Gå til innhold

skyldspørsmål. jeg kjørte forbi, han kom fra parkerings plass.


fredrik1302

Anbefalte innlegg

håper på det. er det fortsatt noen som mener at jeg har skylda i dette.

 

Ja, absolutt, og jeg mener fremdeles det er skremmende at du vil utsette deg selv for slike farer, men det er en annen sak. Om forsikringsselskapet deler mitt syn er jeg ikke sikker på, men jeg kan ikke se hvordan føreren av bilen du krasjet med skal ha muliget til å se deg når du kommer kjørende godt i skjul bak en stillestående kø. Da må han jo nesten komme seg fram mellom bilen som gir ham en luke og bilen foran denne, før han ser deg. Og da er det altså - som du merket - for sent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

slik som stedet der ulykken er kom trådstarter ned en lang bakke som er oversiktlig fra parkeringsplassen (har iallefall vært det når jeg har kjørt ut fra den i min bil), bilen kjørte ut (bla kanskje sluppet ut av en bil i køen?) og mopeden gikk i den.

 

min personlige erfaring med det krysset tilsier at bilisten burde ha tatt til høyre og ikke krysset veien der i den kø situasjonen men kjørt til rundkjøringen som er litt lengre den veien (ca 400 meter tror jeg) og snudd, bilisten var (slik jeg opfatter det) uoppmerksom når han ikke så mopedisten.

 

har lest i trafikkreglene angående forbikjøring (paragraf 12) og kan ikke sånn generelt si at jeg finner noe som gjør at trådstarter burde få skylden her, med mindre det var en buss eller trailer som blokkerte han fra bilistens syn men det kan ikke jeg si at er tilfellet da jeg ikke kjenner sakens detaljer nøyaktig.

 

det er min mening.

Lenke til kommentar
slik som stedet der ulykken er kom trådstarter ned en lang bakke som er oversiktlig fra parkeringsplassen (har iallefall vært det når jeg har kjørt ut fra den i min bil), bilen kjørte ut (bla kanskje sluppet ut av en bil i køen?) og mopeden gikk i den.

 

min personlige erfaring med det krysset tilsier at bilisten burde ha tatt til høyre og ikke krysset veien der i den kø situasjonen men kjørt til rundkjøringen som er litt lengre den veien (ca 400 meter tror jeg) og snudd, bilisten var (slik jeg opfatter det) uoppmerksom når han ikke så mopedisten.

 

har lest i trafikkreglene angående forbikjøring (paragraf 12) og kan ikke sånn generelt si at jeg finner noe som gjør at trådstarter burde få skylden her, med mindre det var en buss eller trailer som blokkerte han fra bilistens syn men det kan ikke jeg si at er tilfellet da jeg ikke kjenner sakens detaljer nøyaktig.

 

det er min mening.

 

ver ingen buss der nei, og det er jo ikke noe problem og se en scooter bak en stilestående kø uansett, og selfølgelig kan han fint ha sett meg når jeg kom ned bakken der.

Lenke til kommentar
ver ingen buss der nei, og det er jo ikke noe problem og se en scooter bak en stilestående kø uansett, og selfølgelig kan han fint ha sett meg når jeg kom ned bakken der.

Vel, om jeg hadde vært bilisten, og noen i køen hadde stoppet opp foran krysset så ville jeg bekymret meg mer om det var klart fra høyre hvor det ikke er kø og biler kommer i stor fart.

Du som trafikkist (woohoo, ord) burde se frem i trafikken, og når det da danner seg en luke foran krysset og det i tillegg er en utkjøring så burde du tenke og vurdere at det kan komme en bil der, og tilpasse slik at du kan stoppe dersom det kommer noen.

Du burde også klare å se gjennom bilrutene i en stillestående kø og dermed sett bilen ;) .

Lenke til kommentar
I trafikkrettslig sammenheng, vil du som kjørte moped ved siden av annen trafikk sitte igjen med skylda. Du har ikke lov til å kjøre mellom trafikken. Det er nemlig livsfarlig, og det dummeste du kan finne på å gjøre.

 

Du har helt klart skylda, i beste fall har dere delt skyld. Trafikk fra en parkeringsplass gjelder ikke, såfremst du som skulle vike ikke befinner deg på en parkeringsplass selv. Da ville dere vært jevnbyrdige.

Scooter, mopeder og motorsykler har lov til å kjøre forbi kø så lenge det ikke er forbud mot å kjøre forbi kjøretøy med mer enn to hjul og de ikke krysser noen helstrukne linjer.

I trafikkrettslig sammenheng har han da sitt på det tørre.

Lenke til kommentar
Virker ikke videre smart å kjøre forbi på innsiden av en stillestående kø, nei. Så her har nok du vært litt dum også.

 

kjører jo på yddersiden da. og alle med moped kjører jo slik. er jo noe av greiea med moped det.

Det betyr i så fall at alle med moped er tullinger.

 

Ikke noe galt i å snike seg forbi en kø når man kjører en tohjuling, men jeg vil påstå at man bør utvise stor forsiktighet når man gjør dette, og ikke bare peise på og tro at alle bilister ser deg.

