Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

iSPY - Saab 9-X Air BioHybrid Concept


Fritz0r

Anbefalte innlegg

Rett før Paris Motor Show tar Saab en spansk en for og si det slikt, og lanserer sin siste kreasjon 9-X Air BioHybrid.

 

Saab 9-X Air BioHybrid Concept

Bilen kommer til og bli vist på Paris Motor Show ved siden av 9-1 Concept hatchback.

Begge biler kommer til og ha en 197 hesters 1.4L turbo motor (Saab BioPower).

 

Dette ser ut som spennende nyheter fra Saab, og viser klart ett selskap som offrer det meste for mere miljøvennlige biler.

Nå må bare bilene bli produksjons klare, og folk ha kjøpelyst for bilene dems.

 

Saab 9-X Air BioHybrid Concept

saab_9x_air_biohybrid4.jpg

saab_9x_air_biohybrid5.jpg

saab_9x_air_biohybrid7.jpg

saab_9x_air_biohybrid13.jpg

 

Kilde, press release og flere bilder:

http://www.thetorquereport.com/2008/09/saa...id_concept.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem gjetter at den produksjonsklare bilen kommer til å drives av en bensin- eller dieselmotor, og ikke noe "biopower"? Dette har jo Saab holdt på med en stund, dessverre. Lovende biopower-prototyper som ender opp med tradisjonell motorisering når de endelig kommer i salgt. Kommende 9-4X er et irriterende eksempel på dette.

Lenke til kommentar

Jeg har troen på en 1,4-liters BioPower-motor i 9-1, faktisk. De har jo allerede biler med BioPower, så det burde ikke være noe problem. Om 9-4 ikke kommer med BioPower er det tøysete fra Saab, rett og slett.

 

Drømmer om en 1,4-liter med 180 hk, eller deromkring, med koselig forbruk og passe utslipp, så den ikke blir halshugget av norske avgifter. Et par kutt i håndledda må vi nok tåle uansett, vi som bor her til lands.

Lenke til kommentar
Jeg har troen på en 1,4-liters BioPower-motor i 9-1, faktisk. De har jo allerede biler med BioPower, så det burde ikke være noe problem. Om 9-4 ikke kommer med BioPower er det tøysete fra Saab, rett og slett.

 

Ja, det er jo nettopp det som er så irriterende. De har teknologien, de har motorene. De hadde også en finfin 300-hester biopower-motor i 9-4X konseptbilen. Men akk... Hverken 9-3'en med den nye firehjulsdriften (jeg synes i hvert fall en 9-3 2,0T XWD Biopower hadde vært forlokkende) eller kommende 9-4X kommer med etanolalternativer. I stedet dukker 9-4X opp med en spenstig og fin V6 diesel med 250 hester, men den går like fullt på fossilt drivstoff. Saab mener at disse bilene ville brukt for mye drivstoff dersom de gikk på etanol, og vil la oss vente på ubestemt tid før de er klar med "right size" motorer som er optimalisert for E85. Uansett, jeg bruker da mye heller 1,3 liter etanol per mil enn 1 liter bensin, og jeg tror et etanolalternativ i disse bilene ville gitt dem et konkurransefortrinn i en nisje som begynner å bli ganske full av gode (bedre?) alternativer. Audi Q5, Mercedes GLK, Volvo XC60 o.s.v...

Lenke til kommentar
Håper GM skjønner at Saab må få noen skikkelige modeller ut på markedet snart. Det nytter ikke å konkurrere med merker som Audi, BMW og Mercedes når det eneste de kan stille opp med er en 9-5 fra forrige årtusen og en Opel Vectra i penklær.

 

Personlig venter jeg i åndeløs spenning på Chevrolet Volt. Om ikke noen kommer dem i forkjøpet så tror jeg faktisk de har en riktig killer der, og til en meget hyggelig pris. Jeg har i hvert fall satt mine bilkjøpeplaner "on hold" for øyeblikket...

 

EDIT: Hoppsann! Ser jammen ut som om GM kommer til å få hard konkurranse her, gitt! http://www.automotorsport.se/news/15661/ch...id-och-elbilar/

Endret av Swe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...