Gå til innhold

Windows 7 klar i juni?


Anbefalte innlegg

Mange kommer til å gå for win7 vista var noe ufærdig møl (uansett hva folk måtte mene om det og hva som var/er fakta) og windows kan slippe ett nytt os, der man slipper ettermælet etter Vista og kan bruke driverne til Vista som slik at man slipper "driverhælvete" som vista var når det ble sluppet. (vista sliter litt med samme problemet som linux/MAC har hatt i mange år, at det er OS'et sin feil at ting ikke fungerer/ikke har drivere, ikke de som skriver driverne)

 

eh.. hvor kommer MAC-adresser inn i bildet? Dersom det er Eples operativsystem du mener, heter det Mac OS (X, nå for tiden). Jeg skjønner heller ikke hva du mener med driverproblemer til Mac OS? Mac OS er designet fra grunnen og opp for å kjøre på eples utvalgte maskinvare og leveres med alle drivere komplett. Dersom du tenker på diverse andre BSD-baserte systemer og driverproblem der, blir det noe helt annet. Mac OS skal kun kjøres på eples Macintosh-maskiner, mens *BSD kan kjøres på alt fra laptoper til enorme servere, på samme vis som GNU/Linux-systemer. For linux ser jeg imidlertid problemstillingen, det er ikke mange år siden at en enkel enhet som webcam ikke funket i det hele tatt, trådløst nettverk var sci-fi og du var heldig om du fikk annet enn PC-speaker-lyd, og folk av den grunn mente at "linux suuuuger, jo!" I dag er mange GNU/Linux-systemer overlegent XP og Vista på funksjonalitet ut av boksen, men selvfølgelig eksisterer det fremdeles færre drivere (og enda færre offisielle drivere) for GNU/Linux enn for Windowsene. Så lenge MS nekter å åpne systemet sitt og med det endre tankegangen i hele programvareverdenen, vil "ut av boksen"-støtte for allverdens enheter være en våt drøm for Windowsbrukere som kjøper Windows "Bells'n'Whistles" som en retailpakke i butikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mange kommer til å gå for win7 vista var noe ufærdig møl (uansett hva folk måtte mene om det og hva som var/er fakta) og windows kan slippe ett nytt os, der man slipper ettermælet etter Vista og kan bruke driverne til Vista som slik at man slipper "driverhælvete" som vista var når det ble sluppet. (vista sliter litt med samme problemet som linux/MAC har hatt i mange år, at det er OS'et sin feil at ting ikke fungerer/ikke har drivere, ikke de som skriver driverne)

 

eh.. hvor kommer MAC-adresser inn i bildet? Dersom det er Eples operativsystem du mener, heter det Mac OS (X, nå for tiden). Jeg skjønner heller ikke hva du mener med driverproblemer til Mac OS? Mac OS er designet fra grunnen og opp for å kjøre på eples utvalgte maskinvare og leveres med alle drivere komplett. Dersom du tenker på diverse andre BSD-baserte systemer og driverproblem der, blir det noe helt annet. Mac OS skal kun kjøres på eples Macintosh-maskiner, mens *BSD kan kjøres på alt fra laptoper til enorme servere, på samme vis som GNU/Linux-systemer. For linux ser jeg imidlertid problemstillingen, det er ikke mange år siden at en enkel enhet som webcam ikke funket i det hele tatt, trådløst nettverk var sci-fi og du var heldig om du fikk annet enn PC-speaker-lyd, og folk av den grunn mente at "linux suuuuger, jo!" I dag er mange GNU/Linux-systemer overlegent XP og Vista på funksjonalitet ut av boksen, men selvfølgelig eksisterer det fremdeles færre drivere (og enda færre offisielle drivere) for GNU/Linux enn for Windowsene. Så lenge MS nekter å åpne systemet sitt og med det endre tankegangen i hele programvareverdenen, vil "ut av boksen"-støtte for allverdens enheter være en våt drøm for Windowsbrukere som kjøper Windows "Bells'n'Whistles" som en retailpakke i butikken.

 

Mac er en helt vanlig forkortelse for macintosh, som er apples datamaskinserie. Det er ike akkurat særlig vansklig å forstå hva vedkommende mener.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor må nytt OS bestandig tilsi at man må ha bedre hardware? Er ikke poenget med et OS å være et mellomledd mellom hardware og programvare, gjærne i et brukbart GUI? Eller har jeg missforstått noe her

Jeg skjønner godt hva du mener, og stadig flere stiller det samme spørsmålet som deg. Det finnes jo andre OS som kjører fint på den maskinvaren du allerede har, slik at du ikke behøver å kjøpe ny maskin for å installere OS-et (hint: se min signatur). Det er i første rekke Microsofts OS som er så ressurskrevende at nye versjoner ofte forlanger oppgradering av maskinvare hos brukerne.

 

ikke missforstå meg, jeg mener ikke et OS som er nytt i dag skal greie å kjøre på type 20 år gammel hardware, men hardware som er 5-6 år gammel er fortsatt mer enn brukbart til nettsurfing, musikk og til og med lett spilling. (om ikke nyere spill da så klart)

Min PC er nå 7-8 år gammel og er mye raskere enn da jeg kjørte XP på den for 2-3 år siden. Den begynner å bli utdatert nå (bl.a. er det dårlig utvalg i nye IDE-disker og AGP-skjermkort), men ved å bruke et OS som ikke er så ressurskrevende har jeg utsatt investeringen av ny PC i flere år. Dette har ikke gått på bekostning av annet enn databutikkene, siden jeg hele tiden har hatt et moderne OS med støtte for ny teknologi. Jeg regner med at min neste PC også vil vare omtrent dobbelt så lenge som en gjennomsnittlig Windows-PC.

