Gå til innhold

Jobbe mykje overtid?


naish

Anbefalte innlegg

Hei, eg er ganske ny i ein jobb og har jobba ein god del i det siste. Er deltidsansatt og har jobben sida for skulen. Arbeidsskifta våre er på fra 7,5timer til 9timer uten pause, vi er desverre ikkje organisert og får derfor ikkje overtid :S Denne veka har eg jobba 42 timer og samtidig vert på skulen alle dagene. Er ikkje dette usedvanlig lange skift og vi får ikkje overtidsbetaling eingang? Noken som har noken tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når har arbeidsgiver adgang til å pålegge overtidsarbeid?

SVAR: Reglene om adgang til å pålegge overtid følger av arbeidsmiljølovens § 49. Her heter det at overtidsarbeid og merarbeid ikke kan gjennomføres som en fast ordning og ikke kan finne sted uten i følgende særlige tilfeller:

- Når uforutsette hendinger eller forfall blant arbeidstakerne har forstyrret eller truer med å forstyrre den jevne drift.

- Når overtidsarbeid og merarbeid er nødvendig for at ikke anlegg, maskiner, råstoffer eller produkter skal ta skade.

- Når det har oppstått uventet arbeidspress.

- Når det på grunn av mangel på arbeidskraft med spesiell kompetanse, sesongmessige svingninger e.l. har oppstått særlig arbeidspress

Før det pålegges overtid skal dette drøftes med den tillitsvalgte.

 

Kan jeg nekte å arbeide overtid?

SVAR: Det følger av arbeidsmiljølovens § 49 at "arbeidsgiver plikter å frita arbeidstaker for å utføre overtidsarbeid og merarbeid når denne av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det". Arbeidsgiveren plikter også å frita arbeidstaker som av andre personlige grunner ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

Det at arbeidsgiver "plikter å frita" er ikke det samme som at arbeidstaker kan nekte å etterleve pålegg om å arbeide overtid. Om du bevisst ikke møter opp til pålagt overtidsarbeid uten å avklare dette med arbeidsgiver på forhånd, er det å betrakte som ordrenekt. Dette kan i ytterste konsekvens lede til oppsigelse.

 

Om overtid er noe du ikke ønsker å være med på. Kan du muligens bruke § 49 og det faktum at du går på skole. Du kan be om å bli fratatt overtidsarbeid, ettersom det er hider for deg i ditt skolearbeid. Om ikke dette er mulig, så har du to andre valg. #1; Bli organisert, #2; se deg om etter en annen jobb.

Lenke til kommentar

Får du ikke overtidsbetalt går du hjem etter endt ordinær arbeidstid.

Du kan ikke tvinges til dette om de aldri så mye vil.

Mulig de sier deg opp men å tvinge deg til overtid kan de definitivt ikke.

Det som da gjelder er å komfrontere de med overtidsbetaling så snart spørsmålet blir stilt for er de i nød så punger de ut.

Det dreier seg tross alt om din dyrebare fritid så den får de pent betale ekstra for.

I visse anledninger kan man også kreve mere overtidsbetaling en loven tilsier, vil arbeidsgiver ha deg på overtid på en fredag kan du forlange helgegodtgjørelse for dette ettersom helga di normalt starter fredag ved arbeidsdagens slutt.

Vi gjorde det i ABB og fikk 100% overtidstillegg fra fredag klokka 1500.

 

EDIT: Har du arbeidskontrakt som spesifiserer lønns og arbeidsvilkår skal denne selvsagt følges.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Pause har du vel krav på uansett. Gjør du noe fysisk krevende har du krav på 5 min hver time så vidt jeg husker.

 

Kan være at arbeidsgiver utnytter deg/dere dersom det er en semiseriøs bedrift du jobber i. Er det derimot mye som må gjøres og skal være ferdig til en viss tid, er det naturlig at det blir mye overtid.

