Gå til innhold

Hardware upgrade, hovedsaklig til WotLK...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er på tide å oppgradere min stasjonære PC... Av spill er det hovedsalking WoW som kjører på den pr dags dato, men jeg ønsker også å kunne kjøre andre nye spill på ok grafikk (jeg er ingen grafikkrytter, så lenge det gjører relativt glatt behøver jeg ikke topp grafikk).

I dag har jeg følgende:

AMD 3200+ XP CPU, 1GM RAM, GeForce6600GT 256MB GPU, 400W PSU...

Har tenkt på følgende handlesiste fra Komplett:

http://www.komplett.no/k/cart.aspx?mode=sh...ngListId=628927

Hvordan vil denne kunne kjøre wow, hva kan jeg forvente av feks fps (ligger på ca 20-30fps i raids i dag)...? Er det noen komponenter jeg bør bytte ut med andre, eller ser dette fornuftig ut (det er feks lenge siden jeg hadde kontroll over hva som var godt og dårlig på skjermkort-markedet, og hva med AMD vs Intel Er 4 GB RAM nok, eller bør man kjøpe 6 eller 8 GB i dag)...?

Selvsagt kan man sette sammen en bedre pakke, men jeg er student og studiekassa fylles ikke av seg selv... Derfor bør den totale prisen være i nærheten av den jeg må ut med for pakken over...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
RAM er billig, ikke vits å spare der.

Nei, men hvis 4GB er godt over hva man MÅ ha, kan jeg like gjerne vente med å kjøpe 4 ekstra... Så det er egentlig mer de andre komponentene jeg lurer på...

Skrevet
Nå er handlelista tom, så jeg vet ikke hva du hadde. Uansett, med 32-bits Windows får du ikke utnyttet mer enn ca 3 GB, selv om du har 4.

Yes you do.

Skrevet (endret)
Nå er handlelista tom, så jeg vet ikke hva du hadde. Uansett, med 32-bits Windows får du ikke utnyttet mer enn ca 3 GB, selv om du har 4.

Yes you do.

No you don`t. :nei:

EDIT: Det vil si du kan få utnyttet opp mot 3.5 Gb...

Endret av Maverick2002
Skrevet

Dette er et problem i Windows XP, at du maks får brukt 3.5Gb. I Vista kan du utnytte meget mer. Er usikker på hvor grensene går der, men du kan bruke hvertfall 8Gb. Saken er at Wow aldri vil nærme seg 4Gb men mindre du kjører 4x Wow samtidig...

Skrevet
Dette er et problem i Windows XP, at du maks får brukt 3.5Gb. I Vista kan du utnytte meget mer. Er usikker på hvor grensene går der, men du kan bruke hvertfall 8Gb. Saken er at Wow aldri vil nærme seg 4Gb men mindre du kjører 4x Wow samtidig...

Har ingenting med XP og Vista å gjøre i den forstand. Poenget er at i et 32 bit system, så er 4 Gb maks uansett! Når det gjelder 64 bit derimot, er det noe helt annet..

Skrevet

Dette stemmer ikke helt, xp og Vista 32 bit kan begge kun benytte opp til ca 3,5 Gb.

Men hvis du har 64bit versjon kan du benytte mere ram og det gjelder båre xp64 og Vista64.

Skrevet

Det er helt korrekt at 32bit systemer maks klarer å adressere ca 3.5GB. Men det man i tillegg må huske på er at alt som har minne i et system vil sørge for at enda mere ikke kan adresseres som hovedminne. Så, hvis du f.eks. har et skjermkort med 512MB, kan windows maks adressere ca 3GB. På et 64bit system har du ikke menne øvre grensen, og derfor vil ha utnyttelse av hele 4GB (Ikke 4GB - 512MB for skjermkort som man har under 32 bit system).

Personlig merket jeg en ganske god forbedring fra XP til Vista. Spillet føles mye lettere, og alt+tab og slik går som en drøm. Har to kontoer og spiller ofte med begge samtidig (follow på ene) og dette går også helt perfekt :)

Skrevet

Wow med endel addons kan fint komme på opptil 2gb, og i Wotlk sikkert enda litt mer, og husk at det kjører ting i bakgrunnen også. Addons og AI spiser faktisk endel cpu, og det kan forventes mer av det i Woltk. Selv om WOW relativt sett krever mindre enn mange andre spill, så er det mange som undervurderer hw krav.

Hvis jeg satte opp en ny pc for wow ville jeg hatt minimum:

E8400 eller bedre CPU

4Gb ram (det er bare tull å kjøpe mindre med dagens priser)

8800GTS eller bedre grafikk (R4850 er billig nå)

Skrevet (endret)

For all del, diskuter 32bit vs 64bit, men hva med å hive inn ett forslag til trådstarter while u`r at it?

Forslag til wow-PC:

Intel Core™ 2 Duo E5200 2,5GHz, Socket LGA775, 2MB, 800MHz, Boxed m/vifte

Gigabyte GA-EP45-DS3L, P45, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, PCI-Ex(2.0)x16

Kingston ValueR. DDR2 PC6400 2048MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 1024MB DDR2

HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

Totalt (inkl. moms): 2.964,00

Begrunnelse for komponenter: De er først og fremst valgt pga de er billige og bra. Prosessoren er relavtivt kjapp, og iogmed det er valgt ett godt hovedkort kan man lett skru opp hastigheten en del. rammen er så som så, 2gb billig-sett, men duger fint på budsjett. Har likt skjermkort selv, og må si meg meget fornøyd. spiller med ca 100fps jevnt over med alle instillinger maxet på 1920x1200 oppløsning. Komponenter som cdrom,kabinett og harddisk regnet jeg med du hadde fra før så det er ikke tatt med.

I mine øyne bør du ha såppass utstyr til wotlk.

EDIT: som mad_arab sier, 4GB+ med ram er optimalt, har du pengene er det bare å spe på der.

Endret av lperik
Skrevet (endret)

Prøver meg på nytt med handlelista fra Komplett:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...2F-82FBF818DD95

(tror jeg glemte en vesentlig del av URLen)

Er litt usikker på om jeg ønsker å gå bort fra Windows XP eller ikke, dette vil nok ha en direkte innvirkning på om jeg kjører 32 bits eller 64 bits OS... Men uansett høres det ut som om jeg klarer meg fint med 4GB...

Endret av FunkyMonk
Skrevet (endret)

Ser helt akseptablet ut det du har satt opp der. Jeg ville kanskje heller valgt E8400 og R4850 som gir litt mer ytelse for samme sum, men det der vil dra wow helt fint. Husk at du kan kjøre 64bit xp.

Endret av mad_arab
Skrevet
Wow med endel addons kan fint komme på opptil 2gb, og i Wotlk sikkert enda litt mer, og husk at det kjører ting i bakgrunnen også. Addons og AI spiser faktisk endel cpu, og det kan forventes mer av det i Woltk. Selv om WOW relativt sett krever mindre enn mange andre spill, så er det mange som undervurderer hw krav.

Hvis jeg satte opp en ny pc for wow ville jeg hatt minimum:

E8400 eller bedre CPU

4Gb ram (det er bare tull å kjøpe mindre med dagens priser)

8800GTS eller bedre grafikk (R4850 er billig nå)

Eller bedre cpu? Det er jo helt usaklig, spillet går som en drøm på en amd 3500, 1gb og geforce 6800. Men så billig som hardwaren er nå får man jo lett en super pc for en billig peng. Men det er ABSOLUTT ikke nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...