Gå til innhold

Stalker og Stalker Clear sky


Anbefalte innlegg

Problemet mitt er at jeg har joinet stalker fraksjonen som har bandittene som sine svorne fiender.

Ammo bruken er ikke det værste men det faktum at ikke en eneste av de bruker AK men heller pistoler, hagler og en og annen av de Viper 5.

Headshot er vanskelig, virker som de slenger hodet litt bakover ved første treff og fortsetter og skyte.

Har scope så det kan være avstanden jeg velger og skyte fra som gjør utslaget samtidig som jeg kan stå utenfra og skyte banditten opp under taket på motsatt side av hallen med en liten salve.

Headshot virket vanskeligere nå en i forige stalker versjon men mulig det bare er jeg som er ute av trening.

 

Uansett så ser det jo ut som denne leiren er et tilbakevendende problem så jeg får bare la oppdraget stå etterhvert for ellers så blir jeg ikke og gjøre annet en å drepe banditter i hele spillet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du MÅ oppgradere våpenet med accuracy og gjerne også flatness, samt kikkertsikte for at det skal bli brukbart lett å headshotte dem, men da er det til gjengjeld ikke noe stort problem lenger. Treffer du dem rett i hodet med første skudd er de døde og får ikke gjort stort mer.

Men det enkleste er da å droppe hele greia som du sier. De kommer uansett bare tilbake etter at du fjerner dem.

Jeg var også medlem av Stalkers, men måtte alltid gjøre det selv, uten hjelp fra de andre, noe som irriterte meg, men det var bare vel en del av bugs'ene..

Lenke til kommentar

Mange av de problemene folk har slitt med i CS (blant annet sannsynligvis labdøra i Yantar som ikke vil åpne seg for enkelte...) skyldes unøyaktigheter i selve spillet. I dag har det kommet en ny patch som man påstår vil lege mange slike sår. Også krasj til skrivebordet er patchet i en lang rekke tilfeller (selv etter at uofisielle agenter for spillprodusenten på diverse fora har hevdet at slikt virkelig ikke hender i det hele tatt). Patchen kan lastes ned her: http://stalker.deepsilver.com/index.php?lang=eng

 

Regner med at jeg ikke er den eneste som starter fra nytt etter denne (det er ikke strengt tatt nødvendig, lagrede spill blir ikke borte denne gangen).

 

sunzi

Lenke til kommentar

Kommentarer til et par temaer som åpenbart interesserer mange:

Om Fraksjonsmedlemsskap:

Du trenger ikke "joine" noen! Du er riktignok med i Clear Sky's hemmelige brorskap i utgangspunktet, og fortsetter å samarbeide med disse spillet ut, men du er fri til annen tjeneste så fort du er ute av Swamps. Fra nå av vil Fraksjonstilhørighet avgjøre oppgaver og vanskeligheter. Slutter du deg til Stalkerne, får du de høyst illojale bandittene som fiender, og mister derved mulighetene til noen svært lønnsomme tjenester for våpensmeden der (ved siden av at Stalkerne ikke hjelper deg overmye med oppgavene dine.)

 

Joiner du Freedom, som jo er et instinktivt valg (det er litt aspiranttid før du kommer inn) så får du Duty som fiender, og du får en kjempeoppgave ettersom du faktisk er avhengig av å samarbeide med disse for å komme videre til Yantar (Duty'ene har også noen svært lønnsomme oppgaver). På plussida får du det eneste geværet som virkelig er verdt pengene sine i spillet... Jeg har ikke prøvd å joine bandittene, men det går an å samarbeide med dem, noe som også er en betingelse for rådet i neste avsnitt.

 

Så et muligens godt råd er å holde seg helt nøytral i alle fall til du er ferdig med å redde Dutyene i Agropromområdet fra undergrunnens grusomme vesener, eller helst til du er helt ferdig med Red Forest-oppgavene (dvs helt til du er ferdig med å dra fram og tilbake til Military Warehouses etter gamlingen Foresters henvisninger.) Denne save'n kan du når som helst bruke til å gå inn i sluttspillet med, for fra da av er det nemlig ikke mulig å komme tilbake, akkurat som det ikke var mulig å komme tilbake fra selve kraftverket på slutten av SoC.