Lenke til kommentar
Virker ikke videre smart å kjøre forbi på innsiden av en stillestående kø, nei. Så her har nok du vært litt dum også.

 

kjører jo på yddersiden da. og alle med moped kjører jo slik. er jo noe av greiea med moped det.

Det betyr i så fall at alle med moped er tullinger.

 

Det handler kanskje litt om at motorsyklister ikke skal ligge bak i køen og trykke og puste inn eksos. I tillegg hjelper de til med å løse opp køen når de kjører forbi. Som i dette eksempelet er det tilnærmet ufarlig å kjøre forbi køen så lenge man kjører forsiktig. At bilister derimot er dårlige sjåfører og ikke evner å skjønne at en motorsyklist på lovlig vis kan være i ferd med å kjøre forbi køen er ikke trådstarters problem, uansett hvor urimelig det kan høres ut fra et bilistperspektiv. Her må nok bilisten ta på seg skylden.

Lenke til kommentar

Motorsyklister som kjører forbi bilkøer er ikke dumdristige. De må selvsagt være ekstra oppmerksomme og tilpasse hastigheten, men man kan ikke forvente at de skal klare å stoppe på noen få meter og gi dem skylden når andre bryter vikeplikten. Dette er et godt eksempel på at bilister ofte er uoppmerksomme og glemmer at det finnes myke trafikanter i trafikken. Man kan kanskje heller argumentere for at motorsyklister generelt er dumdristige som tør å ferdes i trafikken slik som bilistene ofte kjører :)

Lenke til kommentar
Man kan kanskje heller argumentere for at motorsyklister generelt er dumdristige som tør å ferdes i trafikken slik som bilistene ofte kjører :)

 

Hehe, du er gjerne motorsyklist selv, som argumenterer slik? :!: Dette er jo helt off-topic, men det må jo sies at den mest hårreisende idiotiske kjøring jeg ser på veiene i de fleste tilfeller foretas med motorsykkel. Og slik kjøring, kombinert med at man faktisk må ferdes på veien sammen med øvrig (bil-)trafikk, der ikke alle heller er like oppegående, er definitivt dumdristig ja.

 

Om man derimot kjører defensivt og ikke forutsetter at alle bilister er oppmerksomme på enhver spesiell manøver man måtte finne på å gjøre, så er det ikke spesielt dumdristig å kjøre på to hjul, vil jeg påstå.

 

EDIT: Kom på at dette er gjerne en paralell til den klassiske situasjonen der fotgjengeren går på fortauet, og plutselig endrer retning og tramper rett ut i et overgangsfelt. Man antar at bilisten kan forutse ens neste trekk, og bremse ned i tide. Hasardiøst og dumdristig, selv om fotgjengeren har sitt på det tørre ifølge loven. Det fornuftige vil naturligvis være å forsikre seg om at bilisten har sett deg og bremser ned.

Endret av Swe
Lenke til kommentar
Man kan kanskje heller argumentere for at motorsyklister generelt er dumdristige som tør å ferdes i trafikken slik som bilistene ofte kjører :)

 

Hehe, du er gjerne motorsyklist selv, som argumenterer slik? :!: Dette er jo helt off-topic, men det må jo sies at den mest hårreisende idiotiske kjøring jeg ser på veiene i de fleste tilfeller foretas med motorsykkel. Og slik kjøring, kombinert med at man faktisk må ferdes på veien sammen med øvrig (bil-)trafikk, der ikke alle heller er like oppegående, er definitivt dumdristig ja.

Jeg har kjørt mc i noen år.

Jeg er av den forsiktige typen. Kjører gammel klassiker som er i god stand (dvs. kjørte).

Aldri på noe bak/forhjul. Mc kjøring for meg var aldri adrenalin, men sjelero. Det var terapi å kjøre seg en tur.

 

Men en ting jeg kan garantere er at det finnes mer svinkjøring blandt billister enn mc. Det er nesten så en kan si at det er tryggere å kjøre fort. Jeg har ikke tall på biler som har kuttet svinger uten sikt, som har presset seg forbi fordi jeg da antagelig iflg. de ikke kjørte fort nok (fartsgrense + 10 på meteret).

 

Det virket nesten som at de som kun er og har vært billister er så irritert på motorsyklister at når de ser en som de faktisk kan kjøre forbi, så skal det gjøres uansett.

 

Nå er det heldigvis fåtall av billister som er så idiot, men det jeg har observert er at det er langt flere idioter i biler enn på to hjul. Det er også noe jeg observerer som billist.

Problemet er at de som svinkjører på mc gjerne gjør det til gangs... og kjører R-sykkel.

 

Litt på siden:

Når jeg diskuterer med R-syklister (mange av de i allefall) så har de R-sykkel på grunn av at det er tryggere da sykkelen deres har overlegne kjøreegenskaper. De kjører absolutt ikke svin.

10 minutter er hele den argumentasjonen glemt og de står og skryter hvor fort de kjørte det og det strekket.

Trondheim - Oslo på kun 4 timer og slik... :roll:

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...