke akkurat være en raketforsker for og bytte en cpu.

så tror jeg går for tipse ditt og ringer amentio imorgen og bestiller cpu om dem har 45W versionen.

 

by the way. har du erfart noe problemer etter cpu bytte som f.eks varme problem/økning?

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Litt gammel tråd kanskje, men tenkte jeg skulle si at jeg har oppgradert minne, cpu, samt moddet psuen i min Mediasmart server nå.

 

2GB med minne, en 2,7GHz Athlon 1640 (ikke LE!) og en SilenX 40x40x20mm vifte i PSU. Resultatet er gode temperaturer, mye mindre støy og en sabla rask "server" :) Filkopiering går mye bedre nå.

 

Denne jobben er veldig fort gjort, den ødelegger garantien (ikke hvis du bare bytter/oppgraderer minne!), og er absolutt verdt det. Som standard brukte denne ca 900MB minne (av 512MB..), men nå som den har 2GB å jobbe med er ikke dette noe problem.

 

CPU kjøpte jeg ny i forseglet eske på Ebay, minnebrikke og vifter fra vanlig nettbutikker her i Norge. Alt i alt ca 1000,- for vifte, minne og prosessor (ink frakt fra 3 forskjellige butikker).

 

Er superfornøyd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...