Lenke til kommentar
§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

 

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

 

(2) For arbeid som helt eller i det vesentlige er av passiv karakter, kan arbeidstiden forlenges med inntil halvparten av de passive periodene, men ikke med mer enn to timer i løpet av 24 timer og ti timer i løpet av sju dager. Arbeidstilsynet kan når arbeidet er særlig passivt, gi samtykke til at arbeidstiden forlenges utover det som er fastsatt i første punktum, men slik at arbeidstiden ikke overstiger 13 timer i løpet av 24 timer. Den alminnelige arbeidstiden må ikke overstige 48 timer i løpet av sju dager.

 

(2) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstiden skal ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger ti timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker, likevel slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger 54 timer i noen enkelt uke.

 

§ 10-6. Overtid

 

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

 

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid

 

 

http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#10-6

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Jeg har en jobb med en del fysisk arbeid.

Jeg jobber 7,5 timer på lager, med halvtime ubetalt lunch mellom, dvs jeg er gjerne på jobb 8 timer, hvorav jeg får betalt for 7,5.

Jeg har rett på 2 x 10 minutt, betalte pauser, 1 før lunch og 1 etter lunch.

Så snart jeg jobber overtid, sier arbeidskontrakten min alt om 50% og 100% tillegg. Og i helgen får jeg 100% tillegg mer eller mindre uansett.

 

Poenget med at jeg skriver dette, er å få deg til å tenke over hvor "sweatshop" jobben din faktisk virker som for andre.. Sier ikke jobben min er fantastisk, men som dem andre sier her, er arbeidskontrakten din ugyldig om du ikke får overtidsbetalt utifra den, og om du ikke har arbeidskontrakt, burde du få deg en, eller si opp.

 

Så bottom line:

#1: Hvis du har arbeidskontrakt, undersøk rettigheter i forhold til overtidsbetaling. Hvis du ikke får overtidsbetalt utifra arbeidskontrakten, er dette noe du MÅ ta opp med bedriften, og hvis dem nekter å gi deg overtidsbetalt (med tilbakevirkende kraft), tar du dette opp med arbeidstilsynet.

 

#2: Hvis du ikke har arbeidskontrakt, skaff deg en fort som søren.

Lenke til kommentar

Overtid skal ikke finne sted så fremst det ikke er virkelig nødvendig, dvs at arbeidsmengden overstiger den tiden du har til disposisjon. Når dette finner sted skal arbeidsgiver betale overtid enten han vil det eller ikke, det står det i loven og det står veldig klart i loven hvordan dette skal regnes.

 

Overtids bestemmelsene i loven er så vidt jeg er bekjent med det ufravikelig og samt at det er ulovelig med planlagt overtid. Har sett et par plasser hvor det søkes etter nye arbeidere og i teksten står det "Overtid må regnes", noe jeg stiller meg uforstått til at de overhode tør bruke.

 

Enten eller krav her, enten innfrir arbeidsgiver de krav som står i loven eller så blir han rapportert til arbeidstilsynet.

Lenke til kommentar

Okay :) Her var det mykje som hjalp :) Eg har ein kontrakt som kun seier noke om timelønn, ingenting om overtid. Vi har overtid omtrent kvar dag, ettersom vi jobber på ein resturant som lager pizza og det ofte kjem kunder rett før stengetid. Vaske må vi jo gjer av helsemessige årsaker :S

 

Har ein på jobben som har jobba nærmere 60 timer denne veka, og han er berre deltidsansatt. Trur kanskje arbeidstilsynet faktisk skulle komme innom jobben i løpet av veka for å sjå timelistene ettersom vi er så mange som jobber for mykje.

Lenke til kommentar

Resturantbransjen er litt tøff i starten, mye som må gjøres. Kjenner et par stk som har jobbet mye i din bransje, og det er det samme som går igjen. Si ifra til sjefen din, at du ikke vil jobbe for småpenger.

 

Trenger ikke drive råvdrift på ungdom. Selv om det er mye og gjøre og blablabla lønnsomhet også videre.

