Gå til innhold

skyldspørsmål. jeg kjørte forbi, han kom fra parkerings plass.


fredrik1302

Anbefalte innlegg

Motorsyklister som kjører forbi bilkøer er ikke dumdristige. De må selvsagt være ekstra oppmerksomme og tilpasse hastigheten, men man kan ikke forvente at de skal klare å stoppe på noen få meter og gi dem skylden når andre bryter vikeplikten. Dette er et godt eksempel på at bilister ofte er uoppmerksomme og glemmer at det finnes myke trafikanter i trafikken. Man kan kanskje heller argumentere for at motorsyklister generelt er dumdristige som tør å ferdes i trafikken slik som bilistene ofte kjører :)

Så med andre ord: Du risikerer å måtte vente til rushen er ferdi for å komme deg ut på veien i motsatt retning?

Please, du skal skape flyt i trafikken, ikke være en tulling som tror du kan kun gjøre din del så får andre ta seg av resten.

 

Bilisten har i mine øyne, utifra det som er blitt fortalt ikke gjort noe galt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare fordi han skal slippe å vente så lenge med å måtte være

heelt sikker på at ingen kommer der han skal krysse veien så

er det greit at han kjører ned noen?

 

Nei, så dæven, alle vet at motorsyklister, mopedister og andre

2-hjulinger ofte legger seg ut for å kunne kjøre forbi kø..

 

Kjører ikke mc selv, men etter et par år på moped kjenner

jeg litt til hvordan man ikke gjør mot 2-hjulinger!

Lenke til kommentar
Bare fordi han skal slippe å vente så lenge med å måtte være

heelt sikker på at ingen kommer der han skal krysse veien så

er det greit at han kjører ned noen?

 

Dette er jo fullstendig svadaargumentasjon. Det er ingen som sier at bilisten skal kjøre ned mopeden bare for å komme seg fram. Det vi (eller i hvert fall jeg) sier er at man ikke kan regne med å bli sett fra alle vinkler når man tråkler seg mellom stillestående trafikk på en moped, og at man derfor må utvise ekstra stor forsiktighet, og ikke bare peise på fordi man ser et skilt som sier forkjørsvei.

 

Jeg skulle dog like å høre noen som faktisk har litt peiling synse litt om denne situasjonen: Bilene i den stillestående køen har i utgangspunktet forkjørsrett. En bil lar det være en luke til bilen foran, slik at det skal være mulig for trafikk fra parkeringsplassen å kjøre ut. Altså "opphever" denne bilisten sin forkjørsrett, om man kan si det slik, for å sørge for en smidig trafikkavvikling. Akkurat som når et par biler møtes i et kryss og en av dem vinker den andre fram, selv om han i utgangspunktet har forkjørsrett. Bilisten som kommer fra parkeringsplassen kjører dermed ut, og krasjer i mopeden, som på sin side har foretatt en forbikjøring av den stillestående køen. Regnes for eksempel en forbikjøring med 2-hjuling ikke som en forbikjøring, ettersom denne har mulighet for å fysisk ligge innenfor feltoppmerkingen i veien?

Lenke til kommentar
I trafikkrettslig sammenheng, vil du som kjørte moped ved siden av annen trafikk sitte igjen med skylda. Du har ikke lov til å kjøre mellom trafikken. Det er nemlig livsfarlig, og det dummeste du kan finne på å gjøre.

 

Du har helt klart skylda, i beste fall har dere delt skyld. Trafikk fra en parkeringsplass gjelder ikke, såfremst du som skulle vike ikke befinner deg på en parkeringsplass selv. Da ville dere vært jevnbyrdige.

 

dette er fullt lovlig.

Lenke til kommentar
I trafikkrettslig sammenheng, vil du som kjørte moped ved siden av annen trafikk sitte igjen med skylda. Du har ikke lov til å kjøre mellom trafikken. Det er nemlig livsfarlig, og det dummeste du kan finne på å gjøre.

 

Du har helt klart skylda, i beste fall har dere delt skyld. Trafikk fra en parkeringsplass gjelder ikke, såfremst du som skulle vike ikke befinner deg på en parkeringsplass selv. Da ville dere vært jevnbyrdige.

