Gå til innhold

Foto

Bremselengde, hvordan regne ut?


20 svar i denne tråden

#1 black_sheep

black_sheep

    Bruker

  • Medlemmer
  • 682 innlegg
  •   24. March 2004

Skrevet 5. May 2006 - 20:54

Hvordan regner man ut bremselengde? Skjønner ikke den malen som står i teoriboka. Ganske blåst når det gjelder matte..! Veit at alt egentlig kommer an på bil, vær osv.. men kjekt å kunne/vite :)
  • 0

#2 Patz

Patz

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1892 innlegg
  •   14. March 2004

Skrevet 5. May 2006 - 21:09

Bremselengden øker proposjonalt med kvaderatet av fartsøkningen
  • 0

#3 black_sheep

black_sheep

    Bruker

  • Medlemmer
  • 682 innlegg
  •   24. March 2004

Skrevet 6. May 2006 - 14:27

Ok? Noe lettere forklart blir det ...? som jeg skrev er jeg ganske blåst:p
  • 0

#4 buskmann

buskmann

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2333 innlegg
  •   15. January 2002

Skrevet 6. May 2006 - 19:06

Bremselengden øker proposjonalt med kvaderatet av fartsøkningen

Vis innlegg

Så hvis jeg øker fra 80 km/h til 90 km/h, så øker bremselengden med 10 * 10 = 100 meter?
  • 0

#5 Gjakmarrja

Gjakmarrja

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4069 innlegg
  •   17. May 2005

Skrevet 6. May 2006 - 19:08

Den øker 3 ganger så mye i forhold til fartsøkningen, så den er ikke linær.
Varier ekstremt mye grunnet, hvor slitt dekk er, type dekk underlag vær. Etc.
  • 0

Pre-med

X230T (ivy i7, 256GB SSD), 12-celler.

Lenovo Helix, i7, 256GB, 3G.


#6 mongojarle

mongojarle

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3412 innlegg
  •   9. April 2004

Skrevet 6. May 2006 - 19:12

s = v² / 2 * μ * g

der s er bremselenden
v er startfarten
μ er friksjonstallet (mellom 0 og 1)
g er gravitasjonsakkselerasjonen (konstant, 9,81m/s²)

Dette innlegget har blitt redigert av jalejale: 6. May 2006 - 19:14

  • 0

#7 Jon@s

Jon@s

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1089 innlegg
  •   15. October 2003

Skrevet 6. May 2006 - 20:44

En enkel huskeregel er at dersom farten dobles, så firedobles bremselengden.
  • 3

#8 mongojarle

mongojarle

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3412 innlegg
  •   9. April 2004

Skrevet 6. May 2006 - 21:03

Da har jeg funnet noen bedre formeler enn det jeg postet sist...

x er hastigheten, men man tar ikke med hele hastighets-tallet, bare det første sifferet. Altså; hvis man kjører i 80km/h, så blir x = 8. slik er det for alle 3 formelene. Det er bare ca.tall, men det gir en pekepinn på forksjellene.

Formel 1: TØRR ASFALT
x*3 = y
(x+x)/2 = z
y+z= stopplengde i meter

Formel 2: VÅT ASFALT
x*3 = y
x*x = z
y+z= stopplengde i meter

Formel 3: GLATT FØRE (vinter)
x*3 = y
x*x*2 = z
y+z= stopplengde i meter

Litt forklaring:
Det første tallet man regner ut (y) er reaksjonslengde, altså det stykket man kjører mens man reagerer på å stoppe (tenking, bevegelser)
Det andre tallet man regner ut (z) er bremselengde, altså det stykket bilen bruker på å senke farten til 0km/h.
Da blir y+z stopplengde, det stykket man bruker på å stoppe bilen.

Eksempler:
TØRR ASFALT med en fart på 80km/h
8*3 = 24m
(8*8)/2 = 32m
24m + 32m = 56meter er stoppelengden

VÅT ASFALT med en fart på 80km/h
8*3 = 24m
8*8 = 64m
24m + 64m = 88meter er stoppelengden

GLATT FØRE med en fart på 80km/h
8*3 = 24m
8*8*2 = 128m
24m + 128m = 152meter er stoppelengden

håper dette var til hjelp, hilsen Jarle

Dette innlegget har blitt redigert av jalejale: 6. May 2006 - 21:04

  • 0

#9 black_sheep

black_sheep

    Bruker

  • Medlemmer
  • 682 innlegg
  •   24. March 2004

Skrevet 7. May 2006 - 21:17

Takker. begynner å skjønne mer nå..
  • 0

#10 x-race

x-race

    Bruker

  • Medlemmer
  • 10 innlegg
  •   7. May 2006

Skrevet 7. May 2006 - 21:25

Tenk deg dette da:

Når farten øker til det dobbelte (2 ganger), øker bevegelsesenergien 4 ganger.

