Gå til innhold

Etterlengtet Canon med 21 megapiksler


Anbefalte innlegg

Mulig det er nevnt i tråden allerede, men her er en nordmann som har fått tak i en 5D Mark II. 

 

http://avforum.no/forum/portabel-av/77159-...l-hd-1080p.html

 

Om det er bedre eller dårligere enn Nikon blir bare spekulasjoner når produktet er så nytt. Det er uansett ikke mye som skiller kamera i denne klassen. De fleste er vel enige om at en god fotograf tar breathtaking bilder med et Canon 300D, en dårlig tar ubrukelige bilder med 5D Mark II. Så for de techno-kåte stå med lupen og analysere detaljer til de stuper.... Helt sikkert er det i allefall at Canon ikke har sluppet noe de ikke er sikre på at kan ta opp kampen med D700. 

 

Jeg vil hevde at det er utrolig vanskelig å skille dagens DSLR via resizede bilder med fornuftig ISO (100-3200). Så hvordan folk her inne kan konkludere med at et kamera er vanvittig rått etter noe som er på størrelsen med "thumbnails" er litt merkelig. Disse små bryllupsbildene er tatt av en pro fotograf i et studio, og de fleste bildene (i allefall de på under ISO-3200) på DPreview har ikke veldig mye ekstremt imponerende over seg. Tror de fleste her inne har sett tilsvarende bilder fra kamera til halve prisen - det er ikke slike bilder som skiller klinten fra hveten. Men dette er typisk når et nytt kamera blir lansert (og gjaldt også Nikon D700/D3 som andre nevner her). Spesielt fanboys blir helt euforiske når det kommer så mye som et 200x200 pixlers JPEG bilde med ukjent opphav, og skyter gladelig superlativer i øst og vest. Det var folk som var så biased etter all diskusjonen rundt D3 at de nesten begynte å lure på om Hasselblad måtte legge ned bedriften.... noen som trenger en liten reality-check. 

 

Hvilke punkter 5D Mark II er bedre/dårligere på enn Nikon D700 (D3 er vel egentlig beregnet på et litt annet bruksområde) gjenstår å se. Personlig tror jeg eventuelle forskjeller ikke kommer til å være så store at noen gidder å bytte en hel utstyrspark. Det er nok et kjempekamera på alle mulige måter, men de kommer litt for sent til å skape like store bølger i markedet som Nikon gjorde med deres høy-ISO monster. 

 

Megapixler sluttet jeg å trakte etter for flere år siden. Flott opp til A3 og A2 print, etter det blir det kun av akademisk interesse. Flere pixler tar opp mer plass, gir mer støy, gjør bildet tyngre å jobbe med og setter større krav til kamera om en skal få raske serieopptak. Skal en croppe er det naturligvis en fordel, men det er overhode ikke slik at et 24mpix bilde croppet til 12mpix vil være et like bra resultat et bilde ut fra et 12mpix kamera. Selv prøver jeg aldri å croppe mer enn 10-20%, så får jeg heller legge av noen kroner til en rimelig 300mm med 2X konverter om det skulle bli nødvendig. Cropping er og blir digital zoom. De som knipser med Hasselblad har tilsvarende linser (!), skyter omtrent utelukkende i særs optimale forhold og jobber primært med enorme utprint for reklameskilt etc.

 

D3 ble forøvrig testet mot 1Ds mark II med 21 megapixler i et svensk fotoblad. Det ble sammenlignet 100% crop av bilder for å vise forskjellen. Ved studering av bildene var det minimalt mindre sagtanneffekt på 1Ds, og enkelte detaljer kom svakt bedre frem. Lignende forskjeller har jeg sett med ulike resize programmer som bruker fragmenteringsalgorythmer for å øke antal pixler post. D3 vant derimot på dynamikk og detaljer i svært mørke scener når dette ble hentet frem i CS. Umiddelbart vil nok de fleste anta at 1Ds automatisk er bedre pga pris og pixler, men slike tester viser at det er bruksområde som avgjør vinneren av kamera i denne klassen. 

 

Hadde jeg hatt Canon linser hadde jeg definitivt vært en 5D Mark II kunde - det er sikkert.  :thumbup:

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det blir litt drøyt med denne "brukernes erfaringen" som er lagt inn under kameraet i pris/produktguiden på akam. En fyr som har testet kameraet i butikken med eget minnekort kommenterer alt fra bildekvalitet og autofokus. Er ikke det et noe tynt grunnlag å uttale seg på. For å ikke si, et verdiløst grunnlag. Det er vel ikke mulig å få noe særlig erfaring i bruken av kameraet eller kvaliteten på det, ved bare å prøve det i butikken noen minutter.