 

dette er fullt lovlig.

 

Det er også veldig vanlig praksis som jeg lærte av kjørelæreren min..

 

 

 

Swe: Uansett så skal bilisten være obs på at netopp det som skjedde kan skje!

Lenke til kommentar
Bare fordi han skal slippe å vente så lenge med å måtte være

heelt sikker på at ingen kommer der han skal krysse veien så

er det greit at han kjører ned noen?

 

Dette er jo fullstendig svadaargumentasjon. Det er ingen som sier at bilisten skal kjøre ned mopeden bare for å komme seg fram. Det vi (eller i hvert fall jeg) sier er at man ikke kan regne med å bli sett fra alle vinkler når man tråkler seg mellom stillestående trafikk på en moped, og at man derfor må utvise ekstra stor forsiktighet, og ikke bare peise på fordi man ser et skilt som sier forkjørsvei.

 

Jeg skulle dog like å høre noen som faktisk har litt peiling synse litt om denne situasjonen: Bilene i den stillestående køen har i utgangspunktet forkjørsrett. En bil lar det være en luke til bilen foran, slik at det skal være mulig for trafikk fra parkeringsplassen å kjøre ut. Altså "opphever" denne bilisten sin forkjørsrett, om man kan si det slik, for å sørge for en smidig trafikkavvikling. Akkurat som når et par biler møtes i et kryss og en av dem vinker den andre fram, selv om han i utgangspunktet har forkjørsrett. Bilisten som kommer fra parkeringsplassen kjører dermed ut, og krasjer i mopeden, som på sin side har foretatt en forbikjøring av den stillestående køen. Regnes for eksempel en forbikjøring med 2-hjuling ikke som en forbikjøring, ettersom denne har mulighet for å fysisk ligge innenfor feltoppmerkingen i veien?

 

La oss først ta utgangspunkt i en helt vanlig forbikjøring, altså om noen kjører fobi på en forkjørsvei ved å bytte ut i motsatt felt, såvidt jeg vet vil du da få skylda om du kjører ut i forskjørsveien slik at du kolliderer med denne bilen. Så det springende punktet er vel kanskej om normale regler for forbikjøring gjelder når man kjører imellom feltene på denne måten. Hva den andre bilen gjør ser jeg ikke på som spesialet relevant, skyldmessig, det holder jo ikke å ha klaring til kun et kjøretøy når man skal ut på en forkjørsvei. Jeg heller mot at bilisten har den rettslige skylden. Og selv om bilister bør både forvente og kunne se tohjulinger som kjører forbi kø (det er både veldig vanlig og fornuftig for alle parter i trafikken), så er det en lærdom å hente ut av dette. Det er sjelden skylddeling som er det største problemet når man som tohjuling kolliderer med bil, og i etterpåklokspaen navn er det en situasjon tohjulingene burde lagt merke til som en der det er reltivt høy risiko for at en bil foretar seg et sprell.

 

AtW

Lenke til kommentar
La oss først ta utgangspunkt i en helt vanlig forbikjøring, altså om noen kjører fobi på en forkjørsvei ved å bytte ut i motsatt felt, såvidt jeg vet vil du da få skylda om du kjører ut i forskjørsveien slik at du kolliderer med denne bilen.

 

Så du mener at dersom en bil på en forkjørsvei (med bare ett kjørefelt i hver retning) stopper for å slippe inn en bil fra en sidevei/parkeringsplass, og det ligger en bil bak denne som ikke er enig i nedbremsingen, legger seg ut forbi den bremsende bilen og dermed kolliderer med bilen som ble sluppet inn, så har bilen som ble sluppet inn all skyld?

Lenke til kommentar
hvis man bruker tørr asfalt beregningen her som er fremstedet av jale så er stopplengden din 12.5 meter.

 

Det er nok lite realistisk at man har så mye som ett sekunds reaksjonstid når man kjører forbi en kø på denne måten, de aller felste som gjør det har gjerne veldig klare ved bremsen.

 

AtW

skal være enig i at 1 sekund kan bli betraktet som mye vis man regner med man er på hugget. men en moped som kjører i 25 KM/T vil flytte seg ca 7 meter i sekundet. så vis du halverer det sekundet så bruker man fremdeles ~9 meter for å stoppe. hvis jeg tenkte dette riktig

Lenke til kommentar

Ser ikke helt logikken enkelte her sitter med, om at trådstarter skal få alt ansvar, siden han ikke var oppmerksom. Skal trådstarter stoppe for enhver påregnelige hindring, så skal også den andre parten i dette gjøre det samme, spesielt med tanke på at han kjører inn på en forkjørsvei.

 

Vikepliktsregler veier tungt i skyldsspørsmål, og jeg personlig klarer ikke se hvordan en forbikjøring, så fremt det skjer på et lovlig vis og sted, skal medvirke til skylddeling. Har man dårlig oversikt der man har vikeplikt, skal man være ekstra påpasselig med å forvisse seg om at det faktisk er klart. Det har ikke bilisten gjort.

 

Er en grunn til at det i enkelte særdeles farlige kryss er stopplikt.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
La oss først ta utgangspunkt i en helt vanlig forbikjøring, altså om noen kjører fobi på en forkjørsvei ved å bytte ut i motsatt felt, såvidt jeg vet vil du da få skylda om du kjører ut i forskjørsveien slik at du kolliderer med denne bilen.

 

Så du mener at dersom en bil på en forkjørsvei (med bare ett kjørefelt i hver retning) stopper for å slippe inn en bil fra en sidevei/parkeringsplass, og det ligger en bil bak denne som ikke er enig i nedbremsingen, legger seg ut forbi den bremsende bilen og dermed kolliderer med bilen som ble sluppet inn, så har bilen som ble sluppet inn all skyld?

 

Ja, såvidt jeg skjønner har den bilen som blir sluppet inn all skyld da. Selv om det er en uklok manøver av den forbikjørende bilen. For å returnere et spørsmål, om jeg kjører forbi en bil på en slette på en forskjørsvei, mener du at jeg har vikeplikt for biler som kjører inn på veien fordi jeg er i en forbikjøringssituasjon?

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, såvidt jeg skjønner har den bilen som blir sluppet inn all skyld da. Selv om det er en uklok manøver av den forbikjørende bilen. For å returnere et spørsmål, om jeg kjører forbi en bil på en slette på en forskjørsvei, mener du at jeg har vikeplikt for biler som kjører inn på veien fordi jeg er i en forbikjøringssituasjon?

 

AtW

 

Fair enough. Alltid interessant å høre hva andre mener. En konsekvens av dette bør - dersom det skulle være rett - være at man aldri noensinne tar det for god fisk når en bil vinker deg inn på en forkjørsvei, og heller blir stående til det blir klar bane. Vi lærte ikke noe slikt da jeg tok lappen, men det burde i så fall snarest gå inn i kjøreopplæringen.

 

Om du kjører forbi en bil i bevegelse, som i ditt eksempel, så er situasjonen i mine øyne ganske annerledes enn om bilen du kjører forbi har bremset (eller i dette tilfellet stoppet helt opp på grunn av kø) og tydelig signalisert at han vil slippe bilen fra sideveien/parkeringsplassen inn.

Lenke til kommentar
Ja, såvidt jeg skjønner har den bilen som blir sluppet inn all skyld da. Selv om det er en uklok manøver av den forbikjørende bilen. For å returnere et spørsmål, om jeg kjører forbi en bil på en slette på en forskjørsvei, mener du at jeg har vikeplikt for biler som kjører inn på veien fordi jeg er i en forbikjøringssituasjon?

 

AtW

 

Fair enough. Alltid interessant å høre hva andre mener. En konsekvens av dette bør - dersom det skulle være rett - være at man aldri noensinne tar det for god fisk når en bil vinker deg inn på en forkjørsvei, og heller blir stående til det blir klar bane. Vi lærte ikke noe slikt da jeg tok lappen, men det burde i så fall snarest gå inn i kjøreopplæringen.

 

Om du kjører forbi en bil i bevegelse, som i ditt eksempel, så er situasjonen i mine øyne ganske annerledes enn om bilen du kjører forbi har bremset (eller i dette tilfellet stoppet helt opp på grunn av kø) og tydelig signalisert at han vil slippe bilen fra sideveien/parkeringsplassen inn.