Lenke til kommentar

Selv kommer jeg nok ikke til å erstatte macene min i overskuelig framtid, men har en del venner som til stadighet erstatter windows-maskinene sine. Har ikke bare med windows å gjøre såklart, acer-maskinene som ble pusha på mange av dem når de starta VGS for to år siden, er ikke av beste kvalitet.

 

Det som er litt trist, er at mange av dem hadde klart seg bedre med en linux-maskin eller en mac, men de tror windows er det eneste alternativet.

Lenke til kommentar

det eneste poenget er å kunne lage programmer på samme måten som med programmet man har fra før. altså ikke så stor endring fra den måten man er vant med.

 

det jeg lurete på om det finnes neoe alternativ til delphi for windows som lager programmer til linux og er fugerer best med linux. altså en "delphi " til linux. poenget er å plasere objekter på en form og så lagge inn kode rund dette

 

det er overhode ikke snakk om å bruke et Windows program for å lage programmer til macos , eller omvendt

Lenke til kommentar

Lazarus er "Delphi" for Windows, Linux og Mac. Det kommer forresten en splitter ny versjon når som helst.

Jeg har kjørt en del av Delphi-koden min over på Lazarus og har kjørt noe på Linux, det krever minimalt med tilpassing. Bare spørr meg om det skulle være noe angående dette.

Edit: Kommende versjon 0.9.26 skal i følge rykter være betraktelig bedre enn nåværene versjon.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
det eneste poenget er å kunne lage programmer på samme måten som med programmet man har fra før. altså ikke så stor endring fra den måten man er vant med.

 

det jeg lurete på om det finnes neoe alternativ til delphi for windows som lager programmer til linux og er fugerer best med linux. altså en "delphi " til linux. poenget er å plasere objekter på en form og så lagge inn kode rund dette

 

det er overhode ikke snakk om å bruke et Windows program for å lage programmer til macos , eller omvendt

 

Da er jo Xcode et alternativ på Mac-platformen. Gjør vel omtrent det du vil, vet ikke om Xcode støtter kode fra Delphi tho.

Lenke til kommentar

nå kjenner jeg ikke til pyton.er det noe annet mere kjent programmeringsspråk som ligner.

 

 

når man skal ha en viss oversikt over koden man lager :

for meg så virker C det språket som her absolutt den dårligste oversikten.

 

mens pascal (delphi) har en ganske grei oversikt

 

noen som kjenner til programmeringsspråket ADA ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Pascal er død. Du messer om et språk som er på vei inn i glemselen fortere enn du klarer å si Delphi. Python er et skriptspråk som løper i ring rundt Pascal på stort sett alle måter. Hvis du skal utvikle profesjonell programvare er de kompilerte språkene C og C++ industristandard. Med KDevelop Designer kan du gjøre alle de GUI-greiene du drømmer om og mer til med et mye bedre og mer moderne verktøy enn hva Delphi noensinne vil bli. Ta en titt her:

http://www.beginning-kdevelop-programming....apterThree.html

Endret av Del
Lenke til kommentar

man har da i det miste oversikten i det man lager pascal .

 

c som det var ( noen år siden jeg så en koder der ) er eneste løkke med parenteser for å skille mellom de forskjelige blokkene

parentesene blir jo brukt ti så mye der .

 

pascal har en egen markering på program blokene

 

parentesene ( i c) for å merker begynnelse og slutt på en programblokk forvirrer mer en de gjør nytte særlig hvis en programblokk blir lang

Lenke til kommentar

Lisp :)

Delphi er temmelig dødt, men (Free) Pascal er langt fra dødt. Dog har Pascal et stygt rykte på grunn av den mishandlingen Borland gjorde med Delphi (og Kylix).
Free Pascal er uendelig mye bedre enn Delphi, det er jo faktisk i utvikling, og har en allerede god IDE i Lazarus. Nå er det likevel slik at Python, C og C++ mottar uendelig mye mer oppmerksomhet, så Free Pascal er nok for de spesielt interesserte.
man har da i det miste oversikten i det man lager pascal .

 

c som det var ( noen år siden jeg så en koder der ) er eneste løkke med parenteser for å skille mellom de forskjelige blokkene

parentesene blir jo brukt ti så mye der .

 

pascal har en egen markering på program blokene

 

parentesene ( i c) for å merker begynnelse og slutt på en programblokk forvirrer mer en de gjør nytte særlig hvis en programblokk blir lang

Den kampen stod mellom C/C++ og Fortran, Fortran tapte. C og C++ kode er noe mer omstendelig å skrive og å lese, men fordelene oppveier dette med god margin. Endret av Del
Lenke til kommentar

Både Lazarus og Free Pascal er i rivende utvikling, og er betydelig forbedret den siste tiden.

 

Men at C, C++ og Python får mer oppmerksomhet har du helt rett i, dog bør ikke det være et stort hinder at folk ønsker å bruke Lazarus, spesielt når biblioteket lar folk lage programmer for én plattform og kompilere den samme koden for en annen. Vi får se hvor bra versjon 0.9.26 blir, men jeg er overbevist om at Lazarus etter hvert blir så stabil og god at pascal kan bli populært igjen. Versjon 1.0 er ikke langt unna heller, og planene ser lovende ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...