Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnløs? Alltid trøtt...


Nidaroo

Anbefalte innlegg

Heisann, regner med jeg har postet dette i riktig emne. Antar iallefall det.

 

Men det som er at jeg nærmest alltid føler meg trøtt når jeg er på jobb, har ikke noe stort problem med å stå opp etter 7 timers søvn i en uke, men føler meg særdeles ikke noe trøtt når jeg går på jobb. Men det har seg sånn at nærmest hele tiden(til og med når jeg har sovet i opp imot 12 timer) så er jeg fortsatt trøtt.

 

Og når jeg så skal legge meg, har jeg vanskeligheter for å få sovne. Har tidligere hatt litt problemer med dette å få sove, og har følt det har kommet seg nå når jeg har begynt å komme ut av den verste ranglingen.

 

Finnes det egentlig noen gode ord for å få en god sjanger på dette, og få en god rytme på søvnen? Eller er det en slags "vanesak"? Er forøvrig 19 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Det kan være at du får for lite mosjon, spiser for lite, eller at du kanskje burde prøve et annet spisemønster. Selv vet jeg at jeg har (merkelig nok) et "søvnvindu" mellom 8-9.30 og fra 11.30 til 01. Hvis jeg prøver å legge meg kl 10 klarer jeg ikke sove, med mindre jeg er syk.

Ja, mye mulig for hele dagen går på jobb, til og fra tar bare et par timer hver veg. Men, føler uansett om jeg sover i 13-14 timer at jeg er like trøtt. Rart det der.. :s

Lenke til kommentar

Hehe, ja..Men det har nok med at det er som det er, med tanke på at man selv kan "lure" seg selv til å være våken til den og den tid. Finnes faktisk faktorer på dette, som det er /forsket/ på.

 

Men skjønner igrunn ikke at de utslittne 50 åringene holder ut hele dagen uten et gjesp, mens jeg på 20 år faller nærmest i dørken, etter et par timer. Må si de er noen utholdne drivjern, de gamle!

Lenke til kommentar

Ja, sant.. Men dette med søvnproblem er det arvelig? For min far har iallefall det. Og har vel igrunn slitt lenge selv med å få sove. Kan ha perioder der hvor det går som en drøm, imens andre tider kan det ta 3-4 timer før jeg sovner.

 

Faen så irriterendes når man ikke kommer hjem fra jobb før i 21-22 tiden, og må stå opp igjen klokka 5 neste morgen.

Lenke til kommentar

Lag ei fast døgnrytme og prøv å ikkje ødelegg helgene med lite søvn. Dette hjalp meg ;)

 

Men eg også blei så ekstremt slapp ein periode og eg prøvde "Gerimax DAGLIG ENERGI" ikkje Extreme. Denne hadde på meg ei bivirking men oppkast en gang i blandt, men steik så dei funket! Tok dei klokken 7 om morgonen og blei trøtt, altså så trøtt du "må" legge deg i 10- halv 11 tiden...

 

Men dette er meg.. :)

 

 

PS: Eventuelt vist du blir trøtt på jobben, har du kansje for lite å gjer. Mykje døtid på jobben gjer at hjerna og kroppen blir trøtt med ein gong.

Endret av Bolivar
Lenke til kommentar
Lag ei fast døgnrytme og prøv å ikkje ødelegg helgene med lite søvn. Dette hjalp meg ;)

 

Men eg også blei så ekstremt slapp ein periode og eg prøvde "Gerimax DAGLIG ENERGI" ikkje Extreme. Denne hadde på meg ei bivirking men oppkast en gang i blandt, men steik så dei funket! Tok dei klokken 7 om morgonen og blei trøtt, altså så trøtt du "må" legge deg i 10- halv 11 tiden...

 

Men dette er meg.. :)

 

 

PS: Eventuelt vist du blir trøtt på jobben, har du kansje for lite å gjer. Mykje døtid på jobben gjer at hjerna og kroppen blir trøtt med ein gong.

Ja, sant, er vel opptil enhver å avgjøre om man vil sove eller ei. Men jeg jobber i Opplysningen så blir 7 timer hver dag på stolen, og snakke. Så noe stor aktivitet blir det ikke. Så trøtt blir man! :p

Lenke til kommentar
Ja, sant, er vel opptil enhver å avgjøre om man vil sove eller ei. Men jeg jobber i Opplysningen så blir 7 timer hver dag på stolen, og snakke. Så noe stor aktivitet blir det ikke. Så trøtt blir man! :p

 

Ikke rart du er trøtt, du har en jobb som tar meget mye krefter ut av det mentalt. Jeg har jobbet i 1st linje suport på teknisk feilsøk på en ISP selv, og er fullstendig klar over hvor mye energi det kan dra på å sitte og ta en telefon og høre på rare folk.

 

Problemet med denne trettheten. Er at du har fortsatt masse energi i selve kroppen din som skulle ha blitt brukt opp.

 

Når du først sover, sover du dypt? HVis du har en urolig søvnrytme, samt våkner mange ganger, kan nok det være forklaringen.

 

Hvis du røyker kan det også ha en stor innvirknking på mengden energi du har tilgjengelig.

 

Beste er uansett å få brukt opp den energien som gjerne vil bli brukt opp av kroppen din.

Lenke til kommentar

Døgnrytme funker ganske bra, når eg er på jobb offshore er det 12-timar kvar dag i 14 dagar. Med ein jamn søvnrytme blir eg ikkje trøytt. Om eg legg meg 19 ein kveld og 01 ein så blir eg trøytt. Merker og forskjell på 2 timar meir/mindre søvn. Det viktigaste for meg er å unngå nettene med for lite søvn (under 6 timar). Om eg søv 8-9 kvar natt går det veldig bra, går eg opp til 10 så vaknar eg kanskje før lyset kjem på (har tidsur på lyset så eg skal vakne lettare), då er eg veldig opplagt.

Lenke til kommentar

Sovetabletter er generelt en dårlig ide siden de ikke gir deg en naturlig søvn.

Ikke gå for Imovane etc. Dette er stoffer som bare slår deg ut kjemisk, og ikke gir deg god søvnkvalitet. Det er en god grunn til at de står på dem at de ikke skal brukes over lengre tid.

 

Det eneste jeg ville tatt ved søvnløshet er bioidentisk melatonin, og det burde du insistere på hvis du går til det skrittet å ta et preparat. Dette er det hormonet som kroppen produserer selv og som sørger for god søvnkvalitet. Mangel på hormonet vil gjøre deg søvnløs.

 

Siden du nevner at dette skjer på vinteren burde du forsøke lysterapi (Brightlight). Dette kan ha en meget god effekt. Beste er å gjøre det så tidlig som mulig om morgenen, for da justerer kroppen seg etter en normal døgnrytme. Du burde også passe på å få i deg Omega-3 fettsyrer og spesielt D-vitamin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...