Gå til innhold

Hva skjedde med Spore?


Anbefalte innlegg

Som vi alle vet har Will Wright og gjengen bak Spore, jobbet med utviklingen av spillet i flere år nå.

Det som virkelig overrasket meg, var når jeg kom over dette 2 år gamle filmklippet. Her er spillet som man kan se på et tidelig stadie, men jeg legger merke til at de allerede da hadde mange avanserte funksjoner som jeg selv ikke har sett noe til, etter å ha spilt igjennom den ferdige versjonen. For eksempel i "landsby fasen" kunne man kjøpe trommer og forskjellig utstyr å se hvordan skapningene dine reagerte. Nå kan du bare kjøpe et fåtal hus som enten gjør skapningen din om til arbeider, kriger eller sjarmør. Mellom "cellefasen" og "utviklingsfasen" kunne man faktisk svømme rundt i vannet. Spillet virket på den tiden mer avansert, mer rettet mot en eldre kundegruppe. Som i min mening ser mye mer attraktivt ut. Det ferdige spillet fikk et mer barnslig uttrykk, det virker forenklet og uttynnet.

 

Måtte de virkelig ødelegge spillet for å lage det så lett fattet at 3 åringer skulle kunne spille det? Hvorfor jobbet de ikke videre på det latterlig gode og dype konseptet de allerede hadde? Fant de etter hvert ut at de hadde fått så mye god medieomtale at uansett hvor tynt de lagde spillet, så ville det bli en salgsuksess? Trist spør du meg.

 

Edit: Fikset link

Endret av QBab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De sparer vel masse godbiter til framtidige ekspansjonspakker, på samme måte som i The Sims. Så gjenstår det å se om folk er interessert i dette. Jeg for min del håper at spillet flopper, slik at de får seg en lærepenge. For noen år siden gledet jeg meg stort til spillet. Nå gidder jeg ikke kjøpe det engang.

Lenke til kommentar
De sparer vel masse godbiter til framtidige ekspansjonspakker, på samme måte som i The Sims. Så gjenstår det å se om folk er interessert i dette. Jeg for min del håper at spillet flopper, slik at de får seg en lærepenge. For noen år siden gledet jeg meg stort til spillet. Nå gidder jeg ikke kjøpe det engang.

 

Eg er heilt enig.

Dette var eit spel som eg bestemte meg for at eg måtte ha for to år sidan,no som spelet er og finne i hyllene så vil eg ikkje kjøpe det lenger.

Lenke til kommentar
Jeg liker det kreative aspektet, men selve gameplayet er på 123spill-nivå. Hvis jeg starter spillet, er det stort for å dille med creatoren i en times tid.

 

Enig der, eneste man kan bruke spillet til er "digital lego". Bygge ting, skape dyr og vesener og ønske en kunne brukt dem til noe fornuftig. :hrm:

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Skjer nok (dessverre) ofte. Det er eksempler på at det skjer med ferdige spill også. Juiced var ferdig og bare dager fra utgivelse når Acclaim gikk konkurs. Jeg har faktisk en omtalekopi av den versjonen av spillet til Xbox her.

 

THQ kjøpte rettighetene til å gi ut spillet, og utsatte spillet med 9 måneder. Når spillet endelig kom i butikkhyllene, var det i mine (og en del andres) øyne dårligere enn den første utgaven. Det var rett og slett fordummet ned.

 

Will Wright har jo sagt det selv, han vil heller lage et spill med salgstallene til Sims enn anerkjennelsen til Half-Life. Dessverre.

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar

Har han noengang hintet om at det skal komme ekspansjonspakker til Spore egentlig? Hadde jo vært meget fint i grunn. Men i all hovedsak er det jo faktisk greit at spillet er "dummet ned" på den måten det er.

Det jeg ikke forstår er hvorfor de ikke har kunnet lagd spillet i flere moduser, altså én modus slik den er nå og én modus for mer voksne spillere slik som oss. Kan ikke se for meg at de har ville tjent mindre ved å gjøre det på denne måten. Bedre omtaler ville spillet også fått.

 

Men Will Wright er jo temmelig genial, noe han har bevist gang på gang. Grunnen til at han først lagde Sim Earth og alt det der helt i begynnelsen på sin karriere var jo at han var satt til å lage World-content for ett eller annet militærspill eller hva det var. Så merket han at det var langt morsommere å lage innholdet enn å faktisk gå rundt omkring i det. Dermed var konseptet med Sim City osv født.

 

Problemet med Spore er sansynligvis EA og markedet for spill. Går utfra at de hadde tenkt over dette med piratkopiering og hvordan dette ville påvirket spillet dersom det hadde vært mer rettet mot voksne (ta Crysis som et eksempel som er sinnsykt massivt piratkopiert). Ved at de dummet ned spillet sørget de jo også for at flere unge ville kjøpe det. Noe som betyr flere butikksalg av spillet og da, teoretisk sett, mindre piratkopiering. The Sim 2 f. eks er massivt piratkopiert, men likevel er det plenty unger som har kjøpt spillet. I bunn og grunn er det en ganske god markedsmodell.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at Will Wright er en person av egen klasse, bare synd pengene skal komme fremfor "kunsten". Spore hadde så uendelig potensiale, men så ble bare en brøkdel av det utnyttet. Spillet er for tynt til at jeg i det hele tatt kan drømme om å spille igjennom det engang til. Missforstå meg rett, jeg likte faktisk spillet første gang jeg kjørte igjennom det. Mangelen på variasjonsmuligheter gjør derimot replay mulighetene rimelig snevre.

 

Jeg og mange andre hadde sett for oss dette spillet som en sandkasse en kunne leke i flere uker frem over. Akk, nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...