 

Men når du har hjulpet Clear Sky fram til sluttspillet, kan du bare snu og komme tilbake og ta sluttspillet når du vil. Lebedev vil stå der og vente på deg i mange år om det skulle være nødvendig. Om du vil ta sluttspillet med en gang, kan du lage en save før dette, slik at du senere kan gå tilbake til Swamps og Garbage og de andre koselige stedene og for eksempel først hjelpe Stalkerne med å nedkjempe bandittene, og deretter hjelpe Freedom mot Duty (eller omvendt. Du kan gå fram og tilbake mellom Stalkers og Freedom men antakelig ikke mellom Freedom og Duty ettersom du blir skutt om du prøver å ta kontakt med erkefienden.Du kan også joine bandittene, men lag en save på forhånd. Om du skal ha moro av alle dette spillets muligheter, er saver utrolig nyttige. Du kan f.eks. gjøre noe jeg glemte, nemlig lage en save og så joine bandittene bare for å se hvordan akkurat dét arter seg, og du må i alle fall lage en før sluttspillet. Dette er den "planlagte" måten å spille CS på, med minst mulig irriterende gjentakelser. Eller du kan spille hele spillet flere ganger på ulike måter.

 

Om våpen:

I utgangspunktet står du der med ei dårlig hagle og en elendig sovjetpistol. Begge inviterer til å lure seg tettest mulig opp mot hver enkelt motstander og skyte dem i hodet. I åpent landskap mot flere motstandere er den beste utveien å beinfly unna og planlegge bedre. Ganske raskt finner du en Viper, som er omtrent det samme som en MP5 maskinpistol, men med lite ammunisjon. Dette er etter min mening det mest undervurdete våpnet både i SC og SoC. I nærkamp kan det brukes mot nesten alt, og er langt mer driftssikkert enn de fancy NATO-våpnene. Senere i spillet ligger det fri ammunisjon nesten overalt, og den er et ypperlig og rimelig alternativvåpen til rifla for eksempel ved jakt på radioaktiviserte udyr av alle slag. Noe i samme klasse kommer den enkleste modellen av Kalosjnikov, men også denne egner seg først og fremst på ikke altfor langt hold.

Fra Garbage og videre i Dark Valley vil du finne av gode grunner utdaterte NATO-våpen i store mengder. Uansett hvor mye du oppgraderer disse vil de bli frustrerende upålitelige etter bare et par hundre skudd. Mitt råd er ikke å bruke allverdens rubler på oppgradering av disse, annet enn muligens større magasinkapasitet. Sørg heller for å la våpensmedene reparere dem så ofte du har sjansen. Det koster ikke stort.Disse våpnene er forøvrig enda langt mer upålitelige enn "i virkeligheten", noe som er litt på tvers av den tilstrebede realismen i spillet. Et ypperlig tilleggsvåpen er Vintar skarpskytterrifle. Den er til gjengjeld ubrukelig i nærkamp. Stjerna i samlinga finnes bare to steder, det jeg vet, nemlig om du blir medlem i Freedom og får den i innmeldingspresang og i et stæsj oppe i Military Warehouses, der du må betale blodig for tipset. Dette er et sveitsisk armégevær og kan du godt spenne 20.000 røbbelpenger på oppgradering, så blir den like anvendelig i nærkamp som på snikskytteroppdrag. Med panserbrytende ammunisjon kan du på god avstand nedlegge dusinvis av Dutyer uten at de har stor sjanse, og det til tross for at Dutyene har tallrike godt oppdaterte sistegenerasjon Kalosjnikover med kikkertsikter (som du får gode penger for).

 

Når du er ferdig med siste område før sluttspillet, vil Clear Sky forøvrig belønne deg fystelig og du vil få en skikkelig ammunisjonssluker i presang, ved siden av penger til å gå på byen med.

 

Om beskyttelsesdrakter:

Du starter med ei lærjakke og den eneste fornuftige oppgraderingen er nattsyn. Det samme gjelder den neste, som du får for å innta Renegatenes hovedkvarter. Når du kommer så langt som til Agroprom, får du en Stalkerdress med gode oppgraderinger for å ekskortere en gjeng tullebukker over ei myr, men det er kav umulig å få nattsynet til å fungere (kan ikke oppgraderes da den "allerede er oppgradert" - dette er en bug). Så denne selger du til nærmeste kremmer. Det er om dagen det er vakkert, men om natta det virkelig tar seg opp, som enhver banditt vil kunne fortelle deg) Når du kommer til Duty-hovedkvarteret i Agroprom kan du derimot kjøpe deg en SEVA-drakt. Denne kan oppgraderes til blant annet 5 artifaktlommer, og om du vil tro det eller ikke: i løpet av spillet kan du finne artifakter som kan gi deg opptil 150 kilo "lastekapasitet". Den jeg bruker i spillende øyeblikk har kostet meg til sammen 50.000 rubler (stort sett finansiert ved å finne memorysticks til våpensmedene hos bandittene og Duty og selvfølgelig til Uncle Yar, som før den siste patchen ikke ville innrømme sitt behov for disse. Du må fremdeles si pent good day til ham men så ombestemmer han seg i siste øyeblikk). Med en slik kan du rusle gjennom radioaktive områder uten stort mer enn en bandasje i ny og ne, og du tåler atskillig juling. Reparering med jevne mellomrom holder nivået på topp.