Når farten blir 3 ganger så stor, blir bevegelsesenergien 9 ganger så stor.

Som du forhåpentligvis skjønner så øker bevegelsesenergien i takt med med fartsøkningen ganget med seg selv:
2*2=4

3*3=9

4*4=16

:thumbup:
  • 0

#11 Babelfisken

Babelfisken

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1425 innlegg
  •   8. February 2003

Skrevet 8. May 2006 - 11:24

Da har jeg funnet noen bedre formeler enn det jeg postet sist...

x er hastigheten, men man tar ikke med hele hastighets-tallet, bare det første sifferet. Altså; hvis man kjører i 80km/h, så blir x = 8. slik er det for alle 3 formelene. Det er bare ca.tall, men det gir en pekepinn på forksjellene.

Formel 1: TØRR ASFALT
x*3 = y
(x+x)/2 = z
y+z= stopplengde i meter

Formel 2: VÅT ASFALT
x*3 = y
x*x = z
y+z= stopplengde i meter

Formel 3: GLATT FØRE (vinter)
x*3 = y
x*x*2 = z
y+z= stopplengde i meter

Litt forklaring:
Det første tallet man regner ut (y) er reaksjonslengde, altså det stykket man kjører mens man reagerer på å stoppe (tenking, bevegelser)
Det andre tallet man regner ut (z) er bremselengde, altså det stykket bilen bruker på å senke farten til 0km/h.
Da blir y+z stopplengde, det stykket man bruker på å stoppe bilen.

Eksempler:
TØRR ASFALT med en fart på 80km/h
8*3 = 24m
(8*8)/2 = 32m
24m + 32m = 56meter er stoppelengden

VÅT ASFALT med en fart på 80km/h
8*3 = 24m
8*8 = 64m
24m + 64m = 88meter er stoppelengden

GLATT FØRE med en fart på 80km/h
8*3 = 24m
8*8*2 = 128m
24m + 128m = 152meter er stoppelengden

håper dette var til hjelp, hilsen Jarle

Vis innlegg


Men den faktiske bremselengden er selvsagt langt mer komplisert. Skal man kunne bevise eller sannsyliggjøre en minimumshastighet må man ha de faktiske forholdene som teperatur, underlag dekk, bremessystem og ferdigheter med i bildet. Det kan være stor forskjell på bremselengde på samme føre mellom to biler. Feks: Eldgammel japse med gamle, dårlige dekk, skjeve bremser og uerfaren sjåfør kontra moderne mercedes med gode, nye sportsdekk. Jo dårligere føre jo større forskjell.
  • 0

#12 mongojarle

mongojarle

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3412 innlegg
  •   9. April 2004

Skrevet 8. May 2006 - 19:02

sniiiiiiiiiiiip

Vis innlegg


Men den faktiske bremselengden er selvsagt langt mer komplisert. Skal man kunne bevise eller sannsyliggjøre en minimumshastighet må man ha de faktiske forholdene som teperatur, underlag dekk, bremessystem og ferdigheter med i bildet. Det kan være stor forskjell på bremselengde på samme føre mellom to biler. Feks: Eldgammel japse med gamle, dårlige dekk, skjeve bremser og uerfaren sjåfør kontra moderne mercedes med gode, nye sportsdekk. Jo dårligere føre jo større forskjell.

Vis innlegg


klart det, jeg postet en formel tidligere som tar med seg mye mer av alt som kan virke inn på et bremsene objekt... problemet ditt da er jo å regne ut denne μ (my) som er friksjonstallet. (μ = R/U i et kraftskjema)

Men skal vi gå så i dybden, så må man nesten ha en test-lab, og jeg føler på meg at trådstarter ikke er en ingeniør som spør hvordan han skal få gjort jobben sin hos pirelli...
de tre små formelene var bare for å vise og kanskje belyse forskjellene ved forkjellige føre/fart.

edit: og som du ser så er ikke m (masse) inkludert i denne formelen. Det betyr (i teorien) at det ikke spiller noen rolle om man kjører bil på 10tonn eller 1tonn.

