Gå til innhold

Windows 7 klar i juni?


Anbefalte innlegg

Folk må gjerne bruke hva de vil, og jeg har programmert nok Pascal (omlag femten år siden) til å få en litt sentimental følelse over at den fortsatt fins. Likevel er det greit å være åpen om forholdene ovenfor uinnvidde slik at de ser hva som er ledende språk i dag. Kan du komme med noen argumenter for hvorfor en utvikler kan foretrekke Free Pascal fremfor eksempelvis Python og Java?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Folk må gjerne bruke hva de vil, og jeg har programmert nok Pascal (omlag femten år siden) til å få en litt sentimental følelse over at den fortsatt fins. Likevel er det greit å være åpen om forholdene ovenfor uinnvidde slik at de ser hva som er ledende språk i dag. Kan du komme med noen argumenter for hvorfor en utvikler kan foretrekke Free Pascal fremfor eksempelvis Python og Java?
Python og Java er høynivåspråk, de er godt egnet til å lage små GUI-verktøy og til å demonstrere ting, men ikke så godt egnet til å kjøre tyngre programmer. Pascal er mer sammenlignbart med C++, det omfatter både høy- og lavnivå som gjør at du får et bredt spekter av muligheter. Pascal er veldig oversiktlig, og det er veldig likt både simula og pseudokode. Pascal er veldig nybegynner-vennlig, samtidig som det ikke er serlig begrensede muligheter. Og når du får et godt RAD-IDE med et bibliotek som tar seg av tilpassingen til ulike plattformer, og det er mulig å lage alt fra enkle til avanserte programmer på en god måte, så vil jeg påstå at det er et godt valg. Pascal er kanskje ikke det beste til absolutt alle typer bruk, men det dekker et bredt spekter på en god måte. Alt til sin bruk.
Lenke til kommentar

da undres jeg hvor et språk som er vanskelig å se oversikte med en gang skal være mer populær en et som er letere å ha oversikten på.

 

man har jo maskinkode (assembler ) som er omtrent umulig å får en skikkelig oversikt uten en skikkelig plan . ja, det er skikkelig lavnivå programmering. for meg så ligger c i nærheten av det når det gjelder oversikten i koden

Lenke til kommentar

Oversiktlig kode har jo mest med programmereren å gjøre.

 

Men prøv Python du, elgen, DET er et språk som egner seg til pen kode. Faktisk blir du tvunget til å skrive oversiktlig, i motsetning til de fleste andre språk. En av grunnene er at man bruker indentering (innrykk) istedenfor parenteser for å definere en blokk med kode.

Lenke til kommentar

jeg tror det er neon som bare for står ca 80% av det jeg mener når jeg skriver om hvor oversiktlig kode.

 

det jeg mener ar at i pascal brukes "begin" og "end" til å marker begynnelsen og slutten på en kode .

 

mens i ca bruke "(" eller ")".

 

siden parantesen også brukes andre steder så blir det litt for mye å holde styr på :

 

pascal:

 

subrutine .......

 

intern subrutine .....

 

variabel deklarasjon

begin

kode ( beregning(beregnin(baregning )+bertegnin)+

(.............................)

 

................

.................

.............

end;

 

end;

 

 

C:

 

subrutine .......

 

intern subrutine .....

 

variabel deklarasjon

(

kode ( beregning(beregnin(baregning )+bertegnin)+

(.............................)

 

................

.................

.............

)

)

 

 

hvem har best oversikt i utgangspunktet

 

det er når man bruker lit avanserte beregninger med mange variabler og formler inne i hverandre at klammen i begynnelsen og slutten av programblokken kan forivre

 

som sagt det er skille mellom blokken som jeg har problemer med i c-språket

Lenke til kommentar
jeg tror det er neon som bare for står ca 80% av det jeg mener når jeg skriver om hvor oversiktlig kode.

 

det jeg mener ar at i pascal brukes "begin" og "end" til å marker begynnelsen og slutten på en kode .

 

mens i ca bruke "(" eller ")".

 

siden parantesen også brukes andre steder så blir det litt for mye å holde styr på :

Føler jeg gjentar meg selv, hvor oversiktlig koden blir kommer veldig an på programmereren også. Det er spesielt tydelig i språk som Perl og C, hvor man kan skrive pen kode, men også veldig grisete/obfuskert kode.

 

Ellers er det en smakssak om man liker brackets (C/C++, Java), begin/end (pascal) eller obligatoriske innrykk (Python).

 

Jeg anbefaler at du setter deg litt mer inn i alternativ språk før du langer ut her. F.eks bommer du når du sier C bruker parentes til "alt". For å lage en blokk i C bruker du ikke (), men {}

 

Men sjekk ut python du - det er et elegant språk :thumbup:

 

 

(Objekt) pascal er ikke nødvendigvis et dårlig språk heller, og jeg har selv kodet både i turbo pascal og senere i Delphi. Men det er mange år siden nå. I dag syns jeg pascal blir et litt sært språk fordi det skiller seg såpass i syntaks fra C/C++, Java, C# osv.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

uansett så har jeg lettere for holde oversikten med pascal koden .

kanskje er det en vane , men jeg føler nå at being fremfor { markr bedre et skille .

 

jeg regner med at også c bruker utheving og fargekode syntax.

 

å sette meg inn i python blir ikke aktuelt nå siden jeg har nokk med

delphi og pascall språket.

 

viste dere at delphi editoren støtter en masse andre språk også

Lenke til kommentar

Free Pascal med Lazarus ble nevnt her, og fordelen med denne pakken er først og fremst et utvilkingsverktøy for dem som vil utvikle applikasjoner for kryssplattform og har en fortid med Delphi. Da kommer man enkelt i gang, siden man kjenner seg igjen i IDE-en til Lazarus. Det å kunne kompilere samme kildekode til flere operativsystemer er ikke dumt. Men ikke alle trenger å gjøre det, selvsagt.

 

Personlig har jeg bakgrunn med programmering i både Delhpi og C/C++. Sistnevnte er nok mer utfordrende (og dermed artigere), samt at det meste av kildekoden til Open Source i Linux baserer seg på dette språket. Det samme gjelder vel Windows-systemer, og Windows selv, men der ser vi jo sjelden kildekoden. Så slikt sett er det jo greit å bruke C/C++ når omtrent alle andre gjør det - dersom man skal bygge videre på noe andre har begynt på. Men hvis man derimot starter et nytt prosjekt fra bunnen av, som skal bli en enkeltstående applikasjon, og dessuten kunne gå i Linux og Windows og kanskje Mac, da ser jeg ikke helt hvorfor man ikke kan bruke Lazarus med Free Pascal i bunn.

 

Ellers takker jeg for lenker til KDevelop, som jeg skal kikke nærmere på. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...