Lenke til kommentar
Synes det blir litt drøyt med denne "brukernes erfaringen" som er lagt inn under kameraet i pris/produktguiden på akam. En fyr som har testet kameraet i butikken med eget minnekort kommenterer alt fra bildekvalitet og autofokus. Er ikke det et noe tynt grunnlag å uttale seg på. For å ikke si, et verdiløst grunnlag. Det er vel ikke mulig å få noe særlig erfaring i bruken av kameraet eller kvaliteten på det, ved bare å prøve det i butikken noen minutter.

 

Enig,den var mildt sagt dårlig , feks at han aldrig har fått så mange bilder ut av fokus før og det ved å såvidt ha prøvd det i butikk.  Sier vel mer om annmelder enn om kameraet . :no:

 

I tillegg er slike "tester" med på å dra ned omdømmet/seriøsiteten til omtaler i produktguaiden,etter min mening.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Genialt... Men man kan da lett skaffe seg en mening om hvor rask autofokusen, tross alt, noen her inne mente juo at 5DmkII var bedre enn D3, ut ifra bilder kun fra Canonen. Nå i ettertid når vi ser sammenlikningsbilder viser det klart at det er diskutabelt hva som er bedre enn hva.

 

Canonens støy virker veldig blurry i forhold til D700, som igjen var vedig prikkete. Detaljene ble ikke som forventet heller fra en 21mp sensor.

Lenke til kommentar
Hvis noen lar vær å kjøpe 5D MkII på grunn av et innlegg i produktguiden, så er det nok uansett ikke kameraet for dem.

Nei,men mange bekker små vet du,og det der skal jo være en brukerkritikk som ligger der folk går inn å sjekker omtaler,pris osv osv.

 

 

 

 

Genialt... Men man kan da lett skaffe seg en mening om hvor rask autofokusen, tross alt, noen her inne mente juo at 5DmkII var bedre enn D3, ut ifra bilder kun fra Canonen. Nå i ettertid når vi ser sammenlikningsbilder viser det klart at det er diskutabelt hva som er bedre enn hva.

 

 

 

Det blir noe helt annet enn at man sitter her på forumet og utveksler meninger om hvor bra/dårlig noe er utifra bilder på nett, poden her påstår jo han har prøvd kamera, dermed kan det ikke trekkes paraleller mellom de to tingene,selv om noen velger å gjøre det da  :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Nei,men mange bekker små vet du,og det der skal jo være en brukerkritikk som ligger der folk går inn å sjekker omtaler,pris osv osv.
Jeg står ved min påstand. Er du såpass grønn på fotofronten at prisguiden er en avgjørende faktor for kjøpsbeslutningen, så er du uansett ikke i målgruppen til 5D MkII, og du vil antagelig få mer faktisk nytteverdi ut av en 450D, 50D eller tilsvarende fra andre produsenter (D90 hvis du på død og liv må ha videofunksjonen).

 

De som faktisk har kunnskapsgrunnlaget til å nyttigjøre seg en modell som 5D MkII er også såpass erfarne at de vet hva de trenger og kan ta beslutninger på det grunnlaget.

Lenke til kommentar
Nei,men mange bekker små vet du,og det der skal jo være en brukerkritikk som ligger der folk går inn å sjekker omtaler,pris osv osv.
Jeg står ved min påstand. Er du såpass grønn på fotofronten at prisguiden er en avgjørende faktor for kjøpsbeslutningen, så er du uansett ikke i målgruppen til 5D MkII, og du vil antagelig få mer faktisk nytteverdi ut av en 450D, 50D eller tilsvarende fra andre produsenter (D90 hvis du på død og liv må ha videofunksjonen).

 

De som faktisk har kunnskapsgrunnlaget til å nyttigjøre seg en modell som 5D MkII er også såpass erfarne at de vet hva de trenger og kan ta beslutninger på det grunnlaget.

 

 

Vel,nå er det da vitterligen nybegynnere som anskaffer seg slike kamera også da, en annen ting er at jeg ikke her tenkte spesifikk på denne modellen med det jeg skrev,men jeg tenkte generelt, for hva tilsier ikke at slike kommentarer kan postes på alle modeller i alle prisklasser???

