Gå til innhold

skyldspørsmål. jeg kjørte forbi, han kom fra parkerings plass.


fredrik1302

Anbefalte innlegg

Det er hverken bøllekjøring eller særlig uvanlig for tohjulinger å kjøre forbi køer, det gavner ingen at mans tår å tar opp en plass og gjør køen unødvendig lang.

 

Nei, og det har jeg da også sagt tidligere i tråden (der jeg samtidig påpeker at man bør være ekstra påpasselig når man kjører slalom mellom biler i trafikken, og ikke forutsette at alle kan se deg til enhver tid), men nå snakket vi i eksempelet om en bil, ikke tohjuling, og da tør jeg påstå at det er bøllekjøring, enkelt og greit.

 

Spørsmålet var da om en forbikjøring med tohjuling juridisk vurderes på samme måte som en forbikjøring med bil. I så fall burde man jo være juridisk på det tørre om man blir lei av å sitte i kø, vrenger bilen sin over i motgående kjørefelt og gir gass forbi køen (forutsatt at det ikke er heltrukken linje), og havner i en lignende situasjon som trådstarter. Jeg hadde håpet at noen med peiling på området kunne svare på dette.

 

Såvidt jeg vet er har man sitt på det juridisk tørre om man gjør som du skisserer med bil (eller tohjuling), (dog er det vel vansklig å få til bil uten å komme i klammeri med andre, skal jo gjerne ikke være noe trafikk imot, og muligheter til å kjøre inn i køen igjen.). Altså jeg er ganske sikker på at man har vikeplikt for et kjøretøy som foretar en konvensjonell forbikjøring når man skal ut på en forkjørvei. Det springende punktet er slik jeg ser det om andre regler gjelder for "halveisforbikjøring " (dvs å kjøre midt mellom feltene) enn det gjør når man kjører forbi i et helt annet felt.

 

Forøvrig så kan jeg vel være enig med deg at man neppe klarer seg lenge i trafikken på tohjulingen om man antar at andre trafikanter kan se deg til enhver tid (dvs som oftest har jo folk gode mulighet til å se deg, det er bare det at de ikke er så gode til å observere).

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...