 

Og til slutt om detektorer: Den første, Echo, er jo livsfarlig og oppfordrer kun til dumdristige og frustrerende operasjoner. Bear er atskillige hakk bedre i og med at den viser retningen, men den eneste virkelig brukbare for seriøse artifaktjegere får du normalt først kjøpt hos Sakharov i Yantar. Her vises både retning og avstand. Jeg sier "normalt" for det er atskillige tilfeldigheter i spillet, både hva angår plassering av stæsj, tilgang på utstyr og hvor og ikke minst hvilke artifakter man kan komme over. For det siste er et godt råd å bruke alt du har råd til for å kjøpe tips av kremmere og ulike fraksjons-størrelser. Leting etter stæsj fører deg rundt til de fleste radioaktive områdene og det er der godisene finnes - og en del andre steder. Gå alltid rundt med detektoren framme når du likevel skal ut og gå fra sted til sted. Udyr og fiender sjekker du på kartet på forhånd. Les kartet godt!

 

Men alt dette er altså mine personlige preferanser og valg. Andre kan finne det morsommere, mer utfordrende eller raskere (noen er slike) å spille på helt andre måter. Tross alle tekniske vanskeligheter har S.T.A.L.K.E.R-spillene en stor og aktiv tilhengerskare verden over, og variasjonene i preferanser er store, noe man kan se ved å besøke engelskspråklige fora som

http://www.gsc-game.com/index.php?t=commun...amp;offset=-120 og

http://forums.filefront.com/s-t-l-k-e-r-952/

 

Om vi skal få noe skikk på et norskspråklig stalker-miljø håper jeg Gamer.no beærer oss med et eget spillforum selv om vi sikkert ikke er like mange som i atskillig andre miljøer...

 

sunzi

 

Edit: var bare nødt til å rette en logisk feil om save'r samt en utelatelse på våpensida.

Endret av sunzi
Lenke til kommentar

En grunn til at døren i Yantar ikke åpner seg, kan være fordi det er monstre i nærheten. (Det er ikke alltid fiender er markert på kartet.)

 

edit:

(kan ikke oppgraderes da den "allerede er oppgradert" - dette er en bug)

Tror ikke det er en bug. Det betyr at drakten allerede har oppgradert "hode" delen (med noe annet, ikke nightvision).

Endret av Lange
Lenke til kommentar
(kan ikke oppgraderes da den "allerede er oppgradert" - dette er en bug)

Tror ikke det er en bug. Det betyr at drakten allerede har oppgradert "hode" delen (med noe annet, ikke nightvision).

Tror ikke det, men vil ikke være for skråsikker heller, det går nemlig an å "oppgradere seg vekk" fra nyttige alternativer, selv om jeg trodde det bare var kaliberskifte på våpen som kun kan gjøres én gang. Uansett er drakta ubrukelig, kanskje derfor folka skynder seg å gi den bort til en tilfeldig stalker som tross alt ikke har gjort annet enn å skyte noen få zombier.

mvh

sunzi

Lenke til kommentar

Hmmm,,,

når man kommer til cordon å går under den første brua, møter man en desertert soldat som man får et q av du skal inn i en tunell,, Den ligger i enden av jernbanen til høyre..

man må gå til andre siden av jernbanen å gå dit "ovenifra" jernbanen ellers blir man stoppet av et gjerde...

 

men "hula" er stoppet av et hvitt felt som kaster deg ut hver gang du prøver å komme deg inn,,

 

noen som vet hva jeg skal gjøre?

 

gernia

Lenke til kommentar
Hmmm,,,

når man kommer til cordon å går under den første brua, møter man en desertert soldat som man får et q av du skal inn i en tunell,, Den ligger i enden av jernbanen til høyre..

man må gå til andre siden av jernbanen å gå dit "ovenifra" jernbanen ellers blir man stoppet av et gjerde...

 

men "hula" er stoppet av et hvitt felt som kaster deg ut hver gang du prøver å komme deg inn,,

 

noen som vet hva jeg skal gjøre?

 

gernia

Hopp inn i det "svarte hullet" som vaktene ved den ødelagte jernbanebrua snakker om. (Det henger i lufta midt over brua)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...