Endret av lazerlarz
Lenke til kommentar
Resturantbransjen er litt tøff i starten, mye som må gjøres. Kjenner et par stk som har jobbet mye i din bransje, og det er det samme som går igjen. Si ifra til sjefen din, at du ikke vil jobbe for småpenger.

 

Trenger ikke drive råvdrift på ungdom. Selv om det er mye og gjøre og blablabla lønnsomhet også videre.

 

 

i et firma jeg jobbet i 9 måneder så jobbet jeg overtid når noen trengte meg for å utføre en viktig jobb med de. jeg er bare 17 år og har ikke lov å jobbe overtid før jeg er 18 år. men med de korte tidsfristene vi har på å levere Stolt Nilsen sitt Stolt Sneland og Stolt Sagaland så måtte man jobbe overtid flere ganger i veka. da gikk dagen fra 0700 til 1500 med 30min ubetalt lunsj og 30m min lunsj betalt med matpenger eller middag alt etter hva du ville ha, og jobbet da til 1900. før prøveturen og overlevering går det med overtid hver dag. man kan jobbe 200 timer overtid i året. kan søke og 300 og 400 timer også. Da Sagaland skulle leveres hadde de brukt opp over 200 timer fra til februar mars. jeg jobber overtid nå når jeg vil for vi må bli ferdig fort. skipsverftet taper alt mange millioner og går på polakker. alle yrkesgrupper har importert 20 polakker hver mens aker yard har kjempe mange. jeg er veldig ettertrakta siden jeg kan gjøre arbeid som fagarbeidere kan gjøre men heller kan gjøre noe viktigere ting som ikke jeg kan gjøre. så jeg løper ombord på båten for å bli ferdig før nå lørdag da den skal ut på jomfruturen sin.

 

PS: håper hjelpegeneratorene klarer å starte opp hovedmotoren siden generatorene er egentlig litt for små.

 

vi kan ikke klare å holde overtid tilbake. det er sikkert noe spesielt med skip.

Lenke til kommentar

si det du. det vet jeg ikke. men trur det står noe i arbeidsmiljøloven. alle sjefene mine sier det selv om jeg har jobbet overtid mange ganger. er snart 18 nå så jeg brur meg ikke om det. tjener de fort inn igjen når det er 4 Stolt Nilsen sine kjemikalieskip som skal bygges over 2 år. så tida er knapp og det blir mye overtid sammen med 20-30 polakker.

Lenke til kommentar
Hei, eg er ganske ny i ein jobb og har jobba ein god del i det siste. Er deltidsansatt og har jobben sida for skulen. Arbeidsskifta våre er på fra 7,5timer til 9timer uten pause, vi er desverre ikkje organisert og får derfor ikkje overtid :S Denne veka har eg jobba 42 timer og samtidig vert på skulen alle dagene. Er ikkje dette usedvanlig lange skift og vi får ikkje overtidsbetaling eingang? Noken som har noken tips?

 

 

1: du jobber fra 7,5 timer til 9 timer og har da krav på pause på en halvtime (typisk matpause). Du har ikke krav på mer enn dette (alle andre pauseavtaler som det med 5 min per time er fastsatt av eventuelle tariffavtaler eller arbeidsavtaler - det er ingen dekning i loven for dette),.

2: overtidsarbeid er det ikke før du jobber over 9 timer på en enkelt dag, eller over 40 timer på en enkelt uke. Selv om du har en deltidsjobb, så er det ikke annet enn merarbeid inntil en av disse to er oppfylt. Det betyr at du har ikke rett på overtidsbetaling før du har jobbet mer enn 9 timer en dag, eller 40 timer en uke.

 

Så fra det du forteller her, så har du ikke krav på overtidsbetaling for annet enn de 2 timene over 40 timer denne uken, men du har selvsagt krav på lønn for alle timene du jobber. Det du bør ta opp er eventuelt avtalt arbeidstid, da du må ha muligheten til å kunne si nei til merarbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...