 

 

Hensikten til Akam er vel å ha en mest mulig seriøs produktguide, noe som blir vanskelig om en får mange nok "useriøse" innlegg der  :hmm:

Lenke til kommentar
Vel,nå er det da vitterligen nybegynnere som anskaffer seg slike kamera også da
Ja, og de gjør antageligvis ikke sine livs smarteste kjøp.

 

en annen ting er at jeg ikke her tenkte spesifikk på denne modellen med det jeg skrev,men jeg tenkte generelt, for hva tilsier ikke at slike kommentarer kan postes på alle modeller i alle prisklasser???
Slike kommentarer postes hele tiden, men jevnt over så lenge det er snakk om produkter med noenlunde høyt salgsvolum så drukner det i alle de andre kommentarene.

 

Og når det er snakk om produkter for avanserte entusiaster og profesjonelle... vel, de kundegruppene bør være i besittelse av nok kunnskap til at de egentlig ikke trenger kommentarene i produktguiden som beslutningshjelp.

Lenke til kommentar

Ja, det var jo et produktivt og matnyttig svar :roll:

 

Faktum er at enten så må staben i Prisguide gå inn som aktiv redaktør av kommentarfeltet (og i så fall blir det aktuelt å spørre hvor nøytral prisguide.no egentlig er som leverandør av forbrukerhjelp), eller så må man akseptere et visst nivå av støy.

 

De som vet nok til å faktisk lese hva som er skrevet i kommentarene og tenke over hvordan det er overførbart til deres egen situasjon vil få nytte av prisguiden til tross for noe "støy". De som ikke klarer det og bare baserer seg på antall stjerner... vel, "a fool and his money..." osv.

Lenke til kommentar

Snekker'n: Om de som lar vær å kjøpe 5DmkII på grunn av noe en som klådde på det i butikk har sagt noe, så vil jeg sette kryss i taket, for da har vi pokker ta meg nådd et nytt mål!

Kunne godt ha vurdert å lagt inn masse dritt på alt av kamera, så slipper vi å forklare at man ikke kan bruke skjermen som søker crap, filme med et DSLR sette kameraet på MF å tro det skal fokusere av seg selv.

 

Alt for mange kjøper seg utstyr som er overkill, spesielt førstegangskjøpere. Men så har vi jo også de som har holdt på i 100 år, som gjør et nesten større overkill :roll:

 

La de som skjønner seg på kamera kjøpe 5DmkII, og så lar vi de som lar seg skremme, la seg skremme, alle drar fordeler av det.

Lenke til kommentar
Ja, det var jo et produktivt og matnyttig svar

 

Bra.

 

 

 

De som vet nok 

 

I fare for å gjenta meg sel så skrev jeg vel noe om nybegynnere og de som ikke vet nok og om at det ikke gjaldt bare den kameramodellen .

 

Men det var vel ikke akkurat dette som skulle diskuteres her, la oss være enige om at vi er uenige i synet på dette.

Men jeg registrerer at de samme "hopper til" med "angrep" og "sjulte slibrigheter" på det jeg svarte på et innlegg ,uten at det overhode ble reagert på han som tok det opp, og jeg var bare enig i hva han skrev .tilfeldig??? Neppe :whistle:

Mr. Olsen

 

Alt for mange kjøper seg utstyr som er overkill, spesielt førstegangskjøpere. Men så har vi jo også de som har holdt på i 100 år, som gjør et nesten større overkill.

 

 

også har vi de som erklærer seg for proff etter 14 dager  :tease:

 

Case closed  :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
I fare for å gjenta meg sel så skrev jeg vel noe om nybegynnere og de som ikke vet nok og om at det ikke gjaldt bare den kameramodellen.

 

"a fool and his money..." osv.

 

Og jeg tror egentlig ikke du leste hva jeg skrev i det hele tatt. Du har i hvert fall ikke forstått det.

 

EDIT:

Men jeg registrerer at de samme "hopper til" med "angrep" og "sjulte slibrigheter" på det jeg svarte på et innlegg ,uten at det overhode ble reagert på han som tok det opp, og jeg var bare enig i hva han skrev .tilfeldig??? Neppe :whistle:

Glem "tror". Du har definitivt problemer med leseforståelsen.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Æh. Du kan sikkert ha rett i det men, om svaret ditt skulle være en respons på innlegget mitt så misser du jo fullstendig på hva saken gjelder. Usaklig.

 

Faktum er at enten så må staben i Prisguide gå inn som aktiv redaktør av kommentarfeltet (og i så fall blir det aktuelt å spørre hvor nøytral prisguide.no egentlig er som leverandør av forbrukerhjelp), eller så må man akseptere et visst nivå av støy.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...