Gå til innhold

Skrur du av datamaskinen din hver natt?


Skrur du av datamaskinen din hver natt?  

321 stemmer

  1. 1. Når skrur du av pcen din?

    • Har en pc som står på hele døgnet
      102
    • Har to pcer som står på hele døgnet
      28
    • Har tre eller flere pcer som står på hele døgnet
      15
    • Skrur alltid av pcen om natten
      131
    • Skrur av pcen når jeg er borte (eks jobb/skole/)
      45


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bærbar Mac som for det meste står på soverommet. Står på 24/7 og settes kun i dvale på natta (effektforbruk i dvalemodus er ca 0,05 W).

Det blir 127,4 watt i året :)

Forbehold mot regnefeil

Nei, selv om maskinen står på et helt år i dvalemodus så bruker den fortsatt kun 0,05 W (watt). Du tenker kanskje på Wh (wattimer)?

Nei, den bruker 0,05 watt i timen. Når et produkt oppgir en verdi i Watt, er det alltid hvor mye watt som trekkes i løpet av én time. Altså Watt = Watt-time på en måte.

Har du et batteri på 5 Watt og kobler til en lyspære som trekker 5 watt, vil batteriet være tømt i løpet av én time. Bruker du en lysbære på 2,5 watt vil batteriet vare i 2 timer. Skjønner?

 

Det samme gjelder for øvrig Ampere. 1 A betyr at produktet trekker 1 A pr. time.

 

Det er som bensinforbruk. Bensinforbruket på bilen din ligger kanskje på 0,8 l, men det betyr ikke at du kan kjøre så langt du vil på 0,8 liter, men du kan kjøre én mil på 0,8 l.

 

PS: Jeg går på elektrolinje, så jeg bør ha rett her :)

Du burde ha det, ja. Watt er en enhet for effekt. Over ett gitt tidsrom bruker pcn en viss energi gitt ved effekt*tid. F.eks. watt*timer (Wh), eller f.eks. kWh (1000Wh) som mange har flere relasjoner til.

Lenke til kommentar
Bærbar Mac som for det meste står på soverommet. Står på 24/7 og settes kun i dvale på natta (effektforbruk i dvalemodus er ca 0,05 W).

Det blir 127,4 watt i året :)

Forbehold mot regnefeil

Nei, selv om maskinen står på et helt år i dvalemodus så bruker den fortsatt kun 0,05 W (watt). Du tenker kanskje på Wh (wattimer)?

Nei, den bruker 0,05 watt i timen. Når et produkt oppgir en verdi i Watt, er det alltid hvor mye watt som trekkes i løpet av én time. Altså Watt = Watt-time på en måte.

Har du et batteri på 5 Watt og kobler til en lyspære som trekker 5 watt, vil batteriet være tømt i løpet av én time. Bruker du en lysbære på 2,5 watt vil batteriet vare i 2 timer. Skjønner?

 

Det samme gjelder for øvrig Ampere. 1 A betyr at produktet trekker 1 A pr. time.

 

Det er som bensinforbruk. Bensinforbruket på bilen din ligger kanskje på 0,8 l, men det betyr ikke at du kan kjøre så langt du vil på 0,8 liter, men du kan kjøre én mil på 0,8 l.

 

PS: Jeg går på elektrolinje, så jeg bør ha rett her :)

Du har aldri spurt deg selv hvorfor karakterene dine er så dårlige som de er i elektroteori, har du vel? ;) Angående "parallellen" til bensinforbruk, så er forbruket i Norden oppgitt i l/mil, mens i resten av Europa oppgis det i l/100 km. I England og USA brukes mpg (miles per gallon). Du som er så god og ufeilbarlig i dette med enheter kan sikkert fortelle meg hvor mange mpg som tilsvarer 0,8 l/mil.

Lenke til kommentar

Hmm. Så lenge jeg betaler min egen strøm velger jeg å gjøre hva jeg vil med den. PC'en og serveren står på hele døgnet. Straff meg :-E

 

EDIT: Men herrejesus.. Du kan ikke komme og si at energiforbruk=co2..! Dette er basert på dårlige estimater og tynn logikk.. Det at jeg bruker mindre strøm fører ikke automatisk til at kraftverkene i verden slipper ut mindre biprodukter.. Greit nok, lavere forbruk betyr at de slipper å bygge et nytt kullkraftverk i Tyskland neste uke, men er det ikke noe annet du kan bruke tiden din på?

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar
Bærbar Mac som for det meste står på soverommet. Står på 24/7 og settes kun i dvale på natta (effektforbruk i dvalemodus er ca 0,05 W).

Det blir 127,4 watt i året :)

Forbehold mot regnefeil

Nei, selv om maskinen står på et helt år i dvalemodus så bruker den fortsatt kun 0,05 W (watt). Du tenker kanskje på Wh (wattimer)?

Nei, den bruker 0,05 watt i timen. Når et produkt oppgir en verdi i Watt, er det alltid hvor mye watt som trekkes i løpet av én time. Altså Watt = Watt-time på en måte.

Har du et batteri på 5 Watt og kobler til en lyspære som trekker 5 watt, vil batteriet være tømt i løpet av én time. Bruker du en lysbære på 2,5 watt vil batteriet vare i 2 timer. Skjønner?

 

Det samme gjelder for øvrig Ampere. 1 A betyr at produktet trekker 1 A pr. time.

 

Det er som bensinforbruk. Bensinforbruket på bilen din ligger kanskje på 0,8 l, men det betyr ikke at du kan kjøre så langt du vil på 0,8 liter, men du kan kjøre én mil på 0,8 l.

 

PS: Jeg går på elektrolinje, så jeg bør ha rett her :)

 

Det hjelper nok ikke hvilken linje du går på, så lenge du tar feil ;)

 

Watt, som er et annet navn på "joule pr. sekund", dvs. energiforbruk pr. tidsenhet - også kalt effekt. For å få energiforbruket må du ta effekten og gange med tiden dingsen trekker denne effekten - da får du energi pr. tidsenhet * tidsenhet, tidsenhet strykes mot tidsenhet, og du sitter igjen med energi.

 

Ang. batterier: Nå har jeg aldri sett at det står "watt" på batterier - men det er veldig vanlig at det står "ampere-timer" eller "Ah". Om batteriet er på 100 Ah, betyr det at det kan levere 1 ampere i 100 timer, 2 ampere i 50 timer, ..., eller 100 ampere i 1 time¹. Dersom batteriet er et 12volts-batteri, og vi anntar at det leverer 12 volt hele tiden, har det lagret 1.2 kilowatttimer:

1A*12V*100timer = 12 watt * 100 timer = 1200 watt-timer, eller 1.2 kilowattimer.

 

¹) Nå måles dette ved bestemte forhold - f.eks. vil jeg tippe at det f.eks. at de tar tiden det tar fra fullladet (spesifisert helt spesifikt) til 11.7 V ved 23.7°C, 2.3 A (eller noe slikt) - om du forsøker å trekke veldig mye mer strøm enn det tallet er regnet for, ender du med å sløse bort mesteparten i varme inne i batteriet. Er du riktig heldig blir det kanskje til og med brann...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...