 

Bilen som blinker deg handler jo bare på egne vegne, det har jo aldri vært slik at man automatisk kan kjøre inn fordi en bil gjør det på en forkjørsvei, om en bil i høyre kjørefelt vinker deg inn, så har du fortsatt vikeplikt for en annen bil som skulle komme i venstre kjørefelt samtidig. Du kan jo ta det for god fisk at den bilen som vinker deg inn vil slippe deg inn, men ikke andre biler på veien.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bilen som blinker deg handler jo bare på egne vegne

 

Naturligvis, og jeg har da aldri hevdet noe annet. Poenget er bare at man vanligvis ikke regner med den typen bøllekjøring ("ah, jeg ser at bilen foran bremser ned for å slippe inn noen, men pokker heller, det gidder jeg ikke å vente på"...*vrooom*, eventuelt "æsj, jeg gidder ikke å stå i denne køen, jeg kjører bare forbi den"...*vroooom*) som en forbikjøring i et slikt tilfelle vil være, og at det er ganske stor forskjell på dette og på at en bil foretar en forbikjøring av en sakterekjørende bil og tilfeldigvis i løpet av denne manøveren kjører forbi et kryss (der det ikke er heltrukken linje).

Lenke til kommentar
Bilen som blinker deg handler jo bare på egne vegne

 

Naturligvis, og jeg har da aldri hevdet noe annet. Poenget er bare at man vanligvis ikke regner med den typen bøllekjøring ("ah, jeg ser at bilen foran bremser ned for å slippe inn noen, men pokker heller, det gidder jeg ikke å vente på"...*vrooom*, eventuelt "æsj, jeg gidder ikke å stå i denne køen, jeg kjører bare forbi den"...*vroooom*) som en forbikjøring i et slikt tilfelle vil være, og at det er ganske stor forskjell på dette og på at en bil foretar en forbikjøring av en sakterekjørende bil og tilfeldigvis i løpet av denne manøveren kjører forbi et kryss (der det ikke er heltrukken linje).

 

Det er hverken bøllekjøring eller særlig uvanlig for tohjulinger å kjøre forbi køer, det gavner ingen at mans tår å tar opp en plass og gjør køen unødvendig lang. Jeg tviler også på at vedkommende tenke over at bilen foran skulle slippe inn noen, isåfall er det en veldig lite lur manøver, jeg tipper vedkommende på scooteren ikke har lest situasjonen godt nok, og havnet opp i trøbbel. Når det er sagt, så var det vel her diskutert det juridiske, er det noen forskjell juridsik mellom situasjonene du skisserer? Begge tilfeller er forbikjøring av et saktegående/stillestående kjøretøy (ikke at det har noe å sii juridisk såvidt jeg vet), at det er en uklok manøver i det ene tilfellet gjør den ikke automatisk ulovlig.

 

Forøvrig ville jeg anbefale å prøve å kjøre litt på tohjuling der man er litt utsatt om du ikke regner med bøllekjøring i trafikken, tro meg når jeg sier at det ikke er særlig uvanlig :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er hverken bøllekjøring eller særlig uvanlig for tohjulinger å kjøre forbi køer, det gavner ingen at mans tår å tar opp en plass og gjør køen unødvendig lang.

 

Nei, og det har jeg da også sagt tidligere i tråden (der jeg samtidig påpeker at man bør være ekstra påpasselig når man kjører slalom mellom biler i trafikken, og ikke forutsette at alle kan se deg til enhver tid), men nå snakket vi i eksempelet om en bil, ikke tohjuling, og da tør jeg påstå at det er bøllekjøring, enkelt og greit.

 

Spørsmålet var da om en forbikjøring med tohjuling juridisk vurderes på samme måte som en forbikjøring med bil. I så fall burde man jo være juridisk på det tørre om man blir lei av å sitte i kø, vrenger bilen sin over i motgående kjørefelt og gir gass forbi køen (forutsatt at det ikke er heltrukken linje), og havner i en lignende situasjon som trådstarter. Jeg hadde håpet at noen med peiling på området kunne svare på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...