Dette innlegget har blitt redigert av jalejale: 8. May 2006 - 19:11

  • 0

#13 Cranie

Cranie

    Bruker

  • Medlemmer
  • 42 innlegg
  •   20. November 2004

Skrevet 28. March 2007 - 13:30

Bremselengden øker med kvadrat av fartsøkningen.

Hvis du da f.eks pugger bremselengden på 20km/t vet du med en gang også 40/60/80/100 osv..

Bremselengden på 20 km/t er 2 meter. Det er lett å huske. Får du da spørsmål om bremselengde i 80 km/t. Da firedobles farten, kvadratet av fartsøkningen (4) er da 16, med andre ord er svaret 32m bremselengde.
  • 1

#14 BigJackW

BigJackW

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5266 innlegg
  •   3. November 2004

Skrevet 7. April 2007 - 13:54

Er det ikke noe med at når du dobler farten så 4 dobler du bremselengden. ?
  • 0

#15 Herr Brun

Herr Brun

    Bruker

  • EKSTRA
  • Medlemmer
  • 28028 innlegg
  •   18. March 2004

Skrevet 5. July 2008 - 00:37

Bremselengden øker med kvadrat av fartsøkningen.

Hvis du da f.eks pugger bremselengden på 20km/t vet du med en gang også 40/60/80/100 osv..

Bremselengden på 20 km/t er 2 meter. Det er lett å huske. Får du da spørsmål om bremselengde i 80 km/t. Da firedobles farten, kvadratet av fartsøkningen (4) er da 16, med andre ord er svaret 32m bremselengde.

Fartsøkningen har samme benevning som farten, altså km/t eller m/s. Det blir helt feil å si at bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen. Hvis farten multipliseres med a, multipliseres bremselengden med a^2. Det er ikke det samme som at bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen.
  • 0
Everyone is entitled to my opinion.

#16 Larsen0210

Larsen0210

    Bruker

  • Medlemmer
  • 140 innlegg
  •   26. December 2005

Skrevet 11. December 2008 - 17:19

Gammel fart: X
Gammel bremselengde: Y
Ny fart: Z
Hva er bremselengden blitt nå?

Dette er vel aktuelt for de som skal ta teoriprøven, dette regner du enkelt ut:

(Ny fart / gammel fart) * (ny fart / gammel fart) * gammel bremselengde = Ny bremselengde
((Z/X)^2)*Y = Ny bremselengde

Dette kan man lage enkle regneregler av når den nye farten er enkel å dele på den gamle, dvs feks når man får en dobling i fart, da blir: ny fart / gammel fart = 2, og bremselengden blir 2 * 2 * gammel bremselengde = 4 ganger den gamle bremselengden

Samme gjelder når man tredobler farten, da vil bremselengden bli 3*3*gammel bremselengde = 9 ganger den gamle bremselengden, siden ny fart / gammel fart blir 3.

Håper det skulle være greit å regne med for de fleste =)
  • 0

#17 spøkelse

spøkelse

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1061 innlegg
  •   11. April 2002

Skrevet 14. December 2008 - 18:24

Håper det skulle være greit å regne med for de fleste =)


Jeg syns ikke matematikkdidaktikken din var særlig bra.
  • 0

#18 Kikkirikki

Kikkirikki

    Bruker

  • Medlemmer
  • 216 innlegg
  •   2. April 2010

Skrevet 17. November 2010 - 17:46

Hvordan ville dere finne bremselengden til en bil som kjører i 45km/t?
  • 0

#19 stich_it

stich_it

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4902 innlegg
  •   24. March 2006

Skrevet 17. November 2010 - 18:42

Hvordan ville dere finne bremselengden til en bil som kjører i 45km/t?

brukt formelen lengre oppe i tråden
  • 0
Jeg hadde ett spørsmål, men så googlet jeg og fant svaret!
Ser du skrivefeil? sikkert bare dysleksien min som spiller deg et puss. ;-)
Med mindre det i et innlegg henvises til lovtekst eller lignende bør ingen innlegg leses som 100% fakta.
there is the right way, the wrong way, and the Norway, I'll chose the Norway

#20 Sandra Marie

Sandra Marie

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 innlegg
  •   15. September 2016

Skrevet 15. September 2016 - 21:46

Noen som vet hvordan man regner ut når bremselengden ved 30km/t er 10 meter, og hvor langt den da ved 90km/t blir? I boken står det kan bli eten blir,  30 meter, 60 meter, 90 menter eller 120 meter. Må velge en av dem.. 


  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere